- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- mager ancistrus 1,5 cm
mager ancistrus 1,5 cm
jeg fikk byttet plecon min som jeg fikk feil mot to stk ancistrus på 1,5 cm (vet de er små men det var de de hadde) den ene strøyk med etter aca2 dager, trodde den andre hadde det også da jeg ikke fant den,men idag da jeg skiftet vann i karet dukket den plutselig opp men den var blitt så mager innhult i magen prøvde å fange den men å fange en liten ancistrus i 110l godt beplantet og røtter er ikke lett så den forsvant ut a synet igjenn, kan dette være pga matmangel,at den er så ung og ømfintelig eller kan den være syk??
Postet 14.11.07 kl 13:38
Postet 14.11.07 kl 15:20
Hmmm, jeg har også hatt erfaringer med at små ancistruser er temmelig skjøre skapninger - f.eks. må man være forsiktig med kaldtvannet ved vannbytter. Og av og til så bare dør eller forsvinner de uten videre, selv om alt virker å være i orden...
Så hvis f.eks. noen erfarne oppdrettere skal svare her håper jeg de kan fortelle litt generelt om overlevelsesgrad hos yngel. Mine har vel vært 2-3 centimeter når jeg har kjøpt dem.
Så hvis f.eks. noen erfarne oppdrettere skal svare her håper jeg de kan fortelle litt generelt om overlevelsesgrad hos yngel. Mine har vel vært 2-3 centimeter når jeg har kjøpt dem.
Postet 14.11.07 kl 15:24
Endret: 14.11.07 kl 15:25
Postet 14.11.07 kl 15:28
Postet 14.11.07 kl 17:45
Hos meg har jeg en overlevelses% på 95-98% om jeg har denne type yngel i ett eget kar. Dør skjelden mer enn en yngel pr kull, og jeg da ikke fø... ting til selvLeifurSå hvis f.eks. noen erfarne oppdrettere skal svare her håper jeg de kan fortelle litt generelt om overlevelsesgrad hos yngel. Mine har vel vært 2-3 centimeter når jeg har kjøpt dem.
At den vesle malla er mager, kan selvsagt både være relatert til sykdom og til liten tilgang på næring.
Er bare en ting å gjøre; forsøke å feite den opp
Postet 14.11.07 kl 20:07
ja har puttet agurk ved siden av den håper jo den kanskje kan klare seg trodde den var død i sted men da jeg skulle ta den opp leet den på seg gitt. stakkar den er så mager at jeg får vondt,men erfaring sier meg at å putte bittesmå ancistrus rett i 110l har fungert dårlig (prøvd med en før og de to nå) det er jo alger i karet på ruter og planter.
Postet 14.11.07 kl 20:20
Postet 14.11.07 kl 21:23
Det som Frank sier har vel også vært mitt inntrykk ut fra det jeg har lest rundt omkring. Det er tydeligvis når ynglene settes sammen med andre fisker at de lett bukker under. De blir ofte sky - og kanskje for sky til å ferdes omkring for å få tak i mat.
Jeg har tidligere prøvd med 2 x 4 i en 180-liter, der det også var litt større fisk som scalare og gurami. Begge gangene forsvant de ganske fort. Nå sist kjøpte jeg seks stykker, som jeg hadde i en 110-liter med temmelig små og fredelige samboere. Mismotet steg da det over to måneders tid døde tre stykker, selv om de så helt flotte ut hele tiden. Hver gang hadde jeg nemlig trøstet meg med at NÅ må iallfall de resterende være over den kritiske fasen... Heldigvis er det lenge siden den forrige døde nå, og de tre jeg har igjen har vokst mye. Jeg gir rikelig (relativt, da) med erter og mallepiller etter at lyset er slått av.
Jeg har tidligere prøvd med 2 x 4 i en 180-liter, der det også var litt større fisk som scalare og gurami. Begge gangene forsvant de ganske fort. Nå sist kjøpte jeg seks stykker, som jeg hadde i en 110-liter med temmelig små og fredelige samboere. Mismotet steg da det over to måneders tid døde tre stykker, selv om de så helt flotte ut hele tiden. Hver gang hadde jeg nemlig trøstet meg med at NÅ må iallfall de resterende være over den kritiske fasen... Heldigvis er det lenge siden den forrige døde nå, og de tre jeg har igjen har vokst mye. Jeg gir rikelig (relativt, da) med erter og mallepiller etter at lyset er slått av.
Postet 14.11.07 kl 21:33