kampfisk med sammenfiltra finner

jeg har en kampfisk hanne som plustelig igår kveld har fått finnene sine helt sammenfiltret, eller det er iallefall sånn det ser ut. han klarer å svømme, og han spiser litt, men det ser helt grusomt ut. Hva kan det være? -jeg kjøpte et rubinguramipar for en stund siden, men den ene av dem har alltid hatt såkalt sytrådavføring. leste om bukvannsott, men den andre guramien har hatt normal avføring, og ingen av de andre fiskene heller. noen forslag til hva det kan være?
Sammenfiltrede finner kan være et tegn på finneråte. Har du noen mulighet for å ta et bilde av fisken? Finneråte arter seg slik at "skinnet" mellom finnestrålene (de stivere piggene som holder finnene utspilt) blir borte, men selve finnestrålene står igjen og gir et veldig fillete og oppspist utseende. Om fisken klemmer sammen finnene fordi den ikke greier å reise dem, er dette muligens vanskelig å se.

Det hjelper alltid med et bilde eller to uansett, for å få hjelp til å stille en diagnose av andre.

LES også artikkelen om sykdom på fisk her. Der er også finneråte omtalt, og forslag til behandling.
men hadde jeg ikke lagt merke til finneråte før det kom så langt? jeg får ikke lagt ut noe bildet før i kveld evt. han har bare hatt nappeskader på finnene, men etter vi flyttet han til det nye akvariet har alt blitt bedre. helt til igårkveld. ser ut som noen har tvinnet finnene hans med fingrene. og er det sannsynlig at han kan være den eneste fisken i akvariet med finneråte? jeg trodde det var smittsomt? men som sagt, jeg er helt grønn, og aner jo ikke...
Det er ikke ofte en ikke oppdager finneråte som er så langtkommet at finnene klistrer seg, på kampfisk.
Jeg mistenker at den lider av parasitter, trolig gyrodactalys.

Guramien som driter sytråd, har tvilsomt bukvannsott. Dette er et problem som tar livet av fisk temmelig fort, spesielt såpass svake fisk som dvergguramier.
Jeg mistenker at den enten har flagelatter eller tarmparasitter som den sliter med. Spesielt sistnevnte er svært vanlig på arten.
Titter du i artikkelen Mona linker til, ser du hva jeg anbefaler som behandling
men er ikke sånn endetarmsparasitter veldig smittsomt? han har jo gått sammen med de andre fiskene i 4 uker, og ingen andre er rammet? ps. kampfisken ble avlivet igår, orket ikke se på han mer. aner ikke hva det kan ha vært.
Joda, tarmparasitter smitter ganske lett.
Men det tar tid før den nye verten er så svekket av parasittene at dette er lett synlig på fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap