- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er dette mye nitrat?
Er dette mye nitrat?
Sikkert mange svar på dette her inne fra før, men jeg får bare feilmelding når jeg søker, så jeg må bare spørre...
Kom hjem her i ettermiddag og ser at vannskorpa i 300 literen er tåkete og grønnaktig. Ser ut som det er små grønne partikler. Tok en test av vannet, og fikk null utslag på nitritt, mens nitratnivået ligger på mellom 50 og 100.
Er dette mye? Jeg husker rett og slett ikke hva det burde ligge på.
Kom hjem her i ettermiddag og ser at vannskorpa i 300 literen er tåkete og grønnaktig. Ser ut som det er små grønne partikler. Tok en test av vannet, og fikk null utslag på nitritt, mens nitratnivået ligger på mellom 50 og 100.
Er dette mye? Jeg husker rett og slett ikke hva det burde ligge på.
Postet 10.11.07 kl 16:58
Inaktiv bruker
Hva måler du med?dråpe test ,håper jeg..
har du god sirkulasjon i overflata?
kanskje du har overfora fiskene....
har du god sirkulasjon i overflata?
kanskje du har overfora fiskene....
Postet 10.11.07 kl 17:18
Postet 10.11.07 kl 17:21
Inaktiv bruker
sticks gir veldig unøyaktige resultater
kan ikke hjelpe deg med tall verdier,men anbefaler deg og ta noen bøtter med vannskift
og så mål igjen etter det...nitrat er jo ikke like giftig som nitrit
men innhold over 150 mg er skadelig for fisk...
kan ikke hjelpe deg med tall verdier,men anbefaler deg og ta noen bøtter med vannskift
og så mål igjen etter det...nitrat er jo ikke like giftig som nitrit
men innhold over 150 mg er skadelig for fisk...
Postet 10.11.07 kl 17:29
Endret: 10.11.07 kl 17:34
Postet 10.11.07 kl 17:52
Inaktiv bruker
joa,greit å være føre var-ved 150 mg finns det stor risk for tilbakegang til nitrit ,og ammoniakk-
Postet 10.11.07 kl 19:44
Helge HDet er høye verdier. 25mg/l er anbefalt maks, og bør ligge under. Over 50 er det skadelig for fisk, og høye verdier gir mer alger.
Ok, det var det som ante meg ja. I følge fargeskalaen på sticksene, så lå det mellom 50 og 100. Nærmere 100 enn 50, for å si det sånn. Og det stemmer i grunn med alger også, for jeg antar at det grønne på overflaten er alger, pluss at det er noe alger på stener og røtter.
Har skiftet endel vann nå, og skal gjenta det om noen dager, samt være sparsommelig med foring en tid fremover.
Postet 10.11.07 kl 20:06
Postet 10.11.07 kl 21:24
Postet 10.11.07 kl 22:12
Tror nok det er best å komme med en mening som et forslag eller i spørsmåls form. Dessuten er ikke nødvendigvis manglende vannbytter årsaken. Det er en uballanse i biologiprosessene. Ja, denne avhjelpes selvsagt av vannbytter.
Har hatt kar som på forsøksbasis ikke har hatt vannbyttet på måneder - uten å få slike verdier - og jeg har et helt batteri tester for å sjekke. Det er på ingen måte ment som at vannskifter er feil, det er fint med nytt vann, men det er ikke en årsak.
Har hatt kar som på forsøksbasis ikke har hatt vannbyttet på måneder - uten å få slike verdier - og jeg har et helt batteri tester for å sjekke. Det er på ingen måte ment som at vannskifter er feil, det er fint med nytt vann, men det er ikke en årsak.
Postet 10.11.07 kl 22:29
Oki, sorry at jeg antydet at du hadde dårlige vannbytte rutiner da.
Men da lurer jeg på hvordan du får så høye NO3 nivå, vis rutinene er så bra som du sier..
Har selv noen karr i drift, og eneste måten jeg har "greid" åfå slike No3 nivå, er mangel på vannbytter. Så da lurer jeg på forklaringen din på at nivået er så høyt??
Men da lurer jeg på hvordan du får så høye NO3 nivå, vis rutinene er så bra som du sier..
Har selv noen karr i drift, og eneste måten jeg har "greid" åfå slike No3 nivå, er mangel på vannbytter. Så da lurer jeg på forklaringen din på at nivået er så høyt??
Postet 10.11.07 kl 22:48
Men kjære vene da...selv om du ikke har fått slike verdier av andre årsaker enn dårlige rutiner på vannbytte, så er da vel ikke det fasiten til problemet vel...
Hva jeg har gjort? Tja, ikke annet enn hva jeg har gjort hele veien, egentlig...
Det eneste jeg har en mistanke om, er de algetablettene jeg forer ancistrusene med.
Jeg hadde 6 praktbotia, og de forsynte seg også godt av disse tablettene. Jeg solgte nylig 4 av botiaene, men har fortsatt å fore i samme mengde, for disse tablettene var jo til ancistrusen liksom...
Nå lurer jeg på at det kanskje var botiaene som egentlig spiste alt, og dermed har det blitt for mye i vannet nå når de bare er to.
Hva jeg har gjort? Tja, ikke annet enn hva jeg har gjort hele veien, egentlig...
Det eneste jeg har en mistanke om, er de algetablettene jeg forer ancistrusene med.
Jeg hadde 6 praktbotia, og de forsynte seg også godt av disse tablettene. Jeg solgte nylig 4 av botiaene, men har fortsatt å fore i samme mengde, for disse tablettene var jo til ancistrusen liksom...
Nå lurer jeg på at det kanskje var botiaene som egentlig spiste alt, og dermed har det blitt for mye i vannet nå når de bare er to.
Postet 10.11.07 kl 22:58
CarreraMen kjære vene da...selv om du ikke har fått slike verdier av andre årsaker enn dårlige rutiner på vannbytte, så er da vel ikke det fasiten til problemet vel... Hva jeg har gjort? Tja, ikke annet enn hva jeg har gjort hele veien, egentlig... Det eneste jeg har en mistanke om, er de algetablettene jeg forer ancistrusene med. Jeg hadde 6 praktbotia, og de forsynte seg også godt av disse tablettene. Jeg solgte nylig 4 av botiaene, men har fortsatt å fore i samme mengde, for disse tablettene var jo til ancistrusen liksom... Nå lurer jeg på at det kanskje var botiaene som egentlig spiste alt, og dermed har det blitt for mye i vannet nå når de bare er to.
Men kjære vene da, virker som eg traff et ømt punkt... Har ikke påstått at jeg sitter med fasiten.
Men stortsett alle vet at evt. overforing evt fører til NO2 problemer og IKKE NO3 problemer.
Men fortsett med måten du driver på du, siden du ikke vil høre på andre.
Forer selv med masse algetabletter i flere karr(har flere malle karr med opp til 20 malle i karret, og da bruker jeg endel for bl.a malletabletter, men også for som forurenser veldig mye mere)-og har ikke merket noe til SKY høyt NO3 nivå fordet, men så bytter jeg rimelig mye vann og da.
Er ikke ute etter å krangle bare så det er sagt, prøver faktisk bare å komme med hjelp/råd.
Postet 11.11.07 kl 00:07
Ken MyrsethMen kjære vene da, virker som eg traff et ømt punkt... Har ikke påstått at jeg sitter med fasiten. Men stortsett alle vet at evt. overforing evt fører til NO2 problemer og IKKE NO3 problemer. Men fortsett med måten du driver på du, siden du ikke vil høre på andre. Forer selv med masse algetabletter i flere karr(har flere malle karr med opp til 20 malle i karret, og da bruker jeg endel for bl.a malletabletter, men også for som forurenser veldig mye mere)-og har ikke merket noe til SKY høyt NO3 nivå fordet, men så bytter jeg rimelig mye vann og da. Er ikke ute etter å krangle bare så det er sagt, prøver faktisk bare å komme med hjelp/råd.
Neida, du traff ingen ømme punkt. Jeg skifter vann regelmessig jeg, slik jeg har gjort hele veien, og dette er første gangen jeg har målt høye verdier av nitrat.
Det med algetablettene er kun en _teori_. Dels pga at jeg mener å ha hørt at overforing gir nitrat, som igjen utvikler seg til nitritt, og dels pga at det at jeg kvittet meg med noen fisker, er den eneste endringen som har vært i og med karet.
Jeg forstår heller ikke hvordan du kan si "Men fortsett med måten du driver på du, siden du ikke vil høre på andre."...
En ting er at du ikke aner hvordan jeg "driver på", og jeg hører faktisk på andre, når jeg vet at det andre sier er tilfellet for meg. Det er det desverre ikke nå, for jeg skifter som sagt vann regelmessig, og steller pent med karet forøvrig.
Postet 11.11.07 kl 00:22
Ken, hvordan kan du buse ut med din mening om at hun bør skifte oftere og mer vann uten at du i det hele tatt vet hvilke rutiner det er på dette?
Er ikke det litt bombastisk?
Litt mer høflig å spørre om rutinene og ikke gå utifra ting du ikke har greie på.
Nå spurte hun hva nivået bør ligge på, og det fikk hun svar på.
Siden dette da er for høyt og rutiner for vannskifte er bra, så er det vel andre løsninger og årsaker, tror du ikke?
Hun har ikke problemer med å høre på andre om det er fornuftige ting som blir sagt.
Carrera, håper du finner ut av dette. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.
Er ikke det litt bombastisk?
Litt mer høflig å spørre om rutinene og ikke gå utifra ting du ikke har greie på.
Nå spurte hun hva nivået bør ligge på, og det fikk hun svar på.
Siden dette da er for høyt og rutiner for vannskifte er bra, så er det vel andre løsninger og årsaker, tror du ikke?
Hun har ikke problemer med å høre på andre om det er fornuftige ting som blir sagt.
Carrera, håper du finner ut av dette. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.
Postet 11.11.07 kl 01:59
Endret: 11.11.07 kl 01:59
Som sagt jeg "gidder" ikke" krangle... Og det jeg sa om at overforing bare gir NO2 er feil, kan seff også gi NO3
Og til Bloppblopp jeg tør si detjeg mener, fordi jeg er en rimelig direkte mann som først og fremst ikke er ute etter venner, men å dele erfaringer/kunskap.
Og jeg sier det igjen, har man får høy NO3 nivå, så er faktisk vannskift den enkleste og kjappeste måten åfå det ned på.
Og det tyder ikke på bra vannskifte rutiner. Trenger ikke vite hvilken rutine man har med så høyO3 nivå, tallet sier alt. ;Man får ikke det av noen få alge tabletter iløpet av noen dager........Dette er noe som har bygd seg opp i karret over tid(ellerbruker vedkomende en boks med mat).
Men nå er jeg ferdig med å svare på denne tråden..
Og til Bloppblopp jeg tør si detjeg mener, fordi jeg er en rimelig direkte mann som først og fremst ikke er ute etter venner, men å dele erfaringer/kunskap.
Og jeg sier det igjen, har man får høy NO3 nivå, så er faktisk vannskift den enkleste og kjappeste måten åfå det ned på.
Og det tyder ikke på bra vannskifte rutiner. Trenger ikke vite hvilken rutine man har med så høyO3 nivå, tallet sier alt. ;Man får ikke det av noen få alge tabletter iløpet av noen dager........Dette er noe som har bygd seg opp i karret over tid(ellerbruker vedkomende en boks med mat).
Men nå er jeg ferdig med å svare på denne tråden..
Postet 11.11.07 kl 08:23
Blir vel mye selvgod, selhevdende, nedlatende og ignorerende holding på AF. Litt synd at det er slik- det er ikke nødvendig. Kunne vært mer inkluderenede, menigsfremmede og ideskapende. Det er ofte forskjellige måter å komme til Roma på - og de kommer alle frem. Ofte blir andre veier avblås av begrensninger - ikke mulighetene som ligger der, bare finne det som skal til for at det skal funke.
Postet 11.11.07 kl 08:38
Stans kriginga tvert
Det er to måter en kan få forhøyet No3 på i karet:
For stor produksjon av avfall i forhold til hva karet forbruker (planter), og for lite vannbytte i forhold til belastningen.
Verre er det ikke.
At No3 her er alt for høy, vil derfor bero enten på at plantene ikke forbruker tilstrekkelig med No3 i forhold til produksjonen, eller at man tilfører for mye organisk materiale, oftest i form av fôr, til karet.
1+1 er med ekstremt få unntak 2
Det er to måter en kan få forhøyet No3 på i karet:
For stor produksjon av avfall i forhold til hva karet forbruker (planter), og for lite vannbytte i forhold til belastningen.
Verre er det ikke.
At No3 her er alt for høy, vil derfor bero enten på at plantene ikke forbruker tilstrekkelig med No3 i forhold til produksjonen, eller at man tilfører for mye organisk materiale, oftest i form av fôr, til karet.
1+1 er med ekstremt få unntak 2
Postet 11.11.07 kl 12:17
Postet 11.11.07 kl 12:26
Frank AngellStans kriginga tvert :) Det er to måter en kan få forhøyet No3 på i karet: For stor produksjon av avfall i forhold til hva karet forbruker (planter), og for lite vannbytte i forhold til belastningen. Verre er det ikke. At No3 her er alt for høy, vil derfor bero enten på at plantene ikke forbruker tilstrekkelig med No3 i forhold til produksjonen, eller at man tilfører for mye organisk materiale, oftest i form av fôr, til karet. 1+1 er med ekstremt få unntak 2 ;)
Så jeg kan ha enten for lite planer, eller feil planter i karet?
Jeg tror ikke megden planter er feil, men noe av plantene mine ser litt tufs ut. De har ikke klart å komme seg etter at jeg byttet kar for en tid siden. Virker som de kurer litt...
Etter vannskiftet i går, så har forresten den grønnaktige hinnen på vannet avtatt mye. Skal teste vannet igjen i morgen, og så fortsette med vannskifter fremover.
Postet 11.11.07 kl 20:46