Kristins malawi-kar. (side 4)

Fina bilder det där.Och tänk på det att de bara blir ännu finare..hur det nu är möjligt!

Skrev lite fel på mitt svar .

Jag menade att du skulle lägga en växt i födselkassen som hänger i akvariumet(för det var en sådan du menade väll?)
För då får honan inte fart nog att hoppa ur.

Gass i filter
Ja, forstod det, Kjell
Det var ancistrus- og div. ciklideyngel jeg trenger yngelkar til, eller det heter oppvekstkar kanskje? Tror litersyken har tatt meg, gitt. Eller det er vel kanskje noen praktiske behov som må ordnes med etter hvert.

Måtte avlive en mbuna i dag. Oppdaget at det kom gass ut av det innvendige filteret (to fisk ble syke). Virker som at gipspulver har stivnet på filtersvampene og tettet det. Derfor gikk vannstrømmen forbi og det ble anaerob forråtnelse (eller noe sånnt) i svampene. Derfor gassbobler.
Skiftet ut svamper med blåsvamp og byttet vann et par dager.
En fisk ble bra mens den andre (den rosa hybriden (?)) var helt groggy og finneløs.
Heretter skal gipsen blandes med vann dagen før vannbytte for å unngå at det stivner i filteret.
Lærer stadig noe nytt. Hvor skal dette ende?!
Det är ju det som är det fina med denna hobbyn.
man blir aldrig full lärd och det är bra.
För det som var sanning igår gäller ej längre om du förstod vad jag menade.
Titta bara i gamla akvarieböcker.Många fakta fel där nu men så säger vi säkert om några år oxå om de böcker vi har idag !

Har faktiskt inte använt gips själv.Men det låter ju bra att blanda det i förväg.
Det enda jag stoppar i akvariumen är bikarbonat och lite salt ibland.
Vi har bra malawivatten i fredrikstad.
Blå ahli
Kjell Begby
Har det hänt något spännande i malawikaret den senaste tiden? Sciaenochromis fryeri är det lek på gång eller håller de sig en stund till?

Hvordan visste du det, da? I dag var det lek i karet og fru Ahli har munnen full av egg. Veldig artig. Trodde egentlig hun var for liten.
Hannen er såå flott. Har fått mørkere tverrstriper langs siden for anledningen. Rart det går an når skjellene er så skinnende metallic.

Får håpe det bli yngel. Det var jo en hongi-yngel i karet (ble med en plante), men den tror jeg ble spist.

Bilder: Ser dere eggene?


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jätte fina foton!
Hanen är den ca 10 cm? Tycker att den ser ut som han inte riktigt är "vuxen"
Tror faktiskt att den kommer att bli ännu finare...trot om du vill men jag tror det.
Han er vel kanskje 11 cm, og hun er 8 cm.
Bare artig det at de blir finere etter hvert
Fiskeskjell
Jeg satt og lekte meg litt med Adobe Photoshop og ble ganske betatt av hvor fine fiskeskjellene er forstørret.
Legger inn noen bilder her, uviss på hvordan kvaliteten blir.

1: Copadichromis borleyi

2: Blå Ahli (Sciaenochromis fryeri)

3: Maylandia callainos


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Uten blits
Jeg ble rådet til å ta bilde av karet uten blits for å få frem de rette fargene. Som sagt så gjort, og slik ble resultatet av det.
Synes at detaljene kom frem bedre her enn på det bildet tatt med blits.
[External Image]
Det var fina bilder och man kan se att "fjällen" inte ser lika ut i formen på de olika arterna!Fina bilder
Går du och vandrar fram och tillbaka nu Kristin!
Tänkte på din S.Fryeri hona skall väll snart spotta ?
Gjør nok det, ja Hun er i en yngleboks for sikkerhets skyld. Tar ikke sjansen på å ha yngelen i storkaret siden annen yngel blir spist der.
Hun har gått 15 dager nå så må vel være tålmodig litt til.
Etterpå skal de over i et 30-liters oppvekstkar. (Fikk det via gratistorget i lokalavisa).
Skulle gjerne ha tatt bilder, men kameraet er på påskeferie
Shiramor
Gjør nok det, ja :-) Hun er i en yngleboks for sikkerhets skyld. Tar ikke sjansen på å ha yngelen i storkaret siden annen yngel blir spist der. Hun har gått 15 dager nå så må vel være tålmodig litt til. Etterpå skal de over i et 30-liters oppvekstkar. (Fikk det via gratistorget i lokalavisa). Skulle gjerne ha tatt bilder, men kameraet er på påskeferie :-(



Va får familjen låna kameran av dig!!! hihihi

Sist jag såg en bild på honan så var det ett rejält tugg som hon hade!
tippar på 30 yngel de kan ju få upptill 45-50 st men så många har ej mina fått de ligger på runt 25-30st.

Det är nog att vara på den säkra sidan att ha henne i yngleboxen.

Har du några dammar i närheten där du kan fånga levande foder till dina fiskar?
Vel, det er JEG som låner kameraet når det er ledig. Får vel være fornøyd med det
Det er mange innsjøer her på Frøya, men er det ikke tidlig? Har ikke prøvd å fange levendefòr før.
Nej då Kristin det är kanon nu!

Mygglarver är det massor av.
Vet att Fredrikstad akvarieklubb var ute och fångade förra helgen.
Själv kunde jag inte följa med.Tar mig nog en tur i morgon.

Och att mata sina fiskar med levande föda är en höjpunkt ..se de jaga tex mygglarverna det är en härlig syn.

Men kom ihåg att ha en hink elller liknande med stor "overflate" så det ej blir syre brist om du fångar mycket.

Ett litet tipps fångar du jätte mycket kan du frysa ned de.
Använd sådan plastpåsar som man gör isbitar i så får du perfekta portionsförpackningar.
Fint, og takk for tips. Da har jeg sysselsetting i påska, hvis jeg klarer, da.
I dag var det minus 5 og bitende vind. Trodde nesa skulle falle av :.(

Får sende med et bilde jeg har på PC`n. Noen av fiskene i Utaka-karet.

[External Image]
Shiramor
Malawi`n er fin å se på, men ikke så grei bestandig. Sånn kan det gå når en Golden enkemann får seg ei ny kone. (Fisken ble avlivet etter at bildet ble tatt). I ettertid spekulerer jeg på om det kan ha vært en hanne allikevel, men den så veldig ut som ei hue i butikken. Neste gang jeg skal sette inn ny fisk så skal jeg: Ta ut alle fiskene i karet og ominnrede, før den nye fisken og de "gamle" får komme i karet igjen. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/15886_145549_1.jpg[/IMG]

ser jo ut som finneråte men du skriver jo at den har sloss?
Ja, det kan være et hardt liv å være malawi-ciklide.
Neste gang jeg skal sette i fisk så skal det være flere nye på en gang, så ikke all aggresjonen går ut over kun en stakkar. Hele gjengen var ute etter denne ene.
Yngel-kar
I lokalavisa er det et "gratis-torg" på nettutgaven, og der fikk jeg tak i et
30-liters plastkar med lystopp. Veldig oppskrapet, men greit nok til
et yngel-kar. Har satt i en liten varmekolbe og et lite filter med
blåfiltermatte og substratkuler.
For å gjøre det litt "hjemmekoselig" og trygt så har jeg ordnet med en liten steinrøys.
Her går nå Fryeri-hua, og hun har nå tygget i 20 dager.
Kan se at i "hakeposen" er de gule eggene nå blitt til svart yngel.
Ble dårlige bilder her pga stripene i karet.


[External Image]

[External Image]
Fryeri-yngel
Da ble det endelig yngel på Fryeri-ciklidene
Hun holdt dem i 26 dager, og da slapp hun ut ca. 30 stk.
De går nesten i ett med biltemasanden så jeg skal skifte ut med mørkere sand senere. De blir vel tryggere også da.
Jeg har prøvd litt forskjellig fòr: Rekemiks, malawi flakfòr og en bit "malletablett". De liker visst alt
Nå skal jeg prøve å feite opp mora litt før hun går tilbake til Utaka-karet.

[External Image]

[External Image]
Helgevask
Fryeri-mor ble lei barna etter tre dager så da fikk hun dra tilbake.
Det ble stor gjensynsglede i karet. Tenkte det kunne bli et problem å sette henne tilbake igjen, men det er kanskje bare mbunas som er så sære?!

Søndag var det tid for vannskifte og pussing av glass. Min sønn Daniel var på besøk og tok dette bildet: Mor vasker kar .
Shira ligger på gulvet og følger med.


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap