Halogenlys til akvarier?

For effektens skyld, og for å skape litt "stemning" med skyggeområder/belyste områder i et akvarie, kunne jeg tenke meg "punkt-belyse" et par områder og droppe lysrør. Om noen skjønner hva jeg mener Et ganske dunkelt akvarium altså, kanskje et med lett sortvannseffekt, lite planter (kanskje bare et par store sverdplanter) og noe flyteplanter som Cornuta.

Jeg kom over en halogenspot-lyspære for akvarium fra merket Dennerle. De er på 50 w. Det var ingen andre alternativer mht wattstyrke, så da lurer jeg på; blir dette for sterkt egentlig? Om jeg da bruker en, evt to, av disse i f.eks. en 98 liter, vil det ikke bli veldig mye lys med 100 w, hvis man skal tenke i samme baner som med T8 rør? Vanligvis regner man antall liter og antall watt, og at 0,5 w pr liter vann er bra lys for planter. Er det sånn med halogen også? Da blir det jo veldig mye med 100 w (to pærer) i et 98 liters kar?

Kanskje det holder med bare en slik pære?
Jeg ser at det står sokkel GU 5,3 på pakningen på bildet. Hva slags lamper er det egentlig? Vanlige lamper for halogenlyspærer vi har hatt i huset tar GU10 om jeg ikke husker feil?

Håper noen kan hjelpe med erfaringer, synspunkter o.l. her, for jeg innbiller meg at spot-belysning med pære kunne være ganske effektfullt Noe a la solen som sender streiflys ned i vannet gjennom vegetasjon på elvebredden og flyteplanter
Og er disse akvarie-halogenpærene som vanlige halogen, med hensyn til den sterke varmen de avgir?? (grøss og gru...)

Andre forslag for samme effekt mottas med takk

[External Image]
GU 5.3 er av denne typen her:
Bilde

Burde jo gå bra å bruke disse, det er jo bare å slenge på en dimmer og skru ned effekten, så vil jo ogås pærene vare mye lengre.
Er og inne på samme ideen med å bruke spot til malawi baljen våres .Jeg komm over denne
Har aldri brukt slikt lys i akvarie sammenheng.
Dette tror jeg blir fint. Halogen gir et fint lys. Jeg prøvde en gang å belyse med halogen. Det ga et mere "riktig" lys, synes nå jeg. Lignet mere på sollys. Men det sluker jo watt igjen da. Men skal karet være mørkt, så er jo det en smal sak. Kansje H4 bil halogen pærer kan brukes? Det lyser jo bra.
Dette lyset har jo en kelvin på 6500
Hvordan er det med de "vanlige" spotlysene vi bruker, hvordan er det med kelvin gradene der ?
Eller er dette spotlys du må kjøpe i akvariebutikker for å få de "rette" kelvin gradene, eller er det greit å kjøpe de på f.eks clas ohlsen som og har mindre watt styrke ?
Hva med alger fra spotlysene ?
Spiller det noen rolle hvilken kelvin grader spotlysene har ?
Går jeg alt for mye opp i dette med kelvin grader på spotlysene ?
Hva med å bruke LED lamper

LED lamper gir ikke fra seg noe varme (veldig lite)
Slik jeg har forstått det, så er ikke lys bare lys Plantene kan ikke nyttiggjøre seg alle former for lys. Jeg skal jo ha litt planter i karet, så det må jo være en lystype planter kan vokse i. Det har noe med bølgelengder og fargetemperatur å gjøre (Kelvin og lux og gud vet hva...)

Tenker jeg går for en spot eller to av den jeg la ut bilde av ovenfor. Men jeg bør vel finne en lampe å putte de pærene i først
Det er riktig det at lys ikke bare er lys. Jeg hadde spotter i mitt akvarium i starten. Jeg hadde 8 x 50 watt på 750 liter, så watt/liter så jo bra ut. Men det var kun planter med lite lyskrav som trivdes (Jeg hadde E. Bleheri, E. Rubin og Anubias).
Jeg fikk etterhvert masse skjeggalger (tror jeg det var), men det kan da også være p.g.a.nyoppstartet akvarium. Jeg hadde da heller ikke særlig mange algespisere.

Det fine med spotter er at du får en veldig fin stemning i akvariet, særlig med dimmere. Det blir mye større kontrast mellom lys og skygge, spesielt fint over røtter- og steinformasjoner.

Jeg har nå satt inn lysrør og har med dem ca. 0,7w/l, men har beholdt 4 spotter som jeg bruker i skumringstimene.

Jeg bruker 50w/35w spotter med GU10 sokkel. Disse har en kelvin på "bare" 2500.

Konklusjon:
Spotter fungerer det, om du ikke skal ha planteakvarium.
(Med bare spotter fikk jeg likevel blomster på både bleheri og rubin)
Her et produkt fra Clas Ohlson med GU 5,3 sokkel.

Sokkel GU 5,3
[External Image]

Ettersom dette er 12 volt så er jo heller ikke kravet til vannsikring så stort..
Takk for linken, Asle
Så nettopp på den, og det så veldig bra ut. Men hva hvis jeg stapper 50 watts pærer i de lampene på bildet i linken...? Det står i produktteksten at det følger med "halogenpære 12 V/20 W med sokkel GU 5,3".
Men betyr det at lampen ikke tåler mer enn max 20 w... eller tåler den mer, men det er det bare fordi 50 w i en spot i stua f.eks. ville blitt for sterkt?

EDIT:

Jeg fant det ut selv
Klikket på et av bildene der, og fikk det opp litt større. Der stod det bakpå lampen at den tar 20 - 70 watt (hurra!)

[External Image]
Jeg lurer litt på den der lyspæren... er det en utgående type tro?
Det virker som den typen belysning for akvarier er veldig lite brukt nå iallefall, for jeg finner bare en eneste lampe den passer til etter å ha sjekket i to tyske nettbutikker. Og den jeg fant, er i samme nettbutikken som har lyspæren. Den lampa har et design jeg ikke helt faller for :-/

Hm. Nei, dette må jeg tenke på og undersøke litt mer rundt.
Det er liten tvil om at det er en kul effekt av punktbelysning i akvairet.
Desverre er det lite av det som selges av vanlig halogen som egner seg, både på grunn av fuktighet, og på grunn av kelvin på lyset\ fargesammensettingen.
Finner ikke noe info om hva det er av kelvin og RA på lyset fra Dennerle, men jeg velger å anta at det er dagslyshalogen i denne pæra

Greier en å finne en løsning for å holde fukten ute (eks dekglass), og bruker riktige pærer, kan dette bli skikkelig pent.
Bruker en derimot helt vanlig halogen fra gudene vet hvilke sjapper dette selges, kan en fort forvente en algesuppe.
Testa selv nettopp med vanlig halogen i ett lite kar, og fy f..., tror det som eksisterer av alger vokste i karet....

Når det gjelder antall W og slikt tull, må en huske på at lysmengde og watt ikke henger helt tett sammen.
Nå finner jeg sef ikke igjen oversikten over hvor effektive (rettelse: lite effektive) de ulike typene lys er, men det er noe slikt som dette:
Glødelys, 2% lys pr W
Halogen, 5% lys pr w
Metallhalogen, 12% lys pr W
T8 lysrør, gammeldags forkobling, 18% lys pr w
T8 elektronisk, 21% lys pr w
T5 lysrør, 32% lys pr W.

Det er helt sikkert en del som ikke stemmer, men dette er slik jeg husker oversikten, og gjenngir denne kun for å illustrere at det ikke er å bare legge sammen antall W

Til sist vil jeg nesten nevne at 50W i 12V krever en ganske solid strømforsyning. Selv ville jeg så langt det var mulig, gått for pærer som går på ren 230V.
Det finnes flere alternativer for selvbyggeren..
Regner med at du skal bygge en eller annen form for kasse eller fester til disse pærene.
Det finnes da flere alternativer på markedet til sokler/holdere.

Elektro-importøren har noen med IP65. Mao de tåler fuktighet og er egnet til å bygge lyskasse..
( [URL=http://www.elektroimportoren.no/default.asp?Service=shop&View=products&Item=32;473][/URL] )

Når det gjelder ledning til disse pærene, så vær obs på hva Frank sier, de må være kraftige. Jeg ville ikke brukt mindre enn 0,75 kvadrat.

Dimming av lys:
Husk at dimmer og transformator må passe sammen..

Varme:
Jeg har ikke undersøkt på den pæren du viser frem, men tradisjonelle pærer kommer i flere utgaver, deriblant utgaver som varmen ståler bakover og lys fremover. Så varme kan være et mindre problem... (Forutsetter god lufting på oversiden av armaturet...)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap