Kristins malawi-kar. (side 18)

ååhå dæææven dem var fine gleder meg sykt til jeg får de sliter litt med teite pakninger i pumpa mi nå. men skal(håper) jeg får fikset det i morgen nå fargeglad gjeng må jeg si

og ja du, har du noen brae tips ang laging av egen bakgrunn? driver og skal starte med det nå snart av isopor bebisene og resten av malawiene må jo ha et fint hjem
Fint du er begeistret for fiskene. Det er jeg også her jeg har dem ved PC`n. De er artige å se på, og hvem vil vel ha manipulerte gullfisk når det finnes naturlig, knall-orange fisk...

Jeg har ikke laget isoporbakgrunn selv, utenom den plata jeg brukte biltemasand og strykejern på (se tidligere innlegg). Den plata har jeg i bunnen av 375-literen.
Du finner et par artikler om temaet her på AF, eller du kan kanskje få noen tips i denne artikkelen?:

DIY moduler

Eller info i tråder:
Søkte på isopor bakgrunn
jap.. har lest og lest:P har sett det du laget og får vel bare trø til og håpe det blir bra. isopor er jo ikke så dyrt uansett kjøpte ny pumpe i dag og. satte eheim pumpa som sirkulasjons pompe i mellomtiden nå så da har jeg hatt oppi bakterier fra det andre karet og alt begynner og se lyst ut har brukt 5000+ kr på 2 dager bare for at alt skal bli perfekt til fiskene det går sakte men sikkert framover
Ja, det kan gå litt penger i begynnelsen, men har du først investert i kvalitets-pumper og malawi-ciklider så har du for en stund. Malawiene blir gjerne over fem år gamle, kanskje ti år også.
Henter du også stein og sand fra naturen så sparer du litt der, og skifter 30 % vann i uka så slipper du å kjøpe så mye medisiner, kull osv.
Og billig fisk hvis du satser på yngel / ungfisk og lar de vokse opp hjemme.

Jeg har ommøblert i Malawi-hjem (250-literen) igjen. Har avlivet en del fisk som jeg ikke var fornøyd med: 3 Hongi som forble mørkebrune, krysningen og den blå interruptus-hunnen.
De som er igjen er 2 + 3 callainos, 1 interruptus-hanne og 1 tropheops-hunne.

Satte inn steinklippen med hule jeg laget en gang (den høye, lyse steinen i midten) og naturstein fra lageret i hagen. Lagt opp steinrøyser for både store og små.

Så satte jeg oppi sju interruptus-ungfisk.
Ble ganske lyst og trivelig synes jeg, og alle hanner har hver sin røys å forsvare (en i hvert hjørne).

Ny innredning:

[External Image]

Interruptus-hannen okkuperte fort hula til høyre, og gravde ut den sanda som var der:

[External Image]

En ung interruptus-hanne (4 cm) som ikke har farget ut enda har flyttet inn i "Ungfisk-hula" til venstre:

[External Image]
fresht elsker interruptus pga de skarpe fine blå fargen har stener i bøtter nå for og se hvordan de slår ut på ph tester osv ikke at det er så nøye egentlig, men kjekkt og vite
Inaktiv bruker
Sand fra norske strender er vel generelt ikke å anbefale? Det er meget stor sjanse for at denne inneholder mange, uønskede silikatholdige mineraler (f.eks. feltspat, glimmer, amfibol). Det kan selvfølgelig finnes enkelte lokale områder med brukbar kalksand. Og en del steiner kan også inneholde uheldige stoffer, så man bør nok være litt forsiktig med hva man putter i karret. Selv har jeg kjøpt stein fra dyrebutikken, de er veldig fine og de var ikke så dyre som jeg fryktet.

Inaktiv bruker
Forresten, hva slags kamera bruker du shiramor?
Jeg synes det virker umulig å få til noen bra bilder fra mitt akvarium, det er kjempevanskelig. Men, jeg er ikke akkurat noen dreven fotograf heller Du har så mange fine bilder her ser jeg.
Hei igjen

Ja, man skal tenke over hva som puttes i akvariet.
Sanden jeg har hentet er litt rødlig, og jeg spekulerte på om den kunne avgi næring til rødalgene, men da det var biltemasand i 375-literen så var det ingen forskjell. I 180-literen har jeg skjellsand i tillegg til vanlig, men Gh og PH er den samme der som i de andre karene. Ikke enkelt det der.
Har slått meg til ro med å bruke bikarbonat og GH-pulver i alle karene, skifte 30 % vann hver uke (eller 50 % litt sjeldnere) og å bruke sand og granittstein fra Frøya. Er selvfølgelig nøye med hvilke steiner jeg bruker. Skulle det komme noe muffens i vannet så forsvinner vel det ved vannskifte.
Var forresten på dyrebutikk for å kjøpe stein, men de kostet kr 70,- pr stk. og var på størrelse med en knyttneve, fint pakket inn i plast Fant ut at de hadde kostet meg minst 3.000,- for innredning i to kar :-o

Angående bilder og kamera: Bruker speilrefleks: Canon 350D, med standard linse.
Det er vanskelig å ta bra fiskebilder, ja. Tar massevis som er ubrukelig. Veldig sjeldent tar jeg et som jeg er fornøyd med. Trikser og mikser med innstillinger, tid og lys...
Forresten umulig å ta skarpe fiskebilder hvis ruta ikke er pusset på noen dager. Det legger seg en slags usynlig hinne på glasset som fungerer som et kamera-filter.
Desto artigere å få blinkskudd, og ved hjelp av Photoshop så blir det flere brukbare bilder.
Så har fiske-foto blitt den andre hobbyen min
Knust termometer
Oj da!
Oppdaget at termometeret i 375-literen er knust, og det er fiskene der som har gjort det.
Vet ikke når det har skjedd, men nå vet jeg at det ligger skarpe, små glassbiter i sanden, og kanskje blykuler?
Jeg prøvde å finne glassbitene, men det var forgjeves. Håper ikke fiskene tar skade av det.
Heretter blir det spennende å rote med fingrene i sanden ved vannskifte...

Ny lærdom: Ting som kan knuses bør ikke være sammen med stor fisk:

[External Image]
Hei hei, Kristin! Mye fine bilder og interessant å lese i denne tråden.
Jeg har ikke lest gjennom hele, og vil gjerne spørre deg om følgende:
Hvordan varierer du foringen av fiskene dine? Hvor ofte forer du, og med hva?
Leser at de skal ha varierende for for å trives?
Vi har kjøpt inn frossen artemia. Fikk streng beskjed om at de ikke måtte ha frosne røde mygglarver.
Ellers har vi to typer pellets/sticks for ciklider, begge er vegetabilske. Og vanlig flakfor da.
Inaktiv bruker
Ja da er det godt jeg gikk til innkjøp av uknuselig varmekoble og termometer nylig Men, i slike termometre er det kanskje kvikksølv? DET er i såfall veldig farlig for mennesker å ta i eller puste inn.
Grisejenta
Hvordan varierer du foringen av fiskene dine? Hvor ofte forer du, og med hva? Leser at de skal ha varierende for for å trives?


Vel, det er begrenset hva jeg får tak i av tørrmat her jeg bor så jeg prøver litt forskjellig.
Hovedfòret generelt er vel hjemmelaget rekemiks for mbunas, og så får frittsvømmerne samme rekemiksen og ei oppkuttet reke på deling av og til (de skal ha mere proteiner enn mbunas).

Av tørrmat bruker jeg mest Aquatic nature: Cichlid Excel-food. 'Smal' størrelse. Dette fòret kan gies i flere former: Som det er, eller utbløtt i litt vann. Mindre fisk får også, men jeg knuser det i pepperkvern først, og helst bør det bløtes ut. Fisk på 1 - 2 cm har dødd fordi større biter av maten sveller ut i svelget. Jeg er veldig fornøyd med det fòret: Mbunasene blir hverken tynn eller fet, (men de tregeste frittsvømmerne kan bli litt tynn), og fòret forurenser ikke vannet.
Fine farger får fiskene også.

Ellers får de malletabletter, malawi flakfòr, spirulinaflak og ellers det som måtte passe (f.eks rekerogn, agurk, kokt brokkoli-stilk osv). Middagsrester med andre ord
Som ekstra snacks kan frittsvømmerne få tanglopper og knuste snegler eller skjell fra sjøen.

Jeg gir de mat 1 - 3 ganger pr dag, alt etter fiskestørrelse og type fòr.

Det er mange typer mat å få tak i, så det som er viktig er å ta en titt på innholdet og se at det ikke inneholder proteiner av pattedyr (f.eks oksehjerte), helst ikke mer enn 30 % proteiner til mbunas, det bør inneholde spirulina og astaxanthin (tror jeg det heter).
Embla Ofelia
Ja da er det godt jeg gikk til innkjøp av uknuselig varmekoble og termometer nylig :-) Men, i slike termometre er det kanskje kvikksølv? DET er i såfall veldig farlig for mennesker å ta i eller puste inn.


Ja, jeg vet ikke om det er kvikksølv i disse, men termometeret er lagt i boksen for miljø-avfall
Var tross alt heldig at det bare var ytterglasset som gikk i stykker.
To er en for mye.
Så har det skjedd igjen. Kom hjem fra jobb i dag og fant en hann Callainos død på bunnen.
Tenkte det gikk greit med to hanner siden de har vokst opp sammen og oppført seg greit, men så er denne drept i dag, da.
Lett å se årsaken. Den er ganske skjell-løs over det hele, og har frynsete finner og hale. Den er jaget rundt og "gnagd" på, men ingen sår direkte, så den er bare stresset ihjel av annen fisk, stakkars.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Hei Kristin!
har brukt 4-5 timer på å lese igjennom her nå, UTROLIG mye bra stoff!
begynner mer og mer å savne hold av malawi, det er en fantastisk spennende hoby der yngel kommer annenhver dag
hadde jo et karr med malawi før, ei real suppe, men alle trivdes, og yngel kom heletiden
har bare et 500 liters abborkarr gående nå som jeg ikke vil kutte ut nå så..

har jo også et 240 liters bord akvarium jeg har vurdert å fylle, men er usikker på om noe vil trives der, siden det er bare 35-40 cm høyt, og er 6 kantet liksom. så er også vanskelig å innrede riktig sånn sett med steiner..
vet du noe om det ville trivdes noe malawi der?
skal fortsette å følge med på denne tråden, utrolig spennende og interessant!
Hei Vegar!
4 - 5 timer, ja? Hehe. Ikke verst, og takk for hyggelige tilbakemeldinger
Ja, som du ser er det spennende med malawi, men noen ganger FOR spennende. Ikke artig at de tar livet av hverandre stadig vekk. Jeg får jo dårlig samvittighet også; Hadde fiskene vært i større kar så hadde kanskje ofrene berget livet. Jeg skal legge inn flere steiner så det blir lettere å stikke seg vekk.

Det at akvariet ditt ikke er så høyt trenger ikke å være en ulempe, da er det desto lengre og med større bunnflate. Det blir større avstand mellom hannenes revir (huler). Allikevel så er vel 240 liter litt for lite. Du ser jo hvordan det går med mine i 250 liter... Vanskelig å få harmoni over lengre tid.

Artig at du har abbor. De var jo fine. Håper vi "snakkes" igjen
Inaktiv bruker
Abbor er veldig kult faktisk, interessant å holde fisk fra norske vann, de er jo fryktelig redde i naturen, men så fort de får kommet i akvarium å vet at de blir fòret og ikke finner maten selv, så vet de nøyaktig hvordan de skal tigge etter mere mat, og det er utrolig hvor mye fisken kan spise og trøkke ned i magen.
spennende adferd har de også, ser de noe i overflaten står de like over bunn helt på høykant å stirrer opp på det som flyter der, er det ikke noe spennende, så går de tilbake til det de gjorde

uff ja frafall og skader og død etter slosskamp blandt malawi er utrolig kjedelig, og trist..
skal følge mye med på tråden din fremover, for er ganske sansynlig at jeg prøver å starte med malawi igjen, når jeg får ordnet stort nok karr til det
Mye spennende lesing i tråden din! Du skrev tidligere at du var i fjæra og hentet vannlopper. Gir du disse til fisken levende, eller koker du dem?
Hei igjen, og takk for det.
Tanglopper slipper jeg rett i karet, uten mer forarbeid enn litt skylling med lunkent kranvann.
De bør ikke være for store i forhold til fisken, og det er bare frittsvømmerne som får denne lekkerbisken. Om det kan følge med parasitter e.l. vet jeg ikke, men tar sjansen lell.


hei hei. veit du når du kjæm inn te byn neste gang no?:P spent på nye fisk shu:P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap