Behandle Røtter

Mange har røtter i karet sitt. Noen mener det påvirker vannkvaliteten(negativt?). Som de jo også gjør, på ett eller annet vis. Hva hvis man finner røtter her hjemme som man vil ha i karet. Eller andre røtter, fra butikken. Men de passer dårlig ,fordi de da vil påvirker vannet "negativt".
Hva hvis man da tørker rota 100% fri for vann(varmer den skikkelig opp over tid). Renser bort/fjerner alle løse partikler. Og "impregnerer" rota med klar epoxy. Slik at det trenger godt inn over allt. Eventuellt påføre flere lag. Når den så kommer i vannet, så vil det klare epoxy belegget bli "usynelig"? Om den eventuellt flyter, så kan man jo støpe fast en stein eller to, til den. Kunne dette vært en måte å behandle røtter på? Man behandler jo trebåter med epoxy. De er jo tette de. Treverket ser man jo igjennom epoxyen også. Eller vil man se epoxyen, som et rart belegg rundt rota? Nesten som en kunstig plast rot?
De som behandler trebåter med epoxy gjør det i den tro at de får mindre vedlikehold og at båten holder i flere år til. Fakta er at disse båtene råtner enda fortere opp enn hvis de hadde latt være.

Blir du ikke kvitt fuktigheten i treverket eller at du ikke får det 100% dekket med epoxy kan jeg garantere deg at dette vil råtne. Epoxyen vil etterhvert slippe treverket og vannet kommer til og blir liggende, uheldig effekt. I hvertfall når det gjelder trebåter. Skal du ødelegge en trebåt, smør på expoxy...

Epoxy og tre hører ikke sammen, min mening...
Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at den typen røtter man kjøper i zoohandelen som "mangroverøtter" skulle påvirke negativt? Det er heller motsatt, virkningen er positiv pga dette med nedfalne trær, tømmerstokker o.l. er noe mange av akvariefiskene våre kjenner til fra sine naturlige habitater.

Det aller meste av det som selges i akvariehandelen i dag av trerøtter, under navnet "mangrove", er i virkeligheten bestemte typer spesielt harde og tunge treslag. Ikke mangrove i det hele tatt. Grunnen til dette er at de fleste naturlige habitater i verden der mangrove finnes, er fredet som utrydningstruede miljøer. Alternativet blir da andre harde treslag, som pga hardheten i veden OG innholdet av garvesyre, gjør at de er spesielt holdbare under vann. Begge de nevnte fordelene gjør at den typen treverk råtner svært langsomt, og de er veldig holdbare. To eksempler på slike typer treverk som selges er teak og mahogny. Begge har disse egenskapene.

Å putte en ukjent trerot fra norsk skog i "det vanlige selskapsakvariet" ville jeg aldri gjort, men det er meg da
Man aner stort sett ikke hvilket treslag det er, og hvilke egenskaper det derfor har. Furu og gran skal for eksempel ikke brukes pga innholdsstoffene. Ikke ville jeg puttet bjørk o.l. i heller, de råtner mye fortere og avgir forråtnelsestoffer mye raskere. Raskere enn man aner, kanskje...?

Derfor ville jeg aldri betenkt meg på å putte røtter av hardwood-treslag fra akvariehandelen i karet, men jeg ville ikke plukket med noe fra skogen.

Noen akvarister gjør det, og kanskje går det bra, og kanskje gjør det ikke det. Problemet er jo at man aldri vet med den type røtter. Og jeg tar ikke den risikoen Eik kanskje (pga de ovenfornevnte egenskapene), så eik er unntaket. Men da måtte jeg jo visst at det var eik helt sikkert.
Dessuten liker jeg mye bedre fargen og utseendet på treverket til mahogny for eksempel (mørkt treverk!). Kunne ikke tenke meg å putte en lys trerot i akvariene.

Personlig ville jeg slått fra meg hele tanken på å epoxybelegge treverk slik du skisserer Det høres ut som en dyr affære i tillegg til utrolig mye arbeid. Ingen vits en gang. Det kunstige laget med epoxy ville nok ikke sett spesielt elegant ut, aner jeg, og som personen over meg nevner; du vil aldri vite om det er tørt tvers igjennom heller.
Ronny Olsen
De som behandler trebåter med epoxy gjør det i den tro at de får mindre vedlikehold og at båten holder i flere år til. Fakta er at disse båtene råtner enda fortere opp enn hvis de hadde latt være. Blir du ikke kvitt fuktigheten i treverket eller at du ikke får det 100% dekket med epoxy kan jeg garantere deg at dette vil råtne. Epoxyen vil etterhvert slippe treverket og vannet kommer til og blir liggende, uheldig effekt. I hvertfall når det gjelder trebåter. Skal du ødelegge en trebåt, smør på expoxy... ;) Epoxy og tre hører ikke sammen, min mening... :)

Enig med deg der. Det blir ikke lett å få dette 100% fuktfritt. Og da er sikkert morroa i gang. Treverk kan godt behandles med epoxy, eller annet, og bli bra. Men det må få lov til å puste også(ikke lukkes inne. Tre kar med epoxy belegg, puster jo via den siden, det ikke har epoxy på seg. Trebåter har jeg ikke så mye erfaring med.
mona o
Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at den typen røtter man kjøper i zoohandelen som "mangroverøtter" skulle påvirke negativt? Det er heller motsatt, virkningen er positiv pga dette med nedfalne trær, tømmerstokker o.l. er noe mange av akvariefiskene våre kjenner til fra sine naturlige habitater. Det aller meste av det som selges i akvariehandelen i dag av trerøtter, under navnet "mangrove", er i virkeligheten bestemte typer spesielt [I]harde[/I] og tunge treslag. Ikke mangrove i det hele tatt. Grunnen til dette er at de fleste naturlige habitater i verden der mangrove finnes, er fredet som utrydningstruede miljøer. Alternativet blir da andre harde treslag, som pga hardheten i veden OG innholdet av garvesyre, gjør at de er spesielt holdbare under vann. Begge de nevnte fordelene gjør at den typen treverk råtner svært langsomt, og de er veldig holdbare. To eksempler på slike typer treverk som selges er teak og mahogny. Begge har disse egenskapene. Å putte en ukjent trerot fra norsk skog i "det vanlige selskapsakvariet" ville [I]jeg[/I] aldri gjort, men det er meg da:-) Man aner stort sett ikke hvilket treslag det er, og hvilke egenskaper det derfor har. Furu og gran skal for eksempel ikke brukes pga innholdsstoffene. Ikke ville jeg puttet bjørk o.l. i heller, de råtner mye fortere og avgir forråtnelsestoffer mye raskere. Raskere enn man aner, kanskje...? Derfor ville jeg aldri betenkt meg på å putte røtter av hardwood-treslag fra akvariehandelen i karet, men jeg ville ikke plukket med noe fra skogen. Noen akvarister gjør det, og kanskje går det bra, og kanskje gjør det ikke det. Problemet er jo at man aldri vet med den type røtter. Og [I]jeg[/I] tar ikke den risikoen:-) Eik kanskje (pga de ovenfornevnte egenskapene), så eik er unntaket. Men da måtte jeg jo visst at det var eik helt sikkert. Dessuten liker jeg mye bedre fargen og utseendet på treverket til mahogny for eksempel (mørkt treverk!). Kunne ikke tenke meg å putte en lys trerot i akvariene. Personlig ville jeg slått fra meg hele tanken på å epoxybelegge treverk slik du skisserer ;-) Det høres ut som en dyr affære i tillegg til [I]utrolig[/I] mye arbeid. Ingen vits en gang. Det kunstige laget med epoxy ville nok ikke sett spesielt elegant ut, aner jeg, og som personen over meg nevner; du vil aldri vite om det er tørt tvers igjennom heller.

Greit at fisken har det i sine naturlige habitater. Men her er det snakk om et akvarium, lite som stort. Og det er det vel ikke naturlig for en fisk å leve i? Samme hvor flink du er til å stelle det. Det vil aldri bli helt som ute i naturen? Akvariefisk kommer jo fra naturen. Den lever i vann(habitat) som sola skinner ned i. Sett et akvarie som du har, i sola, og se hva som skjer. Sola er vel fortsatt naturlig den? Selv om den skinner ned i akvariet ditt? Jeg antar at det akvariet, ganske så fort blir fullt av alger?

Det jeg mener med negativt her. Er det at en rot, eller flere i et kar. Vil påvirke vannet i en eller annen retning. Ikke sikkert så veldig negativt, men hva hvis rota begynner å råtne, eller andre effekter? Og når tid begynner den å gjøre det? Kan du, meg for den saks skyld bestemme/bedømme det? Rota er jo da like naturlig å ha i karet, som den sola som treffer ned i akvariet? Men da kansje like uheldig som sola igjen? Den verdenen en akvariefisk lever i til vanlig, ute i naturen, er også en helt annen en den som man oppnår i et lite kar. Naturen har en helt annen måte å stelle/rense seg selv på. Den er mye mere i stand til å rette på negative ting, enn det man får til i et lite/stort akvarie. I naturen er det også mye mere organismer som er med på å holde orden/rent, enn det du klarer å oppnå i karet ditt. Det skal jeg vedde på Du er sikkert flink med karene dine, men det vil aldri bli så optimalt, som naturen selv klarer det.

Jeg har røtter i karet mitt jeg og. Det går helt fint det. Tror jeg da, fisken lever jo. Det med epoxy var bare en "glup" ide jeg fikk når jeg lagde det nye karet mitt. Men kansje ikke så glup alikevel Men det skader jo ikke å prøve. Går det ikke, så er det jo bare å kaste det.

Når det gjelder Norske trerøtter, så synes ikke jeg de passer serlig til tropiske fisker akkurat. Jeg har lett rundt noen ganger, for å finne noe. Men det er heller ikke lett. Så det blir vel heller å kjøpe. eller lage noen immitasjoner i bakgrunnen.
Tom tank
Enig med deg der. Det blir ikke lett å få dette 100% fuktfritt. Og da er sikkert morroa i gang. Treverk kan godt behandles med epoxy, eller annet, og bli bra. Men det må få lov til å puste også(ikke lukkes inne. Tre kar med epoxy belegg, puster jo via den siden, det ikke har epoxy på seg. Trebåter har jeg ikke så mye erfaring med.

Men det har jeg, begynte så entusiastisk på ei tresnekke som de hadde ødelagt med epoxy. Når jeg til slutt fikk fjernet svineriet så var snekka uten overbygg (pille oppråtten) Problemet er at epoxyen lukker den siden du har lagt det på, og har du fuktighet begynner det å råtne. Men baksiden kan være like fin, en stund Hvordan det blir med ei epoxybelagt trerot som ligger i vann vet jeg ikke, men særlig optimistisk er jeg ikke.
Et epoxy belagt trekar, har jo stort sett bare varmt vann i seg. Så det vil jo alltid tørke opp fuktigheten i treverket. Sikkert værre med en båt som bare er omgitt med fuktighet, og lave temeraturer over lengre tid. Det vil jo aldri tørke, og dermed råtne, som du sier. Kansje man kunne trykk impregnert ei rot. Men da med et stoff som var giftfritt.

(Legge rota inn i et vakum kammer, så føre inn impregneringen/stoffet under vakum, for så å kjøre på ekstremt trykk. Så allt blir trykket inn i rota Marinert trerot
Tom tank
[I]Greit at fisken har det i sine naturlige habitater. Men her er det snakk om et akvarium, lite som stort. Og det er det vel ikke naturlig for en fisk å leve i? Samme hvor flink du er til å stelle det. Det vil aldri bli helt som ute i naturen? Akvariefisk kommer jo fra naturen. Den lever i vann(habitat) som sola skinner ned i. Sett et akvarie som du har, i sola, og se hva som skjer. Sola er vel fortsatt naturlig den? Selv om den skinner ned i akvariet ditt? Jeg antar at det akvariet, ganske så fort blir fullt av alger?[/I]

Her sier jeg bare; hva har alt det der med denne saken å gjøre?
Sol og algevekst.... og vi startet tråden med epoxy-planer?

Tom tank
[I]Det jeg mener med negativt her. Er det at en rot, eller flere i et kar. Vil påvirke vannet i en eller annen retning. Ikke sikkert så veldig negativt, men hva hvis rota begynner å råtne, eller andre effekter? Og når tid begynner den å gjøre det? Kan du, meg for den saks skyld bestemme/bedømme det? Rota er jo da like naturlig å ha i karet, som den sola som treffer ned i akvariet? Men da kansje like uheldig som sola igjen? Den verdenen en akvariefisk lever i til vanlig, ute i naturen, er også en helt annen en den som man oppnår i et lite kar.[/I]

"Hva hvis"...?
Det høres ut som du tror at noen fant på det å legge trerøtter i akvarier igår!?
Hvorfor stiller du så mange spørsmålstegn ved en effekt som har vært viden og almennt kjent i akvarieverdenen i flere ti-år?
Akvarister har hatt trerøtter i sine kar i mange, mange år.
Så dine filosoferinger blir jo egentlig bare litt....tullete. Unnskyld at jeg sier det, men det blir jo det. Jeg vet ikke om du tror du har funnet opp kruttet på nytt, men da må jeg opplyse om følgende:
Ingenting er nytt ved det, det er testet og utprøvd av tusener og atter tusener av akvarister over hele verden i en halv mannsalder nå. Hvilke treslag som fungerer, og hvilke som ikke gjør det. Og under hvilke forhold. For forholdene i et akvarium har også sitt og si på forråtnelsesprosessen.

Tom tank
[I]Naturen har en helt annen måte å stelle/rense seg selv på. Den er mye mere i stand til å rette på negative ting, enn det man får til i et lite/stort akvarie. I naturen er det også mye mere organismer som er med på å holde orden/rent, enn det du klarer å oppnå i karet ditt. Det skal jeg vedde på ;-) Du er sikkert flink med karene dine, men det vil aldri bli så optimalt, som naturen selv klarer det.[/I]

Var det noe jeg skrev som fikk deg til å tro at jeg trengte å få vite dette for første gang i dag? Jeg kan min biologi og nok om akvariekjemi fra før, men takk likevel for en lang lekse Selv om jeg fikk litt "goddag mann økseskaft" følelse da jeg leste det

Hvem her har snakket om å ha akvarier som er identiske med naturen egentlig? Ikke jeg ihvertfall. Du snakket om "å glasere" en trerot i epoxy med vanvittig mye jobb og arbeid. Det ville jo vært enda fjernere fra naturlige forhold. For hva? Ingenting. Spørsmålet var egentlig hva du håper å oppnå med det.
Før en trerot av hardved er ferdig og takker for seg i et akvarie, har du sannsynligvis blitt trøtt av det gamle designet i karet, ominnredet og kastet den for lenge siden.

Hardwood-trerøttene er mer enn pene nok som de er naturlig, og gudskjelov er det mulig å bruke dem akkurat slik de er

PS!
Siden skrift er vanskeligere å tolke enn ansiktsuttrykk og stemmeleie, poengterer jeg helt til slutt at alt dette er sagt med et vennlig toneleie og et og annet smil
Ser flere problemer med å preparere ei rot på denne måten:
-Råtefaren er enorm.
-Fisk som trenger røtter for å holde tarmsystemet i gang, vil jaggu måtte jobbe for føden :p
-Ei temmelig tørr rot, er gjerne temmelig lett. Med mindre du skal ha ei flyterot, tror jeg fort man møter på problemer

Har selv ca 60-70kg med røtter i karene mine, og kan ikke si at jeg har noe som helst problemer.
Med ferske kjøperøtter, faller Kh\ Ph noe, og vannet blir noe gult, men det er en del av sjarmen etter min mening
Frank Angell
Ser flere problemer med å preparere ei rot på denne måten: -Råtefaren er enorm. -Fisk som trenger røtter for å holde tarmsystemet i gang, vil jaggu måtte jobbe for føden :p -Ei temmelig tørr rot, er gjerne temmelig lett. Med mindre du skal ha ei flyterot, tror jeg fort man møter på problemer :) Har selv ca 60-70kg med røtter i karene mine, og kan ikke si at jeg har noe som helst problemer. Med ferske kjøperøtter, faller Kh\ Ph noe, og vannet blir noe gult, men det er en del av sjarmen etter min mening ;)

Råtefare? Hvor oppstår den da? Hvor stor er råtefaren? Hvor kommer så denne råten ut hen? Roten er jo totalt forseglet med epoxy. Epoxy er jo også vanntett, blir det sagt(og det er det, for karet mitt lekker ikke!!). Blir det råte i en epoxy behandlet rot, eller treplanke som ligger uskadd på land? Det var ment å tørke roten totalt for vann først. (Like tørr som den planken med epoxy.) Man kunne kansje ha frysetørret rota? Blir ikke det tørrt nok tro? Mener å ha hørt det. Og så dyppe den i et "epoxy bad" etterpå(langsom epoxy). Eventuellt et lakkbad først, over lengre tid, så tørke det, for så å påføre flere lag med epoxy oppå det igjen?

Fisk som trenger/må ha røtter, må man jo da passe på å ikke ha oppi der da. Ikke alle fisker må ha røtter vel? Og jeg har sett, ganske så mange akvarier, uten røtter.

Som nevnt tidligere, så var det jo meningen å støpe fast en stein eller to til denne roten. Eller annen metode. Flyter den da tro?

Nei røtter er sikkert ikke noe problem. Jeg har det jeg og, våte og vasstrukne, og fiskene mine lever de. Men dette var ment som et forsøk på å gjøre noe utenom den vanlige tradisjonelle tralten. Kansje man kunne lært noe ut av dette? Brukt metoden på noe annet, kombinert den med andre ting?

Røtter og gulbruntvann, er fint det. I det rette miljøet, så ser det bare bra ut det.

Jeg kan jo lage en epoxy behandlet rot, og prøve den. Så lage en artikel om det her etterpå? Samme om det blir mislykket eller ei. Så ser man om det er noe å satse på. Godt mulig det bare blir noe dr......t ut av det. Men det gjenstår å se.

Man kunne kansje brukt en Nordisk eikerot, og behandlet den med spesiellt farget/behandlet epoxy ++, slik at den ser litt exotisk/annerledes ut? Litt fantasi hjelper også, har jeg hørt.
Ja du får prøve, så kan du legge ut resultatet her.
selv har jeg aldri hatt problemer med røtter. Det er bare å sørge for at de har vært døde lenge, og (hvis jeg finner dem i naturen selv) aller helst lagt i en bekk i flere år. Det eneste jeg gjør, er å koke dem og skure bort løse deler og skitt.
For å si det slik: jeg tar av meg hatten og det du ellers måtte finne på å be meg ta av, om du er i stand til å få ei trerot 100% tørr En må vel til med vakuum for å få til slikt, og det er mer enn hva jeg har tilgang på å sysle med.

Sier som Ronny; forsøk gjerne. Personlig syntes jeg såpass dyre leketøy som epoxy er noe en bruker der det er behov, ikke ellers
Ubehandlede røtter er helt greit det. Det fungerer bra. Ikke misforstå. Jeg vil bare prøve ut en liten ide jeg fikk. For å kunne unngå eventuelle skadelig/uheldige stoffer fra rota/div røtter. Folk lager jo bakgrunner og mye annet, med div materialer og midler. Dette er et forsøk på å gjøre noe lignende. Bare litt annerledes.

Det er lov det? Vi er vel åpne for å prøve noe nytt/annet? Eller er det galt, fordi, det der har vi ikke hørt om før? Det er kansje fali å tørre gjøre noe annet, utenom det vanlige også Jeg har vert borti sånne mennesker, som bare gjør ting etter den faste oppskriften. Ganske kjedelig. Ikke noe nytt å spore, det går i den samme tralten okke som. Hehehe, men nok om det.

For min skyld, så trenger du ikke ta av deg noe. Jeg trenger ingen honnør, for noe som helst En trerot kan uten problemer, tørkes 100%. Det finnes det masser av utstyr for(b.l.a frysetørring). Eller kjemiske metoder. Et mye enklere instrument, er en komfyr. Og det har alle. Putt rota i komfyren din(eller egnet/stort nok varmekammer). Og sett den til 100-150 grader, eller det som måtte passe best/rota tåler. Ikke en dråpe vann vil finne på å slå seg ned i den rota? Og det som er der, vil garantert få bein å gå på. Kokende vann, kan ikke stoppes! Da smeller det i så fall, og ut går det garantert da. Og hvordan kom i så fall fuktigheten inn i rota? Varmen dreper også allt form for liv i den, og det som ville ha forårsaket denne råten det snakkes om. Tar du så den varme rota rett oppi en egnet beholder, drukner den med egnet behandlings stoff, så trekker det inn i rota. Og den kan ligge der, så lenge du føler for det. Til den er godt inntrukket og forseglet. Så ta den opp, tørke den, og føre på epoxy på det igjen. Og vips, så har du en garantert tørr og behandlet tre rot. Som du kan stappe oppi karet ditt. Den blir da også mye lettere å gjøre ren etterpå. Men utseende på rota er da usikkert enda. Om det blir pent eller ei. Foreløpig har ikke jeg gjort noe av dette, så jeg kan ikke uttale meg om det blir noe pent resultat, ut av dette. Det er forløpig bare en teori. Blir rota for lett, så kan man borre opp et hull i den på baksiden/der det passer, og fylle inn egnet tyngde. Bly for den saks skyld. Men da føre behandlingen.
Syntes su skal gjøre akkurat det du vil, Tom Tank, jeg sier bare det jeg mener, og det trenger ikke ha noen som helst innvirkning på hva du velger å gjøre.

Ønsker deg lykke til!

PS: har du noe luftfuktighet i dine omgivelser, slik det er de fleste steder, er det ikke helt usannsynlig at selv baking i ovn kun resulterer i delvis tørking.
Frysetørking (vakuumtørking), vil måtte foregå over lang tid for å få ut hver minste promille med fuktighet.

Joda Frank Angell. Du står fritt til å si/mene det du vil. Bare du ikke påstår ting, du ikke har grunnlag for å si noe om(noe jeg ikke anklager deg for!!;-!).
Når det gjelder baking, så forgår jo det, stort sett, etter en oppskrift. Og i oppskriften er det som regel oppgitt en temp, og tid du skal steke bollene i. Eller til det blir gyllenbrunt, eller noe sånnt. Her snakker vi om noe helt annet. Her skal det stå i flere timer, mange timer. En bolle stekes ikke i timesvis, da blir den i så fall ganske så svart. Den stekes også i høyere temp, enn det rota skal behandles med. Rota må ha en temp den tåler, og hvor den kan oppholdes i, over lengre tid. 100 grader, får vann til å koke. Da fordunster det, garantert. Vannet vil mest sannsynelig fordunste ved lavere temp også. 80-90 grader vil sikker funke fint her. Det er ganske så varmt. Prøv å holde hånda di i 90 graders vann? Godt og varmt? Om det skulle bli promiller med fuktighet, så er jo ikke det noe farlig. Allt er dødt inni rota uansett. Høy temp, vil sikkert også drive ut noe av kvaen i rota også. Nordiske røtter da i så fall.
Du har jo tydeligvis all kunnskapen som skal til for at dette skal bli en suksess, jeg sier bare go for it...
Ronny Olsen
Du har jo tydeligvis all kunnskapen som skal til for at dette skal bli en suksess, jeg sier bare go for it...

Hvordan skal jeg tolke dette da? Tydeligvis?........all kunnskap?....suksess. Tvetydig....eller feiltolket?
Jeg har ikke all kunnskap!! Hvor står det, i så fall? Jeg prøver bare å få/tilegne meg mere. Og hvor får man så denne kunnskapen? Ved å sitte stille/glane ut i lufta? Nei ,jeg prøver å tilegne meg den. Og det kan jeg kun få til ved å informere meg om det. eller erfare/gjøre noe med det. Derfor prøver jeg her å finne på noe annet, og så erfare det. Ikke sikkert det funker, men hva så, jeg prøver bare jeg. Det er vel lov det? Det er meget lett å sitte på ræva å leke allviter. Ikke det at du gjør det, meg eller noen andre. Men det er meget lett å "kritisere" andre. Og kansje litt gøy noen ganger også? Og da serlig hvis det er noen som ser ut til å komme med bedre info enn deg selv? Det vil vi jo i hvertfall ikke ha noe av? Ingen skal komme her og kommer her. Her er det jo jeg som bestemmer/vet allt Kongen på haugen vet du.

Dette var ikke ment som noe surt svar/rettelse/klage til Rony Olsen eller noen andre. Det var bare en forklaring på hva jeg mener/står for. Kom gjerne med tips/ideer til meg, jeg tar de gladelig imot, og gir. Jeg vil gjerne lære mere. Jeg kan overhode ikke allt!! Sikkert mange som kan mye om mangt her. De påstander, om det jeg gjør, som jeg ikke er enig i, vil jeg i første omgang, gi et sakelig svart tilbake om. Ellers, gir jeg blanke.

PS. Hvis noen føler seg truffet/angrepet av dette. Så skal jeg gladelig sende melding tilbake, til vedkommende, om at det slett ikke er sånn ment
Tom tank
eller erfare/gjøre noe med det. Derfor prøver jeg her å finne på noe annet, og så erfare det. Ikke sikkert det funker, men hva så, jeg prøver bare jeg.

prøv først da, før du foreslår her at ditt og datt kan brukes "sånn og sånn".....

Som alle vet, er teori og praksis ofte to vidt forskjellige ting. Det du gjør, er å sitte og slenge ut en masse teori og idèer som du aldri har prøvd. Visse av dem er direkte farlige! Saltsyre som du for eksempel foreslår her, er ikke noe alle og enhver skal håndtere! Klorin og salmiakk er dødelig for fisk, selv i små mengder.

Prøv først, prat siden. Først DA kan du komme og skryte av å ha skapt noe nytt og hatt konstruktive innovative idèer som har fungert slik de var tenkt å gjøre.

HUSK at også tenåringer og barn leser det du skriver! Dine nye påfunn bør derfor være litt mer enn bare prat og teori før du foreslår at folk skal bruke det. Noen kunne komme til å skade seg selv alvorlig ved å stå og søle med saltsyre!
mona o
[QUOTE=Tom tank]eller erfare/gjøre noe med det. Derfor prøver jeg her å finne på noe annet, og så erfare det. Ikke sikkert det funker, men hva så, jeg prøver bare jeg.

prøv først da, før du foreslår her at ditt og datt kan brukes "sånn og sånn".....

Dette var meningen at andre kunne komme med sine innspill under ide utviklingen. Eventuellet gi et tips, gjerne bedre tips enn det jeg har. Her er det snakk om en rot. Den er greit å ha i karet? Så var det epoxy, det er det vel også greit å ha i karet? Helt ufarlig? Hva er så problemet ditt med dette her?

Som alle vet, er teori og praksis ofte to vidt forskjellige ting. Det du gjør, er å sitte og slenge ut en masse teori og idèer som du aldri har prøvd. Visse av dem er direkte farlige! Saltsyre er ikke noe alle og enhver skal håndtere! Klorin og salmiakk er dødelig for fisk, selv i små mengder.

Slenge ut, oj oj, uff da? Det høres jo ut som du er passe fornærmet av ett eller annet? Overgår jeg deg? Saltsyre/salmiakk/klorin har vært brukt i mange år, for å rense akvarie utstyr. Det må bare renses godt før bruk. De som ikke klarer det, kan jo la være? Hvis du ikke kan håndtere saltsyre, så lar du være. Jeg kan det. I mange vanntester, for akvarier, er det meget farlige stoffer for fisken. Hva med de? Skal man foby disse også? De kan jo komme i karet ved et uhell? Hva da? De er jo beregnet for bruk til akvarier?

Prøv først, prat siden. Først DA kan du komme og skryte av å ha skapt noe nytt og hatt konstruktive innovative idèer som har fungert slik de var tenkt å gjøre.

Prat siden jaja, da får du også gjøre det i alle dine innlegg Så jeg skryter av det jeg foreslår her, hehe ? Ja, kan man få det mere morro? Hmm, legger du ord i munnen på folk også? Hva med de som finner på nye type bakgrunner da? Er det ulovlig å komme med forslag og tips til de da? Før de er ferdig, med prosjektet sitt? Kansje noen vil ha tips om ditt og datt, under prosessen? Om hva som går og ikke går? Hva de kan bruke og ikke bruke. Du vet jo mye om det som ikke kan brukes? Så du kan sikkert bidra?

HUSK at også tenåringer og barn leser det du skriver! Dine nye påfunn bør derfor være litt mer enn bare prat og teori før du foreslår at folk skal bruke det. Noen kunne komme til å skade seg selv alvorlig ved å stå og søle med saltsyre!

Ja, barn/tenåringer ser mye rart på nett, og ellers ute i verden. Det selges også mye utstyr/midler i butikker, som barn ikke skal leke med. Midlene har egne advarsler, og informasjon. Barn skal også kontrolleres av voksne i det de gjør, ikke sannt? Du passer vel på ditt eget barn? Klorinen din setter du opp på et sted barna ikke kan få tak i den osv. Du vasker sikkert også litt med klorin sånn ellers? Mener du da at epoxy ikke må omtales her på sidene, fordi det er farlig, og barn kan få tak i det? Ja da er du ikke sann. Husk at Epoxy kan gi allvorlig/evigvarende allergi. Og epoxy er det mange som bruker her. Jeg tror du bare møter deg selv i speilet her. Sorry.

En annen ting, det virker som for meg at du passer mye på andre her på forumet? Kan du ikke heller konsentrere deg om det du selv driver med? Og la andre være i fred, når du da, kan så lite om det du påstår du kan? Du hisser jo bare på deg folk, men kansje det du vil?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap