Akutt strømstans - alternativ metode?

Det blir strømstans i natt 4 t og jeg hadde ikke fått det med meg. Raste gjennom innlegga med søkeordet "strømstans" og fant en god del nyttige tips. Problemet er at jeg må reise langt for å komme til noen som har strøm og som kan ha pumpa mi gående i natt. Jeg har derfor tenkt på et alternativ:

Hva om jeg tar bort pumpa (utvendig JBL 500) og setter den på badet med vann rennende inn via slange kobla til kranen, så renner det vel ut igjen gjennom utblåsingsrøret og bakteriekulturen overlever. Jeg har ikke kobberrør og er det er omtrent klorfritt vann her...

Håper på raskt tilbakemelding!
Er det så farlig og være uten pumpe en natt da?
Bakteriene dør trolig når vannet blir for kaldt... Jeg antar temperaturovergangene må være ekstremt gradvis dersom bakteriene skal ha noen sjangse i rennende kaldt vann fra springen. Kanskje du bør sitte våken med en god bok og et stearinlys, og skvise på svampen hvert tiende minutt? Eller rett og slett ta konsekvensen ved et strømbrudd, skylle overflødig slam fra svampen, og ta et vannbytte hver dag i noen uker....
MetallicaPelle
Er det så farlig og være uten pumpe en natt da?


JA, filterbakteriene dør, og da må man kjøre inn akvariet på nytt med alle giftstoffene det fører med seg (ammoniakk, nitritt osv).
Litt varmt vatn kan eg jo ha i
Takk for svar. Eg tenkte eg kunne ha på litt varmt vatn slik at temperaturskilnaden ikkje blei så stor....
Er litt fint å søke løsninger og la begrensningene minske. Jeg syntes det høres ut som en god ide at du lar det renne vann igjennom. Det er trolig at bakteriekulturen vil ta skade av det, men det vil den uansett. Det du oppnår er at ikke filteret blir giftig. Det er jo en god sak - og jeg mener at det er lettere å få det på beina igjen etterpå, fremfor å starte det helt på nytt.

Så ved en strømstans - som en nødløsning - ja det vil funke. Men du må ha hyppige vannskift etterpå!
Judosola
[QUOTE=MetallicaPelle]Er det så farlig og være uten pumpe en natt da?


JA, filterbakteriene dør, og da må man kjøre inn akvariet på nytt med alle giftstoffene det fører med seg (ammoniakk, nitritt osv).

Rolig nå. Det er ikke så gale som dere skal ha det til. Jeg har opplevd stømbrudd i over 12 timer. Og det var ikke noe problem. Det var en JBL cristalprofi 500 pumpe begge i 640'en for og være nøyaktig.
Ser ikke problemet. Så 4 timer skal ikke være noe problem. Ingen av fiskene mine døde hvertfall, og så ikke ut til å slite noe av den grunn.

Andreas

Noen som komentere dette da :P
Andreas Bjørvik
[QUOTE=Judosola][QUOTE=MetallicaPelle]Er det så farlig og være uten pumpe en natt da?


JA, filterbakteriene dør, og da må man kjøre inn akvariet på nytt med alle giftstoffene det fører med seg (ammoniakk, nitritt osv).

Rolig nå. Det er ikke så gale som dere skal ha det til. Jeg har opplevd stømbrudd i over 12 timer. Og det var ikke noe problem. Det var en JBL cristalprofi 500 pumpe begge i 640'en for og være nøyaktig.
Ser ikke problemet. Så 4 timer skal ikke være noe problem. Ingen av fiskene mine døde hvertfall, og så ikke ut til å slite noe av den grunn.

Andreas

Noen som komentere dette da :P

Jeg har også vært uten strøm i mange timer uten at dette har bydd på noen problemer. Folk må ikke bli så overnervøse

Det enkleste er å åpne filteret, benytte akvarievann til å bytte ut det som står i filteret. Nitrobakteriene dør hvis vannet går fritt for O2.
Bor du slikt til, så er jo et strøm aggregat en mulighet. Små lydløse bensin aggregater koster ikke så mye i dag. Men er butikken stengt, så er det jo værre. Dette trekker ikke så mye i strøm, så det vil den klare, vil jeg tro. Hadde pumper vært lagd i 12 volt utgave, så hadde jo en passe stor ups gjort susen. Også ups i 220 volt utgave. Eller en batteri pakke/rack. Men kansje litt spesiellt/dyrt og mye styr for dette? Driver man stort, og seriøst, så er en lengre strømstans ikke så bra vil jeg tro? Det kan jo bli dyrt?
Sette på en 12 volt pumpe på slangen for å få gjennomstrøm var en god ide og ikke særlig kostbart.
Slik ble det...
Eg er bare imponert, har aldri vore i eit forum med så mange raske kommentarar. Thank you all.
Vel, om ein time går straumen så eg måtte bare få til noko. Opplegget må i alle fall vera betre enn å la alt stå, så får vi berre sjå korleis dette går. Hadde nettopp storeingjering i akvariet og kjøpte fisk - så det hadde vore for dumt om arbeidet var til inga nytte.
Sette litt vatn på - ca 25 grader - slange frå dusjen ned i røyret som gjer at det blir straum gjennom alle laga - så får vi sjå om vatnet er kaldt etter 5 timar utan straum...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap