Kristins malawi-kar. (side 16)

akvafil
Neida, hadde ikke tenkt å strippe så tidlig, hehe. :)


Å, ja. Beklager. Misforstod jeg, og syntes egentlig det var rart at du hadde tenkt på det :-}
Kjenner følelsen; Artig og spennende å få lek og avkom på ny fisk.
Lykke til

Ødelagt lys:
Uff og æsj (her skal det egentlig være banneord) så dum jeg er
Jeg eksperimenterte med noe UTEN først å sjekke på Akvaforum om det var greit.
På 375-literen har jeg Arcadia 54w lysrørsett med et T5 lysrør. Der er det et MarineGlo som jeg bruker til moonlight (blått kveldslys).
Hadde kjøpt en dimmer til lyset over kaffe-bordet og kom på at T5 er også dimmbart. Satte dimmeren i veggkontakten, satte i akvarielyset og skrudde på. Bzzzt sa det og så ble det mørkt.
Jeg hadde ødelagt settet som kostet 1.000,- kr., uten å tenke meg om, og fordi det var feil type dimmer.
Og jeg gremmes hver kveld når akvariet bare blir helt mørkt i stedet for stilig blått. Det var artig å se fiskene fikk litt annen adferd i halvmørket.
Jeg får spare til nytt lys.
da har jeg lest i gjennom hele tråden din shiramor, (min hund heter også shira)
veldig flotte bilder du tar og en utrolig flott tråd du har.
har selv ansvaret for et malawi akvarium på jobben 1556l skal si det er fart i disse fiskene.

gleder meg til å følge med på tråden din.
Nå sitter jeg med 25 firefish yngel, og funderer litt på for-typer. Hvilke typer har du best erfaring med?

Ser de selger avskallede artemiaegg for direkte foring hos webzoo, har du prøvd dette før?

Lurer på om disse kan være noe også :
Ocean Nutrition Instant Brine shrimp

Ocean Nutrition Artemia Brine shrimp

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=324&produktid=2125&Navn=17.%20F%F4r%20Reker%20\%20Krabber&HKatID=18]JBL Novotom Artemia[/URL]

Ser ikke vitsen med å prøve seg frem når man har mulighet til å spørre erfaringsrike medakvarister.
Gøy med oppdrett i litt mer seriøs skala, har ikke lagt noe vekt på dette tidligere.
Hei Tomandre. Tusen takk, og det må jeg si var imponerende. Både det at du har så stort malawi-kar å passe på og at du har lest igjennom tråden
Det er vel et par års prøving, feiling og gleder som er dokumentert her.

Min sønn Daniel har gitt meg nytt moonlight-lys til 375-literen i gave, og med riktig dimmer til, så nå er det stor glede i stua.
Har akkurat filmet det og venter på at filmen skal bli lastet opp på Youtube.

Hadde vært artig om du la inn bilder av malawi-karet "ditt" så vi får se

PS: Hva slags hund er din Shira?
Hei Akvafil. Gratulerer med yngel
Vel, angående det med å være "erfaringsrike medakvarister" så er vel det en overdrivelse når det gjelder meg, og med oppdrett, men jeg prøver

Til den minste yngelen bruker jeg:
litt artemia (selvklekket),
JBL Novotom Artemia (når jeg ikke gidder å klekke pga bråkete luftpumpe), Aquatic Nature Excel pellets malt på pepperkvern (svellet i vann),
malawi-flakfòr og
rekemiks.
Og så blir det litt mat til dem fra malletabletter til ancistrusene.

Variert altså. Både vegetabilsk og animalsk, og med ingredienser som gir farger. Om det er rett eller ikke kan sikkert diskuteres.
Jeg tør ikke gi dem mye artemia, spesielt ikke til mbunas,
men Fire fish spiser vel mer smådyr og tåler det bedre.

Jeg leste forresten at "brine shrimp" må være pulverisert til malawiene. Ellers kan de få problemer. Det er OK som ingrediens i flakfòr o.l., men ikke alene. Skal se om jeg finner den siden igjen. Jeg ble overbevist og satte en boks med litt større biter innerst i skapet.

Oppdrett er artig ja, men jeg skal bli flinkere til å sortere yngelen. Ta vekk de som kan ha feil eller vokser for sakte (men faren med det er at man tar vekk hunnene). Det kan være lurt å ha bare noen få ungfisk av hver art. Spesielt hvis man har plassmangel. Så blir det også lettere å selge dem senere.
Og her er Moonlight-filmen. Kameraet gjorde det litt lysere på filmen enn i virkeligheten. Ikke toppers, men lell...

Jeg bare ELSKER å sitte og se på akvariet på kveldene.
Det står ved TV`n, men jeg ser mer på karet enn fjernsynet.

Moonlight vil jeg absolutt anbefale, spesielt til kar med stein-innredning.
Plutselig har man to akvarier i ett: Sollys om dagen og månelys om kvelden.
Det ser også ut til at fiskene liker det. De kruser nå rundt i rolige bevegelser,
i stedet for å gli frem og tilbake langs fremruta (når det er mørkt i karet og lyst i rommet).
Fikk besøk mens jeg skriver nå, og han kalte karet for "drømmeverden".
Stor smitte-effekt angående akvarieinteresse

]" target="_blank">[URL=][/URL]
Ikke rart du elsker å sitte å se på fiskene, når de får den omgivelsen! Definitivt høyt oppe på min ønskeliste!
Shiramor
Hei [B]Tomandre[/B]. Tusen takk, og det må jeg si var imponerende. Både det at du har så stort malawi-kar å passe på og at du har lest igjennom tråden :-) Det er vel et par års prøving, feiling og gleder som er dokumentert her. Min sønn Daniel har gitt meg nytt moonlight-lys til 375-literen i gave, og med riktig dimmer til, så nå er det stor glede i stua. Har akkurat filmet det og venter på at filmen skal bli lastet opp på Youtube. Hadde vært artig om du la inn bilder av malawi-karet "ditt" så vi får se ;-) PS: Hva slags hund er din Shira?


jeg har en 15 år gammel shi tzu....

omplasserinstrollet mitt,
jeg er fjerde eier på henne vi har vært sammen i 8 år.
Ronny-André
Ikke rart du elsker å sitte å se på fiskene, når de får den omgivelsen! Definitivt høyt oppe på min ønskeliste! :D


Ja, kan som sagt anbefale det. Finnes mange måter å sette sammen et system, og til varierende pris og kvalitet.
Liker man resultatet så får man mer igjen for investeringene i et akvarium,
i og med at man får flere lystimer for beundring av fisk mm

tomandre: Omplaseringshund min Shira også. Veldig greit å skaffe seg en halvvoksen hund, synes jeg. Så med en gang at hun var den jeg lette etter, og slipper i tillegg oppgnagde stolbein og tissetrening.
Shira har jeg forresten lært til å riste av seg vann i pelsen, på kommando. Veldig praktisk når hun har vært ute eller badet. Brukte to år på det. Hun forstod hva jeg ville, men det var bare hodet som snurret, ikke resten av kroppen.
Har lest gjennom hele tråden din. Hadde egentlig planer om å legge meg, så ble jeg sittende oppe og lese istedet (:

Må bare si, nydelig kar Utrolig fine bilder og videoer. Ble veldig fasinert av den halvblinde fisken. Koselig å se den bli matet ^^

Også det nydelig "moonlight" lyset. Skulle gjærne hatt sånn selv, men da hadde det vel ikke blitt noe søvn på meg. Hadde vel sittet og sett på akvariet hele natten :P

I hvertfall; Mye ros, denne tråden satte et stort smil på mine lepper! (:
You made my day
Tusen takk wendetta. You made my day too
Desember 09
Fikk lyst til å legge inn noen bilder (ikke de beste) igjen, for å følge utviklingen.

Oppvekstkaret på 180 liter: Her er det eneste stedet jeg får til å dyrke planter, og slipper rødalger. Her går det 2 SAE, Ancicstrus-far med 5 ungdommer, ei tyggende Golden-mor og en flokk Interruptus-yngel.
Det har også kommet med noen pestsnegler med plantene, men det er helt OK. Ønsker faktisk at de skal bli mange så jeg kan mate
T. placodon-ciklidene (sneglespisere fra malawisjøen) med dem.
Rotete innredning og stygt bakgrunnsbilde, men fiskene trives her. (Bakgrunnsbildet har blitt rosa). Litt for enhver fiskesmak, og PH ca 7,5 - 8,0 (litt lavt pga SAE og maller).

[External Image]

Litt artig å se at malleguttene begynner å få skjeggstubber

[External Image]

Golden-mor er trygg under steinene. Hun spytter vel om et par dager. Skulle gjerne hatt flere sånne knallgule, men de jeg ser i butikken er vanligvis for bleke:

[External Image]
Her er en Mel. interruptus-yngel, litt over 1 cm lang.
Fordi mor er blå i stedet for orange så har jeg følgende plan:
Orange yngel skal få vokse opp, mens de som blir blå blir avlivet. Så får jeg silt ut hanner og eventuelle hunner med feil farge, og beholder orange hunner (som jeg mangler). Brutalt, men alternativet var å avlive alle sammen.
Mor tygger igjen nå, men jeg skal ikke ta vare på flere yngel fra henne.

[External Image]

I 375-literen begynner flere ungfisk å få litt farge.
Denne S. fryeri-hannen jeg kom over på en butikk, ensom og forlatt, var liten og grå først. Nå begynner han å få det flotte blå metallic utseende disse skal ha, selv om han er bare 5 cm ca. Skulle forresten bare mangle. Han er eneste hanne og har 3 voksne hunner hos seg, så han må forte seg å bli stor.

[External Image]

Og denne begynner å få litt mer farge også, sakte men sikkert.
Den er en av fem T. placodon. Bildet ble tatt på kvelden, og da er de svarte flekkene ekstra tydelige, men ellers så skrues de av og på stadig vekk, alt etter hva fiskene holder på med.
Det er disse som spiser snegler i naturen, men de tar alt de får hos meg.
Vanskelig å ta klart bilde av dem da de fyker over alt som blanke sardiner.
Blir artig å se hvordan de utvikler seg med tiden.

[External Image]
Crinum-løk.
I dag kjøpte jeg denne Crinum thaianus-løken til den nette sum av kr. 199,-.
Hadde bestilt den og ble jo litt skuffet over at det ikke var blader og røtter på den, men da hadde den vel vært enda dyrere.
Tenkte jeg skulle prøve en løkplante i håp om at ancistrusene ikke gnager istykker bladene, og malawiene ikke graver opp røttene.

[External Image]

Satte den i karet hvor det vokser planter fra før, men det tok under 5 minutter så var ancistrusene på den og gnagde i seg det brune på løken.

[External Image]

En malle satte seg fast i nervene som kom frem som lange tråder, men etter en del panikkaktig baksing så kom den seg løs, og gikk løs på løken igjen med hat i blikket.
Etter en halvtime lå løken og fløt.
Skal feste den til en stein med strikk e.l. og se om den får stå i fred da.
Håper mallene får litt vondt i magen og lar den få stå i fred...

Sitter fast i tråder:

[External Image]
Jeg har flyttet de 5 unge ancistrusene over til 250-literen.
Der har innredningen fått brunt rødalge-teppe igjen, og ciklidene spiser ikke det. Mallene ble lykkelige, og etter et par dager så har rødalgene blitt redusert en del.
Ciklidene bryr seg ikke om de nye innbyggerne.

Tok noen bilder før flytting, mens de gikk med Mel. interruptus-yngel:

"Hei du! Ikke spis hele tabletten. Det er flere som spiser alger her!".

[External Image]

"Sånn ja. Nå ble det trivelig".

[External Image]
Brannskade og rar adferd:
Nå har jeg sett det også; Brannskade på fisk.

Før jul la jeg varmekolben (300 W) oppå sanden, like under innsugs-risten til filtermodulen (for å skjule den).
Noen dager senere så jeg at en hunn-delfin hadde et langt, hvitt merke som gikk langs siden av buken. Brystfinnen på samme sted var nesten borte, som om den var revet av.
Det kunne bare være fra varmekolben. Antagelig har det skjedd under vannbytte for da må jeg stoppe pumpa i modulen. Da blir det ikke vannsirkulasjon ved kolben, samtidig som at fisk kan trenge seg sammen der hvis de blir redd. Skal skru av kolben også fra nå av.

Sånn så hun ut: Legg også merke til hvite merker på side-finnen og bakerst på gjelle-lokket.

[External Image]

Det ble skikkelig stygt. Det så mest ut som at det ble hull i buken. Bildet er tatt noen dager senere (28. desember):

[External Image]

Da jeg fikk se skaden forstørret på bildene så bestemte jeg meg for å avlive fisken, men ble usikker: Hun var for kvikk, spiste godt, flørtet og var akkurat som før. Derfor fikk hun en sjanse til, men var innstilt på å finne henne død hver dag. Kom hun til å vise tegn på mistrivsel så skulle det bli slutten.
Jeg skiftet ekstra med vann noen ganger og ga henne ekstra med rekemiks, ellers ingen ting.

4. januar: Ny brystfinne begynner å gro ut, og det hvite feltet blir mindre. Sidefinne og gjellelokk er bra, og hullet holder på å lokke seg.

[External Image]
Brannskade 2:
Jeg begynner å bli overbevist om at dette vil gå bra.
I dag (8. januar) tok jeg disse bildene av henne og det er ganske rørende det som skjer.

Brystfinne og sår ser stadig bedre ut (jeg var overbevist om at hele finnen var tapt for godt).

[External Image]

Hun har fått en spesiell adferd de siste dagene. Når det er fòring på gang så legger hun seg på siden og viser såret sitt til fiskene som er ganske store, som Kadango`ene, Aulonocara-hannene, og særlig for delfinhannen.
Som om hun ber om nåde så hun skal slippe å bli jaget bort fra matfatet.
Hun løfter også på sidefinnen så de skal få se ekstra godt.
I dag fikk de en kokt rosenkål på en gaffel, og det samme skjedde mange ganger: Hun holder seg ved kålen og viser såret til alle som bruker å jage henne vekk, og det virket Hun får være i fred.

Her er det hannen som studerer såret. Han "smakte" forsiktig på det også:

[External Image]

Det var virkelig rørende synes jeg. Jeg overdriver ikke her for å tillegge dem menneskelige egenskaper. Skulle ønske at jeg hadde filmkamera til rådighet nå.
Her er det en annen delfin-hunne som gjør det samme:

[External Image]
Bilde 1:
"Ahh! Deilig med friskt, kaldt vann. På tide å sjekke opp noen damer igjen".

[External Image]

Bilde 2: Crinum-løken vokser og ser ut til å trives. Satte den i forsiktig klemme mellom to steiner så den ikke skal flyte opp.
Kjøpte en til som jeg satte hos mbunaene (plantespiserne) som et forsøk.

[External Image]

Bilde 3: Vallisneria americana "Gigantea" trives også. Denne ble flyttet over til stor-karet, så får jeg se hvordan det går med den der.

[External Image]
Du kan også kjøpe billige løker av crinum thai på ebay. Prøvde disse med stort hell. Eneste negative er at de er litt små, og det er kun løken man får, ikke med blader. Men bladene kommer jo etterhvert.
Takk for kommentaren i tråden min!

Ååå så flott de bildene over her var.. de med den skadde fisken. Virkelig rørende som du skrev. Tror nok enkelte fisk har sine instinkter når det gjelder samhold, virker hvertfall slik på enkelte sorter.

Ha en riktig flott lørdag!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap