Om stenging av tråder (Nettbutikker)

Jeg føler meg et lite øyeblikk hensatt til bananrepublikker vi ikke liker å sammenlikne oss med når Geir Kristiansen uten diskusjon stenger en tråd med en begrunnelse som bommer på problemstillingen som reises rundt Webzoo. En moderator hadde ikke kommet fra noe lignemde med jobben i behold mange andre steder. Jeg har lang fartstid på flere nettforaer, men har sjelden sett liknende, og må si jeg undrer på hvilke ytringsfrihetsmessige prinsipper dette forumet er tuftet.

Martin

Det er nok fordi slike tråder er utrolig lite konstruktive.
Man kontakter firmaer det gjelder, dette er ikke kontaktstedet for hverken webzoo, akvamania, tropefisk eller noen andre.
Man kan også søke på feks "nettbutikker", der ligger det mange tråder med andres erfaringer.
Kanskje fortsette en av de, ikke lage en egen tråd kun for å være lite konstruktiv?
Og det spiller liten rolle hva man sier her inne, dette er som sagt ikke kontaktnettet til nettbutikker.
Man må ta klager direkte opp med den det gjelder! Det er det eneste som hjelper.
Gi beskjed og slutte å handle om man er misfornøyd.

(Dette er svar fra meg, ikke hele moderatorbanden)
Jeg leser hva du sier og er i og for seg ikke uenig i det, men jeg ville bare dele min erfaring rundt et firma som tydeligvis ikke bryr seg om kundene sine.

Jeg får varer, men fleksibiliteten og kundevennligheten er mindre enn i trafikksjefens etat. De er umulige å få i tale. Det er en helt annen problemstilling enn at de bruker 3-4 uker på å effektuere en ordre. Meningsløse tråder om opplagte ting andre steder her på forumet virker helt i orden, så hvorfor ikke dette? Det lurer jeg på.

Martin
Jeg syns slike tråder er bra, hvis de er kontruktiv kritikk. Og at moderatoren stenger den tråden synes jeg er noe bra. Om man gjentatte ganger har forsøkt å få et svar fra Webzoo uten hell, så mener jeg at folk burde kunne poste dette her og høre om flere har samme problem. Dette er jo til felles interesse for alle oss som vurderer å handle der, men kanskje handler et annet sted når de ikke klarer å levere, svare på epost osv.

Om ikke webzoo har noen økonomiske interesser her på AF da, noe jeg går ut i fra de ikke har. Så burde kritikk av webshopper og butikker tolereres innenfor visse grenser.

Jeg har handla en del på webzoo og har bare gode erfaringer med de, iallefall slik de var før.


er iallefall min mening.
Nå er jo Webzoo annonsør her da, men jeg håper at moderatorene er profesjonelle nok til å skille redaktøransvar fra nettstedets næringsinteresser. Hvis ikke så bør dette integreres i forumets retningslinjer så vi vet hvilke betingelser vi deltar under.

Martin
Jeg synes også det er greit at man får vite om nettbutikker det har vært problemer med.
Hvis jeg aldri hadde handlet der før, og valget sto mellom to butikker, så ville jeg jo gjerne vite om en av dem var "heftet" med dårligere kundebehandling enn den andre.
Men dette er jo ikke noe man trenger å kverulere om, derfor synes jeg det er greit nok at tråden blir stanset for videre innlegg (selv om jeg synes et sånt forum skal passe seg for å drive sensur!), innleggene er jo tross alt ikke slettet.
Enig med deg jeg MartinB.
Må jo lure på om webzoo har økonomiske innteresser her, eller om noen av moddene" har det når ikke konstruktiv kritikk tillates.

Kommer aldri til å sende en bestillings ordre til til webzoo(ikke at jeg har sendt så mange da).
Skulle til å poengtere at "problemet" kanskje var at modderne egentlig liker Webzoo ganske godt, men kan like godt signere de andre som har sagt det.
Man er snar med lite konstruktiv kritikk når noe ikke går helt etter planen. Man er like snar med å beskylde meg for å drive diktatur når jeg setter en stopper for nok en klagetråd på en nettbutikk. Når man da i tillegg skynder seg å si at jeg ville ikke sluppet unna med jobben i behold en annen plass må jeg flire. Hvilken jobb er det det snakkes om, jeg gjør alt på frivillig basis.

Kesol går til og med så langt som å insinuere at jeg skal ha en annen agenda enn å forøke å holde forumet innenfor rimelighetens grenser. Nå får du jaggu meg ta deg sammen. Har du noe å utsette på meg kan du sende inn en klage så regner jeg med at den blir behandlet av de andre moderatorene.

Vi har lenge hatt en policy her på forumet om at tråder med ensidig kritikk av webutikker basert på en hendelse blir stengt. Denne policyen er det jeg følger når jeg stenger slike tråder.

Ken Myrseth din kommentar er simpel og jeg synes det er direkte dårlig gjort av deg å komme med slik vrøvl.

Jeg forsøker kun å holde forumet innefor rimelighetens grenser. Dette synes jeg ikke disse klagetrådene er med på å gjøre. Ikke en kjeft av dere orker å skrive en balansert fremstilling av de nettbutikkene som dere handler på, kun når noe går galt rives det kjeft over en lav sko.


Det kvalifiserer vel ikke som "agenda" at moderatorene enkelt og greit liker Webzoo.
Men ville tråder om en helt annen stakkars (mindre populær) bedrift blitt stengt på så brutalt vis?
Synes det er teit at slike tråder blir stengt, regner med at MartinB laget denne tråden for å informere folk å få høre hvilket synspunkt andre folk har om butikken, det er altså ikke en tråd for å få kontakt med nevnte nettbutikk. Moderator som stenger tråden kommer så med et svar som peker mot at nevnte nettbutikk er en god butikk, før han så stenger tråden kan jo tyde jo på økonomiske interesser. Og dårlig kundebehandlig er ikke noe man har lov til bare fordi man slipper å møte kunden Og darup du sier: "Man må ta klager direkte opp med den det gjelder! Det er det eneste som hjelper." Det hjelper mange andre å komme med ros og ris til nettbutikker

Jeg for min del er sikker på om jeg hadde laget en tråd ala "Webzoo - norges beste nettbutikk" så hadde ikke den blitt stengt, før jeg skrev dette innlegget vel og merke :P
Sant. Syns egentlig hele underforumet om butikker kan stenges hvis ting skal gjøres slik som nå.
Kesol
Det kvalifiserer vel ikke som "agenda" at moderatorene enkelt og greit liker Webzoo. :) Men ville tråder om en helt annen stakkars (mindre populær) bedrift blitt stengt på så brutalt vis?


Det du egentlig sier er at jeg stengte tråden fordi den omhandlet Webzoo. Måten du ordlegger deg i svaret ditt underbygger dette.

For meg spiller det ingen rolle hvilken nettbutikk det gjelder, jeg stenger tråder som ensidig kritiserer ut fra en hendelse.

Skriv en balansert fremstilling som konkluderer med at webbutikken ikke er leveringsdyktig og har dårlig service så blir den stående. Det er ikke vanskeligere enn dette.
En hendelse? Har du i det hele tatt lest trådene du har stengt?

"Balansert fremstilling" - unnskyld, bestemmer du hva som er balansert i forhold til erfaringene fra forumets brukere...?
Jeg liker heller ikke stenging av tråder på den måten, men i akkurat dette tilfellet må jeg si meg litt enig i grunnen.

Det viser seg at vi er veldig flinke i Norge til å diskutere og klage når det er "anonymt" på internett. Jeg mener her at man må ta dialogen med butikken så langt som det går, og med annet man får hårreisende respons så holder man det der.

Jeg har bare gode erfaringer med Webzoo, og har bestillinger inne der nå. Jeg har ingen hastverk med disse, selv om jeg er vant med at jeg får ting derfra kjapt så er ting jeg har bestilt nå ikke lagervarer. Hadde det hasta voldsomt hadde jeg gått og støtta min lokale akvariebutikk.

Hvis jeg nå får noen dårlige opplevelser med dem i fremtiden så satser jeg på at det blir behandlet i tur og orden. Ville jeg vært uten deres utvalg og deres priser, som de sikkert sliter mange timer for å tilby oss akvarister? Nei. Det er lett å klage, men mange av de som gjør det lett for oss som driver denne hobbyen legger mye svette i dette uten å bli millionærer av den grunn. Litt empati går det an å ha før man begynner å syte og klage her inne. Merk at jeg ikke snakker om dette konkrete tilfellet, men det fins flere eksempler.

Jeg er en ekstremt utålmodig kunde som synes det å svare kjapt på mail bla. utgjør en skikkelig god nettbutikk. Men så er det forskjell på komplett.no og webzoo og sånt også på egne forventninger.
Er jeg det eneste medlemmet som er glad for at nok en klagetråd om samme tema ble stengt?

Hvis det hadde vært en vanlig akvariebutikk, la oss si en butikk i Oslo sentrum, ville det vært almenn oppfatning her på Akvaforum at DETTE er det rette stedet og skrive klagene sine? Jeg tror faktisk ikke det. Folk hadde stilt seg undrede til det, og bedt klagerne tvert om å ta kontakt direkte med butikken det gjelder....

Jeg har inntrykk av at bare fordi den omtalte butikken er en nettbutikk, så er det almenn oppfatning at det skal klages på nett også...?
Det er jo greit nok å ta det opp med butikken, men om dere leser trådene vil det jo komme frem at det faktisk ikke var mulig å få kontakt med butikken.

Det er jo titt og ofte kritikk av vanlige butikker rundt om i Norges land. Noen går lengre enn andre, men må si jeg har sett verre ting enn disse trådene enn Webzoo rulle og gå.
Geir Kristiansen
Når man da i tillegg skynder seg å si at jeg ville ikke sluppet unna med jobben i behold en annen plass må jeg flire. Hvilken jobb er det det snakkes om, jeg gjør alt på frivillig basis.


Geir,

hadde du gjort dette på norskmjforum.no eller mjf.no hadde du vært dønn ferdig. Eller du hadde vært kvitt alle brukerne. Moderatorene der er heller ikke lønnede, men frivillige.

Ærbødigst.

MartinB
Kesol
Det er jo greit nok å ta det opp med butikken, men om dere leser trådene vil det jo komme frem at det faktisk ikke var mulig å få kontakt med butikken. :)

Så.....? Da er neste naturlige skritt å gå hit og skriv klageinnlegg, er det det du sier?


Kesol
Det er jo titt og ofte kritikk av vanlige butikker rundt om i Norges land.


Ja, men det er ikke en ny tråd i uka, eller fjorten tråder om nøyaktig det samme om butikken i...la oss si, Lofoten er det vel? Tipper du hadde blitt rimelig lei, og ikke helt skjønt poenget om det ble skrevet klagetråder hver uke på butikken du jobber i.
Alle mener visst at deres tråd inneholder noe nytt eller en spesielt interessant formulering på sine klager, og bare MÅ starte en ny om samme tema...?

Jeg forstår frustrasjonen, det er ikke det. Men jeg forstår at moderatorene kanskje synes den siste tråden der var dråpen som fikk begeret til å flyte over. "Å, ikke enda en...."

Det er det jeg forsøker å få frem.
Det er i alle fall greit å la folk få vite at de kanskje ikke bør bestille fra Webzoo, i hvert fall ikke nå? Hva mener du evt. man skulle gjøre når butikken selv ikke er interessert i kontakt?
Det første folk gjør hvis de kjøper et dårlig produkt (der selve produktet er feil, ikke butikken), er jo å "klage" over det på Akvaforum. Det er jo helt normalt.

Jaja, skjønner jo at det kanskje ble mange tråder (telte 4 i farta, derav 2 stengte), men det er på sett og vis ikke så stor forskjell mellom det og 10 tråder om ancistrus-identifikasjon. Det er jo merkelig at moderatorene ikke blir like lei disse trådene, som trådene om Webzoo...?

Om butikken jeg jobbet i hadde fått 14 klagetråder hadde jeg tydeligvis ikke gjort en god nok jobb, og hadde nok hatt godt av litt oppstramming. Håper Webzoo ser noen av trådene her på AF.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap