Kristins malawi-kar. (side 6)

Hej Kristin!

Ser du har sällskap .
Vet inte om du känner till det men detta är ett naturligt betende.

Inte det att de går brevid dig när du gör rent karet men i naturen så brukar C.moorii gå med Fossorochromis Rostratus .De är följeslagare .det går till så att Fossorochromisen som blir ganska stor ca 30 cm går och gräver och tar stora mängder sand genom munnen och gälarna detta tar C.moorii och utnyttjar för det virvlas upp massor av organiskt slam som de plockar godsaker från.

Kort sagt Kristin du är substrat Fossorochromis rostratus...

Tufft foto Kristin!
Såg inte det i första inlegget ...detta viste du...hihi

Du han ändra medans jag skrev hihi ja ja

så kan det vara .men fint foto som sagt
Takk for det, Kjell
Ja, i følge MalawiCarsten så svømmer de etter bl.a Taeniolethrinops praeorbitalis og Fossorochromis rostratus. Leste et annet sted at en Protomelas kan "brukes" også.
Synes han er litt "søt" da, der han stirrer optimistisk på fingrene
etter godbiter
Jeg klarte jo ikke å grave og ta bilder samtidig, så bildene er tatt av Svein Arne Sandbugt. Rett skal være rett.
hej Kristin


Det står väldigt bra om detta i boken till Ad konings :Malawicikider i sin naturliga miljö Tredje upplagan,Den är på Svenska

Det är en mycket bra bok om du inte har den så skulle jag rekomendera den.

Har den fjärde upplagan oxå men den är tyvär på Engelska.
Vet inte om jag tycker den är värd pengarna när man redan har den 3 upplagan..visst några nya bilder men.Nackdelen är att den blir lite tyngre att läsa på grund av Engelskan.


mvh Kjell
Spist yngel
Nei og nei
Der forsvant den ene av fire blå callainos-yngel jeg hadde.
Kom hjem fra jobb og så at Hongi-hannen plagdes med noe i halsen, og etter en stund så hostet han opp en halv callainos. De andre ungfiskene er visst sjokkert…
Tror ikke det er Hongi`en som har tatt den av dage, for han er så tollerant ovenfor ”ungdommen”, men kanskje har den dødd av for stor pelletsbit, eller blitt sittende fast, og så har Hongi funnet ut at han kan spise den døde fisken.
Triste greier. Håper det er igjen små callainos-hunner der nå, for den halv-voksne callainosen jeg har fra før er en han, og jeg håper å få yngel på disse en gang i tiden.

PS: Foreldre-paret kommer fra Nols i Sverige.


[External Image]
Mager ciklide
I Utaka-karet går det ei Aulonocara jacobfreibergi "Otter point" – hunne som har blitt fryktelig tynn.
Årsaken er at hun ikke har funnet ut hvordan man spiser i et akvarium.
Hver gang jeg fòrer de, enten det er rekemiks, pellets eller flakfòr, så stuper hun ned og begynner å sile sand i håp om å finne mat.
Det er en naturlig måte å søke mat på for dem, men i karet så sulter hun snart i hjel fordi hun ikke henter mat lenger opp.
Noen som vet om malawi-fòr som legger seg på bunnen? (Hvis det kommer så langt, da).
Bør man avlive slik fisk?

[External Image]

[External Image]
Trist att höra Kristin

Ta och testa att ge henne musslor.
Det luktar skit men fiskarna älskar det.

mvh Kjell
Nå kjenner ikke jeg stort til disse ciklidene, men ville det ikke fungere med feks synketabletter som Tetra Tabimin. Eller om dette er for rikt på protein så finnes det muligens andre malletabletter som oppløser seg lett nede i sanden. Bare en idè her fra meg
Ja kanskje det
Vasser jo i blåskjell, tanglopper o.l. her ute på Frøya.
Takk Kjell, det skal prøves! Hadde bare glemt det.

Og takk for svaret "Tante Astrid". Jeg gir de malle-tablett av og til ( til ancistrusen), men den blir stjelt av de andre.
Fester den i en agurkbit også, men hun her er overbevist om at all mat er bortgjemt i sanden
Tångloppor ala blåmusslor låter kanon!

Du har ju ett helt skafferi Kristin rakt utanför fönstret!

mvh Kjell

Har du ett litet akvarium hon kan gå i Kristin?

Så du kan göda henne i?

mvh Kjell
Et ekstra kar? Da må jeg flytte over yngel til plast stablekasse og skaffe et filter og varmekolbe.
Eller jeg kan jo la henne gå sammen med yngelen. De er et par cm nå så det skal gå.
Takk for tips igjen. Skal legge en plan...
Tegn på tyggende ciklide
Har et par damer som tygger:
Bilde 1: Aulonocara sp. "Stuartgranti Maleri". Hun har ikke så stor hakepose, men den "froskemunnen" er også et tegn, og at det ser ut som at hun "tygger" på eggene.

Bilde 2: Blå ahli ( S. fryeri). Med skikkelig hakepose.

Enda et tegn er at hun svømmer etter fòrbiter uten å spise. Virker som at de vil ha maten, men at de har "kjevelås".

[External Image]

[External Image]
Tanglopper
Da har akvaholismen vist seg igjen
Var på besøk hos et vennepar jeg ikke har sett på lenge, og fikk dem med ned i fjæra for å fange tanglopper...
Et lite utbytte ble det (utrolig vanskelig å håndtere de der små dyra).
Fiskene ble overlykkelig, og loppene var borte på 5 sekunder.
Fikk såvidt tatt et bilde av Maleri-hannen som spyttet ut sin loppe for å snu den.
I tillegg fikk de ei knust strandsnegle i småbiter i håp om at den magre hua klarte å få i seg litt. Snegle var også snadder.

[External Image]
Liten krabbe
I dag heiv jeg oppi resten av loppe-fangsten, og det samme skjedde i dag: Loppene ble spist før jeg fikk opp kameraet.
Men så får jeg se en liten krabbe som rusler på bunnen. Stakkaren var mindre enn en lillefinger-negl, og var blitt tatt som loppe.
Ciklidene var nyskjerrig på den, og krabben sperret ut alle beina når noen prøvde å spise den. Det likte de ikke.
Til slutt endte den i magen på Maleri-hannen den også.

[External Image]

[External Image]
Hey
Kjempe flotte bilder!

Liker godt å følge med på denne tråden.
Men hva slags kamera bruker du?

Mvh Jonas
Fina foto shioramor
Krabbor har jag aldrig matat mina med men det är ju fin mat
Hei, og takk for skrytet (rødme).
Jeg er jo ikke no` fotograf, men det skjer jo så mye i karene hele tiden.
Så i tillegg til akvariehobbyen så har jeg fått en hobby til:
Situasjonsbilde-fanging (Fiske-papparazzi).
Har ikke mange karene, så da må jeg nøye meg med det som skjer hos Malawiene.
Kamera: Cannon EOS 350 D Linse: Cannon EF-S 18-55mm.
"Ung-karet"
Har vært så heldig og fått låne et 80-liters akvarium av en kollega
(takk Janne!).
Blå ahli-yngelen har blitt 12 uker og de trengte større plass, så nå får de gå her i "Ung-karet".
Her går også den magre hua av Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point" (hun som bare siler sand). Får se om jeg får feitet henne opp litt her.

Karet har enkel innredning. Skal jo ikke vare evig...

[External Image]


[External Image]
Bilde 1:
Her er "Tynna". Hun og Ahli-yngelen går fint sammen.
Bilde 2:
Her siler hun sanden ved siden av malletabletten :-o

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Helgesen
Reklame for plussmedlemskap