Membranreaktor for Co2 - hvordan fungerer en slik?

Jeg spekulerer litt på å sette i gang CO2-gassflaskeanlegget mitt igjen, men i et annet akvarium enn 250 literen.

Jeg var ikke særlig fornøyd egentlig med den boblesaken som stod i akvariet. Reaktor heter det vel, passiv reaktor. Synes boblene bare gikk rett opp.

Så kom jeg over denne membranreaktoren for Co2.
Men hva er en "membranreaktor" for Co2?
Jeg kan litt tysk, men jeg forstår likevel ikke helt hvordan denne skal være i bruk.
Utifra det jeg kan lese og oversette, blir det noe slik:
Den skal stå oppi akvariet, langt nede, og helst i nærheten av et sted med god sirkulasjon. Slik jeg forstår den tyske teksten, presses Co2'en gjennom en membran, noe som visst skal gjøre at man ikke taper noe Co2 gass og det kommer ingen bobler heller. (blasen= bobler, frei= ingen, fri eller uten).

Den kommer i to modeller, og det står "membranschläuchen", (og "schläuchen" betyr slange) ; en modell med to "membranschläuchen", og en med fire (avhengig av akvariet størrelse, visst)

Noen som utifra bildet kan spekulere seg frem til hvordan den fungerer, kontra en sånn gjennomsiktig spiral-reaktor jeg hadde før?

Aqua Medic er et pålitelig kvalitetsmerke, så jeg mistenker ikke produktet for å være ren humbug altså, jeg bare skjønner ikke teknikken her
(men jeg har vel egentlig aldri forstått meg på CO2 teknikk overhodet

[External Image]

Tysk tekst:

"Beschreibung:

Der Aqua Medic Membranreactor enthält einen gasdurchlässigen Membranschlauch, der nicht wasserdurchlässig ist. Wird er an eine CO² Anlage angeschlossen, diffundiert CO² durch die Membrane ins Wasser - blasenfrei, ohne Verluste. Der Membranreactor muß an einer gut durchströmten Stelle im Aquarium angebracht werden. Je tiefer er befestigt wird, um so größer ist die Diffusionsleistung.

Er wird in 2 Ausführungen geliefert: Typ 200 - mit 2 Membranschläuchen für Aquarien bis 200 Liter und Typ 400 - mit 4 Membranschläuchen für Aquarien bis 400 Liter



Her er ein litt bedre beskrivelse av den.

Mvh.
Kjell-Arne
Hjertelig takk for linken, da skjønte jeg litt mer
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap