Mystisk ang Sandsnegler

Hei.
I mitt 120 liter kar har eg hatt div fisk i lang tid. nå har eg flyttet all fisk å har nå Kirsebær Reker i karet ( 20 stk ) Eg har ALDRIG sett Sandsnegler i karet før for 3 dager siden. Da krøp det sikkert 30-40 snegler rundt i hele karet på planter å glass å over alt, Store å små ?? Hvorfor kom dei opp å viste seg i 2 dager for så i Dag å forsvinne ned i grusen igjen ?? Ser dei ikke igjen nå ? Eg har ikke hatt noen nye planter eller grus eller noen ting nytt i karet utenom Rekene. Synes dette er Mystisk oppførsel av sneglene. Hva var dei oppe i 2 dager for ????? Noen så veit .
Hei. Har tenkt litt på det her. Kan det vere at eg øket ph fra 5,1 til 6. med Natron ? men målte ph igjen i dag å ph er nede i 5,2 igjen. å sneglene er nede i sanden igjen,. Skal nå tåle 6 i ph sneglene uten å få problem vel ? Å så en annen ting. hvorfor senker ph seg igjen etter at eg har høynet den med Natron. Det har eg sett tidliere og. ph holder seg en dag etter eg har justert med Natron få så å synke igjen etter en dag eller to?
Har du mye røtter i karret? Det kan dra ned Phen-bruker selv natron for å holde KHen der jeg vil ha den, og da ligger også PHen der den skal være-så få målt KHen din og få den stabil på ihvertfall 3-5(min erfaring ihvertfall), da fikk ihvertfall jeg en stabil PH.
eg har en rot nedi ja. ja det er den som bokstavelig talt roter det til då. Muli eg må fjerne roten ? Har hatt littegran natron oppi å ph steig til 6.- men dagen etter var den ned att i litt over 5. ? Har kirsebær reker i karet så må vel ta det roli oppover med kh/ph ..
Ok får kjøpe noe å måle kh med. har berre ph måler for handen nå. ( elektronisk ) tror den er å stole på
Fant en gammel stripetest- ( ikke helt å stole på sikkert ) men etter den å dømme er NO3 = 100 - NO2 = 0 - GH = 2.5 ca - KH = 1 og pg 5,2 - Eh har noe Calcium Sulphate liggende. Kan eg ha litt av det oppi å vil det hjelpe å få opp kh
Glem resultatene du har fått av stripsen. Den kan du overhodet ikke stole på.
Enig i dyre hagen sin uttalelse-men det inndikerer på ar KHen din er for lav ja, så skaffdeg en dråpe test til KHen.
Får du justert KHen, så skal du se at PHen blir stabil.
Og KHen øker du veldig fint med Natron-usikker på om det er brukanes med calcium sulphate-så på PH/KH+ boksen min nå, det står ingen ting om hva den skal inneholde(jeg vet det er natron i den, men tenkte på opprinnelig).
Har eller ingen natron poser så jeg kan lese hva det inneholder.
Har selv flytende calcium, og det brukte jeg for å øke GHen jeg
Det låg en bruksanvisning inne i stripetesten. der står det at eg kan bruke Calsiumkarbonat / dolomittsten / marmorstumper for å øke GH og KH verdien. Ja skal kjøpe meg en KH dråpetest. men har ikke noe slikt her i området eg bor. Eg har natron ja. å på posen står det at den inneholder Ren natriumbikarbonat. Får blande ut litt å tømme litt å litt nedi. kan vel ikke sjokke rekene med for store hopp i kh og ph. får ta det rolig oppover med verdiene.-
Natron øker jo ph med det samme man tømmer det oppi.- men det holder jo ikke en til dagen etterpå, så er ph ned i det samme igjen. kan ikke tømme oppi hver dag ? da blir det jo opp å ned med ph hver dag. ( Vil ha den stabil ) Hva gjør eg galt med natronen siden ph går ned att. har eg for lite i ? .
og øke ph til over 7 klarer eg ikke for det har eg prøvet en gang før i et kar uten fisk , stopper på 7 i ph. samme hvor mye eg hadde oppi. kh veit eg ikke hva som skjedde for eg hadde ikke noe å måle den med då.

Takker så mykje
Calcium sulphate (Kalsiumsulfat) er vel, så vidt jeg kan huske, akkurat det samme som GIPS, og det øker GH, men ikke KH.
-og det vil vel heller ikke påvirke pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap