Kristins malawi-kar. (side 10)

Shiramor
På rota og en BTN-modul så gror det også merkelige tråder som kan bli flere cm lange. Trodde først det var avføring fra ancistrus. Lignet veldig. Disse trådene er sleipe og seige som gummistrikk:


Det der er ingen alge. Det ser ut som en form for mark. Kan aldri tenke meg det er en algetype, så tykke som de "markene" er.
Salt, alger og osmose
Alexus
Døde algene etter denne behandlingen? Er det "en fordel" å ha litt salt i malawi vann? Med tanke på osmosen.

Det virker som at algene dør der de har blitt stekt og der saltet har ligget noen minutter. Siden de er en "hard nøtt" så tar det vel litt tid før de døde restene forsvinner. Senere vil vel det nakne feltet gro igjen på nytt hvis jeg ikke gjør noe drastisk for å få de til å mistrives.
Her er en artikkel om rødalger:

Control of Red Algae in the Freshwater Aquarium

Salt: Noen bruker det og noen ikke. Teorien er vel at ciklidene ikke trenger salt i karet til daglig så lenge vannverdiene er OK.
Skulle du få sykdom i karet så er salt-tilsetting en metode for å hjelpe fisken til å bli frisk. Der kommer osmose-reguleringen inn. Samme saltverdier inni fisken som i vannet gjør at fisken ikke trenger å bruke energi på å holde det der i ballanse, men kan "konsentrere seg" om å bli frisk. Det var også en måte å si det på...

Nå, dag 6, ser den bestrålte steinen slik ut. Skulle kanskje ha snudd den en gang i ovnen. Men saltmetoden er nok bedre. Evt å lage litt saltlake som man kan legge stein og pynt i noen minutter.
Stein dag 6:

[External Image]

Rota ser sånn ut. De lyse feltene er der den har blitt salta. Selv trådene har blitt hvite. Den røde pila peker på en 2 cm lang alge-tråd jeg har klippet av og lagt under microskop (se neste innlegg).

[External Image]
Mark eller alge?
mona o
Det der er ingen alge. Det ser ut som en form for mark. Kan aldri tenke meg det er en algetype, så tykke som de "markene" er.


Jeg måtte jo sjekke ut det her, nysgjerrig som jeg er
Samboer fikk låne med et microskop hjem fra jobben, og da var "prosjekt rødalger" i gang igjen.
Jeg klippte av den tråden jeg har markert på forrige bilde og litt avskrap og en plantebit.
Ble ganske overrasket over hva jeg fant og ville jo gjerne ha bilder av det.
Speilreflekskameraet fungerte faktisk bra til det etter å ha blitt stillt inn på lang lokkertid for å få nok lys ( 1/25 sek og 1/8 sek).
Satte kameralinsen inntil kikkehullet og stillte inn både microskop og kamera for å få det hele i fokus. Resultatet ble vel ikke så verst?

Dette bildet viser en bit av den tråden, og det ble nå tydelig at det er alge og ikke mark. En hard kjerne med bust.

[External Image]

Dette bildet viser alger som er skrapet av rota:

[External Image]

Og her er det antagelig algesporer :

[External Image]
Strømstans
Opplevde akvarie-eierens mareritt natt til i går. Det var et møkkavær ute med lyn og torden, og strømmen gikk kl 21 på kvelden.
Jeg har tre akvarier, med tilsammen fem filtre som må berges. Dvs at filterbakteriene trenger gjennomstrømming for ikke å dø. Dør de så blir gromset til gift.
I håp om at det var kortvarig stans så gikk jeg rundt og pumpet de to utvendige Eheimene for hånd (det var forresten fryktelig tungt).
De to innvendige filterne tok jeg bare og løftet opp av vannet med jevne mellomrom.
Filtermodulen var vel det største problemet. Prøvde å helle vann oppi, men det bare rant ut gjennom hullene øverst. Vannet ble stillestående i blåfilterbitene. Til slutt så tok jeg ut alle filterbitene, kjeramikkrør fikk ligge igjen på bunnen. Gromset fikk jeg ut med slange ved hjelp av hevertmetoden. Så slapp jeg å tenke mer på den.

Men tiden gikk. Etter tre timer ga jeg opp håpet om at dette ble kortvarig.
Jeg fant frem en balje (uten vann) og la innerfilterne i den. Jeg tok ut filterskuffene i de utvendige filterne også og satte dem i baljen. Her fikk bakterier oksygen om ikke annet.

Klokka to på natta (etter fem timer) kom strømmen tilbake. Filterpumpene ble satt sammen og koblet til, og de innvendige ble satt tilbake.
Filtermodulen fikk vente.

Foreløpig ser det ut til at innsatsen var vellykket. Jeg har ikke målt vannverdier, men har tatt solide vannskifter, og fiskene har det greit.
Får følge med utviklingen, og mate litt forsiktig til filterbakteriene har tatt seg opp igjen.
Vil bare legge inn et par bilder av jule-aktiviteter her i huset.
Først av Shira som har fått et digert tyggebein i julegave. Litt forlegen

Og et bilde av ancistrus og ciklider som har fått rester etter julemiddagen;
Pent tilskåren agurk.
Så da er alle glade hos oss

HA EN FORTSATT GOD JUL ALLE SAMMEN !!

[External Image]

[External Image]
Litt oppdateringer
Det er tre ancistrusyngel som har overlevd etter at et helt kull fikk oppblåste mager (se tidligere innlegg). Disse er nå 2,5 mnd gamle og er 2 - 3 cm lange.
Har også satt i et nytt kull. Disse er 1 mnd og greier seg fint.
Jeg tar mindre vannbytter, men oftere. De får også bare flakfòr for malawi (mye vegetabilsk), malletabletter og kokte grønnsaker.
Ingen av disse har fått oppblåst mage.
Her er to søsken fra forskjellig kull:

[External Image]


Og her er foreldrene. Det er nesten umulig å fotografere begge samtidig, men da de fikk kokt rosenkål i dag så var de ikke lettskremt:

[External Image]

De fungerer fint sammen med ciklidene i karet. Da de var nye kunne de bli litt frynsete i finnene, men nå går det greit. De går løs på ciklidene hvis de blir irritert så nå får de være i fred. Spiser gjerne av maten samtidig, men liker det ikke hvis maten ikke ligger i ro.
Hannen er litt frynsete på bildet her, men det er pga tre kull med yngel under / bak en stein.

[External Image]
Det måtte vel gå som det gikk her; Aulonocara-yngelen har vokst seg forbi Ancistrusene og jeg tok en på fersken i dag.
En Aulonocara på 2 - 3 cm prøver å gjemme seg mellom steinene bakerst i karet, og den har en død malle-yngel i munnen. Bare halen stikker ut.
Kan jo være at mallen var død før den ble spist, men blir dette et gjentagende problem så må jeg gjøre noe med det.

Det siste bildet er av filtermodulen som fikk saltbehandling mot rødalger.
Den delen som stod over vann ved vannskifte gned jeg inn med salt, og algene er borte der.

[External Image]


[External Image]
Et bilde til av den samme Aulonocara "Maleri" med malleyngel.

Bilde 2 er av et ærverdig skap jeg kjøpte på brukthandelen her på Frøya. Jeg skal sette opp en 180-liter til malawi-yngelen og ha det som oppvekst-kar.
Har sett etter passelig møbel med skap på flere møbelbutikker i Trondheim uten å finne noe. Så kom jeg over det her til noen hundrelapper. Det skal stå på et arbeidsrom så det gjør ikke noe at det er for langt.
Skal forsterke det litt noen steder først.

[External Image]

[External Image]
Litt mer om meg og mitt:
Sønnen min Daniel tok meg på fersken da jeg skulle ta bilder av fiskene i dag. Sånn ser det altså ut når Shiramor knipser i vei

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Oj, jeg ble helt fascinert av de mikroskopbildene dine! Har du sett... tenk å ha den muligheten, å få sett på ting under mikroskop!
Det ble veldig bra bilder av det

PS!
Det blir det nok av de bildene du er i ferd med å ta ovenfor her også.. der du ble tatt på fersken, altså
På det siste bildet i forrige innlegg så er jeg med i akvariet også (speilbilde):

[External Image]


Og her er det jeg tok bilde av i yngelakvariet:
I yngelposen går det nyspyttet delfin-yngel. Jeg har lagt litt singel i posen for å gi trygghet og for å stive av bunnen (så de ikke blir drept av fiskene utenfor nettet).
Her har de nettopp fått mat, og det har yngelen utenfor oppdaget så de prøver å stjele noen smuler.

[External Image]

Og et bilde av Flipper som synger "Underwater love":

[External Image]
mona o
Oj, jeg ble helt fascinert av de mikroskopbildene dine! Har du sett... tenk å ha den muligheten, å få sett på ting under mikroskop! :-) Det ble veldig bra bilder av det :-)


Hei Mona. Ja jeg skal prøve å få lånt det igjen. Veldig spennende, men jeg er litt redd for hva jeg kan finne også. Mye skummelt i akvariene som vi ikke ser med øyet :-O
Hvis flere kan ta sånne bilder så kan vi jo lage en egen tråd:
"Bildetråd av uhyrer du ikke visste at du hadde"
SAE i kampen mot rødalger
OK, da har jeg bitt i det sure eplet og gått til innkjøp av ikke-malawi i kampen mot de hersens rødalgene. Har lest mange steder at SAE Siamesisk algeeter skal være effektiv mot disse, og at de også er de eneste fiskene som spiser mye av algene.
De er stimfisk, men jeg turte ikke kjøpe fler enn tre stykker i tilfelle de ble spist opp.
Slapp de først oppi det største malawi-karet. Tenkte at her var det god plass til dem.
Det var som å slippe en blank stingsild (krok) oppi en sei-stim. SAE`ne hadde hele gjengen etter seg og endte opp i et hjørne, med halve kroppen over vann. De var lette å få tak i med hoven så jeg klarte heldigvis å redde dem.
Måtte jo prøve i mbuna-karet også, men det samme skjedde der. Opp igjen med dem.
Nå har de gått et par uker i 70-literskaret med malawi-yngel og det ser ut som at de stortrives heldigvis. Stimer sammen med malawien. Spiser det samme som dem og støvsuger sanden etter alger mm.
De er bare 4 cm nå, men ifølge basen kan de bli 15 cm, så jeg kan kanskje prøve å la de gå med større malawi når de har vokst seg store.
Uansett så skal jeg bruke en ny 180-liter for å ha malawiene i mens jeg desinfiserer akvariene de går i, og da kan kanskje SAE`ne gå der alene noen dager også, mens malawiene er på ferie.
Jeg skal passe på så vannet ikke får for høy PH for dem, og planen er selvfølgelig å gi de bort når (hvis) jeg blir kvitt rødalgene en dag.
Artig fisk

SAE:
[External Image]

Med en Aulonocara-yngel:
[External Image]
Bukvannsott?
I går morges la jeg merke til at den største M. callainos-hunnen var litt slapp.
Hun hvilte på bunnen og gjemte seg. Spesielt denne er jeg redd for å miste siden den stammer fra NOLS i Gøteborg, og jeg har ikke hatt yngel på denne arten enda. En annen hunne ble spist opp.

Jeg hadde tatt et vannskifte på ca 40 % et par dager tidligere, men når jeg ser fisk som plages så tar jeg et vannskifte samme dag. Så etter ca 5 timer var det tid for skiftet, men da var fisken død.
Hun lå på bunnen med utspilte gjeller, og muligens var buken litt oppsvulmet også. Den ble obdusert og ut kom et par dråper med lysebrunt, illeluktende vann. Regner derfor med at hun døde av bukvannsott, noe som er vanlig hvis malawi blir utsatt for feil fòr, feile vannverdier eller parasitter.

Målinger viste:
NO2 (Nitrit): 0,05 mg/l
NO3 (Nitrat): 25 mg/l

Høye verdier synes jeg, spesielt med tanke på vannskiftet et par dager tidligere. Det er antagelig årsaken til at den ble syk. De andre fiskene er helt pigge, men hvis ingenting gjøres så er det bare et tidsspørsmål før flere får det samme. Tok derfor et grundig vannskifte igjen.

Årsaken til disse høye vannverdiene er flere:
- Det er nesten ikke planter i karet.
- Opphopning fordi jeg hadde hoppet over det forrige vannskiftet
(derfor 40 %).
- De har fått mye grønnsaker. Avføringen fungerer kanskje som råttnende plantedeler. Da jeg fylte vann i karet så virvlet det opp massevis av lys avføring, og råttent salatblad m.m. som hadde gjemt seg i steinene.
Jeg trodde det var spist opp...

Trist da. Uferdig rogn hadde hun også. Har kanskje ei eller to hunner til, men flere hanner.
Den største hannen ser ikke til å bry seg noe særlig. Han er tam og ville bare inn i hånden for å få en matbit da jeg tok bilder (han bruker å få litt spesialbehandling siden han er blind på et øye).

PS: Tar gjerne imot kommentarer hvis jeg har tenkt feil e.l.


[External Image]


[External Image]
Utrolig trist når slikt skjer.. kondolerer...

Men det jeg stusest litt på er "bulen" rett forran ryggfinnen. Er den der pga. skade eller fordi hodet er bøyd litt bakover som følge av oppspilte gjeller?
Takk Alexus.
Hmm, du sier noe. Tror kulen er der fordi den bøyer opp hodet. Jeg sjekket jo fisken grundig uten å finne noe mistenkelig. Hadde nok reagert hvis det var en "unaturlig" kul. Ser ikke noe spesielt på de andre bildene heller.
For sent å sjekke fisken nå uansett. Den er kremert....

Tar med en liten tragedie til, når jeg først er igang:
Fant plutselig denne lille Golden-yngelen på 1 cm bakerst i yngelkaret. Den svømte rundt med vidåpen munn og var mindre enn de andre i kullet.
Jeg kunne se at den hadde noe mørkt i svelget og tok den opp og avlivet den.
Det jeg fant i svelget var en bitteliten bit av blå filtermatte.
Så OBS OBS: Skyll filtermatte godt før den brukes i akvariet, filter o.l., spesielt hvis den blir kuttet i

[External Image]

[External Image]
Hei Shiramor!

Nå har jeg lest hele tråden din. Imponerende!
Både bilder og tekst har trukket smilebåndet mitt oppover flere ganger
Stå på
Så trivelig da, Liss! Tusen hjertelig takk for hyggelig kommentar

I sted tenkte jeg at nå hadde jeg skrevet nok for en stund. Det kan da umulig skje noe nytt og spennende i karene med det første.
Men det vil jeg si, altså; Mbunas som får utfolde seg er ikke kjedelige fisker.
Satt og spiste middag i sted, men matroen varte ikke lenge.
Frem med kamera igjen, og så sitter jeg her forran PC`n igjen for å se om det ble noen brukbare bilder.
Egentlig skal jeg male et skap, henge opp tøy og litt til, men det får vente....
Mens man spiser middag...
Og her kommer det som skjedde under middagen:

En stund nå så har det vært fire hunner som har gått med egg / yngel i "Malawi-hjem", og det har visst ført til hysteriske tilstander i karet.
Ei Hongi-hue har sluppet ut sine, og mobben stuper ned i det som er igjen av vallisneriaen etter små stakkarer. Bare så gromset står rundt dem. Vanskelig å ta klare bilder da, men tar det med her lell.
Jeg synes jo det er trasig med yngelen som får gjennomgå, men jeg kan ikke ta vare på flere for tiden.

Så ser jeg at ei Golden-hue som tygger for første gang holder på å gå dukken. Hun, og de andre to som tygger nå, blir jaget av mobben og det virker for meg som at de vil ha dem til å spytte ut yngelen. De får ikke fred noen steder så før eller senere kommer det yngel ut.

Golden-hua ligger på siden bak en stein til slutt og jeg tar henne opp med hånden bare. Satte henne i "Ung-karet" så hun kan komme seg igjen, fremdeles med yngel i munnen.
"Ungfiskene" som går i dette karet fra før ble bra nyskjerrig på den "store" fisken, spesielt Golden-yngelen på nesten 2 cm. De var stadig innom for å se på henne.

Jeg liker ikke den utviklingen det har tatt i "Malawi-hjem", så det ble tidlig kveld for dem i dag...

Mobben på yngeljakt:

[External Image]

Sliten hue med tilskuere:

[External Image]

Tro hva disse to tenker...

[External Image]
Ja, det var nok bare pga. hodet som var bøyd bakover.
Håper ihvertfall at du får noe yngel på de callainosene som er igjen ihvertfall. Flotte fisker det der
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap