Biltemasand, hva med oss som bor langt unna?

Ser mange her som mildt sagt fråtser i billig sand fra Biltema, hva med oss som bor langt unna. Hva skal vi se etter hos de lokale byggvarebutikkene?

Jeg har mest lyst å grine når jeg ser prisene dere får kjøpt denne sanden for, og hva jeg må betale for annen type sand hos dyrebutikkene her.
Biltemasand er blåsesand for sandblåsing. Vil tro at byggforretninger fører blåsesand men jeg har ikke erfaring med eller peiling på om denne kan brukes...
Du får vente å se om det er noen som vet..
Rådasanden koster mellom 120 og 200 kr for 25 kg i de lokale dyrebutikkene her jeg bor. Den kornstørrelsen jeg bruker mest av, er 0.4 - 0.8 mm. Den har de som oftest ikke i butikken, de bestiller for meg.

Jeg kjøper den naturligvis hos den billigste 119 kr for 25 kg.

Hva må du ut med for en sekk vanlig Rådasand der du bor egentlig?
(Det er det merket dyrebutikkene pleier å ha.)

Hvis det er til 530 literen, så går det vel noen sekker, men... sanden er vel den billigste utgiften uansett, når man skal sette i gang et kar på flere hundre liter? Den er jo evigvarende også, så det er jo bare en engangsutgift.

Hvis du bor i naturfine omgivelser, kan du jo alltids dra og "fange" sand selv, fra et elveløp i området? Garantert rundvasket og finslipt sand fra naturen selv Og gratis! (men du bør ha sterk rygg, mange kilo å frakte)
Tenkte på rundt 125 kilo...

Fikk en pris på litt over 700 kroner for 100 kilo, og jeg regner med at frakten ikke er inkludert, og det var en brun sand. Jeg vil ha lys sand...

Vurderer sterkt å ta spaden i egne hender og stikke på badestranda. Siden jeg dreier mere og mere over på Malawi gjør det vel ingenting at sanden innholder kalk, eller hva?
Eg har sand frå Nissedal sandforedling. Har har han i eit par månader no og det ser ut til å fungere bra, eg ser ikkje nokon særlege forandringar i vassverdiane. GH og KH har gått frå 4 til 5, men eg er veit ikkje om dette er på grunn av sanda.

Det flytta inn ein gjeng C. Trilineatus for to veker sidan og desse ser ut til å ha det finfint med sanda.

Desverre går denne sanda ut av produksjon no fordi dei skal lage ein type med meir støv i istaden. Om denne er noko særleg det veit eg ikkje, men eg vil tru det kan bli litt grumsete vatn...

Viss du fortar deg til nærmaste byggevarehandel så kan du jo spørre om dei fortsatt har igjen av den gamle typa.
Det er mange strender i området vårt som egner seg helt fint, så du skal bare finne deg ei fin strand ut mot havet, så er du berga

Vet om en del meget ypperlige sand-plasser på Andøya, har rett å slett ikke kommet så langt at jeg har fått henta meg noen hundre kilo
Der er det også sand å finne som ligger såpass langt fra havet, at regnet har skyllet ut det aller, aller meste av salt opp gjennom hundrevis av år
Har 2 strender her som er aktuelle, ene er det fin sand, og den andre er det kalksand. Og siden jeg mest sannsynling kommer til å starte med malawi er vel ikke kalken en ulempe?

Hadde meg en ny runde i dag på sand, og det eneste er svart blåsesand eller fugesand. Svart sand vil jeg ikke ha, og ingen kan fortelle meg hva fugesanden innholder.
Hva med å få noen som bor der det finnes en biltema butikk til å sende til deg? Evt noen du kjenner som kommer på besøk kan ta med? hehe
Benni
Hva med å få noen som bor der det finnes en biltema butikk til å sende til deg? Evt noen du kjenner som kommer på besøk kan ta med? hehe


Hvis man skal sende så mange kilo sand, så er den "billige" Biltemasanden ikke så billig lenger....
I know.. men tenkte hvis noen man kjenner som bor i oslo f.eks.. hvis de skal på besøk kan de jo kjøre innom biltema og kjøpe et par kilo som de kan ta med seg når de kommer på besøk =)

Vet det er dyrt å sende, koster vel rundt 150 kr for sånn smartpost opp til 35 kg.. Det blir jo oppmot 200,- "sekken"
Skal ikke være noe problem med kalksanda til malawi. Men jeg vil anbefale deg å teste denne ut over tid, i en stamp eller noe, for å se hvor hardt den dytter Gh\ Kh.
Har selv testet noe som var hentet ut mot Bremnes, dette var så og si ren korallsand, og her havna verdiene langt over det som selv malawier vil foretrekke.
Blir det for mye av det gode, henter du bare litt finsand (i den grad noe er "litt" til en 530L :p), og blander disse
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap