UV-lys og vanlig lysrør?

Jeg har fått satt opp sammen 100l karet. Fikk med meg 1 stk uv og 1 stk vanlig lysrør. og den lysarmatur jeg har har to rør.

Hva er fordeler med UV-lys? og skal den være på sammen med vanlig lys daglig?

Og hvor sterk lys skal man ha i et kar generell sett?
Camole
Jeg har fått satt opp sammen 100l karet. Fikk med meg 1 stk uv og 1 stk vanlig lysrør. og den lysarmatur jeg har har to rør. Hva er fordeler med UV-lys? og skal den være på sammen med vanlig lys daglig? Og hvor sterk lys skal man ha i et kar generell sett?


Håper du mener lystoff rør med UV filter. UV lys brukes i lukket system for å ødelegge bakterier, parasitter og noen alger. Mens UV filter på lystoffrør er ment til å stoppe lys som skaper algevekst. Om det virker er jeg heller usikker på. 2 rør i 100 liter er vanligvis nok, men det kommer litt an på hva slags reflektorer du har og om det er T5 eller T8. T8 er de tykkeste rørene med minst lys, men med reflektor er det bra nok i masse vis. Men det er noen planter som er "vansklige" - disse trenger mere lys enn T8.

Jeg har bare T8 - og er førnøyd med det - de største karene min på 250 liter har også bare 2 rør.
Om det faktisk er ett UV-lysrør, er dette ubrukelig til vårt formål. Vanlige akvairerør har faktisk filter for å stanse UV-strålingen, på grunn av dennes skadevirkning.
Hva står det på røret av info?
Skriv gjerne også infoen fra det "vanlige" røret (kan være ett helt vanlig "stue-rør", som er ganske så ubrukelig det også)

Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi begrepet UV i mange tilfeller misbrukes\ brukes feil, og det kan for alt jeg vet være at det er ett helblått rør til moonlight du har

Ang lysmengde, er det vanligvis jo mer jo bedre. Ferdige armaturer til akvarier har med få unntak for lite lys i forhold til hva som er optimalt for god plantevekst.
Regner med at du har 2*18W i armaturet, som er for lite til mer krevende planter.
Da har jeg funnet ut hva de lysstoffrør heter.

Begge er av Sylvania produsent.
Ene er Gro-lux f18w/gro-t8

Andre er Aquastar 18w

Er de bra nok til 100l karet?
Camole
Er de bra nok til 100l karet?


Etter min mening er det nok lys - om det ikke er et planteakvarie du er ute etter. Det er noen planter som vanskligere å få til - der holder ikke T8 som vi har - men det er svært mange planter vi har mer enn nok lys til. Jeg har dog effektline topp til mine kar - reflektoren i disse er svært bra.

En annen ting du vil erfare er fargetone i lyset. Prøver du gro-lux alene vil du se at det har et grønt skjær. Dette vil tappe fargene på fiskene (visuelt). Hvilken tone du har på Aquastar er da litt viktig. Er det også grønnt blir det litt trist i karet- er det blått fremhever du forsatt ikke farger - er det rødlig vil du fremheve fargen på fisken.
Camole
Da har jeg funnet ut hva de lysstoffrør heter. Begge er av Sylvania produsent. Ene er Gro-lux f18w/gro-t8 Andre er Aquastar 18w Er de bra nok til 100l karet?

Ingen av rørene er UV-rør.

Gro-lux er ett rent planterør, med noe sær fargegjengivelse.
Aquastar er ett akvarierør en enten elsker eller hater. Jeg elsker det for å si det slik ikke

2*18W tilsvarer 36W, eller ca 0,4W pr liter vann (du har neppe 100L vann i karet... ), og er ikke mer enn du bør ha. Det er nok å foretrekke mer lys for god plantevekst, men dette innebærer da at du må sette inn flere rør.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap