Sverddragere i fiskebasen

På "vanlig" xiphophorus helleri står maxstørrelsen oppgitt til 16 cm - dette har jeg flere ganger tenkt er veldig mye...

Nå sjekket jeg opp arten xiphophorus mayae. På denne er max størrelse oppgitt til 7,6 cm. Samtidig står det i beskrivelsen som kun gjelder for denne arten: "Nylig beskrevet sverddragerart som blir vesentlig større enn x. helleri."

Her er det altså noe som ikke stemmer! Jeg vet jo at basen er kjempesvær og at det er umulig å unngå noen feil og omtrentligheter, men sverddrageren er så utbredt at dette iallfall burde være noenlunde korrekt.

Mayae er 7,6 cm standard lengde. helleri er 16cm total lengde. Standard lengde er fra snuten til haleroten.

Har tenkt litt på dette selv, og skjønner godt at det blir litt forvirring når det ikke er oppgitt sl ellet tl. Skal nevne det på bakrummet.
Nå er eg på syltynn grunn, men finnes det ikke en mayae-morph som er vesentlig større. Dersom man ser bort fra SL og TL (som eg er helt enig i at man ser nærmere på), kan det være det man tenker på i beskrivelsen?
Det er godt mulig at den har store morpher slik andre sverddragere ofte har. Vi har diskutert litt og det virker som at de fleste av oss mener at standard lengde er mest riktig.

I fiskebasen er det dermed gjort en slags feil på X. helleri fordi fishbase operer med begge målene.

Når det gjelder Mayae kan det virke som at de bare blir riktig store på Østlandet. Vet ikke hva det kommer av, men det henger muligens sammen med morpher, lett overdrivelse eller begge deler. Målet på 7,6cm er fra artsbeskrivelsen.
Øh, hva er egentlig en morph i denne sammenhengen?
Er det en naturlig variant, en "avlsgreie" - eller begge deler?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap