Pumpe

Sikkert et forferdelig dumt spørsmål, men jeg er helt ny på akvarie.
Kjøpte en akvariepakke, med pumpe som fulgte med.
Denne pumpen har to funksjoner - enten kan den "blåse" vannet rett ut.
Den andre metoden er at jeg kan feste fast en stang på pumpen som pumper vannet ut nedover ovenfra.

Okey...jeg og min sambo klarer ikke bli enige..han mener at denne stangen skal være over vannflaten, mens jeg mener den skal ligge under. Foreløpig er den over (han er flink til å overtale hehe), men jeg syns det bråker noe veldig, samt at det blir jo enormt mye luftbobler i vannet.

Hva er det riktige?
Vet du hva slags pumpe du har? litt lettere å hjelpe deg da, hvordan pumpa skal være satt opp.
Det kommer jo litt an på fiskene dere har også. Hvis dere har fisk uten planter, og fiskene krever oksygenrikt vann, så har han nok rett.
Har dere middels til mye planter, så kan den godt være under overflaten, for plantene trenger co2, og produserer oksygen. Co2 blir nemlig luftet mer ut hvis strålerøret er over vann.

Jeg har alle mine utblås godt under overflaten, for jeg blir tullete av alt bråket selv. Trenger jeg mer oksygenutveksling, så vrir jeg bare strålen litt oppover i vannet.
hei
kan det være en akvariepakke fra juwel? da har den en boks som sitter fast i akvariet som er delt opp med en skillevegg. tror meningen er at den skal suge vann fra bunn og fra topp igjennom rister på boksen.vannet blir blir "blåst" ut igjen etter det har vært igjennom filtrene.

hvis det er det jeg tror så følger det med 2 forskjellige tegninger, men tegning nr.1 er antaglivis den riktige!
Takk for gode svar

Det er forøvrig ikke en Juwel pakke, og pumpen er av merket Elite (kan jo nevne at jeg har tenkt litt på å kjøpe en annen type pumpe etterhvert)

Akvariet er på 90 liter og har for tiden 7 litt store og kraftige planter, har 3 molly, 2 maller + en jeg ikke helt husker hva heter nå (en stor malle, med lang bart hehe), så da regner jeg med i følge svarene over her at det fungerer helt greit å dytte pumpa litt lengre ned slik at den stangen kommer under vann
Elite Jet-Flo 100 er visst det hele og fulle navnet på pumpen
Laila Aas
Takk for gode svar :) Det er forøvrig ikke en Juwel pakke, og pumpen er av merket Elite (kan jo nevne at jeg har tenkt litt på å kjøpe en annen type pumpe etterhvert) Akvariet er på 90 liter og har for tiden 7 litt store og kraftige planter, har 3 molly, 2 maller + en jeg ikke helt husker hva heter nå (en stor malle, med lang bart hehe), så da regner jeg med i følge svarene over her at det fungerer helt greit å dytte pumpa litt lengre ned slik at den stangen kommer under vann :)

Ja, det tror jeg også. Sett den heller litt opp igjen hvis det blir aktuellt å medisinere eller varmebehandle. I de tilfellene så trenger fiskene litt mer sirkulasjon og luft-input..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap