Hva kan man ha i bunn av akvariet?

Jeg trenger noe å ha i bunn av akvariet for å unngå trykkbelastning.
Vet mange bruker isopor, men jeg er litt skeptisk til dette.

Har også hørt noen bruker sitteunderlag, men at mange er usikre på om dette er trygt.

Finnes det noe annet man kan bruke?
Ingen grunn til å være skeptisk til isopor, men du kan bruke silikon
Hvis du skal ha isopor bør den varmes med en varmepistol på kantene slik at ikke det blir isopor kuler i hele akvariet.

Andreas
Om det i det hele tatt er behov for trykkavlastning, f.eks fra store mengder stein, mener jeg selv at isopor er den beste løsningen.
Som Andreas sier, så bør denne varmebehandles for å unngå at den "røyter".
Husk også å lime den tilstrekkelig fast.
Jeg bruker yogamatte i bunnen hos meg men jeg har jo ikke mye af stener som er tunge i mine akvarium...Har nemlig en god lager av lavastener i forskjellige farger og form frå Island. Plus yogamatter er så tunne at dem er perfekte til og lage Bakgrunn med i tillegg.
Har nettopåå lager en bargrunn med kork som jeg limte på matten som er mørkegrønn på ene siden og lysegrønn på den andre og med litt struktur i så det blir ganske tøft og naturlig når man se det unnen vann.
en liten snutt for å vise hvor mye glass egentlig tåler...

http://www.youtube.com/watch?v=PgEwEiTyYcs
Vibsi
en liten snutt for å vise hvor mye glass egentlig tåler... :) http://www.youtube.com/watch?v=PgEwEiTyYcs
Om jeg ikke misforsto, var det her herda glass, noe som tåler mer enn vanlig glass. Men når det først svikter, så svikter det så inni der du vet fort...

Steinen i bunnen hadde en meget flat struktur, uten noen kvasse kanter.
Kan garantere at ett gruskorn under denne steinen, som gav punktbelastning, så hadde gutta måttet ta seg en runde med moppen
SolVard
Ingen grunn til å være skeptisk til isopor, men du kan bruke silikon


Mener du da en type silikonmatte?
Hvor får man i så fall tak i dette?
Hvorfor må isoporen limes fast? Den flyter vel ikke opp om det ligger sand og steiner på den?
Frank Angell
[QUOTE=Vibsi]en liten snutt for å vise hvor mye glass egentlig tåler... :) http://www.youtube.com/watch?v=PgEwEiTyYcs
Om jeg ikke misforsto, var det her herda glass, noe som tåler mer enn vanlig glass. Men når det først svikter, så svikter det så inni der du vet fort...

Steinen i bunnen hadde en meget flat struktur, uten noen kvasse kanter.
Kan garantere at ett gruskorn under denne steinen, som gav punktbelastning, så hadde gutta måttet ta seg en runde med moppen

Det var herdet glass ja=)
Maybe
Hvorfor må isoporen limes fast? Den flyter vel ikke opp om det ligger sand og steiner på den?


For å unngå at den sklir også
Hvordan varmebehandler man isopor da?
Har lest at man kan bruke varmepistol (eller hva det nå enn het). Men om man ikke har tilgang på noe sånt. Hva bruker man da da?
Kan en hårføner på full guffe kanskje være varm nok?
Om man holder den veldig tett inntil isoporen, burde den bli temmelig varm?
Hårføner funker dårlig, jeg har prøvd men måtte låne meg en varmluftspistol. Men det er ikke umulig - bare mere jobb...
Jeg bruker 3mm depron i bunnen. Finnes i 3mm og 6mm flak, og er relativt rimelig. På Maxbo er den under 50 for et kvadratmeter stort flak og under 100 for tilsvarende i 6mm. Finnes i antrasitt og hvitt, jeg bruker den mørke.Det er ingen kuler som i isopor. Jeg limer den ikke fast, men lar bunnmaterialet holde den nede - noe som har fungert helt fint.

Kan også brukes som bak/side-vegg. Isolerer ganske godt - selvsagt - og kan bidra til litt høy sommertemperatur da varmen fra lyset har mindre utgangsflate.
Helge H
Jeg bruker 3mm depron i bunnen. Finnes i 3mm og 6mm flak, og er relativt rimelig. På Maxbo er den under 50 for et kvadratmeter stort flak og under 100 for tilsvarende i 6mm. Finnes i antrasitt og hvitt, jeg bruker den mørke.Det er ingen kuler som i isopor. Jeg limer den ikke fast, men lar bunnmaterialet holde den nede - noe som har fungert helt fint. Kan også brukes som bak/side-vegg. Isolerer ganske godt - selvsagt - og kan bidra til litt høy sommertemperatur da varmen fra lyset har mindre utgangsflate.


Takk for tips.
Jeg er ikke helt sikker på hva depron er, men er dette noe jeg bare kan putte rett i akvariet uten noe behandling først?
Og finnes det flere forskjellige typer av den? Bare så jeg ikke ender opp med noe som er farlig for fiskene?
Depron er et isolasjonsmateriale med lukkede små porer. Depron er et handelsnavn lik isopor, men er annerledes i form. Isopor suger vann, noe depron ikke gjør (på grunn av lukkede celler). Har brukt depron nå i et år og det ser ikke ut til å ha negativ effekt på fiskene. Legger også depron under akvariet for å ta opp ujevnheter.

Det er et noe hardere materiale enn isopor. Jeg kom bort i depron første gang da jeg skulle isolere, legge varme og flislegge et badegulv og hadde veldig lite mulighet til å bygge i høyden. Har brukt depron nå på flere bad og også i akvariesammenheng.

Skal også prøve meg med flymodell i depron (radiostyrt), så bruken er allsidig! :o)
Høres jo bra ut. Kanskje jeg skal teste ut det da.
Men hvem tykkelse vil du anbefale?
Jeg bruker 3mm, men skal du ha steiner større enn en knyttneve ville jeg nok vurdert 6mm - har litt allergi mot lekkasje i akvariet...

Oppdrift på 6mm blir for 80x40cm x 0,6cm i underkant av 2kg, holdes med andre ord lett nede av bunnlaget. Det går med langt mere enn 2kg sand/grus!
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap