Kristins malawi-kar. (side 15)

Da jeg kom hjem fra ferie så oppdaget jeg at den ene
Mel. interruptus-hannen tygde! Og det gjorde den i mer enn fem dager. Prøvde å strippe den, men ingenting kom ut. Etterpå tygde den videre. Etter et par dager til så var fisken normal, men det var ikke flere yngel i karet.
Merkelig.

Fisken som tygger:

[External Image]

Så spurte jeg om råd på www.ciklider.se og en foreslo å sjekke om fisken kanskje er en hunne med blå farge (hunner skal være helt orange).
Jeg kikket etter og ganske riktig! Han er en hun!
Ikke rart det er vanskelig å få ting til å fungere. Blir jo stadig lurt av fiskene.
Den som helt sikkert er en hanne går i et annet akvarie for å unngå bråk.
Så den blå hua har enten lekt med seg selv (enslig fisk kan visst gjøre det), eller lekt med en annen art. Spiller ingen rolle for det ble jo ikke yngel av det.
Nå forstår jeg også hvorfor de to "hannene" hadde litt forskjellige tegninger og farge (se innlegg 265).
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. Siden alle de tre orange hunnene har blitt drept så har jeg bare denne blå hunnen igjen (pluss en liten yngel).

Blå hun (hodet til venstre på begge bildene):

[External Image]

Sånn ser en han ut under:

[External Image]
Leker med seg selv.
Se hva hun gjør i dag: Hun har funnet en gul krystall i den loddrette skifer-veggen, og den driver hun og pusser og gnir magen mot, og det har hun gjort i hele dag.
Det har vel gått tre uker siden hun la egg (ubefruktete) sist så nå er hun rognstinn igjen.
Kan se det under buken også. Hun har en "tapp" der eggleggings-organet er (jeg er ikke helt inne på fagterminologien her).
Jeg satte hannen i til henne, men han må jo sloss seg opp i rangsstigen så han gjemmer seg mest. Det er Golden-far og den orange Tropheops-hua som er ute etter han.
Dessuten er han ikke noe interessert i den blå hunnen, så da blir hun også sur på han og jager han rundt.
Så i mangel på en hanfisk med gule egg-flekker på bukfinnen så har hun altså funnet trøst i denne gule krystallen inntil videre. Stakkars fisken...

Bilde 1: Tegn på at en hun er klar for å legge egg.
Bilde 2: Hun bruker krystallen som en eggflekk.
Bilde 3: "Du har feil farge"! "Nei, det er du som har feil farge"!!!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
jeg bare digger å lese i tråden din! den er utrolig morsom å følge med på
og du tar så utolig fine bilder
Trematocranus placodon
Bodilire: Hjertelig takk for det. Hyggelig med sånne tilbakemeldinger

Håper det blir mer spennende å skrive om snart, for nå har jeg bestilt 5 stk ungfisk av Trematocranus placodon. Skal hente dem i slutten av september. I følge bildet her så blir hannen metallic blågrønn med rødlige finner. Utrolig lekker

Jeg vet ikke så mye om dem, men de trenger stort kar og liker snegler med tynt skall. Går best som par eller trio. Jeg måtte bestille minimum 5 stk, men det er like greit så får jeg se om jeg får til et lekspar, og så selge de andre etterpå.

Noen som leser dette som har erfaring med denne arten?
Skillevegg
Oppvekstkaret har fått ny skillevegg.
En firkantet "ramme" av pleksiglass er dekket med svart myggnetting. Brettet nettingen helt over kantene og sydde med nål og tråd. Sydde på en sånn måte at ikke yngel kan forville seg inn i "lommer" i nettingen.
Brukte polyestertråd for at den ikke skal råtne så fort (noe som bomullstråd vil gjøre).
Støttet av steiner nede og sugekopper oppe.
Nå kan tyggende hunner og små yngel gå på en side, mens større yngel får gå på den andre siden.

Her: Yngel av Delfinciklide og Golden, på hver sin side:

[External Image]
Trematocranus placodon
Jippi
I går kom jeg hjem med nye malawi-ciklider, nemlig 1 Hongi-hanne og 5 stk ungfisk av Trematocranus placodon.
Største karet mitt er jo "bare" 375 liter, men jeg skal prøve med et par av dem oppi der sammen med andre frittsvømmere.
Foreløpig går de alene i 180-literen, og jeg synes å se at det begynner å bli litt fargeskjær på i hvertfall en av dem. De er blanke som sild og har tre svarte flekker som de skrur av og på, og de holder seg sammen i stim.
Ikke lett å ta bra bilder av dem, skal prøve mer senere.

Takk til Tom på Stjørdal
Tror denne er en ung hanne:

[External Image]
Inspirert og imponert!
Imponert over at du har klart å hjelpe den stakkaren som er blind på det ene øyet, ved at den kan komme i hånden din! Fantastisk!

Jeg skal selv starte opp et malawikar på 240 liter. Har aldri hatt ciklider før.
Vet 240liter blir litt i det minste laget, så må være nøye på hvilke arter jeg velger. Har du noen tips? Utseendemessig elsker jeg f.eks Hongi, Golden, Delfinciklide o.l.
Men jeg liker dog ikke å se halv oppspiste fisker i karet, fordi jeg har laget en fiskesuppe med arter som ikke passer sammen - eller har fått for liten plass!
En annen ting er at jeg vil prøve ut med planter i tillegg.. så dette karet blir ikke mer enn 80% biotop! ;p
Har du noen startertips til meg? Noen fisk anbefalninger altså.
Hei Ronny-Andrè, og takk for hyggelig tilbakemelding

Vanskelig det der med å anbefale fisk, men kan komme med et par forslag:
Delfiner blir for store for 240-liter, og de trenger mer svømmeplass og litt annen innredning enn Golden og andre mbunas.
En ciklide som er ganske fredelig, men fargerik er Pseudotropheus socolofi. Begge kjønn er blå.
Golden er også ganske grei.
Noen anbefaler Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano), men da i større gruppe for å fordele aggressiviteten (jeg overtok et par og det gikk ikke bra).
Mørkeblå Maingano og Golden tror jeg blir veldig fint sammen, men det finnes jo mye annet å velge i også.
Det er igrunnen nok med to arter og heller ha flere av hver. Og ikke glem massevis av gjemmeplasser
Hehe.. ja det blir spennende å se hva det blir til. Takk for tips..
Er så mye feil man gjør, som man ikke tenker over!
Tenker på f.eks du som merker STORE forskjeller på om du kjøper få eller mange fisk samtidig. Det er ganske uvanlig at man merker dette på liv og død i selskapsakvarium, som jeg er vant til ! :p...
Er ingen butikker rundt her som selger malawi, så de må bestilles via den lokale dyrebutikken.. Så må planlegge mye før jeg starter.

Planen først var jo å starte med en art, 3 fisker ca... men nå blir jeg bare usikker. Kanskje den arten bosetter seg for godt - og tviholder på plassene. så kanskje det hadde vært best å slengt inn 2 arter samtidig, etc. Vanskelige valg, når mange har så ulike erfaringer :P

Og, ja, dette med gjemmeplasser. Min foreløpige "design" (endres hele tiden!), er å ha fin sand nederst, så legge masse stein i høyre og venstre hjørne. disse skal lage mange huler og "tuneller". skal strø grus rundt steinene, slik at det ser ut som et steinras.. Blir da 3 nøyanser i karet: sand, grus og stein.. I midten vil jeg ha god svømmeplass
.. Vil også ha litt mørk sand/grus/stein (Det er et must at det virker som alt kommer fra samme sted. Skal være naturlig), mørk bakgrunn og mye lys. for å fremme de fine fargene på fiskene skikkelig
Min første youtubefilm
Det høres fint ut. Og om du ikke vet det:
Lurt å legge et liggeunderlag e.l. nederst i bunnen. Så noen større "grunnsteiner", så kommer sanden i og til slutt flere steiner som danner "tak" og steinrøys. Beskytter glassbunn og steinrøysa ligger stødig.
(Fiskene liker å grave seg ned til bunnen under et tak av stein).

Nå har jeg fått laget min første youtubefilm ved hjelp av min sønn Daniel.
Måtte selvfølgelig bli av callainosen som får ekstra mat. De smattelydene synes jeg er morsom, og Golden-far har skjønt at det er mat på gang...

]" target="_blank">[URL=][/URL]
Hei! Eg har tenkt og begynne med malawi nå Ser du har masse forskjellig.. Eg skal ha en 180 liter, med masse stein og kalk sand. Ph blir vel på ca 7,5 - 8.

Men hvor mye fisk kan eg ha? Det er jo masse eg vil ha..
Hei Nemo
Vel, her spør du om noe som er mye diskutert: Hvor lite kan et malawi-kar være og allikevel fungere greit?
I denne tråden skriver jeg om mine erfaringer på godt og vondt, og det jeg synes er at 250 liter er et minimum hvis du vil ha malawi som viser sin interessante adferd, fine farger, holder seg friske og attpåtil fungerer i gruppe.
180-literen min bruker jeg bare til yngel, ungfisk og karantene.
Mange av malawi-ciklidene vokser sakte så det går godt å ha de der et år eller to, og så flytte de over i større når de får problemer.
Men det er min mening. Håper allikevel du får anledning til å begynne med malawi en gang, for det er spennende fisk. Ikke en dag er lik den neste
Men 180 liter er det største eg får lov til og ha..
Skjønner problemet ditt
Noen mener at Pseudotropheus socolofi og Golden er noen som passer bedre enn andre malawi når det gjelder "mindre" akvarier, så du kan vurdere å ha en, kanskje to av de artene.
180 liter er ikke et lite akvarium. Mange forskjellige fisker som går oppi der, det er bare det at malawi ikke er av de enkleste å holde
Happy end
All yngel er solgt (delfiner og golden) så da ble 180-literen tom.
Og Interruptusene i 250-literen roet seg etter hvert heldigvis.
For at den nye Hongi-hannen ikke skulle bli drept av dem så ble de flyttet over i 180-literen.
Der har de nå gått et par dager og i ettermiddag så lekte de. Hannen hadde laget flere groper og hun valgte selvfølgelig den mest bortgjemte.
Jeg sprang rundt i huset for å finne kamera og fikk med slutten på leken gjennom en siderute, og hun var bare småturer innom leksgropen. Derfor måtte jeg sette sammen en del småsnutter i denne filmen.
Artig å se hvordan hannen klasker til henne med halen stadig vekk. Enten for å fange hennes oppmerksomhet, eller bare for å imponere:



[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/G1B5TFCwR6A&hl=en&fs=1&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>][/URL]
Jeg blir aldri lei av videoklipp der malawiciklider leker. Fasinerende å se hvordan ulike arter leker i forskjellige deler av akvariet.
Artig det klippet du la ut med den tamme karen som svømte opp i håndflata di også.
Delfinene mine leker i ett hjørne her hos meg akurat nå mens jeg skriver dette innlegget, hehe.
Gaver
Youtube-filmen (av lekende M. interruptus) ble stoppet pga musikken jeg hadde lagt på. Jeg skulle ha visst bedre. Skal se om jeg får lagt den inn igjen uten Bob Dylans "Mozambique".

Hehe. Jeg er litt usikker på om jeg bør legge inn dette innlegget under "Akvaholiker-tråden" i stedet, men nå blir det her:

Jeg feiret fødselsdagen min på søndag og inviterte noen venner på kaffe og kake.
Av de tre gavene jeg fikk så var alle tre fiske-relaterte. Ettersom jeg pakket opp så ble det litt fliring rundt bordet Veldig artig...
Jeg fikk:
En kortstokk med forskjellige bilder av vill fisk (og med navnet på latinsk, norsk, tysk, engelsk og fransk).
Denne er forresten å få kjøpt her: [URL=http://nmf.no/render.asp?ID=6&segment=1&session=]Norges Miljøvernforbund selger en kortstokk med fiskemotiv. Inntektene fra salget går til Levende Hav Kampanjen.[/URL]

[External Image]

Et bomulls-stoff med fargerik fisk:

[External Image]

Og en pose med vallisneria:

[External Image]
Nå har firefish hua mi tygget i 11 dager, og hu går i fred og ro i eget kar. Lurer fælt om jeg skal strippe, eller la henne spytte i karet. Er redd hun kansje forsyner seg av ynglene når hun har spyttet. Dette er første kullet hennes, så hu mangler litt erfaring. Du har jo god erfaring med yngel og oppdrett, hva tenker du rundt dette?


Gratulerer så masse med dagen som var!!

Hei akvafil, og takk for gratulasjon

Min erfaring er at hunner som får gå for seg selv ikke spiser ungene med det første, når de blir sluppet. Det har gått greit å ha henne med dem et par døgn, men da har hun ikke vært interessert i morsrollen lenger.
Hun kan renne etter de første for å ta dem inn i munnen igjen (noe som skremmer dem), men har ikke sett at de blir spist.
Uansett er vel 11 dager for tidlig for spytting eller stripping. Når det har gått 18 dager så kan de ha brukt opp eggeplommen og kan være selvstendig.
For å sikre yngel fra å bli spist så har jeg en del stein som er lagt med flatsiden mot hverandre, med bare småstein i mellom. Der blir det sprekker med ca 5 mm avstand, og yngelen er sikker der.

Aulonocara er vel ikke de verste yngelspiserne (i motsetning til S. fryeri), så tror du kan vente til hun spytter dem selv.

Hos meg så har Mel. interruptus spyttet i oppvekstkaret i går (hun går der enda), så det svømmer små, orange tasser rundt der.
Men denne er det noe rart med. Fikk tatt et dårlig bilde før den forsvant. Ser ut som at gjellelokkene er to klumper bare. Får avlive den hvis jeg får tak i den.

Raring:
[External Image]
Neida, hadde ikke tenkt å strippe så tidlig, hehe. Det er første gang jeg har lek på firefish, så jeg er veldig spent på yngelen. Foreldrene er ikke i slekt, så ekstra gøy blir det å se hvordan hannene i farger når de blir større.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap