Kristins malawi-kar. (side 21)

JAMEN DU HAR JO OGSÅ BLÅ DELFIN!!!!
Ihh altså, det er den fineste fisken jeg nogensinde har set! Min hann har så fine røde læber at han bliver kaldt "hot lips" hihihi
Første gang jeg så Delfinerne var hos Annette som havde de først.
"De er mine" sagde jeg bare højt!! Så Annette fik at vide at hvis hun nogen sinde skulle sælge de, så var det mine, og det blev de så, jubiii. men det var jo ikke meningen at de så skulle blive syge da!
Jeg vidste ikke at de også spiste grønsager! kogte eller rå?
Jeg har de til at gå i en 300L sammen med en flok (10 stk.) Pseudotropheus esthera "rød zebra" som altså er Gule, så jeg vet ikke rigtig om det kann passe.
Karret er måske nok i underkanten af hvad delfin skal ha af plads, men jeg håber at det går. Virker til at der er mindre jagning efter at de gule er kommet i også. Jeg har også 4 små Aulonocara sp. "red Ruby" op i, men de tror jeg at jeg tar ud igen, da jeg jo heller ikke vil overbefolke karret. Resten af vores Malawi er i 450L Aahhh ikke helt jeg har en gjeng Chisumulae til at gå for sig selv i et 125L kar, som jeg har tænkt mig at skulle gå i 200L vi har i akvariekælderen, der hvor jeg har sneglerne mine også. Måske jeg også kan sætten en gjeng af "red ruby" sammen med de. Jeg syntes det er svært at finde ut af hvor mange fisk jeg kan ha gående sammen og hvilke.
Nu hvor jeg vet at det er Malawi du har, så er jeg blevet fast læser at din tråd. Her kann jeg vist lære mye. Ante jo faktisk intet om Malawi inden vi fik kjøbt de, fordi mannen min ville ha; "Fargerige fisk og ingen snegler" i stuekarret som hann fik købt!!!! Det fik hann og jeg fik mine Delfiner
Takk for trivelig innlegg Inge. Virker som at du har litt forskjellig spredt rundt omkring i huset. Artig
Delfiner er fine ja, og de er relativt rolige også. Min hanne har desverre blitt enkemann, og lar frustrasjonen gå utover de andre som lever i grupper. Sjalu?
Men jeg skal nok få tak i et par damer til han en dag.

Det hender de får litt grønsaker, men mest pga Ancistrus'ene som går i karet.
Stilken av en kokt brokkoli eller blomkål, rosenkål, gulrot eller annen kokt (fast) grønnsak etter middagen vår. Eller rå agurk.
Det kan bli litt mye avfall i karet så det er helst før et vannbytte at de får dette.

Det å sette sammen fisk er ikke enkelt nei, og man kan få mange overraskelser. Både positive og negative. Så det er ikke kjedelig med malawi-ciklider i hvertfall.
Vi får holde kontakten Inge. Skal lese hva du har skrevet i tråden din også.

Her er forresten en Ancistrus-hanne som koste seg med middagsrester i går, nemlig en kokt "baby-gulrot", sånn som man får kjøpt frossen sammen med erter (Findus?).
Jeg må ofte "lure unna" litt mat til hund og fisk når vi spiser

[External Image]
I morges ble delfin-hannen flyttet over til oppdrettskaret, i håp om at Trematocranus'ene leker i 375-literen. Han går i mellom hver gang Trem.-hannen får lokket til seg ei hue i sandgropen sin.
Nå går han i karet som jeg har bak meg her jeg sitter, og han stirrer meg i nakken og lurer visst på hvor han er. Så mye planter har han nok aldri sett før, men han tar det pent foreløpig. Ancistrus-yngel og snegler lever farlig en stund nå.

Noen timer etter flyttingen så tok jeg en titt på 375-literen. Var jo spent på om de viste tegn på lek. Men der var det ikke en eneste fisk å se. De hadde gjemt seg bak steiner og mellom moduler, og var tydelig engstelige, og det hadde vel smittet over på Blå ahli og Aulonocara. Trematocranus er en ganske "engstelig" art virker det som, og kanskje den rolige delfinen gjorde de tryggere i karet?
Det går seg vel til...

I jungelen, ser litt trist ut i sin ensomhet:
[External Image]

Noen Trematocranus-damer under en stein:
[External Image]
Det var et litt mislykket forsøk det med å ta ut delfinen. Fiskene som ble igjen fortsatte med å holde seg skjult det meste av tiden, så jeg satte tilbake delfinen i sted, etter fem dagers eksil. Nå er alt som før igjen. Fiskene kom frem igjen, og delfinen småjager dem for å markere hvem som er konge. Han er ihvertfall storfornøyd, det er lett å se.

Nå ble 180-literen ledig igjen, så 'Jalo'-yngelen ble sluppet løs der. Stooor verden!
Fra yngelboks til 1 meters kar. De tøffer rundt og gjør seg kjent nå.
Tre uker gamle, syv stykker og ca 12 mm.

De voksne malawiene godt gjemt baki karet (etter at delfinen ble tatt ut):

[External Image]

Endelig kom delfinen tilbake, og fiskene ble trygge igjen. Gjensynsglede?:

[External Image]

Placidochromis sp. 'jalo' yngel:

[External Image]
Flere Jalo-unger
Det har gått nesten en måned siden Placidochromis sp ´Jalo´-paret fikk sitt første kull
(11 yngel, hvor 7 har overlevd), og nå har de fått kull nr. 2.
Omtrent 30 yngel denne gangen. De går nå i 180-literen med sine fire uker eldre søsken, og får være i fred for dem.
Litt bilder fra da de ble flyttet:
De er godt kamuflert mot sand og elvegrus (i yngelboksen). Her er det over 25 stk:

[External Image]

Et bilde tatt gjennom myggnettingen:

[External Image]

Ny delfin-hun
For en time siden kom min samboer hjem fra Trondheim, og han hadde vært så snill å hente ny fisk for meg.
Ny dame til voksen Blå ahli, ny dame til Aulonocara maylandi og ny dame til Flipper, den store delfinhannen.
Hehe: Det var artig å se på Flipper som har vært enkemann noen måneder. Han stirret på den lille hunnen, fikk plutselig nesten svarte finner og så begynte han å jage vennlig vekk de andre fiskene.
Etter 5 - 10 minutter hadde alle gjemt seg bortsett fra hua, og han begynte å slepe seg bortetter sanden. Hun ble helt henført av han og glemte fort den lange reisen. På med maskara (svart stripe gjennom øyet) og bli med i dansen.
Her var det kjærlighet ved første blikk til tross for stor forskjell i størrelsen (hun er litt lengre enn høyden på halen hans).
Nå har jeg skrudd av lyset så de andre fiskene kan få roet seg.

Her er et par bilder av delfinene. Hun er visst mektig imponert, og spesielt i den ene eggflekken han har på gattfinnen. På det øverste bildet vises litt av T. placodon-hannen som gjemmer seg under filtermodulen:

[External Image]

[External Image]
Et par bilder av Placidochromis sp ´Jalo´ igjen.
De er nå 3 og 8 uker (1 og 2 cm). Deres brystfinner skinner som gull.

[External Image]

[External Image]
Så utrolig søte de var Delfinene dine!
Artig par med den store forskjellen i størrelsen!
Hei Lisa-S
Delfinene er fortsatt gode venner, men de har ikke lekt enda. Det blir vel. Ingen hast forresten siden jeg ikke har plass til flere kull med yngel.

Legger inn et nytt bilde av Aulonocara maylandi 'Sulfurhead'-hannen. Hunnen er i bakgrunnen. Han lyser fint opp i akvariet med sin kraftig, gule stripe som går fra nesen og opp til spissen av ryggfinnen. Han er også en fin fargekontrast til de andre som går i blått.
Og så har han så fine "eggflekker"!


[External Image]
Hvor har flipper fået sig en yndig dame! Jeg kan se at flipper er noget ældre end min hann, den har nemlig slet slet ikke så stor pukkel. Mine ene dame døde desværre men hotlips har stadig 3 damer at kose sig med, så han må ikke klage.

Vet du om white lips er en form for blå delfin også? bare med hvite læber istedet for røde?
Hei Inge.
Jeg er usikker på hvor nært beslektet Cyrtocara er med Placidochromis, men i følge denne artikkelen så er de ihvertfall i slekt (selv om denne er en annen underart):
Placidochromis sp. ''Phenochilus Tanzania''.
Trist uten Shira
I går fikk min hjertegode Shira innsovningssprøyte, 15 år gammel.
En helt spesiell hund som mange ble glade i.
Hun var sliten de siste dagene, og i går viste hun tydelig at hun ikke ville at jeg skulle dra på jobb. Vi satte oss på trappa og hun ville bare ha kroppskontakt. Min samboer tok bilde av oss.
Hun ble med på jobb (sov for det meste) og så dro vi til dyrlegen (etter en liten tur i fjæra først).
Hun har vært en del av meg selv, min skygge, vår store trøst, guttenes "lillesøster", motivasjonsfaktor på jobb (for folk som har møtt veggen), en ambasadør for hundene (mange som var redd hunder eller bare ikke likte dem tolererte Shira).
Det ble et stort tomrom etter henne.
Da jeg spiste middag i dag skar jeg bort en bit som jeg skulle gi til hunden, men hun var ikke der.
Så går jeg inn på Akvaforum for å tenke på noe annet, og ser at profilnavnet mitt er Shiramor. Får vurdere å forandre det etter hvert.

Siste bildet av Shira:

[External Image]
Huff, det er så forferdelig trist når man mister en hund, jeg føler med deg.
Trist å miste en følges venn og i sær etter så mange år i lag, hun var jo et familiemedlem. Føler med deg. Jeg var i lignende siuasjon for ganske nøyaktig to år siden, da måtte jeg ta min Monty til veterinæren, han ble 14,5 år.
Takk for det Rita og Bengt, dere er snille
Nå pakker jeg sekken og blir med venner på hyttetur, med innlagt roing og fiske, og det blir befriende og trivelig. Har vært lite sosial i det siste siden Shira begynte å skrante.

Ellers har fiskene mine det greit, ikke mye nytt å formidle derifra. Jalo-yngelen vokser, men utrolig sakte. Akkurat som delfinyngel. De holder seg friske og det er jo det viktigste.
Ha en fin helg alle sammen
T. placodon leker.
Da jeg kom ned i kjelleren i sted så så jeg at T. placodon holdt på med lek oppå en bakgrunnsmodul. Helt på kanten så noen av eggene trillet utenfor.
Delfinhannen var stadig og forstyrret dem, og spiste også de eggene som falt ned.
Han er jo sjefen i akvariet, og placodon-paret flyttet kanskje leken fra sandgropen opp til modulen for å få være i fred for delfinen.

Uansett var det artig! Jeg har hatt dem i to år snart, og har vært i tvil om hvilke kjønn fire av dem er. Lurte på om hun som lekte i dag var en underdanig hanne fordi den er stor og har litt spisse finner. Så er det altså ei hue, og da er vel de andre tre det også.
De stimer fint sammen disse.

Fikk tatt et par bilder som er sånn noenlunde, men med litt feile farger. Hannen er ikke så skarp turkis, og de flotte røde flekkene ble blasse.
Bildene viser ikke leken akkurat, men fiskene og litt av modulen. Hannen har mørk strek igjennom øyet når han er i lekshumør.
Noen egg har hun fått tak i for hun tygger, men har ikke stor hake.
Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Hannen:
[External Image]

Han og hun:
[External Image]
Selger fiskene
Nå blir det ferie til helgen, og hva er det jeg ser? Det drypper fra 375-literen!
Det passet utrolig dårlig akkurat nå, spesielt fordi jeg hadde tenkt å ha all voksen fisk gående i det karet (og la de to andre karene ta pause).

Derfor har jeg lagt ut alle fiskene for salg (se Rubrikk), og håper de får et nytt, godt hjem. Har egentlig lyst til å prøve meg på regnbuefisk og plante-kar i et kar eller to, men får vurdere det etter sommeren.

Det ble ikke yngel på Placodon`ene, men Jalo-yngelen vokser. Her er en av de største, og denne har nå begynt å få litt blå-skjær og mørk maske.


[External Image]
Hei shiramor!
Nå hadde jeg tenkt å undersøke litt om forberedelse til feriavvikling med fisk, og søkte opp tråden din....

Hadde det ikke vært for at det er et stykke ut til Frøya skulle jeg gjerne hjulpet deg med Malawiene, i alle fall noen av dem...

Og så må jeg si at jeg synes det er litt trist at du vurderer å trappe ned med Malawi - men alt har jo en ende... Jeg synes nå i alle fall det har vært fint å lese tråd og innlegg. Og håper at det løser seg med lekkasjer, salg - og annet. Og - fisk kan jo aldri konkurrere med hund. Ellers så er de jo ofte takknemlige beboere i huset, så lenge de ikke steller til vannlekkasjer....

God sommer!

Ouch! Drypping er ikke moro. Trist at du vil legge opp med Malawi da... Hvem skal nå fortelle meg når jeg har kjøpt feilmerket fisk

Jaja, håper du finner ut at du ikke vil slutte med Malawi, og at dryppingen bare kom av at fiskene splashet litt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap