strømpe på pumpe

Jeg har fått bebyer i akvariumet mitt og får å forhindre de kommer inn i pumpa så har jeg tatt vanlig nylon knestrøpe på pumpa, men er det ok å bruke det eller er det annet jeg bør bruke???
Inaktiv bruker
Helt greit det
funket hos meg !
Så det blir ikke problemer med pumpa med det??
Og blir det nok bakterier inni pumpa ved å bruke det?
Inaktiv bruker
jada,vannet filtrerer godt nok igjennom det
tynne stoffet
Helt greit ja.. MEN! jeg fikk shock når jeg kom hjem en dag fordi jeg trodde den ene otocinclusen min var dævv.. den lå på huet ved pumpe intil sokken med ansiktet.. men det viste seg at den hadde satt seg fast så jeg måtte nesten drepe den for og få den løs, Satt skikkelig godt fast!

Jeg skjønner ikke helt hvordan den klarte og overleve der i Ca 24 timer.
uff jeg våkna av at pumpa bråkte sånn og da prøvde jeg å ta strømpa og da ble det bedre så det får stå slik til morgen nå..
men tror dere yngel blir dradd inn i pumpa når det er svamp innefor??
Kommer av på pumpa det.
Er det av typen Eheim pick up,går yngelen garantert i pumpa...
Husk nå at nylonstrømper kommer i flere varianter og tykkelser.
Oldemors vintervariant er da ikke å anbefale

Hvis man strekker strømpen godt ut, så skal det bli mer gjennomstrømning. I tillegg bør man kanskje hjelpe pumpa til å riste ut luftbobler. Luft i pumpa bråker fælt. Kanskje det var dette du hørte?

Jeg har merket at enkelte pumper ikke klarer å kvitte seg med luft like lett etter at man har hatt strømpe på. Rister man den lett under vann, så løser det seg.
Har du noe blåsvamp?
Jeg synes det fungerer mye bedre med en bit blåsvamp på innsuget enn strømpe.
Ta en passe stor bit med blåsvamp, skjær et dypt kryss i den ene enden med en lang, skarp kniv, sånn at du får tredd den på innsugsrøret.

Det vil gi større overflate på innsuget, og dermed mindre trykk (eller, det blir vel undertrykk!) pr. kvadratcm enn om du trekker strømpen over.

Innsug med strømpe:

[External Image]

Innsug med blåsvamp:
[External Image]

Blåsvampen vil også fungere som et ekstra filter!
-og det går ikke så fort tett som strømpa!

Credits: Mona O, som jeg tror var den som gav meg denne oppskriften.
Takk for tipset og jeg drar for kjøpe blåsvamp nå.
Må nok prøve dette jeg også.

Tredde en strømpe på, men der klarte to kuhliier sette seg fast og dø, de ble sugt inn, og fanget i strømpefolden

Puttet så en bit svamp inn i innsuget, siden jeg ikke hadde så masse, - denne gikk tett av slam, og all sirkulasjon stoppet opp. ikke vann inn, og ikke ut .

Får håpe dyrebutikken har slik svamp.
Blåsvamp kommer i tre utgaver, fin går nesten like fort tett som nylonstrømpe, og den grove klarer i alle fall rekeyngel å vimse igjennom på ett eller annet uforståelig vis. Så har dere et valg, gå for medium (20ppi). Her må den vris opp ved annethvert vannskift. Så jeg har kuttet røret et stykke nedpå, satt på en skjøtemuffe og gjennomhullet den nederste delen. Da slipper jeg akrobatøvelser og surr når svampen må av...

Har ikke funnet mellomgrov filtermate i noen av de norske nettbutikkene, men Unimati og Aquaristikshop har :o)
da går jeg for den grove hvis de har. Jeg har ikke reker. Er kuhlii ålene jeg er redd for skal havne i pumpen.

Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap