- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- mulig corydoras schultzei egg
mulig corydoras schultzei egg
hmm coryene går midlertidig i en 40 liter da jeg tok dem ut av 110 litern i påvente av å komme i et større kaar hos en venn karet der er under innkjøring, men de er små enda ca 2-3 cm idag så jeg hvite små runde ting(egg?) festet på ruten rundt om kring, har ikke gjort noe for at de skal leke trodde de var for unge ennå... de går sammen med tre guppyr, er dette mulig med egg altså? skal jeg ta eggene ut evt??
Postet 05.11.07 kl 20:07
Postet 05.11.07 kl 21:14
Postet 06.11.07 kl 10:31
Postet 06.11.07 kl 11:47
Postet 06.11.07 kl 12:27
Postet 06.11.07 kl 19:30
Det lønner seg vel egentlig å ha to like bokser, en som er i bruk, og en som er tom og ren. Når du da skal vaske den som er i bruk, har du yngelen over i den nye og rene boksen. Der kan de være noen dager, før det blir på tide å vaske den boksen også I mellomtiden vasker du bare og tørker den gamle, og setter den klar til neste "bolig-bytte"
To til tre dager bruker jeg å la dem bo i en plast-tank, før jeg bytter. Jeg fòrer imidlertid med levende, nyklekt artemia (et bittelite krepsdyr) og det griser noe fryktelig og forurenser voldsomt. Jeg slamsuger bort alle matrester i yngeltanken to ganger daglig, og en gang daglig er nok et absolutt minimum for å unngå dødsfall pga dårlig vannkvalitet.
Til slamsuging/fjerning av matrester bruker jeg en tynn luftslange. Pass på at yngelen ikke blir sugd med. Bar plastbunn i yngeltanken er best, da ser man matrestene klart og tydelig, og man ser også yngelen. Da slipper de å følge med slangen ut i bøtta... det er ikke alltid de tåler en sånn trøkk etter heisaturen gjennom slangen.
Jeg pleier å sette vann til mellomlagring i rene bøtter, som har samme temperatur som vannet yngelen er i. Da kan jeg ta fra denne bøtten daglig, til vannbytter på yngelen.
Når det er på tide å skifte til ren plast-tank, tømmer jeg ut ca 80% av det skitne vannet, og tømmer så resten med ynglene i forsiktig oppi den rene plasttanken. Så topper jeg opp tanken igjen med rent vann fra bøtten.
Husk at det er veldig viktig at temperaturen er den samme i bøtten og i yngelkaret, for Corydoras-yngel er veldig vare for temperaturendringer. Så lite som 2 C graders endring kan sende dem rett i sjokk og drepe dem. Det er nesten viktigere med lik temperatur enn at pH er prikk lik.
Hvordan ta ut eggene, se innlegg nr 14 her.
NB!
Ovenfornevnte beskrivelse er i plastkar som kun har en luftestein tilkoblet en luftpumpe, og ikke filtrering. Det er den metoden jeg har brukt som er mest vellykket for meg, og som gir høyest overlevelsesprosent. Derfor er det så viktig med daglig slamsuging og vannbytter.
To til tre dager bruker jeg å la dem bo i en plast-tank, før jeg bytter. Jeg fòrer imidlertid med levende, nyklekt artemia (et bittelite krepsdyr) og det griser noe fryktelig og forurenser voldsomt. Jeg slamsuger bort alle matrester i yngeltanken to ganger daglig, og en gang daglig er nok et absolutt minimum for å unngå dødsfall pga dårlig vannkvalitet.
Til slamsuging/fjerning av matrester bruker jeg en tynn luftslange. Pass på at yngelen ikke blir sugd med. Bar plastbunn i yngeltanken er best, da ser man matrestene klart og tydelig, og man ser også yngelen. Da slipper de å følge med slangen ut i bøtta... det er ikke alltid de tåler en sånn trøkk etter heisaturen gjennom slangen.
Jeg pleier å sette vann til mellomlagring i rene bøtter, som har samme temperatur som vannet yngelen er i. Da kan jeg ta fra denne bøtten daglig, til vannbytter på yngelen.
Når det er på tide å skifte til ren plast-tank, tømmer jeg ut ca 80% av det skitne vannet, og tømmer så resten med ynglene i forsiktig oppi den rene plasttanken. Så topper jeg opp tanken igjen med rent vann fra bøtten.
Husk at det er veldig viktig at temperaturen er den samme i bøtten og i yngelkaret, for Corydoras-yngel er veldig vare for temperaturendringer. Så lite som 2 C graders endring kan sende dem rett i sjokk og drepe dem. Det er nesten viktigere med lik temperatur enn at pH er prikk lik.
Hvordan ta ut eggene, se innlegg nr 14 her.
NB!
Ovenfornevnte beskrivelse er i plastkar som kun har en luftestein tilkoblet en luftpumpe, og ikke filtrering. Det er den metoden jeg har brukt som er mest vellykket for meg, og som gir høyest overlevelsesprosent. Derfor er det så viktig med daglig slamsuging og vannbytter.
Postet 06.11.07 kl 20:30
Endret: 06.11.07 kl 20:35
Postet 07.11.07 kl 19:10
Dersom eggene blir helt hvite, og ugjnnomskinnelige er de døde/ubefruktede. De som fremdeles er blanke er nok lagt en dag, eller to etter de første. Det er helt vanlig at coryer leger egg flere dager etter hverandre. Dette fører til at eggene utvikles i forskjellige stadier, og de klekker med noen dagers mellomrom.
Postet 08.11.07 kl 09:55
Postet 08.11.07 kl 12:01