Kampfisk.

Hallo.

Idag kjøpte eg en kampfisk. Den er i 28l min.
Spørsmålet er - Ka anna kan eg ha ilag med han,? for ellers blir han vel ensom.? På dyrebutikken låg han nedi en knøttliten boks. Kunne bevege seg kanskje 2 cm, og da måtte han snu. Var ikkje plass til meir.
Han er nå i himmelriket i forhold. Og han beveger seg over heile akvarie,og ser ut som han liker seg. MEEEEn, Han må vel ha selskap?
Nei, han må ikke ha selskap-i naturen lever de "ensome i "knøtt"små vannpytter-ja han er nok i himmelriket nå, 28 L til 1 kampfisk er fin plass.
men du kan jo sette inn noe små "ottoer"(alge spisende malle, eller noen reker/sneiler).
Kampfisker er ikke bestandig så glad i andre fisker(men alle er jo forskjellige)-men det er ikke mange fisker som passer i en 28 L(så kanskje ikke ottoer heller går, jeg er litt usikker).
Nei. Absolutt ikke noe behov for selskap. Kampfisker hater virkelig selvskap.

At en kampfiske beveger seg mye, er ikke nødvendigvis bra, men forhåpentligvis er den vel bare litt opprømt over å ha fått nytt oppholdssted.
Det er viktig at det ikke er så mye strøm i vannet, da kampfisk ikke liker det. Mye planter er også en stor fordel (de skjermer for så vidt også mot strøm).
Dammene fisken lever i ute i naturen, er på flere hundre liter.

Små reker (små nok til at de passer i en 28-liter) vil mest sannsynlig bli spist av kampfisken. Vet ikke noe om otto, men hvis det er fisk med lavt aktivitetsnivå går det kanskje greit. Kampfisk liker egentlig ikke så mye liv.
Synes karet blir for lite til otto. Har du behov for algespisere så velg heller noen eplesnegler
Har hørt om kampfisk som har angrepet eplesengler også.

Har du flere kar? Om du har en fisk kampfisken kan få på prøve i noen uker, kan du se hvordan han reagerer på andre fisk og dyr.
Har en liten molly og to otto sammen med kampfisken min - det går helt storartet og karet og plantene holder seg uten så mye hjlp fra min side.
Kampfisken som kona hadde "filleristet" eplesneilene så fort de kom ut av skallet(men som sagt alle er forskjellige.

Til Kelsol-kampfisker kan faktisk leve i mye mindre pytter en flere hundre liter i naturen(ikke at det er så mye da)-men vi trenger ikke krangle om det her.
Selv holder jeg kampfisk i 10 liter. Var bare en opplysning.
SolVard
Har en liten molly og to otto sammen med kampfisken min - det går helt storartet og karet og plantene holder seg uten så mye hjlp fra min side.

Jeg nekter fremdeles å anbefale otto i en 28 liter
Fiskebasen foreslår minimum 60 liter til otocinclus.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap