Aggresiv slørhale?

Jeg har et selskapskar der jeg har bl.a tre slørhaler. To er fullvoksne, mens en er ikke så stor enda. Idag tidlig merket jeg at slt var et stort stress i akvariet fordi den ene voksne slørhalen var konstant etter den lille. For meg virker den aggresiv, og alle de andre fiskene blir også stresset. Han presser den lille inn i hjørner, mot ting, og er etter den fra bak, dytter den hele tiden. Skulle på arbei, så jeg tappet litt vann over i en bolle, og evakuerte den lille over dit så lenge. Da jeg kom jeg for litt siden var akvariet stille og rolig, så jeg tenkte jeg ville prøve slippe minsten oppi igjen. Da var det hele igang igjen på et lite blunk.
Er dette noe jeg ikke skal bry meg om, eller hva ville du ha gjort. Er det naturlig oppførsel. Er redd den minste skal dø.
Vet du kjønnet på fiskene?
Jeg opplevde akkurat det samme når guttene jeg hadde ble kjønnsmodne, de jaga rett å slett dama i filler...
Hun var rett å slett for ung til å tilfredstille gutta, men det var de lite innstilte på å akseptere...

Løsningen er rett å slett å skille fiskene når de oppfører seg slik.
Hmmm... det er jeg ikke sikker på. Synes det er vanskelig å se kjønn på slørhaler i forhold til mange andre fisk. Da er det kanskje det som er problemet (stakkars vesla får vi si da) Går det over etter litt da, eller må jeg ha de adskilt hele tiden? Akkurat nå er offeret bare hatt over i et Norgesglass, stakkars.
Har en tom 60 liter stående, men det frister ikke starte det opp igjen for tiden.
prøv å få levert fisken inn på en lokaaal dyre butikk. det får man vertfall gjort her. det kan ta lang tid før dette går over.
Takk for tips. Problemet her er at nærmeste dyrebutikk er ca 1 1/2 time fra meg. Men etter en del kamp i dag ser det endelig ut til å ha roet seg litt.
Hei

Om problemet er kjønnsmodne hanner, har disse hvite prikker på gjellelokkene og på brystfinnene. (den enkleste måten å identifisere hannene på )
Om ikke det er tilfelle, er det mulig at minsten er svekket på en eller annen måte. Slørhaler "hakker" ofte på svakere individer.
Takk for tips. Nå ser det ut til å ha roet seg av seg selv. Det virker ikke som om minsten er svakere på noen måte, men hva vet jeg. Kanskje han ikke er som han skal stakkar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap