Fiskeløs oppstart, tilsetting av ammoniakk. Erfaringer?

Jeg kom over denne artikkelen på NA og lurer på om det er noen som har erfaringer med denne metoden? Artikkelen handler om hvordan man kan tilsette ammoniakk rett i vannet i en periode for å aksellerere produksjonen av filterbakterier og dermed både få en raskere oppstart og slippe å sette inn fisk for å få igang bakterieproduksjonen...

Noen som har gjort det slik? Erfaringer?
Inaktiv bruker
må bare slenge innom og si meg uenig med att start pakker ikke virker
har brukt easy life i mange kar-flytende filter medium-rent biologisk
og aldri hatt problemer med det
mulig denne artikkelen er ,,gammel,,
vet om mange ,mer erfarne enn meg ,som tjuv starter på denne måten
En får litt raskere start på karet, men bare litt.
Ammoniakk vil produseres i de fleste kar i mer enn tilstrekkelig mengde i starten, til at en får næring nok til bakteriene.

Det er ikke mangel på næring som er problemet, men bakterienes trege celledeling, som gjør at oppstart av ett akvarie ikke er gjort over natta.

Jeg stiller sterke tvil til at karene kan være innkjørt på 2-2 1\2 uke - rett å slett av mangel på tilstrekkelig celledeling hos bakteriene.
Frank Angell
Ammoniakk vil produseres i de fleste kar i mer enn tilstrekkelig mengde i starten, til at en får næring nok til bakteriene. Det er ikke mangel på næring som er problemet, men bakterienes trege celledeling, som gjør at oppstart av ett akvarie ikke er gjort over natta.


- Jeg trodde det hovedsakelig var fiskenes avføring som resulterte i ammoniakk? Og uten fisker, ingen ammoniakk - eller i alle fall veldig lite?
Eller er det slik at alt som råtner i karet (døde planterester, for) produserer ammoniakk, og at det derfor er tilstrekkelig med ørlite mating av et tomt akvarie (som mange anbefaler) for å få igang prosessen?

- Vil ikke nettopp det at bakteriene bruker tid på celledelingen gjøre det mer fornuftig å tilsette ammoniakk i karet, enn å la det "produsere seg selv"? Jeg tenker slik at mye ammoniakk (må presisere at vi her snakker om fiskeløse akvarier! gir flere bakterier som kan dele seg før og at ting dermed må gå vesentlig raskere? Eller jeg helt på viddene her?
Har du flere enn et akvarium?
Hvis du har det, kan du ikke bare tømme filtergørr fra det ene over i filteret på det nye? Fungerer som en drøm hver gang Jeg har aldri opplevd nitrittoppblomstring e.l. med den metoden, filteret kickstarter med en gang.

Hvis du ikke har filtergørr:
Ting som råtner i akvariet (visne planteblader, rester av fòr osv) vil "mate" filterbakteriene i et fiskeløst akvarie som er under innkjøring. Derfor; ikke rør akvariet mens det er til innkjøring Et nytt akvarie med mange nyplantede planter, vil alltid ha en del visne planteblader. De fleste planter sturer litt og feller kanskje noen blader når de er nyplantet. La dem ligge og råtne, ikke rydd opp eller ta dem ut, slik at de gir næring til filterbakteriene.

I tillegg kan du slenge oppi bittelitte granne fiskefòr, som får ligge og råtne. Filterbakteriene vil ha masse å jobbe med
Følg med på utviklingen med dråpetester fra dag 14. Eller begynn et par dager før, og se på hvilken dag det plutselig går fra 0 nitritt til boooom! Fullt utslag

Ganske spennende i grunnen, og veldig lærerikt å følge den prosessen
Joakim
Jeg trodde det hovedsakelig var fiskenes avføring som resulterte i ammoniakk? Og uten fisker, ingen ammoniakk - eller i alle fall veldig lite? Eller er det slik at alt som råtner i karet (døde planterester, for) produserer ammoniakk, og at det derfor er tilstrekkelig med ørlite mating av et tomt akvarie (som mange anbefaler) for å få igang prosessen?

Alt som brytes ned, vil brytes ned til ammoniakk først. Fra fiskenes del, er den raskeste produksjonen av ammoniakk via urinstoffer og via gjellene.
Avføringen tar noe tid før den blir en ammo-bombe
Joakim
- Vil ikke nettopp det at bakteriene bruker tid på celledelingen gjøre det mer fornuftig å tilsette ammoniakk i karet, enn å la det "produsere seg selv"? Jeg tenker slik at mye ammoniakk (må presisere at vi her snakker om fiskeløse akvarier! ;) gir flere bakterier som kan dele seg før og at ting dermed må gå vesentlig raskere? Eller jeg helt på viddene her?

Det hele er ett spørsmål om balansegang.
Det hjelper fint lite å tilsette næring til bakteriene i større tempo, enn det som kan forbrukes av nye og gamle bakterier.
Har en derimot en såpass liten produksjon av ammoniakk i vannet, at bakteriene "sultefôres", vil det helt klart ha noe effekt.
Siden en har 10-12 dager av syklussen som er "forbeholdt" nitrosomas-utviklingen, vil man i beste fall slik jeg ser det kunne hente inn 3-4 dager av denne syklussen, med å tilsette Nh4 i vannet.

Da er det neppe noen stor tvil om at en faktisk vil ha større utbytte av å følge rådene til Mona her
mona o
Har du flere enn et akvarium?


Hehe, jeg har ikke ett engang! (*rødme*). Dyrebutikken min sliter litt med leveransene, skulle hatt det forrige fredag, er blitt lovet at det skal være på plass i morgen. Begynner å bli noe utålmodig nå...
Men da får jeg benytte tiden her inne, til å sette meg litt mer inn i temaer som oppstart f.eks. Skader ikke det...

mona o
Følg med på utviklingen med dråpetester fra dag 14. Eller begynn et par dager før, og se på hvilken dag det plutselig går fra 0 nitritt til boooom! Fullt utslag:-) Ganske spennende i grunnen, og veldig lærerikt å følge den prosessen:-)


Ja, det vil jeg tro. Det var en god idé, å følge med på målingene noen dager i forkant av forventet nitritt-oppblomstring og se hva som skjer og hvor fort... Det skal jeg jaggu gjøre.

Frank Angell
Det hele er ett spørsmål om balansegang. Det hjelper fint lite å tilsette næring til bakteriene i større tempo, enn det som kan forbrukes av nye og gamle bakterier.

Er bare det at i artikkelen gis det inntrykk av vesentlig tids-besparing "Rent praktisk kan dette gjøres på alt fra 10 til 30 dager mot den tradisjonelle måten som tar 4 til 6 uker avhengig av hvor mye fisk du vil ofre." Det skal sies at jeg har ikke lest orginalartikkelen det refereres til og jeg innser at denne artikkelen er kraftig forkortet så "virkeligheten" er antakelig noe mer komplisert.
Men det høres jo unektelig veldig logisk det du sier... Mer mat enn bakteriene kan nytte seg av er jo ikke nødvendig, men når jeg ser på hvor fort bakteriene i kjelene på kjøkkenet formerer seg så virker det litt rart at det skal være noen som helst begrensing på hvor fort bakterier kan formere seg - derfor har jeg tenkt at "jo mer bakteriemat, jo bedre". Men det er antakelig ikke så enkelt, skjønner jeg...
Jeg brukte ammoniakk for å kjøre inn et av karene mine. Det var interessant å følge vannverdiene over tid og jeg satt ikke igjen med innkjøringsfisk.

Det tok vel 3 uker. Det var tre år siden, og detaljene er glemt.

Leste om én fyr som tømte egen urin oppi som amoniakk-kilde. Han valgte å holde metoden hemmelig ovenfor konen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap