Stikking i fingrene - hva indikerer det?

Har av og til opplevd at det sikker i fingrene når jeg stikker fingrene ned i akvarier. Det svir liksom under neglene (ja, jeg biter negler).

Hva indikerer det?
Mener å ha lest noe om det her på forumet.
At du bør slutte å bite negler!?
Haha...

Neida, dette må indikere noe. Kom ikke i alle kar, men i et par.
Trur kanskje det er straum (elektrisitet) i vatnet.
Prøv å dra ut ledningane og kjenn.
Kanskje det rett og slett er dårlig jording?
Hmm... Er sikker på at det hadde noe med vannverdiene å gjøre...
Eg tviler veldig på det!

Har hatt de mest utruligste vannverdier her hos meg i løpet av min akvarietid, men aldri opplevd det du beskriver...

Det kan være forskjellige ting... er nok ikkje rette personen til å svare på dette, men tenk litt på det eg skrev ang dårleg jording.
Prikking i fingrene når du har dem i vannet, tyder på strøm av ett eller annet slag. Det har ikke noe med vannverdier å gjøre (med mindre vannet er ren syre - men da er vel neppe prikking det største problemet... ).
Putt nesa i karet(eller en knok) så finner du fort ut om det er strøm eller sår på fingrene som er grunnen
Hadde en kolega som opplevde det samme i dusjen på jobben. Han syklet til jobb om morgenen så han måtte dusje. Klagde på prikking og det viste seg å være overledning i dusjen. Dra ut kontakten på pumpe og varmekolbe i de karene som det prikker i og kjenn om det fremdeles prikker. Deretter setter du i først den ene og så den andre for å eliminere hva som evt har overledning.
SoVe
Hadde en kolega som opplevde det samme i dusjen på jobben. Han syklet til jobb om morgenen så han måtte dusje. Klagde på prikking og det viste seg å være overledning i dusjen. Dra ut kontakten på pumpe og varmekolbe i de karene som det prikker i og kjenn om det fremdeles prikker. Deretter setter du i først den ene og så den andre for å eliminere hva som evt har overledning.

En klok dame dette Følg hennes råd !
Åfaen. Ok, bra jeg vet det da. Var på jobb.
Det får meg til å tenke på de som driver risikosport med å ha hårføneren liggende på badekaret klar til bruk mens man er oppi der selv, eller boomblasteren osv. Var ikke mye som skulle til før hjertet sa stopp hvis noe datt nedi når de testa på Mythbusters
Det er vanskelig å skjønne hva det er hvis man ikke vet hvordan krypstrøm føles. Siden det er mer enn et kar regner jeg med at det ikke er strøm. Stikking kan som sagt oppleves hvis man har små kutt på fingrene.
Det svei mer enn det stakk. Stakk/svei i et par kar, mens i noen gjorde det ikke det. Kjente det med en gang fingrene traff vannoverflata.

Om det er strøm, skulle det jo vært der fortsatt...? Men kan ikke si jeg merket det flere ganger, og sjefen har heller ikke nevnt noe...

Får håpe det kommer tilbake, og dra frem dråpesettet.
SoVe

Greit nok å være forsiktig, men svømmer fisken rundt er det ihvertfall ikke skadelig for oss
Det er en haug med muligheter til slik "prikking"
Siden du sier at det svir, vil jeg anta at det er en del i vannet du rett å slett ikke har godt av. Eller rettere sagt: de sundspiste fingrene dine ikke har godt av :p
Får dere ikke mat borti harstad? Kan komme over med ei brødskive om det er så knapt med mat der

Jeg anbefaler følgende:
Test vannet for strøm. Ett multimeter vil gi utslag om en har spenning i vannet. Vær obs på at uslaget vil variere etter hvor god ledeevnen i vannet er (blandt annet akvariesalt, som de fleste butikker er for ivrige med å bruke, øker denne dramatisk).
Får du ikke kloke utslag med å teste vannet for spenning, forsøk å ha neven nedi karet det sitrer i, og få noen til å trekke ut støpselet. Forskjell?
Donald
Greit nok å være forsiktig, men svømmer fisken rundt er det ihvertfall ikke skadelig for oss:-)

Det der er en veldig farlig holdning. Fisken er ikke i kontakt med jord. Hvis du står med beina godt plantet på gulvet, kan du imidlertid godt være det. Spesielt i kjellere.

Fugl kan fint sitte på kjøretråden til toget, hvor det er en spenning på 16.000V, men det går ikke fullt så bra om du står på bakken og stikker noe som leder strøm opp i der.
kan hende at det er varmekolben som er problemet. har hatt et lignende problem og da var det varmekolben.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap