- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- flytende co2
flytende co2
Postet 04.11.07 kl 14:24
Det er høyst tvilsomt at dette er noe som fungerer.
Eneste måten denne kan fungere på, er med å ha en kjemisk reaksjon med noe i vannet, og det er da en forutsetting at dette er tilstede.
Ren Co2 i flytende form, det kan en nok ikke tilsette på denne måten (Oppbevares under høytrykk, er grisekaldt, og må tilsettes ved hjelp av god regulator)
Eneste måten denne kan fungere på, er med å ha en kjemisk reaksjon med noe i vannet, og det er da en forutsetting at dette er tilstede.
Ren Co2 i flytende form, det kan en nok ikke tilsette på denne måten (Oppbevares under høytrykk, er grisekaldt, og må tilsettes ved hjelp av god regulator)
Postet 04.11.07 kl 21:05
Postet 04.11.07 kl 21:14
Postet 05.11.07 kl 00:41
Postet 05.11.07 kl 08:54
avadaMå bare rette litt på infoen gitt i første lenke. Det er ikke flytende CO2, men en type carbon-molekyler som blir direkte tatt opp av plantene fra vannet.
Satt og tenkte på dette i går kveld og kom frem til at det måtte være noe slik. Og jeg er ganske sikker på at det skal fungere veldig bra. Du kan jo si ifra om du finner ut at det funker.
Postet 05.11.07 kl 17:10
Postet 05.11.07 kl 18:35
Jeg har prøvd dette i 60 literen min.
Er nesten ferdig med 250ml flaske, og det fungerer. Plantene har sluppet o2 som de pleide før jeg slo av co2 som jeg hadde i karet fra før.
Men.. Det er dyrt, og man må huske å dosere litt hvær eneste dag. Jeg går nok tilbake til den gode gamle co2 flaska mi, og bruker heller pengene på planter og fisk.
Er nesten ferdig med 250ml flaske, og det fungerer. Plantene har sluppet o2 som de pleide før jeg slo av co2 som jeg hadde i karet fra før.
Men.. Det er dyrt, og man må huske å dosere litt hvær eneste dag. Jeg går nok tilbake til den gode gamle co2 flaska mi, og bruker heller pengene på planter og fisk.
Postet 05.11.07 kl 21:33
Jeg prøver det første nevnte produktet også. Greia er at man må tilsette hver dag, i små mengder, 1 ml pr 50 liter vann, jeg har ikke brukt det lenge nok til at det skal være noe virkning ennå, men plantene holder seg bra, ikke noe problem det. Vet også flere som sier at dette er et godt produkt som fungerer bra. Så det skal bli fint å se når jeg får prøvd det litt til....
Postet 06.11.07 kl 09:10
Det aktive stoffet i disse produktene, er glutaraldehyd, og ja det fungerer. Ifølge denne linken så blir glutaraldehyden brutt ned av lys bla. til "Glutaric acid" C5H8O4, som igjen blir omgjort inni plantene til Co2.
En annen postiv ting ved å bruke flytende karbon/Co2 som det blir populært kalt. Er at alger ikke kan bruke dette stoffet som Co2 kilde, og er faktisk alge hemmende.
En annen postiv ting ved å bruke flytende karbon/Co2 som det blir populært kalt. Er at alger ikke kan bruke dette stoffet som Co2 kilde, og er faktisk alge hemmende.
Postet 07.09.14 kl 23:05
Endret: 07.09.14 kl 23:12
Postet 07.09.14 kl 23:11