uforklarlig massedød

Kan vell kalle meg selv en forholdsvis erfaren akvarist og vi har 3 kar..
48 l gyppylandet til sambo
96l kvasikaret mitt
og 160 l plantekar med kuler og div annet.

Nå dør det fisker hver dag i samtlige kar uten tegn til sykdom..
Holder på å bli sprø, vannverdiene er ok og vi har hatt vannbytte i denne perioden uten at de sluttet å dø, og det virker som forløpet går fryktlig fort fra å være en glad i fisk til død fisk..

Kjøpte riktig nok noen nye fisk fra en butikk her i Trondheim til samtlige kar før denne massedøden startet men vant til å få frisk fisk derifra

Noen som har gode forslag løsninger?
I og med at alle karene er utsatt, ville jeg sjekket med vannverket.. kanskje det er mye klor i vannet eller noe..
hmmm
He he he måtte le litt nå for vi har egen brønn, og vannet vårt er ikke kloret..
og døden begynte før jeg hadde vannbytte....
Det var det jeg tenkte på også. Var en periode at det var brukt mye klor her fordi renseanlegget var nede. Så sjekk opp med dem.
Det virker som det har vært en del uforklarlig fiskedød hos medlemmer fra Trondheim i det siste, så det kan være lurt å ta en telefon til vannverket ja.
Judosola
Det virker som det har vært en del uforklarlig fiskedød hos medlemmer fra Trondheim i det siste, så det kan være lurt å ta en telefon til vannverket ja.

eller er det flere som har handlet fra samme butikk???
Høres litt mystisk ut om vannet og/eller fisken du har kjøpt er årsaken. Kan ikke helt se for meg hvordan det ville sett ut i butikken da i såfall, om konsekvensene blir så store..
Uansett er det en grei regel å aldri bruke vannet fisken (ev. planten/korallen) kom i.

Hvordan er brønnvannet da? Kanskje du burde sende inn en vannprøve?
Vannkvaliteten har nesten vært uforandret i nesten 10 år her og med minst endringer på vinteren da dette er grunnvann, endrngene skjer om våren stort sett, men tror ikke det er vannet mitt for naboen som bruker samme vann har ingen massedød. Fant jeg netopp ut...
Hvordan fisker har dere og hvordan type fisk var det dere kjøpte?
Har dere renset filteret i det siste?
Er du helt sikker på at vannverdiene er ok? Bruker du dråpetest og datoen har ikke gått ut på de? Hvilke verdier har du testet og hvilke verdier har du?
Dør alle typer fisk du har eller er det en eller to typer som tar støyten?
Hvordan er adferden til fiskene? Kan du observere noe som helst uvanlig, virker de som de er i godt humør?

Hvis du er helt sikker på at brønnvannet er ok, at det ikke kan ha kommet noe drit oppi det, så ville jeg uansett hatt hyppige vannbytter inntil du har funnet årsaken. Hvor ofte har du byttet vann siden du begynte å miste fisk?
bruker dråpetest som ble kjøpt i sommer og her er målingene i dag i samtlige kar. gh-10 kh-6 ph-7,5 nitritt-0
fisker som har dødd, 4 scalarer, et stort antall neontetra, platy, dvergurami og guppy, dette fordelt på de 3 karene
Bytter vann ca hver andre uke.. og byttet for 2 dager siden sist, døden har fåregått siden tordag eller fredag

96 literen gikk det 4 scalarer og 10 neontetra og noen algespisere, kjøpte 10 neontetra til dette karet så de skulle bli 20,

160l går/gikk det 2 dvergkuler, 10 tetraer som jeg ikke husker navnet på, 6 white molly, 2 skjokolade maller 1 L 0et eller annet et par kuli 2 kysseguramier og 2 dverg gurami 2 sistnevnte artene nyinn kjøpt

48 l gyppier og pansermaller

Fiskene spiser som vanlig og ser happy ut Kysseguramiene begynner jeg å bli usikre på.... invenndige filtrene blir skylt i akvaievann når det er behov
Og den utvendige pumpa en gang i måneden

Dverg kulene er ikke synderene da de bare går i et kar og har bodd der i snart 10 månder uten å spise/drepe noen
Hei! Dette var frustrerende å høre om, håper dere finner ut av det. Jeg kan ikke komme med løsningen jeg heller, men vil nevne at noentetraene skal ha bløtt vann GH 1-2. Om du ligger på 10 så kan det tenkes det de ikke har det så bra. Anbefaler heller kardinaltetra, de er jo nesten like som neon og trives med en GH innenfor 5-12.
Hmm, sikker på at det ikkje eri EIN død fisk som ligg gøymd ein eller annan plass i kara? Hjå meg døydde 6 fiskar på ei periode på 10 dagar, men plutseleg fann eg att platy-hoa eg hadde leitt etter i eit par dagar. Så det som var igjen av ho ureina vatnet såpass at dei andre fiskane ikkje tålte det...

Så difor vil eg anbefale ein real omgong med skikkeleg reingjering, slamsuging, vannbytte og ta ut ALLE plantar og anna du måtte ha der, så du kan utelukke at ein død fisk forårsakar all elendigheita.

Lukke til!
:)
Død kan komme av så mangt. Har du nylig handlet inn fisker slik at du kan ha tatt med det ny smitte til karet? Les gjerne i sykdomsartikkelen for å se om du finner noe som stemmer der...
Det kan også være forurensning som har bygget seg opp over tid.
Har du målt verdiene for nitrat og ammoniakk?
Ser du bare bytter vann annenhver uke. Det står ingenting om fisketettheten i karene dine. Det er en god ide og registrere karene i profilen din, for så å registrere fiskeslag og antall.
Synes du skyller det utvendige filteret relativt ofte. Blir det så fort tett? -Og de andre filterne? Hvor ofte skyller du dem?
jeg skyller ikke det utvendige filtere, men bytter vatten.. har noen digre maller som griser bra i det karet + sneglespisende kulefisk og som kjent så griser de mye, det å skylle innvendige filtere når det er behov, er når det er behov, må kanksje tilføye at jeg har drevet med fisk i 10 år og aldri hatt slik "død" som nå, vannverdiene er testet og det var ikke noe galt verken før eller etter vannbytte, og fisken viser heller ingen sykdomstegn, skal gi deg et ,eksempel på ant fisk i kar 96 l var det 4 scalarer og 20 neontetra og 2 sae, Titter du litt tidligere i tråden min så ser du jeg har skrevet hvor mange i hvert kar også, både 160l og 96 literen har kraftigere pumper en det som egentlig trengs.
Det er også tett med planter der....
Hvilke som er døde da? 4 scalarer i en 96 liter høres jo ikke sprekt ut i min mening men :P De er kanskje små.

Har du sjekket fiskene nøye for sykdomstegn? Ser du noe på fiskene før de dør? Dør det fisker enda?
hvid du leser hele tråden så ser du at det er ganske mange flere som har dødd
biXen mente nok at 4 scalarer i en 96-liter hørtes trangt ut.

Hvordan ser de søde fiskene ut? Noen blødninger, prikker eller noe? Strake finer, sammenklistrede finner, flisete finner? Hvite flekker? Sår? Røde rundt gjellene? "slette", eller struttende sjll som hos en kongle?

Bruker du samme utstyr i alle tre karene? Hvis det er noe smittsomt vil f.eks. en håv kunne ta med seg smitte mellom karene? (Hånda di også om du ikke vasker og tørker den mellom hvert kar)

Er dere nøye med å skylle og rense hendene godt for rester av både såpe og evt fuktighetskrem o.l. før dere putter henda i vannet? Såpe o.l kan av og til være synderen når man har uforklarlige dødsfall der fisken ikke viser andre sykdomstegn enn å stå og gispe - vanlig såpe vises ikke på vanntestene vi bruker i akvaristikken heller.....

Jeg er nokså fersk i bransjen og har nok ikke all verdens tyngde i debatten. Men jeg har akkurat slitt med et iherdig finneråteangrep. Det ble ikke bedre salt og medisinering til tross. Det som snudde det hele var når vi fjernet de gamle skitne slangene til det utvendige filteret. Jeg heller nok også til at her må det finnes en eller annen skult forurensningskilde som du kanskje ikke har tenkt på. Mye blir, jo, rutiner over tid.
Du har ikke gjort noe arbeid i huset i det siste? Som kan ha forgiftet vannet? Malt f.eks.? Hårspraykrig? Litt i overkant gammel ertesuppe til middag siste uka?
Om det ikke er noen innvendige "feil", ville jeg fortsatt sjekket brønnvannet. Det kan være f.eks. metaller som hoper seg opp i akvariet.. etc...
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap