Brukt grus, en nitritbombe?

Har nettopp satt igang ett 85 liters akvarium, har satt inn ett filter som har gått i ukesvis i ett annet akvarium med 2 fisker, nitriten her har vært null.

Men etter at jeg fikk økning i nitriten så har jeg satt inn ett filter til, svamp hentet jeg fra mitt innkjørte akvarium som jeg har i stua.

Men testene viser bare en stigende nitritverdi, kan det være grusen? Jeg kokte grusen godt før jeg hadde den i akvariumet.

Eneste som ikke har blitt kokt er røttene, kan disse produsere nitrit i slike mengder?
Så lenge du har kokt og skylt denne grusen, så er ikke den grunnen til nitrit oppblomstringen.
Grunnen er jeg ikke sikker på. Har du fora mye i de siste?
Med mindre du har fisk i er det vel ingen grunn til noen aksjon. Fiskene kan du jo også sette i et annet akvarium en stund. Ville prøvd å la det gå seg til litt.
Nei det er ikke foring før nitriten er under kontroll. Tok ett 50% vannbytte i dag, men skal verdiene følge trenden så er jeg nok oppe på orange nivå i morgen...

Edit: går 5 fisker der nå, 3 platy, en kampfisk og en ancistrus. Trodde ikke det skulle bli sånne problemer når jeg brukte ett innkjørt filter og i tillegg satte inn ett ekstra med en velbrukt svamp.

Joda, brukt grus vil alltid inneholde en del organisk avfall en ikke kan verken vaske eller koke ut. Døde bakterier i tilstrekkelige mengder vil helt klart vises på No2-testen.

Dette er grunnen til at jeg velger å bruke grus som har vært i drift til å strø på glattholka, i stedet for å bruke dette i akvarier
Er gjennomgående blakk - men ikke så blakk at jeg ikke kan bruke de skarve kronene på litt sand\ grus om det trengs :p
Er det ikke bare å vaske sanden i saltsyre da? At noe overlever/blir igjen etter det, har jeg ingen tro på. Saltsyre lar seg spyle/skylle av etterpå. Og du har en ganske så rein sand, vil jeg tro.
Hmm, jeg tror du er inne på noe der Frank. Hadde jeg visst at det ble slike problemer hadde jeg aldri brukt grusen.

Får ta en ny måling i morgen, og er det ikke bedre så blir den byttet ut.

Tom: Tror kostnaden med å vaske grusen i syre er høyere enn å kjøpe ny grus
Saltsyre får man billig på byggvare sjappa. Der har de saltsyre for kalkvask. 1 liter koster ikke noe. Da har du til neste gang også. Koster mindre enn ny grus hver gang.
Oppbrukt sand ?.........Nei
Jeg bruker alltid den samme grusen. Om og om igjen. Det har jeg gjort i alle år. Og det er mange år!! Bytter jeg den ut, så er det kun p.g.a at jeg vil ha annen type sand. Jeg har aldri opplevd dette, som beskrives her. Så dette er jeg ikke med på. Saltsyren var bare et forslag, på å behandle/rense sand med. Salsyre tar kål på/renser det meste. Og det lar seg fint fjærne etterpå. Så det å kaste ut sanden, mener jeg er/var unødvendig. Er dette tilfelle, så må jo sanden nesten være like porøs som pimpestein? Vask sanden godt, så holder det i massevis. Noe annet er bare bortkastet. Jeg var nede i kjelleren her og fant fram noen bøter med sand jeg hadde. De hadde vært lagret i nesten ett år. Det var til og med vann igjen oppi bøttene. Luktet litt gjorde det også. Så vasket jeg allt sammen, og heiv det oppi karet. Fisken svømmer fornøyd og bli oppi der den. Vannet har helt greie verdier, og ingen urenheter. Og hva mere kan man forlange? Dette er nå min mening og erfaring(meget lang), men andre får jo stå på sitt.
Ronny Olsen
Har nettopp satt igang ett 85 liters akvarium, har satt inn ett filter som har gått i ukesvis i ett annet akvarium med 2 fisker, nitriten her har vært null. Men etter at jeg fikk økning i nitriten så har jeg satt inn ett filter til, svamp hentet jeg fra mitt innkjørte akvarium som jeg har i stua. Men testene viser bare en stigende nitritverdi, kan det være grusen? Jeg kokte grusen godt før jeg hadde den i akvariumet. Eneste som ikke har blitt kokt er røttene, kan disse produsere nitrit i slike mengder?

Du har nettop satt igang står det. Det forklarer jo litt, vil jeg si. Selv om filteret har vært i bruk, så er jo vannet, og annet helt ferskt. Filteret bør vel "blandes" litt mere med vannet først kansje? Det tror nå jeg i hvertfall.
Du har nettop satt igang står det. Det forklarer jo litt, vil jeg si. Selv om filteret har vært i bruk, så er jo vannet, og annet helt ferskt. Filteret bør vel "blandes" litt mere med vannet først kansje? Det tror nå jeg i hvertfall.

Den blandinga du etterlyser skjer rimelig kjapt... og det er ikke i vannet den sunne bakteriefloraen sitter. Så den teorien holder ikke mål.

Brukt grus? Nei takk. Det er som Frank sier en billig investering å kjøpe ny og i tillegg en møkka jobb å rense den gamle. Jeg har neppe sovet godt om jeg har lurt på om det har vært rester av saltsyre i akvariet....
Jeg får si i denne tråden som andre; gjør som du vil, Tom Tank Har selv testet ut dette i flere kar, med skyhøye giftkonsentrasjoner som resultat, og ei lukt i kåken som jeg gjerne er foruten.

Saltsyre kan sikkert fint brukes - men jeg er meget lite optimist til at dette er noe som lønner seg. I alle fall om en kun har tilgang på saltsyre til ca 100.- for literen.
Arne Kristian
[QUOTE]Du har nettop satt igang står det. Det forklarer jo litt, vil jeg si. Selv om filteret har vært i bruk, så er jo vannet, og annet helt ferskt. Filteret bør vel "blandes" litt mere med vannet først kansje? Det tror nå jeg i hvertfall.

Den blandinga du etterlyser skjer rimelig kjapt... og det er ikke i vannet den sunne bakteriefloraen sitter. Så den teorien holder ikke mål.

Brukt grus? Nei takk. Det er som Frank sier en billig investering å kjøpe ny og i tillegg en møkka jobb å rense den gamle. Jeg har neppe sovet godt om jeg har lurt på om det har vært rester av saltsyre i akvariet....

Det jeg mener med blandes, er at filteret må få tid på seg til å behandle det nye vannet. Slik at det ikke er/blir for "hardt" eller hva man nå skal kalle det. Om det går så rimelig kjapt, vet jeg ikke. Om din teori/påstand igjen holder mål, er jo også en annen sak. Hva vet du? hva vet jeg?

Brukt grus fungerer helt fint. Supre saker. Det har jeg brukt i mange tiår. Jeg har ingen forhøyede nitrittverdier i mitt kar, når jeg har tilført gammel vasket ren sand. Likeså mine pynte stener, som jeg har funnet ute i naturen. De er rene og pene, som de alltid har vært. Hvorfor viser mine test hverdier 0 i nitritt, etter tilført gammel vasket ren sand? Kan dere forklare det? Er nitritten der kun, når jeg ikke måler den? Eller sitter jeg her å ljuger for alle og enhver???

Hvis du ikke klarer å skylle ut restene av saltsyren, så er jo det da, ditt problem. Jeg er i stand til å rense den. Jeg sover godt, da jeg vet hva jeg gjør. Er man redd for saltsyre, så kan man jo la ver, eller bruke annet egnet middel. Klor og salmiakk, er to fine og vel utprøvde midler. De er også greie å skylle "ut" av etterpå. Hvis man er i stand til det da, vel å merke. Ting man ikke klarer/behersker, bør man jo som kjent, holde seg unna. Jeg driver bare med ting jeg berhersker. Og allt det jeg skriver om her, har jeg gjort, og gjør, og da berhersker det. Dette er mine erfaringer gjennom mange år. Ingen fisker har dødd av dette hos meg. Og vannet er helt på topp, når det gjelder vann verdier.
Frank Angell
Jeg får si i denne tråden som andre; gjør som du vil, Tom Tank :) Har selv testet ut dette i flere kar, med skyhøye giftkonsentrasjoner som resultat, og ei lukt i kåken som jeg gjerne er foruten. Saltsyre kan sikkert fint brukes - men jeg er meget lite optimist til at dette er noe som lønner seg. I alle fall om en kun har tilgang på saltsyre til ca 100.- for literen.

Sitter du med lukt etter å ha tilført gammel vasket sand??? Helt utrolig!! Det betyr bare en ting, at den sanden ikke er bra nok vasket. Ret og slett, en meget dårlig vasket sand. For meg så virker det som om den sanden overhode ikke er vasket i det hele tatt. Dette du beskriver her, har jeg aldri opplevd. Men hvis du vil kjøpe dyr og tung sand/pyntesteiner hver gang du skal rense karet ditt, ja så ver så god. Men helt unødvendig. Sikkert veldig fint for butikkene dette her, masse penger å tjene, men for barn/studenter/gamle/fattige/syke, så kan jo dette bli unødvendig dyrt,tungvint, og kansje ødlegge all moroa?? Du Frank Angell, begynte med akvarier for 5 år siden, står det skrevet. Jeg begynte med dette i 1972. (Lenge før mange her på forumet ble født engang.(lang erfaring)) Og jeg har aldri oplevd dette som beskrives her. Dette er en rein overdrivelse, og helt unødvendig. Jeg synes ikke dette minner om viten i det hele tatt, men mere som et overdrevet/unødvendig hysteri. Ikke vondt ment, men slik ser jeg det. Da dette ikke stemmer med min erfaringer gjennom mange år, i det hele tatt. Saltsyre var noe jeg tipset om, hvis det var problemer med å få vasket den ren. For den er meget hissig, og tar det som er. Jeg selv bruker det sjeldent. Mest brukt til komplekse stiner/ting, med vanskelige krinker og kroker. Så skylle!! det grundig rent etterpå. Thats it.
Mulig jeg fant kilden, det vil kveldens måling vise. Jeg fjernet 2 røtter i karret, tok ett nytt vannbytte på 50% i går kveld. Idag vises det svak nitrit, er litt spent på hva testen sier i kveld. Mulig det var røttene som var årsaken... Kommer tilbake med en oppdatering i kveld.
Røtter er mere som en svamp. Som suger til seg det meste. Der kan du muligens ha en kilde til problemet. Men den gamle vaskede sanden din kan du fint bruke. Litt sånn på siden(Send sanden til meg, så skal jeg vaske den kjemisk ren for deg. Jeg kan hive den oppi en semntblanderen min med saltsyre, og la den gå noen timer. Så skal vi se hvor mye nitritt, eller andre ulumskheter det er igjen i den
Jeg vil bare advare deg litt her Tom Tank, du oppfører deg absolutt på kanten av hva som tilates her på AF.
Kronisk kverulering er det jeg vil definere ett og annet som.

Nå vet ikek jeg hvor ofte du bytter mellom ulike bunnlag i dine kar, men for min del, velger jeg oftest rett med en gang.
Ang vask av sand; good luck med å vaske vekk hver eneste av milliarder av bakterier som er festet til hver kilo med sand\ grus. Det er disse som gir problemer. Slam kan skylles ut.

Mer munnhuggeri nå, og kraftig moderering vil bli foretatt.
Nå ble jeg fryktelig usikker. Jeg har ett akvarium på 54 liter som har stått med kun vann en stund, og jeg har nå plantet et par planter, satt på lys og begynt å kjøre det opp igjen.
Grusen er jo da selvfølgelig den samme, og nå lurer jeg på om jeg bør "legge ned" akvariumet og starte opp igjen helt på nytt? Har jeg samme problemet angående døde bakterier som stådstarter?
Velger å poste spørsmålet her. Ikke så veldig off-topic
Så lenge du er obs på den potensielle fella, og lar avfallet (døde bakterer) brytes ned, er det ikke noe problem. En må gjerne vente lengre med introduksjon av fisk, så valget er jo helt klart ditt
21 år gammel sand
For 21 år siden hentet jeg sand i en elv den var da godt brukt av naturen selv i tusen vis av år kansje milioner av år.
Har aldrig likt kjøpe sand synes den er unaturlig og stygg.
Skjønner nå at jeg muligens ikke har peling på akvarie drift selv om jeg har holt på med dene hobbyen i 37 år.
Men noe jeg har fått med meg er at et nystartet kar ofte kan få oppblomstring av no2.
Jobbet i dyrebutik og det var det vanligste problemet til nye akvarister.
og her var det ikke snakk om at sanden var brukt den kom rett fra knuseverket.
Jeg synes det er lit drastisk og gå så stert ut og gi sanden skylden det er mer sansynlig flere årsaker til problemet og etter min erfaring viss sanden er ren gjort den minst sansynlige årsaken til problemet
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap