Kristins malawi-kar. (side 22)

Hei og takk for hyggelige innlegg
Det drypper enda dessverre, og kanskje mer enn i går. Skummelt
Oppdaget det fordi treverket i bjørkeskapet var blitt fuktig og missfarget nede på en fot.
Vel, jeg hadde ikke tenkt å gi helt slipp på malawiene, men bare ta en pause. Har litt planer om å slipe gulv o.l., og nå dette med lekkasjen. Tenker jeg vurderer å kjøpe et helt nytt kar som passer til det skapet senere (og da skal det bli AkvaStabil, om mulig). Har egentlig ikke vært fornøyd med det karet uansett (trasig lys-topp mm).

Men i sted satt jeg og spiste middag ved 250-literen med Jalo og Aulonocara, og ble litt trist ved tanken på å selge disse. De er bare så utrolig fine, og de er bare perfekte akvariefisk synes jeg. Synes flere bør prøve slike i stedet for mbunas.

Tror kanskje jeg beholder de i 250-literen og selger resten. Skal tenke på det.
Det blir verst å si adjø til Flipper (avatar-delfinen) og T. placodon`ene.

Nå har det gått et par måneder.
Jeg har kvittet meg med 375-literen, tømt 250-literen og solgt all fisk utenom
3 stk Aulonocara maylandi maylandi,
2 stk Placidochromis sp ´Jalo´
2 stk SAE og
3 stk ancistrus.
De går foreløpig i 180-literen.

I sted bestilte jeg en Akvastabil 360 liter for å ha på det tomme skapet, uten å vite hva jeg egentlig skal ha i det. Enten mere malawi-ciklider, eller noe helt annet.
Har veldig lyst til å kjøpe tilbake delfinene jeg hadde. Savner Flipper veldig.
Drømte forresten at jeg hadde kjøpt dem, men hadde ikke rukket å fylle vann i akvariene. Måtte ha fiskene i hver sin plastpose i bokhylla...

Har litt lyst på et plantekar med bl.a regnbuefisk, men jeg får jo god tid til å tenke på det. Det blir nok et økonomisk spørsmål også.
Ja de delfinene dine var veldig fine, du får høre om du får kjøpt dem tilbake Blir spennende å se hva du går for, plantekar med regnbuefisk hørtes også veldig spennende ut
Det tok et par måneder før Jalo-paret og Aulonocara Maylandi'ene begynte å bli trygg i 180-literen som de går i midlertidig, men i går lekte begge artene. Sånn plutselig.
Fikk tatt et par bilder av Maylandi-paret i dag, før kameraet gikk tomt for strøm.
Hannen er så fin så! Hua også. Hun har blitt helt hvit, mot normalt grå.
Har ikke hatt yngel på disse før så det kan hende jeg tar vare på noen få, hvis hun har de så lende.
Glemte bildet:
[External Image]
Nytt akvarium
Lørdag kjørte jeg til Terjes Tropefisk på Hitra og hentet et 360-liters Akvastabil akvarium, med heldekkende lystopp for T5-belysning. Han hadde bestilt det til meg, helt nytt Kjøpte også ei rot og litt til.
Gleder meg til å starte opp med nytt kar, men har ikke bestemt meg for hvilke fisk som skal være der enda. Terje hadde mye fint og spennende å velge mellom, så jeg får sette meg i tenkeboksen en stund. Det meste er fra Sør Amerika og Asia.

Han hadde lite malawi-ciklider, dvs bare 3 stk: 2 + 1 Aulonocara stuartgranti "Maleri", og de kjøpte jeg. Artig å se hvordan de farget ut da de fikk komme sammen med annen malawi.

Det første bildet er tatt et par timer etter at Maleri`ene ble sluppet ut.

[External Image]

Det andre er Jalo`en som er på yngeljakt. Noen barn er bare til å spise opp, synes han.

[External Image]
Så spennende med nytt kar Gratulerer!
Gratulerer med nytt kar! Bilder?
Tusen takk dere
Jo da. Skal ta bilder etter hvert. Det er jo halve gleden, men foreløpig står det i garasjen etter prøvefylling. Må stokke litt om på møbler og eksisterende kar, men det blir...
Trist
Åh nei, så trist
Jeg har gått og kjent på et savn etter de store malawiene jeg hadde, spesielt hann-delfinen som jeg har hatt i noen år. Reddet han fra et malle-kar og han viste sin takknemlighet med mange timers underholdning foran akvarieglasset. Min "teddybjørn".
Savnet også hunnen og de fem placodon`ene.
Kontaktet derfor han som overtok dem for å kunne følge dem videre, men også med tanke på å kanskje kunne kjøpe dem tilbake.
Så forteller han at de er alle døde
Han hadde vært bortreist og kommet hjem til et havarert akvarium, med over 90 døde fisk i. Alt vannet hadde rent ut.
Trist at "mine" fisk var døde, men så utrolig trist for han, da! Ille greier.
Puuuuuh. Da har jeg lest hele tråden i en økt. Med en sovende guttunge på fanget. Du har en veldig spennende og morsom tråd. Må ta av meg hatten i ære for din kunnskap, oppfinnsomhet og dekidasjon til en fantastisk hobby. Nydelige fisker du har, og koselig å vite at de har det veldig godt.
Jøss, tusen takk Sjura! Det var jo morsomt, og en god trøst
Nå kristin - blir det malawi igjen.
Gøy å lese at du fikk tilbake Flipper. Og at han virket tilfreds med å ha kommet hjem...

Jeg har lest en plass at når det gjelder noen fisk så er det nok slik at de vet å kjenne igjen personer som gir dem mat. Lab. Fuellborni skal ha denne egenskapen, men jeg tror det gjelder for flere. I alle fall er det forskjell på enkelte av fiskene mine. Mine 4 Golden ser også ut til å kjenne igjen meg, og det er jo gøy.

Bortsett fra når man føler at de tigger om mat hver gang de ser deg, og at det som foregår utenfor akvariet er mye mer interessant enn det som foregår inni...

Gjetter på at det fortsetter med Malawi....
Lurer på hva slags kar du har oppe å går akkurat nå jeg? Du hadde så nydelige kar og fisker. Den dagen jeg får plass, råd og lyst så ønsker jeg meg et stort malawikar. Ble så betatt av historien om den enøyde fisken din. Og jeg kjenner ikke til Malawi. Men de høres ut som fisker med mye personlighet på godt og "vondt"
thankthefishtank
Gøy å lese at du fikk tilbake Flipper. Og at han virket tilfreds med å ha kommet hjem..


Hei du
Vel... Historien endte nok ikke slik nei, dessverre. Karet Flipper og placodonene gikk i fikk lekkasje mens eieren var bortreist, og dermed døde de + 90 andre fisk. Utrolig tragisk, spesielt for han, da
Men det er som du sier: Noen fisk blir mer fortrolig og viser litt ekstra interesse for enkelte personer. Flipper var en sånn "godgutt", hvis jeg kan kalle en fisk for det. Bestandig nysgjerrig på hva som foregikk utenfor karet, men samtidig en fredsmegler og `gentleman` for de andre fiskene. Kunne bråke litt, men uten å skade noen. Bare skled imellom og viste sin autoritet.


Sjura: Jepp, personlighet har dem virkelig. Jeg har lyst til å prøve noen andre arter, men er redd for at jeg kan bli lei etter en stund. Greit at det er fint å se på stimfisk osv, men jeg elsker jo å se på fisk som har noe på gang hele tiden. Og så er det spennende å se om jeg kan fange noen situasjoner på film eller bilde.

NÅ ER DET MIDDAG
Sjura
Lurer på hva slags kar du har oppe å går akkurat nå jeg?


Nå har jeg akkurat flyttet over de siste fiskene til 250-literen som har ny innredning, etter at jeg måtte flytte det til et annet rom.
De tre skifer-platene er de samme (men den til venstre er mørklagt her pga skygge).
Ellers er det stein og sand fra Frøya.
Fiskene er Aulonocara Maleri og Maylandi, og Placidochromis "Jalo".
Totalt 7 stk., og jeg ser de stortrives siden de er snar med å grave og å gjøre seg fin.

[External Image]
Lykkelig jalo
Hehe: Det gikk bare tre dager etter flytting så lekte Jalo-paret igjen.
Fiskene trivdes ikke noe særlig i 180-literen og grunnen til det tror jeg er pga sanden som var i det karet. Jeg hadde blandet i skjellsand fra stranda for å se om det hevet GH, men fiskene syntes visst den var for skarp. De gravde lite, og når de gravde så hadde de problemer med å få spyttet ut sanden.

For å øke trivselen i 250-literen så silte jeg ny Frøya-sand i en melsikt og brukte ikke annen sand. Jalo-hannen fikk den rosa steinen som han stelte så godt med, på samme plass som for 4 mnd siden. Og gjett om han ble glad Nå har han finpusset sanden rundt og laget en grop mellom steinen og skiferveggen, og nå legger de egg igjen.

Hunnen sjekker sandgropen (den skal tydeligvis ha rett helning og diameter):

[External Image]

Hannen kommer straks og viser seg i all sin prakt:

[External Image]

Jeg ble ganske fornøyd med steinene på høyre side i karet. Satte bare 3 + 3 steiner (to rekker altså) og la noen oppå og bak. Her ble det ei hule som de kan grave ut senere, og en som de kan bruke nå. Frittsvømmer-malawiene er ikke så avhengig av hulrom som mbunas, men noen plasser å gjemme seg i er en viktig trivselsfaktor.
Det er lysrøret som gjør steinene litt blå på bildet.

[External Image]
Oi fy f*** for en vakker farge på hannfisken. Han er rett og slett vakker. Godt de ser ut til å trives. Ingenting er bedre enn det. Rart så "små" omgjøringer kan gjøre at en fisk blomstrer på den måten. Håper du får kose deg med yngel fremover nå.
Hei kjempe fin tråd men jeg lurte på om du kan se på bilde i innlegg 426 av Aulonocara Stuartgranti maleri for jeg har samme type fisk og den har jeg kjøpt som copadichromis borleyi og det hadde vært fint om vi hadde hatt samme navn på fiskene.

Her er det mange fine bilder, ja delfiner er spesielle det var dem jeg savnet når jeg solgte alle malawiene og uansett åssen fisker jeg prøvde ut så var det ingen som møtte meg på samme måte som de. Nå har jeg bestilt meg nye og håper dem kommer snart
Rita: Aulonocara `Maleri`kan nok ligne på Borley siden den har blått hode, men Maleri er mye mindre og den har helt gul kropp. Den på bildet over her har litt orange i seg, men Copadichromis borleyi `Red fin` har mer rustrød kropp og blå finner (som på bildet her).
Ellers finnes det flere typer Copadichromis borleyi så de er litt forskjellige. Hvilken har du, og hvor lang er den?
`Ref fin` hanne:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap