Kristins malawi-kar. (side 25)

å den var fin
har en 'jalo' på ca 6cm som driver å farger ut
har ragner wist kjøpt noen 'jalo'er' av deg???
Så artig Ragnar overtok noen fra et kull ja. Jeg har vært litt spent på hvor de havnet etter hvert.
Foreldrene er kjøpt på Nols i Gøteborg, og jeg kan ikke se at noen andre har registrert disse som akvariefisk i Norge. Så det kan hende at det er førstegangs oppdrett også for alt jeg vet.

Har du flere av dem? Uansett: Bare gled deg. De er utrolig vakre, også den hvite hunnen. Og de er ganske nysgjerrige, og et hyggelig akvarie-bekjentskap synes jeg.
Hannen er veldig ivrig på å lage sandgrop som han pusser og steller dagen lang.
ja, har den ene hannen som driver å farger ut og 1 hunner på ca 3-4cm. alle disse er kjøpt hos Ragnar Wist hadde mine anelser om hvor disse kom fra ja jeg selv synes 'jalo'en' er en av de fineste malawi'ene, endte opp med disse fordi den er i Hapliser stammen også hadde ragnar en flott hann som hadde farget ut så da kan man si jeg var GANSKE kjapp med å bestemme meg for disse:P
heisann
no går den 'jalo' hua som mest sannsynlig er fra deg og tygger blir spennende å se om hun spytter/tygger eggene eller om de vokser opp har for tiden 1 strigatus, 1 'jalo' og 1 blå ahli som går å tygger, spennende

har du noen som går å tygger til deg for tia no da?
Sittet å lest / sett gjennom tråden din nå. Mye fin fisk og akvarier du har artig å se hvordan du prøvde deg frem for å bekjempe algeproblrmet. Blir bare enda mere gira på å få i gang 720l min med Malawi. Kommer til å følge med inner her fremover
Fantastisk at det er flere som ser denne tråden

Jeg har selv lest og sett bilder i Kristin`s tråd i laang tid, og må med ydmykhet si at mye av det jeg kan i dag er takket være Shiramor Hun har også gitt meg gode tilbakemeldinger på mine mer eller mindre fornuftige spørsmål.

Har i dag et 720l + 530l med malawi, og ca 60- 70 yngel i egne oppdrettskar som spiser og vokser fantastisk. Har også vemodig solgt noen allerede til nye malawi eiere

Hadde det ikke vært for dedikerte mennesker som Shiramor, ville jeg vel aldri ha oppdaget gleden ved malawi og oppdrett av disse, og ei heller hatt så mye vann i stua som jeg har i dag

Takk skal du ha Shiramor !! Fortsett å gi av dine erfaringer, og post de her er du snill
Skulle jeg treffe deg på en auksjon eller annet, så vær forberedt på at du får en klem av meg

PS !!

Det er kun en eneste 5 åring i barnehagen til eldstemann som vet hva en chiklide er, og at de har babyene sine inni munnen Skal ha en liten biologitime hjemme hos oss for de barna som som er mest interessert i dette ( og de er det mange av !!!) med påfølgende pølsefest




Åh jøss så koselige tilbakemeldinger! Tusen hjertelig takk for det, og takk til dere også for mange spennende og lærerike innspill i diverse tråder. Jeg har dessverre ikke så mange malawi-ciklider igjen, så da er det litt trøst å se på andre sine også.

Jeg må være litt snar akkurat nå så dette blir kort, og uten bilder.
guramijenta: Jalo-hua spyttet mens jeg var på påskeferie, så de endte vel opp som fòr til resten av gjengen, stakkars. Sånn er livet. Ellers er det ingen som tygger, men så har jeg bare tre malawi-hunner igjen. Artig at dine har begynt med lek. Tror de fikk en god oppvekst

Anders og Malawifan: Skal skrive mer senere, men håper dere får minst like mye glede av malawiene som det jeg har / har hatt. Må springe...

God helg!

Hei igjen
Nå har det endelig vært litt å notere seg, og å ta bilder av, igjen.
Jeg tok sjansen på å flytte den unge Jalo-hannen over til foreldrene og de andre malawiene. Ser ut som at det går greit. Faren er blind på det ene øyet og gir lett opp jagingen av sønnen.
Artig å se på hvordan fisk reagerer når de har vokst opp bare med jevngamle og plutselig befinner seg i et kar med voksne fisk av samme art. Jeg synes tydelig at de viser en slags lykkefølelse og stor begeistring en stund, der de snuser på de andre fiskene og utforsker huler og de nye omgivelsene

Sønnen har ikke mye til farger enda, og han ble enda blekere for ikke å provosere den voksne hannen:

[External Image]

Mor er nysgjerrig og følger sønnen rund i karet stadig vekk:

[External Image]

Far er ikke helt fornøyd. Han jager litt og stiller seg opp med utspilte finner og hale for å vise sin autoritet:

[External Image]
morsomt å høre,kjempe fine bilder.
ser frem til flere bilder etter hvert?
Joda, har hatt akvariedag i dag og ryddet litt i planter og fisk, og skiftet vann.
Her er ei bøtte med Vallisneria 'Gigantea` som jeg har tatt ut av 180-literen. Tok vel halvparten av det som stod der. De vokser utrolig godt etter at jeg har stukket ned TetraPlantCrypto mange steder, pluss litt jern. Nå er de skikkelig grønne og vokser fort.

[External Image]

Og så flyttet jeg fem Aulonocara 'Maleri' yngel over til de voksne malawiene. De er
2-3 cm lang. Denne er visst en hanne, blitsen får frem litt gult på brystet. Det passer bra siden jeg har bare ei hunne igjen av den sorten.

[External Image]

Alle huler og åpninger sjekkes, og de fem små ser veldig fornøyd ut. Ingen har prøvd å spise dem heller (enda).

[External Image]
To hanner av Pseudomugil furcatus (ikke malawi) drev og sloss hissig i mange minutter, mens de fòr som en karusell rundt i akvariet.
Jeg fikk tatt et par bilder av dem (eller rettere sagt så tok jeg en hel masse bilder, men nesten alle var ubrukelig fordi fiskene hadde så høyt tempo).
Til slutt ga den ene opp og svømte utslitt avgårde med sammenklemte finner.

[External Image]

[External Image]
fine bilder, håper det går bra med den hannen som ga seg, den kan jo fort bli et mobbeoffer...
Det går sikkert bra.
Tror heller de kranglet om 1. og 2.-plassen blant mange hanner.
Da er det kommet til 2 kull med 'jalo' her et kull på 11stk og et på 13stk? er vanskelig å telle:P ble ikke så mange pr kull da, men foreldrene er bare ungfisk....
Det var artig! Gratulerer.
Noen ganger kan det være like greit at kullene ikke er så store. Det blir lettere å ta vare på yngelen, og å selge de når de blir kjønnsmoden.
Den unge hannen som ble satt inn til faren har mistet fargene helt og ser ut som ei hunne, utenom litt spissere finner. Det går heldigvis greit å ha de sammen.
Film av regnbuefiskene.
Jaja, jeg har fått smarttelefon og filmet regnbuene i det de fikk en malletablett. Må jo prøve kameraet på mobilen. Ble ikke toppers, og helt uredigert, men det er en begynnelse.
Det å legge inn filmen her, med bilde, fikk jeg ikke til. Bare en link:

http://youtu.be/NScnpXq2LGw

Junior i karantene
Det måtte gå som det bruker å gjøre med malawiciklider: To hanner sammen blir bråk.
Da jeg kom hjem fra jobb i dag så ser jeg at den voksne Jalo-hannen står og sturer, frynsete i finner og skjell, og med ett melkehvitt øye. Han er blind på det andre øyet fra før så han famler etter maten.
Sønnen har plutselig fått litt farger og striper og står og viser seg frem for faren, så jeg regner med at det er han som er synderen.

Det hvite øyet har nok kommet etter et krasj med en stein. Ikke uvanlig det, og det ordner seg vanligvis etter noen dager med vannskifte og ro. Det samme gjør frynser og småsår. Jeg gir senior en sjanse så lenge han ikke er helt apatisk.
Sønnen har jeg nå flyttet over i et karanteneakvarium. Far får være der han er så det blir minst mulig stress.

Junior ypper seg mot faren:
[External Image]

Far har fått ett hvitt øye og frynsete skjell på ryggen:
[External Image]

Her er Junior flyttet over i et ripete plast-akvarium, og finner trøst i hula han har fått.
[External Image]
Jalo og epler
Nå måtte jeg avlive Jalo-far. Øyet ble ikke bedre. Han var OK og spiste mat som lå på i sanden, men stresset fælt da jeg hadde i Esha-medisin. Det svei antagelig, og øyet ble plutselig verre. Triste greier...

Så fikk Junior komme tilbake til hovedkaret, og viste sin lykke ved å skru på litt farger ganske fort. Nå vil han okkupere en kjeramikk-krukke som en ancistrus-hanne holder til i, så de småkrangler litt.

I Regnbuekaret har det kommet en "mais" fra eplesneglene. Det er første gang jeg har opplevd. Jeg kjøpte sneglene fra Heidi Ingdal og har nå en gul og to blå av den sorten. Hvem som har lagt eggene vet jeg ikke, men regner med at det er en blå siden de er større enn den gule (men den gule kan jo være far til barna).
Det ser ut som at noen av fiskene har hoppet opp og forsynt seg av de nederste eggene.

Junior har fått litt farger igjen:
[External Image]

Eple-egg i armaturet:
[External Image]

Eplesneglene i regnbue-karet:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap