Kristins malawi-kar. (side 5)

Det er en del kiselalger i karene, og det synes jeg ikke er fint. Trasig også hvis det dekker til den dyre modulen med mørkebrun fløyel.
Vil gjerne ha grønne alger, da.
Begge rørene i Utaka-karet er "gamle" og bør skiftes ut. Så jeg kjøpte et som heter "Super-light" på 10.000 kelvin i håp om at det hjelper mot brunalger. Skulle liksom være tilnærmet sollyset.
Det ble stor forskjell. De varme tonene som var i karet ble skiftet ut til et slags grønnskjær. Men lysere ble det. Får se om det hjalp mot algene. Planter og det grønne filter-røret ble knallgrønt, og delfinciklidene ble helt bleike.
Ikke bare det, men fiskene samlet seg i et hjørne og det så ut som at de ville rømme
Tok et par før- og etterbilder, med samme innstilling.

Bilde 1: Før rørskifte.
Bilde 2: Etter rørskifte.
Bilde 3: Hvor er resten av sjøen? Vi vil vekk herfra!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hej Shiramor

Har du några malar i ditt akvarium?

Hei Kjell!
Jo da, jeg har ancistrus, men om de spiser kiselalger vet jeg ikke.
De klarer ikke å holde algene i sjakk uansett. Den eneste jeg ser som direkte river løs og spiser disse små, brune klumpene er en Melanochromis interruptus - hunne.
Legger ved et par bilder ang. temaet:
Bilde 1: Ancistrus-par på rota.
Bilde 2: Mel. interruptus (hun) som beiter kiselalger.


[External Image]

[External Image]
Hongi-bilder
Tok litt bilder i "Malawi-hjem" i dag. De fikk en tomatbit på en gaffel og det syntes de var knallgodt! Hongi-far ville jo ha alt for seg selv.
Yngelen spiste de også etter å ha sett at tomat var godkjent føde
(velger jeg å tro).

Bilde 1: "Hei far, ser du noe rart, eller"?
(Mulig han ser seg selv i gaffelen).

Bilde 2: Yngelen prøver seg alene på tomaten
(Her ser vi speilbildet i gaffelen).

[External Image]

[External Image]
1: "Kan vi spise det der, far?"

2: "Ha deg vekk! Det er min mat!"

3: Hongi-far ble hvit av sinne da ancistrusen prøvde å få seg en bit.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tam
Et bilde av Hongi-far og ei Mel. interruptus - hunne.
Ciklidene er ganske tamme, spesielt når det er mat på gang.

[External Image]
Shiramor
Et bilde av Hongi-far og ei Mel. interruptus - hunne. Ciklidene er ganske tamme, spesielt når det er mat på gang. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/15886_080506184819_1.jpg[/IMG]

kultttttttttttt
Kondens fra lys-toppen.
Jeg plages med at det renner en god del vann ut av lys-toppen hver gang jeg åpner for å fòre fiskene. Dårlig patent på 375-liter`n det der.
Her om dagen fikk jeg se en liten dam på gulvet, under den ene benke-foten av bjørk. Sakte men sikkert har det sivet vann ned fra armaturet og holdt foten fuktig i måneder, så det var vannskade både der og på selve skapet.
Litersyken gikk over for en stund da... Heldigvis er det flisgulv.

For å få en slutt på det her tullet så klippte jeg noen biter fra en
iskrem-boks. Regner med at den er ganske giftfri.
Bitene limte jeg på lokket i armaturet for å lede kondens-vannet tilbake til akvariet.
Ser ut som at det fungerer greit.



[External Image]

[External Image]
Har du ikke dekkglass?
Har selv en tilsvarende topp på 540 literen min, og har ikke det problemet der, men jeg har jo da dekkglass...

Men mitt armatur er heller ikke bygget for å brukes uten dekkglass med tanke på kondens og tetting rundt drosslene (er det det det heter...?),
så det kanskje ikke helt identisk med ditt likevel
Kanskje det hadde løst problemet, ja. Det var med bare to dekkglass som ligger under lysrørene, så det kunne ha vært to til. Får skaffe det etter hvert.
Liker egentlig ikke dekkglass. Har hatt det før på et mindre kar, og det ble ofte et stinkende algebelegg (BGA) på glasset.
250-litern (AkvaStabil) trenger ikke glass så det er jeg veldig fornøyd
med
selv har jeg to utbrytere i form av en ål og en krabbe, som i beste fall bare stikker og gjemmer seg bak bakgrunnen om det ikke tettes ordentlig, så her er det ingen vei utenom dekkglasset
Kan ikke si at jeg har opplevd noe problemer med det heller, med tanke på lukt som du nevner... men vet ikke om det er jeg som har vært heldig, eller du som har vært uheldig
Koselig tråd ;D Så mange utrolig pene bilder! Akvariumene dine er såå nydelig! Samme med fisken ! ; ) Flink er du
Helt sikkert det siste (uheldig, altså). Skjønner ikke åssen jeg fikk et 100-liters akvarie til å fungere før internettets tid (80-tallet). Men som sagt så ble det jo litt problemer som jeg ikke fant no løsning på da. Har vel fått skrekken
ang. dekk-glass.
Det skal herved bestilles. Takk for rådet!

Takk for det Carroo! Det var trivelig

Glemte i forbifarten å kommentere alle de flotte bildene dine!
Virkelig flotte bilder av nydelige både kar og fisker
Skjønner at jeg har endel igjen å lære på den fronten i hvertfall:p
Tips til klare bilder.
Takk for det! Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger!

Ang. bilder:
Jeg driver og prøver meg frem, men noen tips kan jeg vel komme med:
- Nypusset glass. Det du ikke ser med øyet vises gjerne på bildet.
- Ta bilder når fisken er ved frontglasset, ellers blir den uklar / feil farge.
Grav ned litt mat for å lure dem frem
- Kortest mulig tid (f.eks 200). Blir bildet litt mørkt så kan du få det lysere
i photoshop.
- Litt lavere styrke på blitsen (ellers blir de lyse fiskene som speil). Stilles
inn i menyen på kameraet.
- Ikke ta bilde for nære. Da blir noe av fisken uskarp, og blitsen lyser dem
opp for mye. Jeg forstørrer og klipper i Adobe photoshop i stedet.
- Jeg bruker ofte ISO 200
Har forresten et Canon 350D.

Håper dette kan inspirere til flere bilder! Veldig artig å se på andre sine, synes jeg.
Ny fisk :-D
Endelig!!
Etter 11 mnd med stadig søk, bestilling, annonsering ++ etter yndlingsfisken min så har jeg endelig fått tak i 4 yngel (Takk Ragnar!).
De er 2 cm og er en mbuna-ciklide med navnet
Maylandia callainos
(går også under navnet Metriaclima callainos).
De er noen utrolig blå fargeklatter i karet, og etter 3 dager så begynner de å komme frem.

Har også kjøpt to Golden-jenter på 4 cm. Har to hanner fra før; En voksen og en nesten voksen, og sistemann ble godt likt av jentene.
Disse to berger bra heldigvis i motsetning til den jeg skaffet tidligere.
Bare velstand altså

[External Image]

[External Image]
Grattis Shiramor!

Gott att ha Ragnar W.Är ynglen från han eller kommer de från Nol?

Fina fiskar

mvh Kjell
Ahli på jakt
Takk takk Kjell

Han kjøpte foreldre-paret i Sverige (tror jeg), men om de kommer fra Nols vet jeg ikke. Skal spørre.

Jeg har 35 Sciaenochromis fryeri-yngel gående i et 30-liters kar, og ble fristet til å prøve å sette et par av dem (de største) tilbake til Utaka-karet.
Der går også foreldreparet deres (mor tygger igjen).
Siden blå ahli (som den også heter) lever av yngel i naturen så satte jeg de små først i en yngelboks i karet, og reaksjonen lot ikke vente på seg. Ingen tvil: Den vakre ahli er rovfisk. Spiser gjerne sine egne unger (i karet ihvertfall). Med angrep mot boksen, raskere enn hva øyet kunne fange, prøvde den å ta yngelen. Da tok jeg de tilbake igjen, men en ble raskt slukt av sin far da den hoppet ut av boksen.



[External Image]
Tar med det her bildet også.

[External Image]
Delfinciklidens spesielle matsøk
I Malawisjøen lever Delfincikliden i symbiose med store, sandspisende ciklider som Fossorochromis rostratus m.fl..
Delfinen svømmer etter "sin" fisk og spiser småtterier som rotes opp når den siler sand gjennom gjellene.
En sandspiser har vanligvis bare en delfin etter seg, men noen ganger svømmer delfinen etter sammen med yngel.
Møter de en annen ciklide med samme adferd så vil delfinen jage vekk denne, så delfinen anser "sin" fisk som sitt territorie.

I akvariet så kan denne adferden sees hos delfinene mine, spesiel hos den jeg kaller "Molefonken" (tror det er en han). Under vannskifte så bruker jeg å holde hageslangen inni hånden mens jeg roter i sanden med fingrene.
Molefonken kommer med en gang og er veldig interessert.
Han følger ivrig med på om jeg roter opp småsnacks og spiser gjerne det brune gromset som legger seg i sanden langs frontglasset.

Artig det at fiskene har beholdt noe av sin naturlige adferd. Synes egentlig at det er ganske viktig , og en stor grunn til i det hele tatt å holde fisk.
Det er mange nok fisketyper som har mistet sin "personlighet" pga masseproduksjon, hybridisering, produksjon av teknofisk mm.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap