Varmebehandling mot kvitprikk, vil fiskane tåle den?

Jepp då var det min tur, noko av det eg var aller mest redd for har skjedd. Det har kome kvitprikk i karet mitt. Det er ein Kobbertetra som er angripen. Eg ser ikkje noko på halen, men den har ca 3 kvite prikkar på høgre sida som stikk bittelitt ut. I går kveld kunne eg såviiidt sjå det. Det var så bittelite at eg var usikker, men no er eg sikker, det er kvitprikk.

I karet bur det tre små Ancistrus Sp. som kom i på mandag for over to veker sidan. Denna mandagen kom det nedi ein stim på 10 Kobbertetra. Diverre har eg ikkje medisin for handa så no går eg for varmekuren, men eg er usikker på om fiskane vil tåle det?
Ancistrus max temp: 28
Kobberttetra max temt: 27
Eg skal til byen på laurdag og då kan eg få tak i medisin. Har fisken ein sjangs om eg startar kuren no, eller bør han avlivas først som seist?

Eg gjorde eit 30% vanbytte for ei veke sidan, og skulle til å gjere det no også, karet har ein del stein og planter så slamsuging av heile botn kan bli litt problematisk.

Til laurdag skal eg ned til Skien på Amazonastreff med auksjon og det heile som eg har gleda meg veldig til. Håpet var å få tak i ein gjeng på 4 kakadueciklider den dagen. Blir det altfor dumt nå? Eller vil det gå bra om eg blir kvitt kvitprikken i løpet av denne perioden?

Karet er på 100 liter, kjører med ein modifisert Fluval 4 og eg gjer 30% vannbytte ein gong i veka.

Det kan godt hende at det fins svar på dette i forumet, men det tar litt tid å lesa nesten 1500 trådar då eg søkte på kvitprikk...
Du er heldig som har fisk som tåler varmekuren relativt godt. Jeg ville startet oppvarming mot omtent 33 grader umiddelbart (hvis det faktisk er hvitprikk)og tatt sjansen på å sette ny fisk i karet mens varmekuren fortsatt pågår. Pass på god overflatebevegelse under varmekuren og forurens minst mulig ved foring.

Ok, det var godt å høre takk for det.

Det er vist ikkje heilt min (eller fiskens) dag dette. I farten med å bytte vatn vart ein tetra tatt av heverten og blei hardt skada i invollepartiet. Den måtte avlivast.
No har eg iallefall bytta vatnet (som hadde 0 nitritt) og satt opp tempen. Og satsar på å gjenomføre kuren slik det står i sjukdomsartikkelen.

No les eg her: "Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer."

Kor lang tid kan eg reikne med at det tar før parasittane er vekk? Og korleis veit eit at dei er vekk? Temperaturen skal være høg fram til parasittane er vekk og deretter i 48-72 timar, slik forstod eg det.

Og er det over for fisken, eventuelt fiskane som er blitt angripne?
Kjører varmebehandling nå, og fiskene mine har mistet hvitprikkene, og det på første runde
Jeg forstod det slik etter tråd og artikkelesing at varmen skal opp og ned 3 ganger, med 3-4 dager på samme temperatur for å få tatt parasittene. Første runde med 32 gr.for å få tatt de som er i vannet, etterpå klekker de som ligger i sand på normal temperatur, så kjører man opp til 32 gr. igjen for å ta nyklekkede, og en gang til.. ! 3 stadier...
Men det hersker jo mye tvil til varmebehandling da, men det samme mot medisin pga. det tar knekken på nødvendig bakterieflora i akvariet!!
Så man må vel prøve seg frem..
Lykke til..
Ingen grunn til å snakke om avliving enda
Hvitprikk er en veldig vanlig sykdom, og heldigvis en av de letteste sykdommene å bli kvitt også. Det er ikke sikkert du mister en eneste en av fiskene dine.

Jeg har vel kun mistet en fisk eller to en eller to ganger under angrep av hvitprikkparasitten. Og utbruddet av hvitprikk, det har alltid, alltid skjedd i løpet av 8 til 15 dager etter innsetting av ny fisk. Heldigvis bruker jeg karantenekar.

Som du skjønner, et karantene-kar er en billig forsikring mot at hele akvariet blir rammet. Karantenekaret trenger hverken være dyrt eller fancy innredet, det er snakk om et midlertidig opphold for fiskene i MINST to uker, helst tre uker (eller mer om du kan). Iflg. min erfaring er det for lite med to uker, da hvitprikkparasitten har slått ut på dag 15 hos meg ved minst et par tilfeller.
Men det er jo mange sykdommer man vil unngå, ikke bare hvitprikk. Jeg kjører karantene i mange uker jeg

Jeg har kjørt varmekur på fisk i karantene flere ganger, og har da beholdt jeg temperaturen på 32 C i fem døgn. Så byttet jeg 50 % av vannet og i den forbindelse slamsugde jeg skikkelig godt (for å få opp egg av parasitten som ligger i grusen). Så var det to dager med normal temperatur, og deretter et sikkerhets-døgn til med høy temperatur.

Hvitprikksymptomene har forsvunnet allerede etter et døgn, men det er veldig viktig å ikke tro da at sykdommen er borte! Det er viktig å fullføre en kur, uansett om det er med medisiner eller varme, for å få has på alt.

NB! VIKTIG:
varmt vann som 32 C holder på veldig lite oksygen. Det er derfor svært viktig at du tilsetter ekstra lufting av vannet, slik at fiskene ikke dør av oksygenmangel istedet. Det kan være økt bevegelse i vannskorpa ved hjelp av justering av filterutblåset, eller innsetting av en luftestein koblet til en luftpumpe som står på full guffe.
Takk for veldig nyttige svar.

Som sagt skal eg ned til byen på laurdag. Eg tenkte kanskje å ha høg varme fram til då og så få tak i eSHa Exit.
Altså, på laurdagen senker eg temperaturen til omtrent normaltemperatur med vannbytte, så byrjar eg på medisinkur istaden. Høres dette greit ut?

Eg kan alltids bare fullføre varmekuren fullt ut, men det er mange planter og veldig mange krikar og krokar som gjer det vanskelig å slamsuge...

Eg har skrudd opp styrken på pumpa nå og satt hann slik at det plaskar ein god del i vatnet. Fullt av bobler over alt i karet.

Må eg bruke kolfilter etter å ha brukt eSHa Exit?
No har eg ringt rundt til alle dyreforetningane eg kunne finne i Skien, Porsgrunn og Bø. Ingen sa dei hadde eSHa Exit. eg lurar på om dette verkeleg er tillfelle eller at dei bare ikkje forstod kva eg snakka om... :P
De har andre leverandører - ofte Sera

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=34&produktid=3212&Navn=07. Bøker&HKatID=23]Her finner du Esha Exit 20 ml [/URL]
Jaudå, eg var klar over at Webzoo hadde denne.
Problemet var bare at då hadde eg fått han i beste fall på mandag og då er eg allerede langt uti varmekuren, så litt av vitsen er vekk. Eg trur derimot eg skal få tak i denne til ein seinare anledning.
Fram til då går eg nok for metoden til Mona O og slamsugar så godt det lar seg gjere.

Tusen takk for hjelpa!
Jeg har "kjørt"varme"kuren uten å slamsuge- og det fungerte utmerket.

Mener det er veldig stressende for fisken vis du først "kjører"varme"kuren for så og gå over til medisiner ofte sånne ting som får det til å gå galt-man må bestemme seg for en metode og gå for den. Er ikke vits å belaste fiskene mere enn dem må(min mening da).
eSHa er en medisin som for det aller, aller meste omsettes via nettbutikker. Det er etter det jeg har hørt rykter om, en vanlig butikk som selger denne i dette langstrakte land...

Det er de gode nettbutikkene Tropefisk, aquamanias og webzoo som fører eSHa her til lands. Kan selvsagt være flere, men det er skjelden jeg ser innom andre enn disse tre
mona o
NB! [B]VIKTIG:[/B] Så [B]varmt vann som 32 C holder på veldig lite oksygen[/B]. Det er derfor svært viktig at du [B]tilsetter ekstra lufting av vannet[/B], slik at fiskene ikke dør av oksygenmangel istedet. Det kan være økt bevegelse i vannskorpa ved hjelp av justering av filterutblåset, eller innsetting av en luftestein koblet til en luftpumpe som står på full guffe.

Heia,

Er tydelig vis den mest uheldige jeg.... Heheh har hatt karet siden 14.10 og har sikkert hatt det meste av sykdommer i karet. Nå er det også min tur med prikke syken. Kjører slik som dere sier her med varme kur

Men ser også at det nevnes mye bevegelse i vannskorpa her. Det er sikkert pga jeg ikke er helt inni dette enda. Men jeg har en pumpe som pumper 1000 l/h som jeg har satt nedi rør. Slik at den blåser ut bobbler. Har også en luft pumpe utenom. Men som er på regnet 150L kar. Mens jeg har 170. Har også en pumpe som pumper 800 L/h. Men når jeg prøvde og sette et rør nedi den så ville den ikke.

Men vil det holde med det jeg har allerde av luft. Sicliden min tok kvelden i dag. Men stakkaren der har også hatt finne råde. Og fikk komme i karet for 1 uke siden.

Jeg er bare veldig redd for at flere skal dukke under. Og spesielt redd for de to tøffe panser mallene mine. For det er noe av det råeste jeg har sett. Nitritten har jeg heldig vis ikke lengre....

Tips tas i mot med stort smil )
Varmen i karet mitt har vore over 32C sidan fredagsmorgon. Og i går kveld kunne eg ikkje sjå prikkar lengre.
Satsar på å skru ned varmen igjen enten tysdag eller onsdagskvelden.
Prikkane er tilbake! Eg såg i gårkveld ein fisk som hadde fått ein forholdsvis stor prikk. Eg såg på mandagskvelden også såvidt det var littegrann.
Kva bør eg gjere? Termometeret har heile tida vist temperaturar over 32 grader og gjer det fortsatt. Eg føler at fiskane ikkje har godt av å ha det varmt såpass lenge, men eg vil jo utrydde parasittane også.

Testa vatnet for nitrit og den viste 0.
Det kan være en annen parasitt en hvitprikk du ser. Det kan også være en som har ligget i dvale i fisken en stund.

Selv hadde jeg fortsatt temp-kuren en stund til.
Hei,
Har fått hvitprikk i dette karet: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=10880
Hva bør jeg foreta meg? Tenkte på varmebehandling
Men Coryene skal jo helst ikke ha mere enn 26grader.
Har også en Sera Costapur stående.

Hjertelig takk for svar på forhånd!
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap