Sykdom?

I dag når vi sto opp, så fant vi den ene sölvhaien vår död (den og en til ble kjöpt på torsdag)
De andre virket helt friske. Så utover dagen i dag, så oppdaget jeg en av de andre fiskene oppföre seg veldig rart.
Den svömmer helt under vannoverflaten med munnen opp. Det ser ut som om den er hvit rundt munnen, og virker ikke helt i form ser det ut som.

Legger ved ett bilde, men det var ikke så lett å få et skikkelig bilde av den.

(hjelp meg gjerne med identifisering også, for det har gått helt i glemmeboka...tror kanskje det er en platy av noe slag)

Uansett - burde jeg ta livet av fisken, gjöre rent akvariet (det gjorde jeg for ett par dager siden) - eller vente å se?
Hva mener du med å gjøre rent i akvariet?

Når jeg leste dette fikk jeg en umiddelbar mistanke.. Har du hatt karet oppe lenge?
Jeg vil anbefale deg å byttet 1/3 av vannet med det samme.. Har du noen bakteriekultur el.lign. du kan tilsette? F.eks. denitrol, easylife, etc..
Akvariet er ca 3 uker gammelt.
Fikk med 3 typer tilsetninger; AquaSafe, pulver ved navn GH/TH og Nitrivec biologisk.

Ved å gjöre rent, mente jeg at jeg bytter litt vann, slamsuger overflaten på grusen.

Jeg kan jo bytte litt av vannet i dag uten å slamme bunnen og se hvordan det går da
Et såpass "ferskt" akvarium trenger du ikke å slamsuge. Nå er det viktig å få opparbeidet den rette bakteriekulturen slik at avfallsstoffene blir tatt hånd om.
Har du nitritt test? Denne vil isåfall kanskje gi deg noen svar..
Mitt råd er å mate lite fremover. Fiskene trenger mye mindre mat enn du tror, og gjør et lite vannbytte 3 ganger i uken eller noe sånt fremover.
Om du har planter, luk bort gule blader og slikt om du har det. Har du røtter i karet kan disse også være litt ugunstige for vannverdiene den første tiden, men dette går seg til. det er greit å være klar over det bare. =) Små, regelmessige vannbytter tror jeg er alt som skal til.

Det fulgte med to glassplater til å ha oppå akvariet, i tillegg til lokket med lysrörene i.
Blir fortalt at det muligens blir for varmt i akvariet, og at de glassplatene burde ligge på (jeg har valgt å ikke ha de der, for de er bare i veien föler jeg).
Temperaturen skal ligge på 27-28 grader, men tenkte å ta den ned til ca 26 istedenfor. Men er de slik at disse lysrörene kan varme opp vannet slik at det blir for varmt?

Da skal jeg sette av omkring 3 dager i uka til vannbytte, og passe på at fiskene ikke får for mye mat.

Takk for gode råd
Lys avgir varme, og spesielt ved heldekkende armaturer vil dette påvirke temperaturen i karet. Jeg synes også det høres ut som de glassplatene ikke er nødvendige. Jeg ligger på 24-26 grader i mine kar, og det synes jeg fungerer bra.
Lykke til videre.
Takk for svar

Skal teste ut rådene her nå og se hvordan det går
Ser ut som det går mye bedre nå.

Jeg senket temperaturen, fôrer dem annenhver dag, ett par vannskift i uka - og det ser ut som at fiskene virker mye kvikkere og friskere nå

Har ventet med å kjøpe flere fisker foreløpig, til jeg er sikker på at alt er bra.
Tenkte å stikke ned med en vannprøve denne uka, før vi evnt bestemmer oss for flere fisk også
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap