Kristins malawi-kar. (side 2)

Ja de har de.

Du får åka på semester till göteborg..hihihi

Man blir helt"sjuk" när man går där nere och tittar på alla vackra malawi
Ajajajaj.. der var det mye snacks Kjell. Tror jammen klubben her bør planlegge en tur dit. Var både malawi og tanganyika der jo..
Tittade på kartan nu Frøya ligger ju långt ut i "havet" en bit att åka då
Yngel i malawi-hjem
Jippiii!
Det er tre Hongi-yngel i 250-liter`n, mine tre første etter at jeg overtok karet. Veldig artig. De er ca. en cm. lang, og tro kopi av mora. Brun med mørkere, loddrette striper.
Ei Hongi-dame har egg i munnen så snart blir det flere barn.
[External Image]
Shiramor
Jippiii! Det er tre Hongi-yngel i 250-liter`n, mine tre første etter at jeg overtok karet. Veldig artig. De er ca. en cm. lang, og tro kopi av mora. Brun med mørkere, loddrette striper. Ei Hongi-dame har egg i munnen så snart blir det flere barn. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/15886_080115195815_1.jpg[/IMG]


Sedär då blev det tillökning i familjen
Grattis
Takk takk; Stolt Shiramor. Må kanskje bytte navn til Hongibestemor?
Trodde forresten det var en sjanse for at de var gule...
Shiramor
Takk takk; Stolt Shiramor. Må kanskje bytte navn til Hongibestemor? Trodde forresten det var en sjanse for at de var gule... :-)


GULA OCH BLÅ...hihihi
Utaka-karet
Da har jeg fått satt opp det som skal bli Utaka-karet.
1: Det er på 375 liter. Kjøpte det brukt, med veldig fint bjørkeskap (noen kjenner det kanskje igjen?).
I bunnen ligger en isoporplate med "påsmeltet" biltema-sand, og substratet er også biltemasand (0,2 -1,0mm). Valgte den groveste for at den ikke skal bli så tett.
2: "Bakveggen" er sprayet med svartmaling på utsiden, og inni har jeg festet en BTN filtermodul. Her skal det komme blåfilter og pumpe etter hvert.

3: Den lyse steinen til høyre fungerer også som en bakgrunn, men dette er en hule jeg har laget. Skal legge inn bilder om dette senere.

Karet er innkjørt i full fart ved å flytte over et ferdig filter fra det andre karet, i tillegg til det nye.

Forige eier er møbelsnekker og har laget dette bjørkeskapet til karet. Veldig fint


[External Image]
Fantastisk: Første innbygger ble en Hongi-yngel. Dagen etter at jeg fylte karet med vann så flyttet jeg over et par planter, og inni der må det ha sneket seg med en nyfødt stakkar. Den har overlevd i to døgn nå.
Plantene lå vel en halvtime i ei balje med plast over før de ble satt i karet.

Må legge med dette bildet. Det ble helt magisk stemning i karet mens gips-pulveret la seg.
En (annen) hule jeg har laget til mbunaene ser ut som en moskè.


[External Image]

Kjempe stilig. Ble litt mystisk syntes jeg..

Mvh Linka
Hule av stein
Jeg ville ikke bruke masse penger på kjøpt bakgrunn, og måtte vente i flere uker på filtermodulen jeg hadde bestilt til karet. I mellomtiden måtte jeg jo finne på noe å gjøre.
Fant ut at jeg skulle lage et par huler til ciklidene, og den ene skulle:
- virke som en naturlig stein-bakgrunnen og samtidig være billig
- ha en ”hylle” til de fiskene som vil leke litt opp i klippene
- ha sand inni og skifer i bunnen så ciklidene ikke skulle grave seg ned i isoporen.
Til dette har jeg brukt en flat naturstein, tre skiferbiter, akvarie-silikon, en liten bit sitteunderlag og vinkelsliper med diamantblad (kr. 280,-)
Slik ble første utkast:
Bilde 1: Jeg fant en stein som passet og kappet til tre skiferbiter i passende størrelse. Så saget jeg et rett spor på baksiden av steinen der ”taket” blir. Hadde silikon i sporet og satte inn taksteinen.

B.2: Limte sammen resten. Steinen og bakveggen skal stå oppå skiferen som blir bunn.
Slik blir hula ferdig satt sammen. Her kan fiskene leke både inni og oppå hula.

B. 3: Som alternativ kan en annen naturstein settes oppå ”taket” for å få mer steinbakgrunn.

[External Image]
B. 4: Viser her prinsippet ang. høyere steinbakgrunn.

B. 5: Slik blir hula etter at den er satt inntil bakruta i karet. Festet en bit liggeunderlag bak for sikkerhets skyld. Hula er satt rett på isoporen, og så har jeg fylt sand i karet etterpå. Også 3-4 cm inni og litt oppå hula.
Hvis man ikke vil se inni hula fra sideglasset kan man f.eks sette en plante der eller mer stein.

B. 6: Slik ble resultatet sett forfra. Den første fisken jeg slapp i karet gjemte seg der i løpet av noen minutter.


[External Image]
Har en fråga till dig!
Hur får du bilden in i tråden ?
Jag får min på sidan!
Jeg legger inn tekst og bilder på vanlig måte.
Trykker så på "Post innlegg".
Trykk på "Endre innlegg" (du har 15 minutter på deg).
Klikk på bildet du vil forstørre.
Høyreklikk på det store bildet og velg "Kopier bildeadresse".
Deretter klikker du på den ruta for å legge inn bilde og limer inn bildeadressen. Ruta ligger over teksten (vesidenav spørsmåltegnet).
Så trykker du "post innlegg" en gang til.

Du kan også kopiere bildeadresse fra profilen, hjemmeside e.l., men da forsvinner bildene hvis du tar vekk "originalbildet".

Håper dette ble forståelig, jeg er jo ikke helt inne på data-terminologien. Tror jeg må legge inn et bilde for å se om "oppskriften" fungerer.

[External Image]
Se där nu fick jag till det!

Man får tacka för undervisningen!

Men jag fick den lilla bilden kvar i högra hönet.

Men det var ett steg i rätt riktning! (gjorde det på rovfisk/Viktoria tråden min)
morsom løsning med den hula. syns og karet ditt så veldig fint ut. virker veldig gjennomtenkt og smart.
må være ille å bo på Frøya når det gjelder å skaffe seg malawi. kommer selv fra Averøya, men her i Øsfold er det lettere å skaffe seg fisk
Har forøvrig ikke vært på Nols ennå, men må få tatt meg en tur dit snart.

takk for "data-kurset" og. ikke bare Kjell B som trengte det. hehe.

Hva mater du yngelen din med forresten? til nå har jeg bare knust flakfor i små små biter, men må kanskje variere litt. har ikke lyst til å klekke artemia, selv om mange sier det er det beste.

lykke til videre! får følge med litt her på denne tråden.
Tusen takk for hyggelige kommentarer knutiano!
Jeg bøyer meg i (biltema-) støvet og takker alle på AF for god opplæring og hjelp

I vanlige innlegg så går det å legge inn stort bilde under teksten, men i personlige tråder må du være plussmedlem for å få gjort om innlegget så du får inn større bilder.

Foreløpig er det bare fire yngel i akvariet (og noen i skuffa til ei hongi-dame nr. 2). De går sammen med voksenfisken og spiser rester fra dem, dvs rekemiks, flakfòr og utbløtt pellets, under mottoet: Litt, men ofte (3 ganger om dagen).
Ser at de har nok mat (kulemage) pga at de voksne graver og roter hele tiden, og da blir vel litt småsnacks tilgjengelig for småtassene.
Jeg knuser også litt av fòret mellom fingrene hvis den er grov. Hadde jeg hatt mange yngel og de hadde vært samlet på et sted hadde jeg sugd opp litt utbløtt, fint fòr i en tynn plastslange og sluppet det ned der yngelen oppholder seg (gjorde det med pallett-ciklider).


Lekshule av stein og rør.
Mens jeg ventet på deler til akvariet så laget jeg denne hula også.
Den er laget av murstein, skifer, silicon, litt sand og et 100mm PVC-bend (90 grader).
I stedet for et rør så kan ei skiferplate fungere som tak. Det blir billigere.
Ikke så vakker akkurat, men meningen er å ha den gjemt inni ei steinrøys i mbuna-karet. Da kan jeg lage en høyere og stødigere røys, og fiskene får bedre plass til lek. Hula har tre innganger.
Skiferplate til ”gulv” liker fiskene, og skiferen fordeler vekten av steinrøysa, og beskytter isoporbunnen mot fiskenes graving.
Jeg saget røret på langs med et baufilblad og kappet to skiver av en murstein (diamantblad på vinkelsliper). Kappet også til en tredje bit som står under vinkelen på røret.
Så limte jeg det hele sammen på en passelig skiferbit. Smurte også silikon på hula for å dekke den med sand så den ikke skulle vises så godt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hula ble satt rett på liggeunderlaget (isoporen) i bunnen av karet. Grunnstein til røysa ble fordelt rundt og sand ble lagt på. La også 2 – 3 cm sand inni hula.
Så ble resten av steinen lagt på til hula ble ”usynlig”. La litt store steiner ved inngangene så de største fiskene kan komme gjennom sprekkene.

Jeg rakk ikke å legge på de siste steinene før Hongi-sjefen flyttet inn og begynte å hive ut sand. Det var tydelig at han ble begeistret. Han fikk farger som en reklameplakat og danset så godt han kunne, og begge damene tittet innom for å se byggverket, selv om de begge hadde kjeften full av yngel.

Det er selvfølgelig ikke nødvendig med en slik hule for at fiskene skal trives, men hvis noen vil kopiere idèen så vær så god.

[External Image]

[External Image]
Utaka-karet
Var i Trondheim i går og hentet ungfisk til karet.
Det er bare Copadichromis borleyi som tilhører Utaka-gruppen.
Resten er Aulonocara, Fryeri og delfinciklider.

Bilde 1:Her henger de i posene og det er like før de skal slippes løs. Hvilken herlig følelse. Kjørte vel ca 35 mil etter dem.

2: Den Blå ahli`n er jo bare nydelig. Han er ikke ferdig utfarget enda, men de blå metallic-fargene er til å miste pusten av. Kunne vært bedre bilde, men vil ikke stresse dem for mye.

3: Ei Copadichromis borleyi (Kadango) Red fin - Hun.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap