hvilken levendeføder skal jeg velge til klorekekar

lurer på å skaffe en trio med levendefødere til klorekekaret mitt, plages med slik hinne på vannoverflaten som levendefødere liker å spise.

hvor stor er klorekeyngelen? og vil levendeføderne ha plass til de i munnen?

å hvilken levendeføder skal jeg velge, har tengt på korallplaty, eller kanskje bare noen endlers guppy. noen som har noe begrunnet forslag til art?

skal jeg kanskje bare droppe hele levendeføderopplegget? for jeg vil ikke ha dem om det gjør at klorekene ikke vil trives og formere seg.

karet er på 100L.
Hvis du skal ha dem til og ta overflaten, så må det være Molly eller Guppy.
ok, da tror jeg at jeg går for enldersguppy, synes mollyen er litt stor å stygg.
Husk det finnes flere molly arter enn de du ser i butikken, et godt alternativ ville vært Cauca-molly, Poecilia caucana.
Hvis det er indiske kloreker du har, så ta med i beregningen at disse lett fanger og spiser fisk på størrelse med endlers...
ok, men vil ikke en stor molly lett spise klorekeyngel?

karet er til for klorrekene, men om det ikke vil passe seg med fisk i dette karet så må jeg vel bare droppe det.

vil ikke en frisk endlers klare å unslippe klorreker? og disse guppyene formerer seg jo ganske fort, så om noen blir spist er jo ikke det noen krise?

om jeg foreksempel starter med 3 damer og en hann fisk? tror dere klorekene klarer å fange å spise disse?
Klorekene jeg hadde tok litt fisk den første tiden jeg hadde de. Da var rekene fra 2-4 cm. Jo eldre og større rekene ble, og færre fisk tok de, tror de ble late med tiden...?

Så ut om om de ganske lett fikk tak i frisk fisk hvis de ville det. De fikk tak i en juvelciklide en gang, og det var så vidt den klarte å komme seg unna. Kraftige klør, med andre ord...

Siden det er levendefødere du ønsker å ha oppi her, tenker jeg at de vel vil yngle så mye at mange overlever uansett? Og siden du da vil ha fisk i alle størrelser etter hvert, vil jo alltid noen være små nok til at rekene får tar i de uansett om du velger molly eller endlers. Så om du synes det er greit med litt frafall ville jeg likesågodt anbefalt deg å velge den levendeføderen du har mest lyst på...

Hvor mye rekeyngel som evt. vil bli spist av fisk kan jeg dessverre ikke svare deg på.



Jeg synes det er helt greit med frafall av fisk, men ikke av reker, litt frafall av reker går helt greit, men ikke slik at fisken spiser alle rekeyngelen.

jeg hadde vanlig kulturguppy sammen med kirsebærreker en stund, og fiskene formerte seg så voldsomt at det ikke er noe gøy, så da passer det egentlig fint om noen blir spist. Om de ikke blir spist er det jo bare å slege unna noen også, eller gi dem bort.

jeg har tenkt å kjøpe noen flyteplanter med lange røtter slik at fiskene kan hvile seg å gjemme seg bort der.


så om noen i Trondheim har noen endlers levendefødere å selge eller bytte så blir jeg glad =) har lagt ut annonse også.
Jeg har sverddragere i "artskarret" mitt med kloreker.
Men en dag når lyset kom på så hadde hannen av sverddragere fått skam"juling" av rekene hele sverdet og mye av halefinen var borte.

Men etter at jeg begynte å fore karret litt mere så har de ike rørt fiskene.
var på auksjon i dag å fikk emd meg en pose med "villguppy" så håper at de vil trives i dette karet
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap