Kristins malawi-kar. (side 24)

Hei Animorpher og Malawifan og takk for innspill
Sånne steiner finner jeg gjerne i sanduttak, langs veiskjæringer og stier. Kanskje de er nærmere enn du tror, Malawifan? Hvis ikke så får du komme til Frøya
og hente selv

Nå er planene for karet som følger: Etter nyttårsaften (bedre tid) skal jeg tappe ut det meste av vannet. Så skal jeg prøve å vippe opp skapet litt så jeg får skjøvet plastbiter under de tre beina langs bakveggen. Plastbiter klipper jeg ut av isbokser, sånn som det er vaniljeis o.l. i. Når karet er i vater skal det fylles opp igjen.

Jeg har bestilt følgende fisk som kommer om en uke eller to (antagelig):

En liten gruppe Apistogramma cacatuoides, Kakadueciklide
10 stk Melanotaenia boesemani, Boesemans regnbuefisk og
10 stk Pseudomugil furcatus. Synes at spesielt de siste her ser spennende ut.

Planter har jeg bestilt også, f.eks Rotala rotundifolia. Håper jeg får den like vakker som på bildet i basen.
Hehe, var redd for at jeg måtte hente de selv ja Aldri vært på ditt hjemsted, så plutselig er jeg der

Har nå en tyggende delfin hunn gående, håper at de andre kommer etterhvert, og tro det eller ei så har ancistrusene mine ynglet i det samme karet, og (fy meg) de blå acaraene la egg i går i det samme karet. Disse skal over i et eget artskar når Mor i Huset er i det følsomme lunet slik at jeg får lurt inn et kar til. De er det første fiskene jeg skaffet meg, og jeg klare rett og slett ikke å kvitte meg med de ! 20-30 black molly yngel i selskapskaret, og måtte gi vekk 15 palett ungfisk her om dagen grunnet plass mangel. Har fortsatt rundt 20 4 ukers yngel i oppvekstkar. Tror pinadø meg at mine Golden er i lek også, men de er unge så dette er vel bare " prøvekjøring" I disse tider er jeg i et godt humør tross dårlig plass til all yngelen jeg nå har/ser ut til å få.

Beklager at jeg brukte tråden din til å øse ut av meg, men jeg bare måtte Håper du forstår, og Godt Nytt År
Malawifan
Beklager at jeg brukte tråden din til å øse ut av meg, men jeg bare måtte :) Håper du forstår, og Godt Nytt År :)


Bare koselig det, vet du. Artig å høre at folk trives med det de holder på med. Ikke mangel på fisk hos deg. Lykke til med yngel og omplasseringer.
Og GODT NYTT ÅR til dere alle der ute
Regnbuer og annen ikkemalawi
Jippi! Plutselig har jeg fått både planter og fisk i ny-karet, og selv ble jeg veldig fornøyd. Fikk en del planter i posten i går. Helbilde kommer senere.
Synes at fiskene passer fint sammen både når det gjelder farger og fordeling i akvariet. Pseudomugil i øverste vannlag, Regnbuer i midten og Kakaduer nederst langs bunnen.


Kjøpte 5 Kakaduer. Den største har deformert underkjeve, men jeg skal ikke avle på disse så det gjør ikke noe. Fine tegninger etter bare 2 timer i akvariet:

[External Image]

10 stk Melanotaenia boesemani på 4 - 5 cm:

[External Image]

12 stk Pseudomugil furcatus på 2 - 3 cm. For noen vakre skapninger! Ikke lett å ta bilde av disse små lynene:

[External Image]
360 liter nesten ferdig
I dag har jeg strevd med å feste svart folie med matolje, som bakgrunn. Ikke lett når det er bare noen cm klaring mot veggen.
Uansett: Sånn ser karet ut nå (skal fylle opp med vann senere).
Litt forskjellige planter spredt utover får stå og gro seg til. Den store er Echinodorus barthii.
Ellers er det Rotala, Cryptocoryne, Anubias mm.

Tar med et bilde av kakadue-hunne også. Jeg visste ikke at de var så gule, men det passer jo bra.
Takk til Terjes Tropefisk På Hitra som har hjulpet med å skaffe fisk og akvarium.

Helbilde:

[External Image]

Kakaduedame:

[External Image]
Fantastiske bilder ! Hva er det dere alle gjør ? Jeg klarer rett og slett ikke å få til det samme

Første bud for klare bilder er vel å ha rene glass, både på utsiden og innsiden. Biofilm på innsiden (vises ikke, men kan kjennes med fingrene) er med på å gjøre skarpe kanter utydelige. Kalkrester og fingermerker på utsiden kommer frem hvis man bruker blits.
Skru av lys og annet som kan gi reflekser i rommet.
Helbilde av akvarier blir finest om man ikke bruker blits, men heller lang eksponeringstid. Tror jeg brukte 1/60 sekund og ISO 400 på det bildet over. Satte kameraet på ei hylle så det skulle stå i ro, og brukte bare akvarielyset. Fiskene kan bli uklare, men interiøret kommer fint frem da.
Uansett så er det bare trening og kamera-eksperimentering som skal til, og litt pynting i PhotoShop e.l. Og litt flaks. Man kan ta drøssevis av bilder uten å bli fornøyd, men så dukker det opp et helt spesielt innimellom som gjør mange timers "arbeid" verd strevet.
Regnbuer leker?
Jøss, i dag er Regnbuene flotte! Det må være ei leksmoden hunne i karet siden en del hanner plutselig har blitt ekstra fargerike og mye svartere enn i går. Skinnende metallisk lyseblå på ryggen. De har ikke vært så mørk før og de driver med noe inni Echinodorus-planten. Innimellom kommer ei helt grønn hue innom men jeg ser ikke at hun legger egg. De er jo ganske unge enda, men en gang må være den første
Tar det uansett som et tegn på trivsel.

Artig å se hvordan nye arter oppfører seg. Har f.eks en Blåøye-hanne som er litt større enn de andre, og han virrer rundt som en mygg og prøver å få kontakt med damene ved å vifte over ryggen med de gule sidefinnene. Møter han en hanne så kan de stå i "kryss" en stund og måle hverandre.

Det er umulig å få et klart bilde av Regnbuene, men dette viser kanskje hvordan de ser ut i dag.

[External Image]
kjempefint kar
og kjempefine bilder
men hvordan får du til å gjøre de store etterpå å legge de i 'teksten'???
Store bilder og alger.
Takk for det, du Nå ser jeg at du får til å legge inn store bilder når du skriver, så jeg kommer med en kortversjon:
Skriv tekst og legg ved valgt bilde. Post innlegget (viktig). Velg å endre innlegg og klikk på et bilde om gangen. Høyreklikk og velg "Kopier lenkeadressen". Velg ikonet for `bilde` over teksten du skrev og lim inn lenkeadressen der. Så OK. Adressen til bildet kommer i tekstruten, men vises som bilde etter at innlegget er postet.
Jeg synes noen ganger at det er best å skrive teksten etter at bildene er lagt inn, for å få tekst mellom bildene altså.

Noe annet: Jeg har vært borte i over en uke og kom hjem til et veldig grønt Regnbue-kar. Før jeg dro tok jeg en opprenskning og vannskifte, og håpet at fiskene hadde ordnet resten, men det var mye alger av forskjellige slag i karet da jeg kom hjem. Også penselalger som jeg har gjort alt for å unngå
Jeg har nok vært for ivrig med plantenæring i det nyoppsatte akvariet.
Nå har jeg skiftet vann og renset igjen, og har tilsatt Happy-Life Karbo i håp om å gi plantene litt ekstra (men ikke algene). Jeg har også lagt inn to lyspauser om dagen, på tidsuret.
Jeg får vurdere å flytte over to store SAE som har gått med malawiene i flere år. Var litt redd for det i tilfelle de tok med seg penselalge-sporer.

Sånn så det ut før i dag, etter at ruta var pusset:
[External Image]
Hei Kristin,

Har nå lest igjennom hele tråden og må si jeg er mektig imponert.

Mye bra lesning og ikke minst flotte bilder.

Mye flott fra Malawi sjøen.

Mvh Morten
Mer om alger
Hei Morten, og takk for det Tråden begynner å bli lang, artig at du liker den. Måtte ta en titt selv og kjente et savn etter noen av fiskene jeg har hatt. Husker de alle som forskjellige individer.

For å følge opp alge-problemene:
Jeg flyttet over en SAE (Siamesisk algeeter) på 10 - 12 cm og allerede etter et døgn kunne jeg se at den hadde forsynt seg godt av algene. Spesielt på steinene.
Den tror vel den har kommet til Paradis etter å ha vokst opp med malawi-ciklidene: Masse planter og masse grønne alger (ikke bare rødalger).

Steinen blir rensket for alger:

[External Image]

Den er tydeligvis stappmett og ligger mest og hviler mens den vipper på kulemagen sin:

[External Image]

Noen andre som liker algene, spesielt på rota, er Pseudomugil`ene. Umulig å få et godt bilde av disse, men her er det to par som holder på med noe på hver sin algedott. Ved neste bytur så får jeg kjøpe mose til dem og feste den på rota.
Hannene vifter med alle de gule finnene sine og er helt propell:

[External Image]
Hvor har det blitt av Malawiene ?
Hei Roy Fredrik.
Vel, jeg må bare innrømme at malawi-ciklidene krymper i antall. Ikke fordi jeg ikke vil ha de, men fordi jeg har problemer med å få tak i nye individer ved behov.
Nå er det bare 1 + 1 Placidochromis sp ´Jalo´ og
1 + 1 Aulonocara maylandi og
0 + 1 Aul. "Maleri" i 250-literen. Hannen døde nettopp av en ukjent sykdom. Prøvde alle knep og medisiner for å få den frisk, men den bare skrantet inn og så ganske stygg ut i huden. Resten ser helt friske ut.
I 180-literen går det 5 yngel av "Maleri" og en ungfisk av Jalo. Jeg hadde håpet at denne var ei hunne, men nå begynner den å bli blå så det var det altså ikke.

Skulle så gjerne hatt et digert og flott malawi-kar i huset, men må bare innse at jeg bor for langt utenfor "sivilisasjonen" til å få den drømmen realisert.
Hei Kristin. Satt å så litt å tråden din og fant noen utrolig fine bilder av en calloions eller hvordan det skrives Den som kom i hånda di å spiste.Det så bare helt vannvittig ut å oppleve.Nå har det seg sånn at jeg kjøpte ei hue VF av dette slaget som gikk å tygde sammen med mange andre malawi så da hadde det blitt mat.Nå går hu i et 110 alene og har spytta og det svømmer 10-12 gørfine yngel rundt.Ser nå at hu er ganske stressa og har vært det de 3 dagene etter hu spytta.Har en åpen avtale med butikken om å få levert hu tilbake for hu vil vel ha større plass og andre voksne fisk rundt seg igjen.Har desverre ikke plass til henne selv.Kan det være noe av grunnen at hu er stressa for at hu er VF?Moro med de små ivertfall.Håper jeg en dag kan få en som legger seg i hånda mi
Frøya er vel litt utenfor allfarvei ja. Blir vel Trondheim som er nærmeste akvarieforettning ? Håper ikke du legger helt ned Malawiene. Du har tatt mange fine bilder av dem. Desverre er ikke jeg like flink til og ta bilder.
Hei på dere
Abboren: Gratulerer med Metriaclima / Maylandia callainos og yngel. Jeg ble så fasinert av denne arten. Og yngelen er jo bare fantastisk der de svømmer rundt og er blå fra første dag. Dypt savnet siden jeg ikke har mbunas lenger.
Jeg vet ikke hvorfor fisken din er stresset, men det kan hende den bare er i ukjent område. Om viltfangede er mer nervøs enn andre kan jeg ikke uttale meg om siden jeg aldri har hatt VF.
Synd du må kvitte deg med den, men artig at du har yngel!
Lykke til med dem.

Roy Fredrik: Nærmeste dyrebutikk er på Orkanger, men det passer ikke å dra innom uansett. Tar jeg en tur til byen så drar jeg hjem på søndag, og da er jo butikkene stengt.
Hei.Ja de er skikkelig blå med en gangNei ikke godt å si med det stresset.Så kanskje ut som hun slappet litt mer av i dag ,men 110 liter alene med bare små blir vel for stusselig for hu fremover uansett så hu er levert tilbake.Egentlig en fin avtale.Fikk jo 8-9 små for en billig penge for jeg fikk igjen det meste jeg ga for henne.Hero"s på Hamar er en ganske bra akvariebutikk.De som driver med fisk der har tålig peiling og det går an å diskutere pris med de. Kommer bilde av blå små snart
Tidligere tok jeg vare på en Jalo-yngel og håpet på at det skulle være ei hunne, men sånn er den nå. På god vei til å bli en blå hanne. Den er 4 - 5 cm.
Spørs om det går å sette den til faren i 250-literen uten at det blir for mye bråk..
Begynner å bli fin i hvertfall. Så får jeg prøve å ta vare på ny yngel neste gang hunnen spytter. Skulle gjerne hatt ei hunne eller to til.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap