Bytte fra grus til sand...

Har ett akvarie med svart grus som bunndekke. Angrer nå på dette. Og ville heller hatt sand. Kan man bytte fra grus til sand, mens man har fisker i akvariet? Eller blir dette altfor mye stress for fiskene?
Eg tok fiskane i ei bøtte(hadde berre 4 fiska), så tok eg ut litt vatn. Så tok eg ut alt før eg tok ut grusen og tok i sand, også venta eg til alt hadde lagt seg og tempen hadde gått opp Ingen fiska dødde og alt gjekk bra:P
Bytte substrat
Jeg har byttet fra grov plantegrus til blåsesand fra biltema, uten å flytte en eneste fisk. Jeg byttet ikke bunnlaget i hele karet, men i store deler av det (160 l)

Jeg fjernet ønsket mengde grus så forsiktig jeg kunne, uten å virvle opp alt for mye "dritt". Brukte en litt stor plastkopp som jeg forsiktig "gravde" opp grusen med. Deretter brukte jeg den samme koppen til å senke sanda forisktig ned i karet.

Så lenge man tar det rolig og ikke "herjer" alt for mye tror jeg det går greit å gjøre dette uten å flytte fisken. Det er vel en sjangse for å virvle opp en del "dritt", så det er jo greit at filteret tar unna og "gjør jobben".

Dette er ihvertfall min erfaring - vet ikke hva "proffene" anbefaler men... ;o)

La ved et bilde fra rett etter jeg hadde byttet til sand, og et fra litt senere..
takk
takker for tilbakemeldingene. så ser vi hva vi gjør
Helt eller delevis bytte?
Hvis dere har tenkt til å bytte all grus, noe som vil anbefales, da hvis man ikke fjerner grusen i bunn, vil oppleve at det stadig må etterfylles sand, da denne er lettere enn grus og faller under grusen, bør dere bruke hevert, ta ut mest mulig vann i en egenet dunk, eller spann.
Fang fiskene, før vannet blir grumsete, og flytt pumpa over i spannet/dunken. Dette fordi at bakterie floraen skal ha det best mens dere skifter vann.
Når dere har fjernet grusen, legg sand i karet, husk å skylle sanden først, det er ikke alltid nødvendig med biltema sand, men anbefales. Dette gjøres mest effektivt i en bøtte, og slange uten dusjhode, jobb dere ned i snaden, mens vannet står på ganske god styrke, alt støv og småpartikler vil flyte opp og overkanten. Når dere har fått sanden på plass, sett ned planter og røtter evt annen dekor. Fyll på med 30- 50% av det gamle vannet, fyll med nytt vann. Flytt pumpe og fisk over.
Følg litt med på nitrit/nitrat nivå, samt GH i vannet, de 2 første ukene, da det kan endre litt i balanse. Har dere kobberrør, bruk noe akvasafe i vannet!
Lykke til!


Jeg tror jeg ville fjernet alle fiskene, satt dem i en bøtte eller to som er fyllt med vann fra akvariet, evt en plastkasse (hva som helst, bare det er tett og helst av plast kanskje) og dekket over så ingen kan hoppe ut. Et håndkle gjør den jobben.

Deretter kan du sette i gang og fjerne grusen. Uten fisk å ta hensyn til kan du herje litt og jobbe litt kjappere, eller ta den tiden du trenger. Fiskene klarer seg fint i bøtte i flere timer om nødvendig. En luftpumpe med brusestein kan kanskje være kjekt å gi fiskene, dersom omgjøringen i karet tar lang tid.

Selv synes jeg det er enklest å fjerne bunnlag ved å suge det ut med en kraftig slange, rett og slett. Som en hevert altså. Da får du med grums og dritt som ligger nedi grusen samtidig, og vannet blir ikke fullt så ille.
Fjern så mye du kan av grusen, eventuelt kan du la det være igjen noen "øyer" som plantene står i. Men du bør ikke la for mye bli igjen, for grus vil stikke opp over sanda etterhvert dersom det er for mye. Sanden synker ned, siden den er mer finkornet enn grusen, og grus blir liggende oppå sanden. Ikke så pent hvis sanden og grusen har to ulike farger.

Hvis du gidder kan du fjerne alt, og heller plante alle plantene på nytt når sanden er på plass.

Husk å ha all sanden ferdigvasket og klar FØR du begynner å flytte fisk o.l., så sparer du mye tid. Det korter inn tiden fiskene må være i bøtta.

Den brukte grusen kan du tømme ved siden av kompostbingen eller noe, evt spare den i en haug og bruke den til å strø isglatt vei med til vinteren
takker
Skal forberede oss godt før vi starter, så det blir minst mulig stress for fiskene. men nå vet vi hvertfall en god del mer, da føles det litt tryggere å sette igang
Inaktiv bruker

dette skal jeg gjøre også. kjempe nyttig og god tråd med dobbelpost. Tenkte faktisk ikke på det med hevert metoden og slikt. supert
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap