Trimme Epoxy

Jeg driver jo å lager meg et nytt kar. Og i den anledning bruker jeg epoxy. Jeg var så uheldig å få bobler i to 45 graders vinkler/hjørner. Dette så ikke så bra ut. Hva gjør man da? Jo, bare sånn tilfeldig så tenkte jeg å trykke lufta ut av epoxyen/glassfiberen. Så jeg tok en frysepose på hånda, og satte i gang. Nå var epoxyen blitt ganske seig. Nesten som modelleire. Og det var det som var det fine med det. Nå var det bare å trykke/gni i vei, og lufta tøyt ut, og allt ble helt perfekt. Posen satte seg ikke fast i epoxyen en gang. Når jeg gnei over epoxyen med fingrene inni posen, så ble det også ganske varmt(friksjon). Og det hjelper jo bare på herdeprosesen. Så nå er hjørnene helt frie for luft, og helt perfekte. Bare litt fin sliping gjenstår.

Så hvis du får samme problemet, så gjør dette. det virker. Men epoxyen bør ikke være flytenden, helst bare seig. Like før den herder liksom. Ellers blir det bare noe klin.

God natt
Men har du ikke punktert den da? Når du kan få luft gjennom, så kan du vel også få vann gjennom?
Aggi
Men har du ikke punktert den da? Når du kan få luft gjennom, så kan du vel også få vann gjennom?
Akkurat det tenkte jeg også
Aggi

Jeg slapp å punktere dem. Lufta gikk ut, uten problemer. Men å stikke hull på det, er heller ikke noe problem. Epoxyen er så seig på dette stadiet, at den lar seg fint forme. Og det "hullet" du eventuellt har laget, blir borte når du trykker/gnir over det. Dette er også bare grunnarbeidene. Nå har jeg sjekket epoxyen, og den er beinhard, og uten luft bobler. Nå blir det å finslipe bort alle nupper og ujevnheter. Så kommer det på et nytt lag, eller to. Glassfiberen er jo allerede lagt på, så noe mere av den, trenger jeg ikke. Og dermed ikke noe mere fare for luft i epoxyen. Epoxyen jeg fører på nå, blir den endelige overflaten. Den tetter allt som er av evntuelle "hull" feil. Den blir også med farge(svart). Og helt blank i overflaten. Så her kommer det nok ikke noe vann igjennom

Et tips: ikke bruk glassfiberen epoxyforhandleren selger. Den er meget dyr. Og helt unødvendig. Bruk heller glatt glassfiberduk(glassfiber strie, uten mønster), som maleren bruker. Den er helt glatt, og legger seg helt plant. En lek å jobbe med. Billig er den også. Jeg brukte den, og det funker supert. Legg også flere lag med den, om du føler for det.

Egentlig trenger man ikke glassfiber. Epoxy i seg selv går helt fint. Jeg sitter ved siden av et kar, der det bare er brukt epoxy. Tett som bare det. Bare gjør skikkelig grunnarbeide først.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap