Corydoras panda x Corydoras trilineatus

Jeg var innom en akvariebutikk her om dagen og forbarmet meg over 3 stk Corydoras panda (2 hunner og en han) som gikk ensomme i et kar, med tanke på å skaffe meg flere et annet sted. Jeg tenkte de vil synes det er hyggelig med litt selskap og har nå satt dem sammen med en stim på 8 stk C. trilineatus.
Alle ser ut til å satt veldig pris på selskapet og "stimer" nå sammen.

Lurer på om erfarne Cory-holdere kan hjelpe meg med svar på et par ting:
1) Pandaene er veldig rolige og har lokket fram trilineatusene som alltid har vært veldig skvetne og gjemt seg så fort det er aktivitet i rommet.
Den store forskjellen i lynne mellom mine C.panda og C.trilineatus; er den artsbetinget eller tillært ? Jeg regner med det er forskjell på VF og oppdrettsfisk, men tviler på at de skvetne trilineatusene mine er VF. Har dere eksempler på rolige og skvetne arter ?

2) Nå ser det også ut som om trilineatus-hannene "legger an" på panda hunnene (T-formasjon etc.) ! Jeg regnet med at C.panda og C.trilineatus ikke vil kunne krysse seg med hverandre (store forskjeller i utseende) og hadde forståelsen av at artsbegrepet ofte benyttes for å avgjøre om krysning er mulig eller ikke, men søkte litt på nettet på hybrider av Corydoras og ser på www.nettaigyo.com at det faktisk vises en hybrid mellom C.panda og C.trilineatus.
Der vises også: C.adolfoi x C.panda, C.sp.super-arcuatus x C.robustus, C.davidsandsi x C.duplicareus, C.gossei x C.sterbai, C.julii x C.leucomelas, C.julii x C.schwartzi, C.julii x C.leucomelas, C.schwartzi x C.trilineatus, C.leucomelas x C.trilineatus.
Jeg konkluderer med at jeg bør skille C.panda fra C.trilineatus, men kan jeg sette dem sammen med mine C.paleatus eller er konklusjonen at ingen Corydoras-arter bør blandes om man ønsker å arten ren ?
Jeg vil tro at de to arter godt kan krydse. I tilfælde af at du får æg i det mixede akvarie synes jeg ikke du skal gøre noget for at få unger ud af det.

Hvis du vil opdrætte panda elelr trilineatus synes jeg du skal flytte pågældende art til eget akvarie
FEW:

Jeg er aldri redd for at arter skal krysses når jeg har ulike arter sammen, det er små sjanser for det. Som oftest finner fiskene ut av det, og hanner som legger an på hunner av feil art blir som oftest avvist. Jeg har sett mange ganger at C. aeneus hannene ivrig forfølger hunner av f.eks. Sterbai eller Panda, men de får ingen respons og går tilbake til hunner av sin egen art.

Har aldri hørt om dokumenterte tilfeller i Norge, der det er oppstått kryssninger i akvarium. Ikke særlig mye skriverier om det fra akvarister i andre land heller, som f.eks. på Planetcatfish eller Corydorasworld. Kan ikke huske å ha sett et eneste innlegg om det faktisk, der noen skriver at det faktisk har skjedd.

MEN, selv om jeg ikke har funnet noen skriverier fra akvarister som har opplevd det, så kan det jo selvsagt ha skjedd Og som du selv fant ut på den japanske nettsiden, så KAN det skje at arter krysses. Men jeg mener sjansen er så liten og det forekommer så sjelden at det faktisk blir avkom av det, at jeg synes ikke man behøver å engste seg for det.

Men jeg er litt usikker når du skriver at du så T-formasjon...? Mener du at de virkelig "gjorde det" og at det ble egg av det? T-formasjonen er jo faktisk da egget blir befruktet, så om de kom så langt, så må det jo ha blitt egg??

Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Marthinsen
Reklame for plussmedlemskap