Kristins malawi-kar. (side 20)

ush. det der var ikke noe pent nei håper den kommer seg bra etterhvert nå

all yngla osv har det hvertfall bra her alle trives og er glupske
Det var fint!
Det var jo meningen du skulle overta en yngre Maleri, men jeg lot den være her siden denne ikke var helt bra. Glemte å si det.
det går bra. har du oversikten på hvor mange det var? klarer ikke og telle de, da de ikke er sammarbeidsvillige nok til og være i ro:P
Tape mot refleks
Ja, det tror jeg
Jeg kom til 31 stk, og etter det gikk det i surr. Noterte disse mens jeg fanget:
7 Callainos, 7 Golden, 15 Interruptus og 2 Ancistrus.
Maleri-hannen var oppe og spiste pellets i sted, så han berger visst for saltbadet i hvertfall. Blir spennende å se om metoden funker. Salt er jo billig medisin, og noe alle har i huset (vanligvis).

Og jeg må jo legge ved et bilde med det samme:
Når jeg tar bilder så skinner lyset fra armaturet ut gjennom glasset og på kameraet.
I lysåpningen mellom vannoverflaten og rammen i karet. Bare 1 cm høy åpning, men det er nok til at kamera og fingre blir opplyst og reflekteres i glasset. Det skjemmer bildene, og jeg fjerner det i Photoshop, hvis det går.
Løste problemet her om dagen: Svart isoler-tape! En remse under ramma var nok til å stenge for lyset. Gjorde det på alle karene (men ikke på siderutene) så nå er det lettere å ta bilder, og det ble også finere å se på akvariene.

Her blir det "speilbilde" av fingre og kamera like over ryggfinnen til fisken. Nå er altså den lysåpningen dekket til:

[External Image]
Syk maleri
Nå har jeg avlivet Maleri-hannen (se innlegg 380).
Etter å ha gitt den kur med Esha hexamita, et saltbad og Esha 2000 så ga jeg opp.
Den ble ikke bedre, og var tydelig plaget (rare bevegelser). Var jo redd den skulle smitte de andre også, men vet ikke hva som feilte den egentlig.
Stygt var det. Den hadde hvite prikker som minnet om bomullsdotter og melk, så antagelig var det sopp eller bakterieangrep. Da jeg forstørret dette bildet av den så kunne jeg se bloduttredelser også, så da ga jeg opp videre behandling.

[External Image]
Lek på jalo og malle
Placidochromis sp ´Jalo´- paret lekte her om dagen.
Han har pusset og stelt sanden foran en stein som har en vegg som skråner utover. Virker som at han renser sanden. Han tar seg en munnfull, tygger lenge og spytter den ut igjen i gropen. Han tar også en munnfull sand, senker seg ned i gropen med hodet på skrått oppover og spytter ut så det blir en "kratervegg", med fiskens lengde som radius ut fra steinen. Gropen blir mere forseggjort enn mbunaenes groper. De bare skuffer ivei og legger sanden i en dunge.
Hunnen har vært innom og sjekket forholdene mange ganger og "prøveligget" gropen, men hun liker ikke ancistrusene som har holdt til under steinen.
Til slutt ble det greit, så da ble det lek på dem.
Dessverre bar hun eggene bare en dag eller to, men det er jo vanlig for "førstegangsfødende". Øvelse gjør mester. Forresten så ble de forstyrret av de andre fiskene så det kan hende eggene ikke ble riktig befruktet.

Her er de igang, med steinen til venstre som "utgangspunkt":

[External Image]


I dag så oppdaget jeg at et ancistrus-par har gravd ut et hulrom under en modul i 375-literen, og lagt egg der.
Eggene er lagt helt inntil glassveggen så jeg kan følge med på utviklingen fra utsiden.
Her ligger far og passer på eggene:

[External Image]
Malleyngel
Vil bare legge inn et par bilder av ancistrus-yngelen. Her har det gått 4 og 7 dager, og de har svømt opp i modulen og henger oppe i spissen. Noen er fremdeles under isoporplaten jeg festet under modulen, for at fisk ikke skulle svømme inn der.
Dårlig arbeid: Tenkte bare på stor fisk da.
Jeg var nettopp og så etter hvordan det går. De fleste har søkt seg ned mot bunnen igjen og kommet seg ut der. Bare 5 - 6 stk igjen i modulen.

Dag 4:Far ligger og passer nyklekt yngel. Det ligger fremdeles tomme skal her:
[External Image]

Dag 7: Noen har havnet inni modulen og kommer seg ikke lenger opp.
[External Image]

Her er en hanne i et annet kar. Han har okkupert en kjeramikk-fugl jeg kjøpte på loppemarked, og henger gjerne ut av åpningen på denne måten. Full kontroll på mat og andre maller. Nå er det 30 - 40 ancistrus-yngel i karet, og de er "produsert" inni denne gjenstanden.
[External Image]
Kopp og fat
Jeg fikk en fødselsdagsgave jeg må vise dere: Et sett med kopp og fat, og det har blå fisk som dekorasjon
Fikk settet av noen som kjenner meg godt

[External Image]
Virus, fòr, NO3 og malleyngel
Skal oppdatere litt siden sist, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Vel: I 250-literen med Aulonocara og Placidochromis så fikk noen av fiskene et mystisk virusangrep. Særlig på Placidochromis-hannen.
Jeg prøvde litt forskjellige medisiner, UV-filter, ofte vannbytter, saltkur og fjerning av små kuler på fiskene (med Q-tips).
Link til bilder:
Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! Innlegg nr 85
Mistet en ny Aulonocara maylandi-hunne, men det var kanskje pga saltkuren. Hun bare este opp og døde etter noen dager. I dag døde en "Otter point"-hanne som hadde et lite sår på munnen og fikk innhul buk, men jeg er ikke sikker på at det er viruset som tok den. Resten av fiskene ser ganske friske og symptomfrie ut nå.

I 375-literen døde en delfin-hunne etter å ha fått innhul buk. I det karet har jeg også vært plaget med NO3-verdier på opptil 100 mg/L flere dager på rad, selv om jeg tar daglige vannbytter.
Nå mistenker jeg at et nytt fòr kan være årsaken til en del av problemene. Jeg hadde bestilt malawi-fòr fra en nettbutikk, men fikk diskus-fòr i stedet. Det heter JBL Grana Discus.
Det var mye dyrere og malawiene elsker det (små pellets som synker sakte). Selv mallene klarer å få tak i dette fòret. Fant ikke ut om det inneholder kjøtt eller annet skadelig for malawiene så jeg tok sjansen. Tror kanskje at delfinen og 'Otter pointen' kan ha dødd av nyresvikt pga den nye maten, men det blir jo bare spekulasjoner. Det samme gjelder NO3-verdiene. Forstår ikke hva annet det kan komme av. Det er to filter i det karet og jeg gjør rent bare ett om gangen for ikke å ta knekken på filterbakteriene.

I 180-literen er det nå to kull med Ancistrus-yngel. Jeg har satt inn info om gratis yngel på Facebook og i nettutgaven til lokaavisa, og det har da kommet et par stykker og hentet fisk. Morsomt å treffe nye akvarie-eiere, og å kunne gi bort småfisk. Den lokale dyrebutikken ble nedlagt i sommer så nå er det vanskelig å skaffe seg fisk her igjen.

Får legge ved et bilde av den flotte Trematocranus placodon-hannen:

[External Image]
Jeg bruker selv det nevnte foret og har ikke merket noe problemer med det.
Takk for den infoen Knutsen Det er jo greit å vite.
Angående NO3-verdiene så kan det forresten være gjentatte strømbrudd som er årsaken, og de varte i 2 - 4 timer. Det er fire uker siden, så jeg er ikke helt overbevist.
Ny rekemiks
En ny omgang med rekemiks er laget, men med litt ny vri. Hadde lagt litt skalldyrrester i fryseren, og brukte noe av det til miksen. Jeg tar det jeg har i huset (som kan være av nytte for fiskene).

Frosne erter
frossen forvellet spinat
15 hele, frosne reker
rester etter et krabbemåltid (tok ut bare kjøttet fra beina)
rester etter et rekemåltid (bare rekerogn)
spirulina flakfòr
pellets for ciklider
malletabletter

Litt mere "kjøtt" enn grønt. Av ferdig fiskefòr brukte jeg ca 1 eggeglass av hvert.
Kjørte det lenge i hurtigmikseren og frøs det ned i fire, flatkjevlede brødposer.

Prøvde miksen i dag og fiskene likte det, men det grumset til vannet. Skal prøve å få tak i agar agar (stivelse) til neste miks-produksjon.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siamesisk algespiser.
Hei igjen.

Nå er det andre gang jeg leser denne tråden fra begynnelse til slutt, er vel et år eller to siden sist

jeg oppdaget at du har SAE i et av malawi akvariet ditt, jeg lurer på hvordan dette går?

I malawikaret på jobben sliter jeg med penselalger og har tenkt på SAE, har funnet ut at de tåler en ph på 7.5.

En veldig flott tråd foresten utrolig lærerrik og flotte bilder.
Hei Tomandre. Trivelig å se deg her igjen, og takk for skryt
Joda; Har to stk SAE på ca 10 cm. Fikk dem som knøttsmå og har hatt dem bare sammen med yngel og ungfisk. Det har gått fint så lenge malawiene ikke er for store, og nå går dem i Aulonocara-karet og ser ut til å trives bra. Stadig opptatt med å pusse inventar. Kan ikke se at de savner en stim å være i.
Jeg prøvde å slippe dem oppi karet med større frittsvømmere, og i mbunas-karet, men måtte redde dem i full fart. Da sto de oppi et hjørne og prøvde å komme ut av vannet... Var bare å plukke dem med fingrene. De ble fort seg selv igjen etter å komme tilbake til kjent kar.
De har gjort en super jobb angående å holde karene fri for penselalger.
Jeg prøvde jo med eplesnegle også, men den døde etter noen dager.

En SAE som tar en hvil på en stein. Typisk positur:

[External Image]
Ja se der ja. Den er faktisk veldig flott denne fisken synes jeg.

Jeg har fangt inn min store SAE som skal få være med på jobben i morgen, er spent på hvordan det går, ser jo ut til at det går fint hos deg.
Dæsken der spratt den ut av hoven så det smalt i lystoppen, hmmm får gå på fiskejakt igjen jeg ser det ut til.... Takk for det flotte bilde av SAE`n.
Månedens akvarium
Åh! Bra stolt no, ja
Satt og leste i de forskjellige trådene og så at bildet av det ene karet mitt dukket stadig opp som "Tilfeldig akvarium" (trodde jeg). Kjenner jo igjen bilder jeg har tatt av fisk, planter og kar som tilfeldigvis dukker opp der på venstre side.
Måtte sjekke dette med karet som var der så lenge og ser det er kåret til
Månedens akvarium!
Kjempeartig, og til stor trøst siden jeg sliter pga lang avstand til dyrebutikk og andre akvarie-interesserte.
Tusen takk og stor klem til juryen og til alle som har stemt på karet :-x

Og for å følge opp det med detalj-bilder:
Jeg ble så fasinert av et bilde av Jalo-hannen. Hans lyse og mørke vertikale striper gir et synsbedrag. Stripene gir inntrykk av at fiskens side er like bølgete som et vaskebrett, men han er jo helt slett der. Kan vel forvirre en rovfisk, og samtidig lokke til seg kresne hunner

[External Image]
Jalo-lek og snegler
Placidochromis sp. 'Jalo reef' lekte igjen for et par dager siden, og de brydde seg ikke om at jeg tok bilder av dem.
Det pussige var at hannen bare svirret 10 cm over hunnen mens hun la noen egg om gangen, og tok de i munnen. De ble ikke befruktet først, altså.
Så, etter et par timer, fikk hun mørkere farge, striper og mørkegule finner og hale. Da først kom han ned og slepte gattfinnen mot sanden. Hun nappet etter den, og da ble vel eggene befruktet. Så fargeskiftet var visst et tegn på at nå var hun klar til det. Gikk ikke mye melke til spille her nei
Håper hun beholder de denne gangen da.
To Aulonocaraer som ødela for dem i begynnelsen var satt i arrest mens det stod på.

Hannen er så utrolig fin. Får ikke sett nok på denne fisken. Her er han i leksdrakt: De gule finnene og halen blir mere svarte hver gang han gjør seg til for henne:

[External Image]

Hunnen plukker egg:

[External Image]

Tar med et bilde av sneglene som jeg har til sneglespiserne Trematocranus placodon. De blir visst 5 mm og trives som bare det i 180-literen. Plukker noen hver dag.

[External Image]
Jalo-yngel
Jeg strippet Jalo-hunnen i dag, i frykt for å miste yngelen.
Var litt redd for at det var tidlig, bare 13 dager siden egglegging, men de hadde ikke eggeplomme lenger.
Hvor mange de var vet jeg ikke. 10 - 15 stk kanskje? De var veldig små, og ble borte i sanden jeg hadde lagt i bunnen av yngelposen. Derfor ble det ikke tatt bilder av dem.

Legger heller inn det her bildet jeg tok i går. Synes det ble fint, og et artig minne etter årets julefeiring.
ØNSKER DERE ALLE EN FORTSATT FIN JUL

Tre stk sprek ungdom i solnedgang (to av dem er mine):

[External Image]
Byggverket til placodon
Godt nytt år folkens

Jeg har vært utslått av influensa i jula (bra kjedelig!). Holder meg derfor hjemme fra jobb i dag, men kjenner at energien begynner å komme tilbake.

For å ha noe å gjøre så tenkte jeg å ta for meg byggverkene som fiskene lager i to av karene. Først Trematocranus placodon - hannen sitt "rede" i 375-literen. På engelsk heter det 'a bower'. Googlet oversettelse til norsk og resultatet ble 'et lysthus'. Hehe, det passet jo bra, men er nok feil ord.
For noen uker siden tok jeg ut de løse steinene for å få vekk rødalgene på dem, med det resultatet at hannen begynte å lage en stor grop, formet som et krater i den store sandflaten.
Han har gravd seg ned til isoporen, som heldigvis er varmebehandlet.
Gropen er nå ca 15 cm indre mål, og 40 cm ytre mål.
Jeg får ikke til å ta bra bilder av det, men legger inn noen som viser sånn noenlunde.
Må nok flytte ut den store delfin-hannen, for han går imellom når de andre viser tegn på lek.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Byggverket til placidochromis
Og her er den andre "bygningen": Placidochromis sp ´Jalo´-hannen sin.
Det må være godt over 1000 munnfuller med sand han har lagt opp rundt steinen med skrå side. Byggverket ruver 15 cm over normal sandhøyde på venstre side, og 30 cm bakover i karet.
På høyre side (midten av akvariet) er det omtrent ikke sand igjen, og jeg har lagt ut litt stein for å dekke liggeunderlaget som kommer til syne. Byggverket gir akvariet en illusjon om at det vil vippe rundt pga ubalanse
Under den skrå steinen har han altså ordnet seg en grop, og den er kledd med finere sand. Gropen holdes også fri for rusk.
Han skal få holde på så lenge han orker, uten at jeg ødelegger det. Jeg synes det er artig å følge med på hvordan fiskene innordner seg på denne måten.

Det ble forresten åtte yngel etter parets første vellykkede lek. Tre døde første dag, antagelig ble de skadet under strippingen.
De åtte går i yngelboks som henger i akvariet inntil jeg finner en bedre plass for dem. Vokser fort. De får knust flakfòr og yngelfòr i pulverform. Skal sette igang artemia til dem også. Dårlig bilde, men det er tatt igjennom svart myggnetting.

Renser gropen:
[External Image]

Sanden legges opp på venstre side:
[External Image]

Nysluppet yngel:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap