Filter og lys til 530 liter

Har kikket litt rundt på nettet, lest og tenkt på ett filter til 530 literen. Og det eneste jeg kommer frem, og som jeg føler er det eneste rette er en Eheim 2080. Men prisen da... 3100+ filtermasse til 800 kroner... Lommeboka mi blør...

Er det ingen som kan matche dette filteret på pris og kvalitet?

En annen ting er lys... Idag har jeg kun glassplater som topp med ett armatur som skal legges oppå. Dette er gamle saker og er neppe tett med tanke på fuktighet og kondens. Har litt lyst på heldekkende da, men det koster jo også flesk. Armaturet er 160cm bredt, hva finnes og kreves det av lysrør for planteveksten? Fisken greier seg vel med vanlige lysrør, eller?

Finnes det pærer med skrusokkel som er egnet til akvariebruk?
skriveleif
Jeg setter opp en 540 l nå og har valgt en Fluval FX5 fra Aquamanias til den nette sum av 1998.- Den står til innkjøring i 375 l nå og er helt rå. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte den. Max størrelse for denne pumpa er 1500 liter og den drar 3500 l i timen.

Helt rå. Kanskje noe for deg ???

Mvh Linka
Av filter ville jeg selv gått for 2080. Alternativet er Eheim 2260, som er en gammel sliter, eller Fluval Fx5, som er ett ganske nytt filter på markedet, med til dels svært gode omtaler.

Av lys, ville jeg nok valgt T5-rør her, i 80W styrke, evt 2*39W T5 side om side.
Utvalget av rør er bedre i 39W, men den totale prisen blir naturlig nok en tanke høyere.
Selv ville jeg spandert ett armatur med plass til 4*39W, av den dempbare typen. Om det blir for lite lys (tvilsomt), er det jo "bare" å klaske inn en innsatts til, med ytterligere 4*39W
Av rør, ville jeg uten tvil valgt Life-gloII til dette formålet, evt noen planterør om du skal satse beinhardt på plantevekst (jeg kjører uten, og er glad jeg ikke må luke mer :p)
Linka
Jeg setter opp en 540 l nå og har valgt en Fluval FX5 fra Aquamanias til den nette sum av 1998.-


"Additional filter media sold separately"

Da blir prislappen noe helt annet, jeg har forstått det slik at den bøtta er stor og tar mye filtermasse. Eller var det med filtersubstrat?

Frank: jeg en fattig mann Jeg dropper T5 i første omgang, jeg skjønner at jeg blir å blø kraftig for filteret. Hvor får jeg kjøpt disse lysrørene, prøver å søke men finner ikke...

I første omgang vil jeg bare få i gang karret, så får vi oppgradere etterhvert.
Ronny Olsen
[QUOTE=Linka]Jeg setter opp en 540 l nå og har valgt en Fluval FX5 fra Aquamanias til den nette sum av 1998.-


"Additional filter media sold separately"

Da blir prislappen noe helt annet, jeg har forstått det slik at den bøtta er stor og tar mye filtermasse. Eller var det med filtersubstrat?

Frank: jeg en fattig mann Jeg dropper T5 i første omgang, jeg skjønner at jeg blir å blø kraftig for filteret. Hvor får jeg kjøpt disse lysrørene, prøver å søke men finner ikke...

I første omgang vil jeg bare få i gang karret, så får vi oppgradere etterhvert.

Jeg kjøpte min med filtermatriale for 2226.- Er ikke så inmari dyrt. Det følger med svampene til filteret til 1998.- så det er filtermatriale utover dette man må ut med.

Mvh Linka
Ronny Olsen
[QUOTE=Linka]Jeg setter opp en 540 l nå og har valgt en Fluval FX5 fra Aquamanias til den nette sum av 1998.-


"Additional filter media sold separately"

Da blir prislappen noe helt annet, jeg har forstått det slik at den bøtta er stor og tar mye filtermasse. Eller var det med filtersubstrat?

Frank: jeg en fattig mann Jeg dropper T5 i første omgang, jeg skjønner at jeg blir å blø kraftig for filteret. Hvor får jeg kjøpt disse lysrørene, prøver å søke men finner ikke...

I første omgang vil jeg bare få i gang karret, så får vi oppgradere etterhvert.
Life-gloII selges i alle fall hos Tropefisk og Aquamanias. Tropehagen kan også skaffe disse, om du vil handle lokalt
Om det er T8 du går for, blir det rør på 40W (120cm) som er det lengste som er tilgjengelig. Men da sitter du med en glippe på 20cm i hver ende av karet uten lys...
58W T8 er da ett bedre alternativ, selv om dette spiser kraftig inn på tilgjengelige rør...

Fx5 med svamp og bioballer bør kunne håndtere belastningen uten problemer.
Tropefisk selger en del bioballer, prisen for dobbelt så mye som du trenger (12L) er på 347 for hagens baller (nå blir ikke Eli glad, når han selger ballene :p), og Aquamedic sine koster 265.- for 5 L + 48.- for en liter (faktisk lønner det seg å kjøpe 6*1L, du sparer da 25 kroner sært nok...)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap