Merkelig epoxy

Jeg har gjort ferdig grunn arbeidene med epoxy. Det gikk fint. Og nå har jeg påført et lag med svart farget epoxy. Jeg valgte fargestoffet som er beregnet for epoxyen. Så får jeg heller dekke den med klar epoxy etterpå, hvis det er gift i den.

Men så til saken. Jeg blander ut fargen godt ut i epoxyen, og ruller den på. Det ser jo helt topp ut. Og ruller på mere, glad og fornøyd. Men så ser jeg at epoxyen begynner trekker seg vekk på små punkter. Slik at det blir sånne små roser/bare flekker, uten farge på. Det er da grunnarbeidet som kommer fram under. Jeg ruller så over det igjen, men det trekker seg bare vekk igjen. Slik holder jeg på i det uendelige. Jeg måtte gjøre slik, helt til epoxyen var så seig at den ikke klarte å trekke seg vekk noe mere. Hva i all verden er dette for noe rart? Virket nesten som underlaget frastøtte seg det fargete laget. Grunnlaget er slipt ned til en helt matt flate, og er helt hard og gjennomherdet. Det er ikke brukt noe såpe eller annet kjemisk på flaten, bare rent vann. Og så tørket helt. Så den er det ikke noe feil med. Er det noen som har oppledvd noe lignende? Hva kan være årsaken til dette? Fargen jeg blandet inn, er godt blandet ut, ingen klumper der. Er det noen som har veldig greie på epoxy her(fagfolk)?

Epoxy klistrer seg jo godt til allt annet, så som klær, fingre, hår, gulv og sånn, men her er det noe rart
Nå er jeg ikke akkurat noe ekspert å regne...men...slikt er ofte noe som skjer dersom det ikke er samme slags base som undelaget. Nå snakker jeg maling generellt, altså... Veldig rart hvis det er samme merket epoxy... Sikker på at du blandet komponentene godt nok?
Tenkte det samme som Aggi. Andre ting skiller seg jo om f.eks. den ene delen er vannbasert og den andre oljebasert osv.
Kan fargepigmentene og epoxyen ha ulikt der? Eller blandet du fargepigmentet ut i noe annet før du hadde det oppi epoxyen?
Hvis epoksy herder under synkende temperature skilles det ut et tynt "voksbelegg" på overflaten. Dette er det viktig å fjerne, før det påføres et nytt strøk epoksy, men siden du har mattslipt og vasket grundig med rent vann, så skal dette "voksbelegget " være fjernet. Har du benyttet samme type epoksy på begge behandlingene? Epoksy kan være bygget opp av forskjellige bestandeler fra leverandør til leverandør.
Det er bare brukt epoxy, og fargen er beregnet på dette. Allt er av samme fabrikat/merke. Alle flater er mattslipt, men ikke vasket for eventuellt voksbelegg. Kansje jeg også burde prøve å vaske med aceton eller annet? Men kan ikke helt skjønne at det trengs, allt er jo mattet skikkelig ned. Men det skader jo ikke å prøve. Temperaturen har vært konstant ca 22 grader.
epoxy
Den måten du beskriver dette på at den skiler/pæler seg fra underlaget
er det samme som skjer hvis du maler over silicon.
Noen produkter inneholder silicon som f,eks div oljer malinger o,s,v en
måte og undgå dette på er og vaske først med lynol.
mvh TISTE
Jo, men her er det ikke noe annet enn mattslipt vasket ren epoxy under. Man trenger ikke blande inn noe annet(silkon/olje/såpe/fett/hårspray osv) enn epoxy her. Les første innlegget. Det er slik det er, værken mer eller mindre. Tror heller jeg går for aceton enn lynol. Vet ikke om Lynol er fettfri? Aceton er det i hvertfall. Jeg prøver med aceton, så får vi se. Jeg vet at epoxy skiller ut et voksbelegg(amino-belegg). Men som det står i bruksanvisningen(West system), så fjærnes dette lett med bare ren vann vask. Jeg har først slipt og så vasket det bort, med vann.
Som Tom Henning sier, kan det ha komme et vokslag som skillet seg ut da den første epoksyen herdet. Ved å mattslipe epoksyen gnir du voksen godt inn i limet. Det beste (neste gang) er å avfette med aceton eller isopropanol før du mattsliper. Ikke bruk rødsprit, den inneholder tilsetningsstoffer som kan legge seg på overflaten.

Da jeg jobbet som trebåtbygger avfettet jeg alltid før neste lag med epoksy. Ville ikke risikere at limet gikk opp p.gr.av dårlig vedheft senere. På båtbyggerlinja ble vi også fortalt at dette måtte gjøres hver gang p.gr.av faren for voksbelegg.

Trenger limet styrke der du har limt, eller er det en form for bakgrunn/overflatefinish?
Se her ja, her er det en fagmann. Jeg har slipt og vasket mellon hvert lag. det første laget var påført når glassfiberen var lagt på. Så herdet den. Den ble så slipt helt plant. Så kom laget med farget epoxy oppå der igjen. Hvor denne voksen skulle komme fra da, skjønner ikke jeg. Allt er først slipt, og så vasket med varmt vann. Noe mere krever ikke produsenten. Men det er kansje ikke nok for det? Jeg går på med aceton før neste strøk. Så får vi se.

Trenger limet styrke der du har limt, eller er det en form for bakgrunn/overflatefinish?

Hva mener du her?
Aceton
Prøvde nå å vaske med aceton. Men den virket som i det hissigste laget. Epoxyen begynte å løse seg opp. Mulig det kansje var litt for tidlig enda. Men epoxyen virket herdet og klar. Tror jeg prøver med konsentrert salmiakk i morra. Det er i hvertfall anbefalt av malere, for å matte ned gammel olje maling. Det er jo skikkelig fett løsende. Og så matte ned med polyamid klut etterpå. Så får vi se.
Når du vasker, så er det også viktig og bruker rene kluter. Helst klorfritt papir som skiftes ofte. Tøykluter som er vasket i vaskemaskin sammen med tøymykner er fy fy.
Ja nå er karet slipt med våt slipe papir(160) sammen med meget sterkt salmiakkvann. Og det ble helt matt. Så er det så vasket/avfettet med aceton. Så laget jeg en ny blanding med epoxy og farge. Dette rullet jeg så på flatene, og penslet i hjørnene. Det så jo helt topp ut. Epoxyen lå helt fint på flatene. Der har vi det, tenkte jeg. Men så, etter en stund begynte morroa igjen. Epoxyen trekker seg vekk på små punkter. At det har noe med voks fra forrige strøk å gjøre nå, har jeg ingen tro på. Det er fjærnet helt vekk, garantert. Når produsenten sier det holder med bare reint vann, så må jo det jeg har gjort, være mye/enda bedre? Men jeg mistenker fargestoffet som blandes inn i resinen. Når man rører det inn, så ser det ut som det levrer seg litt i starten, for så å blande seg ut etter hvert. Når jeg så heller blandingen over på rullebrettet, så er det ingen klumper i blandingen å se.
Før jeg ruller det på flatene som skal behandles, så ruller jeg blendingen godt ut på rullebrettet/inn i rulla først. Det er ingen klumper eller annet å se på rulla, når jeg ruller det på karet, så er det heller ikke noe klumper/ujevnheter. Allt er helt perfekt. En jevn fin blanding. Jeg har heller ikke rørt de avfettede flatene med fingrene eller noe annet. Så de er helt støv/fett/voksfrie.
Kansje ikke West system er noe å satse på? Det finnes kansje bedre produkter. Karet blir nok tett, men det er så iriterende å kjøpe dyre ting som ikke fungerer optimalt.

Når jeg maler med billig bengalack, så sitter malingen der den skal, uten problemer. Men super dyr epoxy.....nei.
Jeg tror nok det er best du ringer med West System, og spør hva som er galt. Kanskje det er noen koponenter med produksjonsfeil? De kan sikkert hjelpe deg bedre enn vi her inne.
Wert System: Telefon 22 23 35 00
Ja, det er vel kansje den eneste løsningen på det. Jeg ringte de nå, men ingen fagfolk på epoxy var tilstede. Så jeg prøver igjen i morra. Takk for tipset.
Merkelig Epoxy ?
Ja da har jeg forhørt meg litt med folket på West system om dette. De mente det måtte være voks, utskilt fra epoxyen under som er årsaken. Jeg har ventet ca 24 timer med å føre på neste lag. Dette mente de var for tidlig. Og at jeg burde vente hele 3 dager for et nytt lag. For da er den garantert gjennom herdet. Så nå lar jeg det gå 3 dager, så får vi se, hva det gir. Arbeidet utføres i romtemperatur på 23-24 grsader, så jeg trodde herding i 24 timer, var mer enn nok. Epoxyen var i hvertfall bein hard, når jeg knakk ut restene fra blandeboksen. Men da har man lært noe nytt/mere.

Ting tar tid. Og jeg som er såååååå..... rastløs. (jeg vil gjerne ha ting ferdig, før jeg har begynt på det

Får håpe det er årsaken da. Time will show.
Så var den siste epoxyen påført. Det ble gjort etter 4 dager, fra forrige strøk. Først, så slipte jeg den herdete epoxyen matt. Så vasket jeg med salmiakk, for så å dra over med aceton. da var allt helt matt, fettfritt og klart. Blandet så ut epoxyen med farge og satte i gang. Nå satt epoxyen der den skulle. Ingen bare flekker/roser å se. Så årsaken til disse bare flekkene/rosene tidligere. Var nok voks fra det forrige laget. Bare rart det måtte hele 3-4 dager til for at det skulle herde helt igjennom. Et døgn var da for lite. Men nå står karet der blankt og fint, klart for glass.

En liten artig episode oppstod etter at jeg var ferdig. Jeg står å rydder litt. Så hører jeg noe merkelig fresing, akkurat som om noe brenner. Så så jeg skumgummi rulla jeg brukte til epoxyen ese ut og det oste røyk ut av den. Den så ut som en hale til en puddel. Boblet og freste. Merkelige saker. Det har aldri skjedd før. Snodig at det skulle skje nå. Har alltid brukt samme blanding hele tiden.
Om en uke blir det glass, og så blir det å lage bord. Så må lys ++ ordnes. Og da er det jul i stua.
Ubrukelig? Epoxy
Etter å ha undersøkt/trålet litt rundt, så har jeg funnet ut at, når det gjeler West system epoxy, så er det visst et vel "kjent" fenomen at epoxyen drar seg vekk på små punkter, av det forrige laget, og ikke vil feste. Dette hadde visst å gjøre med hvordan epoxyen er laget/konstruert. En da noe "uheldig" sammensetning av stoffer i produktet, skulle være årsaken. For å unngå disse problemene best mulig, ble det anbefalt å rense med xylene før påføring av neste lag. Da det er et meget hissig avfettende rensemiddel, og tar det meste(men også meget helsefarlig). Aceton ble ikke anbefalt. Det ble foreslått å prøve annen type/fabrikat epoxy. Og så digital vekt, for veiing av resin og herder før blanding, og ikke doserings pumpe metoden. Da de mente det var for unøyaktig. West system epoxy er dyr, så jeg går nå over til annen type, ved neste prosjekt. Jeg har i hvertfall fått nok av epoxyen til West system. Den har lagd nok bry, dårlige resultater og problemer.

Epoxyen til West system virker, men den er vrien å få perfekt.
Kilden til opplysningene, kommer fra folk som har brukt produktet mye. Til forskjellige type prosjekter. De bare smilte bredt når jeg la frem problemet. Dette var nok ikke noe nytt fenomen. Noe fabrikken, visstnok også skulle være fullstendig klar over.

Mulig andre ikke har opplevd dette, men det er alikevel, et kjent problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap