Kristins malawi-kar. (side 19)

Hei du. Har akkurat sendt deg en E-post. Inntil videre så får du se dem her

I en yngelboks har jeg hatt 11 callainos-yngel i et par uker. De vokste fort og jeg slapp dem ut i oppvekstkaret for to dager siden. De ble nok overvurdert angående overlevelsesevne.
Finner bare 7 i dag, og denne interruptusen på 4 cm viser hvor noen har tatt veien.
Ut av kjeften stikker det ut en liten, blå hale.

Bilde 1: Det siste (forskremte) kullet holder sammen.

[External Image]

Fornøyd med blå mat:

[External Image]

"Se hva jeg har, nå kan du angre deg:"

[External Image]




Så er ferien unnagjort og alt står bra til med fiskene. Det går fremdeles 5 små Callainos i 180-literen. Godt at de ikke var spist.
Den ene interruptus-ungfisken på ca 4 cm går og "tygger" på egen yngel. Det var tidlig synes jeg. Det kan vel ikke være mange individene i kjeften, men noen er det. Ser tydelig et øye gjennom hakeposen:

[External Image]
Inspirasjon
Hei, ville bare si at det er stor inspirasjon å lese tråden din, med oppturer og nedturer...
Du har mange spennende løsninger som jeg skulle ha lest før jeg starta opp min nye 350l, men jeg har lært mange nyttige ting som jeg kommer til å få bruk for fremmover i tid.
Mange flotte bider og god underholdning er det her også, har brukt flere timer på å lese gjennom tråden..

Har nettopp satt i gang en 350l som sagt (gått Snart en uke) for å få igang modningsprosessen så har jeg slengt oppi noen salat blader, har nemlig lest at man bør hive oppi litt mat selv om det ikke er fisker der... Hva tror du om det?
Uansett så må karret stå og gå 3-5 uker til så i mellomtiden kan jeg planlegge hvilke Malawier jeg skal ha..
Den hongi`n du hadde tidligere var kjempe fin, har du det fulle navnet på den så jeg kan lete den opp og lese litt om den... Har lyst på sånn.
Hei Phønix og takk for det. Så artig at nye "stikker innom", og at du også har tenkt på malawi-ciklider Blir spennende å følge med på. (Du skriver vel litt om det, håper jeg)?

Det med innkjøring av akvarium kan jeg ikke så mye om. Har bare brukt innkjørte filte ved oppstart selv. Kan hende salatblad er OK, men noen bruker visst litt fiskefòr i innkjøringsfasen, og setter i planter.
Som du sier så får du tid til å planlegge, og det er jo ikke så dumt. Du bor jo langt sør i landet også og kan kanskje kjøpe fisk i Göteborg (NOLS) eller i Danmark (MalawiCarsten) etter hvert.

Hongi: Labidochromis sp. 'Hongi' kalles den bare for, men holder kanskje til ved Hongi-øya i Malawisjøen.
De finnes i flere lokale varianter. Det er også en rødere variant i handelen, men den finnes ikke naturlig i sjøen. Den er manipulert ved linjeavl og trenger fargeforsterkende fòr. Så styr unna den hvis du vil ha dem mest mulig "opprinnelig".
Jeg skulle gjerne ha hatt en ny, flott Hongi selv. Vet ikke hvor denne kom fra. Den var voksen da jeg overtok han, og sjef i akvariet. Det også gjør dem jo vakrere.

Lykke til videre med karet ditt
Hei tilbake Shiramor.

Ja jeg kommer til å skrive litt om hvordan det går med akvariet, kommer noen bilder også med tid og stunder tenker jeg.

Sjekket hjemme siden til Nols siden de har blitt nevnt flere ganger her på AV. Hvis de har så mange Malwi typer som er på den lista, så må nok samboeren og barna belage seg på å bli med på en kjøretur om en stund. Hehe..
Håper de har kunnskapsrike folk der som kan litt om sammensetting av fisk.(Urolig mange akvarie butikker som ikke akkurat er kløppere der.)

Jeg la merke til at Hongi`n er nært beslekta med Golden, (begge Labidochromis) så da bør jeg vel ikke ha de sammen??
Tenkte litt på å starte med Golden siden de vistnokk skal være en av de enkleste Malawiene, også er de veldig pene da. Tror jeg stort sett skal holde meg til Mbuna gruppen.
Det går fint å ha Hongi og Golden sammen så lenge du har begge kjønn av hver art. Det er først og fremst når et kjønn mangler at fiskene finner en annen art å leke med, eller hvis f.eks en hanne er syk og slapp.
Flat stein
Den som leter den finner...
Når jeg er ute og går tur så leter jeg gjerne etter akvariestein med det samme. Gjerne noen flate med "fjellprofil" som kan brukes som bakgrunn.
Kom f.eks over denne steinen som er maks et par cm tykk. Tror det er granitt. Denne ble plassert foran innsugsrøret til
utvendig filterpumpe, og støttet opp med noen steiner midlertidig. Skal se om jeg får den litt lenger opp og festet den bedre senere.
Ikke perfekt, men bedre enn ingen ting. Røret vises ikke så godt som før. Og så er det helt gratis.

Bilde 1: Flat stein funnet ute:

[External Image]

Bilde 2: Innsugsrøret i 375-literen:

[External Image]

Bilde 3: Steinen dekker noe av røret og gir en mer naturlig bakgrunn:

[External Image]
Flyttet mbunas.
For en uke siden tok jeg ut det som var igjen av voksne mbunas i 250-literen og flyttet dem til 375-literen, hvor det bare går frittsvømmere.
Det var bare fem stk mbunas: 3 callainos, 1 interruptus-hanne og 1 Tropheops-hunne.

De slo seg fort til ro i storkaret, men det ble litt knuffing mellom callainos-sjefen og Blå ahli-hannen. Sikkert pga fargen. Det roet seg heldigvis.
Satte to SAE i 250-literen så de får gnage vekk rødalger/penselalger. Det har gått utmerket og karet er i dag gullene rent. Disse algespiserne har jeg hatt i to år omtrent, og de er vant til malawi-vann. Kan ikke se at de mistrives på noe vis, men så går de også bare med malawi som er mindre enn dem selv, og i et kar fullt av planter. Prøvde å ha dem med de voksne, men det gikk ikke.

Spekulerer på om jeg skal starte 250-literen helt fra begynnelsen av, med ny innredning og nye fiskearter. Regnbuefisk ser spennende ut synes jeg. Det finnes jo mye annet å velge i også, men biotopakvarium er det jeg vil ha. Vi får se hva det blir til.

Her er callainos-sjefen på flyttefot:
[External Image]

Litt uenigheter mellom de to blå:
[External Image]

EDIT: Fjernet et tredje bilde her, så innlegget til Mona under stemmer ikke lenger.

Oj, det siste bildet der var utrolig flott! Det må vel være Fiskebase-materiale?
Blir litt fristet til å prøve meg på afrikanske ciklider når jeg ser så flotte bilder av fargerike fisk. Men dessverre skal de ha såpass store akvarier at det har jeg ikke plass til pr i dag Tanganyika har jeg også hatt en spire til i magen i noen år
One day, my friend....
Gir opp mbunas
Takk for det Mona. Vel... Jeg skulle prøve å ta fiskebasebilder av Trematocranus-ene, men de også har fått frynsete finner etter at mbunasene ble flyttet dit. Fikk sendt inn ett bilde som ikke ble så aller verst.
Nå har jeg fått nok av mbunas for en stund. Skal legge ut de siste fem voksne for salg.
De bare stresser opp de roligere frittsvømmerne. Flere av de andre har også blitt nappet i finnene.
Jeg er jo veldig glad i mbunasene, men så lenge jeg føler at de trenger større kar så kanskje noen andre kan ha glede av dem i stedet.
Jeg flyttet bl.a tre callainos til 375-literen, men det tok bare en uke så måtte jeg flytte tilbake den ene av dem, halvdød. Alfa-hannen ville ikke ha flere hanner i det karet heller. Offeret kviknet til etter et par dager, men opptar 250-literen.

Frynsete Trematocranus-finner:

[External Image]

[External Image]
Hehe:
Malawi-ciklidene har hukommelse, eller de vet i hvertfall hvor forskjellige typer fòr befinner seg i karet.
De bruker å få en grønn "malletablett" av og til. Den synker og legger seg på bunnen.
I sted ryddet jeg litt i skapet og tømte pulver (rester) fra en tom tablettboks i karet. Tablettpulveret la seg oppå vannet og fløt utover, men 30 fisk stupte ned på bunnen av karet for å finne tabletten, helt forvirret. De kjente lukten, men forventet at maten lå på bunnen som vanlig
Nå er de oppe og napper i overflaten. Så lærte de noe nytt i dag også
Flyttet aulonocara
Nå har jeg flyttet
3 stk Aulonocara jacobfreibergi 'Otter point' eller 'Eureka'.
og 3 stk Aulonocara stuartgranti 'Mdoka' til 250-literen. Er litt usikker på kjønnsfordelingen. Særlig Mdokaene er ganske like, men de er ikke utvokst enda. Kan hende de farger ut nå når de skifter akvarie. OtterPointene er enten 2+1 eller 1+2.
Fiskene slo seg fort til ro og begynte å utforske innredningen, og søke etter mat i sanden.
Det eneste problemet er Callainosen som går der. Han var jo et mobbeoffer i 375-literen, men nå er det han som plager nykommerne. Får se om det roer seg.

OtterPoint-familien er og sjekker steinene. Jeg liker godt at fiskene kan svømme bak "bakgrunnen" på denne måten. 3D-effekt

[External Image]

Hannen er sååå fin. Her sammen med sin gamle frue:

[External Image]


To av Mdoka'ene:
[External Image]
Utrolig flotte fisk! Og gode bilder.

Jeg husker ikke helt hva det var Pavlov kalte den der hukommelsen, men det var i hvert fall ikke hukommelse.... ))
Tomt for mbunas.
Takk Rody

Nå har jeg tatt med alt av mbunas til folk i Trondheim. Samtidig hentet jeg ny fisk og tok med hjem. Disse er kjøpt på Nols Ciklidhobby i Gøteborg:

1 + 1 Placidochromis sp. 'Jalo Reef' og
1 + 2 Aulonocara maylandi 'Sulfurhead' (disse er F1).

De går foreløpig for seg selv i 180-literen, og ser ut til å ha klart den lange reisen bra.
For noen vakre skapninger, spesielt 'Jalo reef'-hannen. Karet står her ved PC`n og jeg får ikke sett meg mett på den fisken. Har også holdt på i flere timer for å ta bilder av fiskene for å ha til basen. Ikke lett altså når den er "fluoriserende" og skifter farger ut ifra hvilken vinkel den sees fra, i tillegg til humørsvingninger.
Fisken var heller ikke registrert i basen, så det måtte jeg gjøre først.
De er ikke utvokst enda, og de er vel 8 - 10 cm lange.
Endte opp med disse to bildene som viser noenlunde hvordan de er.
Hannen:

[External Image]

Hunnen:

[External Image]

Og Maylandia-hannen. Han har lite farger på kroppen enda, men har fått den karakteristiske gule stripa fra nesen til ryggfinnen:

[External Image]
Fantastisk flotte bilder!!! ;D
1000 takk Sissimor

I dag ble de nye fiskene flyttet over i 250-literen, hvor det går tre Aul 'Mdoka' og tre Aul. 'Otter point' fra før. Tok først et realt vannskifte og gjorde om innredningen litt så de får stor svømmeplass på midten i karet.
Var litt spent på om det ble bråk (er jo vant til det når det gjelder mbunas), men det gikk så fint att. Hvis jeg tolket signalene rett så ble alle "glade".
De tre sølvgrå hunnene stimet sammen, Otter pointen bare luktet på de nye så var de godtatt, og de nye sjekket ut alle krinkler og kroker og så riktig så fornøyd ut.

Jalo-hannen er en morsom fisk: Hver gang han ser hunnen så blir hale og finner nesten svarte, pluss at de vertikale stripene blir kraftigere og det samme med den svarte stripen gjennom øyet. Litt vanskelig å få det med på bildet, men her er i hvertfall brystfinnene mørkere:

[External Image]
T. placodon-par
Dagens prosjekt:
180-literen ble tom, så jeg flyttet to Trematocranus placodon over dit.
Tok ut den som sikkert er en hanne (størst og med spiss ryggfinne) og en til som jeg tror er ei hue.
Uff, disse er fryktelig redde av seg! Hannen, som kom i først, fikk panikk og svømte rundt i full fart og "i blinde", og stod og stanget nede i et hjørne så sanden føyk, men han roet seg litt da fisk nr 2 kom i.
Etter det har de synkronsvømt sammen, og vist litt interesse for ei hule jeg har satt opp for dem.
Så håper jeg det blir barn snart

Her står de og hiver etter "pusten":

[External Image]


Rekerogn
I dag stod det frossen reke på menyen, og de i Aulonocara-karet fikk det beste: Rekerogn!
Fikk så vidt knipset Jalo-hunnen bakerst i karet, før hun gjemte seg bak en rot for å nyte måltidet i ro og fred. Skikkelig glupsk! Tror dette er det beste hun har smakt noen gang

[External Image]

Nærbilde. Ikke plass til mer her:

[External Image]
Saltbad
Den 4 år gamle Aulonocara 'Maleri'-hannen har vært plaget med sykdom noen uker.
Den begynte å få tegn på "hull-i-hodet"-sykdom: Hull og hvite prikker på hodet, men hadde i tillegg det samme på resten av kroppen. Ikke bare langs sidelinjene, men på hele kroppen. Det ser ut som at det kommer melk ut av sårene.

Det første jeg gjorde da var å tømme filtermodulen for filtermedie, og der var det mye styggedom. Jeg har fått det for meg at vann som passerer gjennom filter kan ta nye veier ettersom porene tettes, og derfor skapes det "død-soner" i filtermediet, og på den måten produseres det gift for fiskene.
Så etter å ha skyllet filtermediet (blåsvamp) og skiftet vann så medisinerte jeg hele karet med Esha Hexamita, som skal hjelpe mot 'Hull-i-hodet'.
Nå har det gått over en uke siden kuren var ferdig, men fisken er ikke frisk. Ser faktisk ganske ille ut. Den spiser, men er ellers ganske apatisk. Klør seg ikke.
Så jeg er ikke sikker på hva som feiler den.
I følge denne siden:
Cichlids.dk:Hul-i-hovedet sygdom så får fisk med denne sykdommen lett infeksjoner i sårene etterpå. Kan hende det er det som er problemet.

Så da ble saltbad neste alternativ. I en bøtte tok jeg 5 liter akvarievann og 6 ts vanlig bordsalt.
I denne blandingen gikk fisken i 20 minutter. Så hadde jeg i 3 liter til med akvarievann så fisken ikke skal få sjokk etter saltbadet. Der gikk den et kvarter. Leste et sted at en del fisk dør etter et saltbad pga overgangen til ferskvann igjen blir for brå. Har med trykket i cellene å gjøre.
Nå er den sluppet i storkaret og den ser ganske svak ut. Klemmer finner og tar det helt rolig. Tiden vil vise... Ingen av de andre fiskene har sånne symptomer.




[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap