Kristins malawi-kar. (side 7)

Næmen !!
Oppdaget plutselig en enslig liten Fryeri-yngel som har overlevd prøveutsettingen i storkaret.
Jeg var sikker på at den også var blitt spist av de voksne.
Den har gått der i fire uker, og er veldig sky, stakkar. Såvidt den titter frem når det er mating på gang.
Blir vel en tøffing det der...

[External Image]
Nye steiner
Jeg kom over noen steiner på jobb som passet ypperlig til
steinrøys i "Malawi-hjem" (etter min smak).
De er ganske firkantige, med avrundete hjørner. Lett å bygge med.
Svart med hvite striper. For å få et naturlig utseende så bør stripene ligge samme vei, og det var ikke så enkelt.
Inni steinrøysa ligger PVC-hula skjult.
Har også en høy, flat stein satt opp mot bakveggen for å
etterligne en bergvegg. Denne står oppå et par biter av teglstein for å heve den maksimalt. Teglsteinene blir skjult av sanden.

Bilde 1: Steinrøys
" 2: Hele karet.

[External Image]

[External Image]
Veldig flott! De passet perfekt i Malawi-karet
Yngel-felle
Takk for det Mona! Ja, de var mye enklere å ha med å gjøre enn runde fjære-stein. Likte fargen også

I morgen skal jeg ta med ca 30 stk Ahli-yngel og 9 stk Hongi (7 mnd gamle) til Trondheim for å selge dem. Føler at det blir som å ”ta med fisk til Lofoten”, men sånn blir det når ingen vil kjøpe malawi her jeg bor.
Uansett: Ahliene er grei å fange siden de går i et oppvekstkar, men Hongiene var verre.
Sånn går det når man lager labyrinter i karet.

Prøvde først med en sånn plastkurv for nektariner, med nettet på. (Bilde 1). Laget et lite hull og la inn malletablett. Hullet var litt for stort så callainosen presset seg inn, hentet tabletten og tok den med ut av hullet. Den ødela hele opplegget, for no var det matsmuler i hele karet.
Så ble det flaskemetoden: Klippet av toppen på en plast imsdal-flaske og snudde den. Laget noen småhull for å få litt vannsig igjennom fellen så fiskene lettere kunne lukte seg frem.
Hongi-far ble veldig interessert og jaget vekk alle som prøvde seg (Bilde 2 ). Spesielt ancistrus og yngelen jeg skulle ha tak i.
Flyttet flaska litt rundt og noen ganger så ville alle de voksne inn i den (Bilde 3).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fangst av yngel 2:
Så omsider ble de lei og da ble det de yngre sin tur. Først to Golden og en Hongi (Bilde 4).
Fikk noen til, tok et par med hov, så ble det stopp.
Prøvde også å sette flaskehalsen i nektarin-boksen med reke-bit inni (Bilde 5). De voksne ble hysteriske, men ingen Hongi-yngel fikk komme inn.
Nå er det kveld og to Hongi svømmer fremdeles i karet så jeg får prøve litt i morgen tidlig også.
PS: Setter man opp en slik felle så må denne sjekkes opp ofte. Mye innestengt fisk tar livet av dem, eller en stresset fisk rundjuler en annen som ikke kommer ut.

[External Image]

[External Image]
Cyrtocara moorii - delfinciklide
Den største delfincikliden drev og yppet seg og småkranglet med Fryeri-hannen (Bilde 1). Jeg spekulerte på om delfinen kunne være en hanne, så Kjell B. foreslo at jeg skulle snu den og sjekke der.
Bilde 2 viser at det er en hun. En stor og en liten kjønnsåpning.
Hanner har to små.
Så sjekket jeg den unge hannen, og han er også ei hue.
Dermed var det bare å skaffe ny hanne, og den fant jeg i et utstillingskar på nesten 2000 liter, sammen med digre maller og oscar + +
Hentet den i dag (fanget med laksehov), og nå går den i en 80-liter (karantene) sammen med den største hunnen. Lite akvarium, men lykkelig fisk! Tok ikke lang tid før de begynte å flørte :-x

[External Image]

[External Image]
På bilde 1 holder de på med ringdans, men om hun legger egg vil tiden vise.
Bilde 2: Han er mye større enn henne.

[External Image]

[External Image]
Neste dag var det tygging på gang så da ble "Flipper" satt over til storkaret. Ble ikke lange karanteneoppholdet, men får ta sjansen på at det går bra. Den tyggende hua får gå og tygge i ro og fred i 80-literen for da slipper jeg å flytte henne. Delfiner spytter gjerne ut egg / yngel når de blir stresset.

Flipper glemte henne fort; I løpet av minutter fant han ei ny dame og begynte flørting tvert (Se bilde).

I går ble 250-literen valgt ut som
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=945.msg14952;topicseen#new]Månadens akvarium for augusti[/URL]
på det svenske forumet "Ciklider.se".
Jeg ble sååå overrasket og glad for det! Spesielt med tanke på at jeg har prøvd å finne alternativer til kjøpte bakgrunner, moduler mm., for å holde utgiftene nede. Har utallige ganger nesten bestilt malawi-bakgrunn, og det står fortsatt på ønskelisten, men nå slipper jeg å stresse med det.
Karet er OK som det er.



[External Image]
Her tygger den første delfin-hua
[External Image]
Grattis med tyggende delfinhunne og mndens kar Kristin.

Håper at det snart kommer noen små delfiner på deg.

Mvh Linda
Takk for det, Linda Kristin!
Det hadde vært artig om det blir noe, og evt hvor mange.
Fortsetter det sånn må jeg investere i flere oppdrettskar
Aulonocara stuartgranti
Det ble ikke noe av delfin-yngelen. Plutselig en dag så tygget hun ikke lenger.
Kan hende var hun for ung, men det er jo vanlig det at førstegangs-tyggende mislykkes. Neste gang, kanskje.

Jeg må legge ved et bilde av Aulonocara Stuartgranti "Maleri"-hannen.
Han har begynt å få fine farger, og han er riktig så fornøyd med seg selv.
Sprader bare rundt og viser seg frem for fotografen.

[External Image]
Arcadia T5 lysrørsett
Når jeg har lagt nye steiner o.l. i akvariene så har de etter et par måneder fått et mørkebrunt fløyelsteppe av kiselalger. Årsaken har nok vært for dårlig lys, så nå har jeg kjøpt to sett med Arcadia T5 lysrørsett for å sette i lystoppene. Begge er for et stk lysrør. De kostet flesk, men jeg er så lei av de algene. Fiskene liker de heller ikke.
I dag fikk jeg montert det ene settet på 39W i 250-literen.
Satte det bakerst i lokket, med reflektor og et rør som heter
Osram Lumilux Cool White.

Bilde 1: Pakker med Arcadia og reflektor.
Bilde 2: Slik ble karet med bare det nye lyset på.
Det ble jo mere lys bakerst og (den stygge) bakgrunnen vistes plutselig.

[External Image]

[External Image]
Bilde 3: Sånn var karet med bare de gamle lysene på.
Bilde 4: Og sånn ble karet med alle lysene på.

Planten og de gule fiskene fikk kraftigere farger, og lyset skinner igjennom noen av fiskene fordi det står baki karet.

Får håpe at det blir litt grønne alger i karet no, i stedet for brune.

[External Image]

[External Image]
Montering av arcadia lysrørsett.
ARCADIA LYSSETT i storkaret.
Så enkelt at selv Shiramor kan gjøre det

Det var for lite lys i karet på 375 liter også, og antagelig førte det til at kiselalger la seg som et brunt fløyelsteppe på steiner og annen innredning. Så i håp om å få mer grønne alger i stedet så har jeg satt inn et ekstra lysrør.
Kjøpte Arcadia T5 lysrørsett for 54w (et rør) og skrudde det fast bakenfor rørene jeg har fra før. Det finnes flere måter å feste et slikt sett, f.eks med dobbeltsidig tape. Jeg har valgt å skru det fast for sikkerhets skyld. Slik gjorde jeg det:

Bilde 1: På bordet ligger reflektor, lysrør og selve settet (kjøpes i tre separate pakker).

Bilde 2: Sånn ser lystoppen ut før montering (to lysrør).

Bilde 3: Det følger med klips som skrues på reflektoren. Dette festes til lysrøret. Den lengste siden av reflektoren skal peke inn mot midten av karet (for å fordele lyset riktig).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilde 4: Fant ut hvilken ledning som var lengst, og la de ut slik jeg ville ha de i forhold til utgang fra akvariet, og veggkontakt.
Skrudde opp den ene kontakten som skal på røret og tredde på låseringen.

Bilde 5: Skrudde sammen igjen. Gjorde det samme på den andre siden.

Bilde 6: Satte på medfølgende klips og merket av for skruehull. Brukte bor for å lage hull og så skrudde jeg det sammen. Det ble 4 skruehoder som vises oppå armaturet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilde 7: Her er det hele montert.

Bilde 8: Her er karet med bare de gamle lysene på.

Bilde 9: Her er karet med det nye lyset på i tillegg. (Uredigerte bilder).
Lysrøret som er satt inn er et "Power-Glo".

Skal bli spennende å se om det blir noen forskjell. Håper virkelig det, for settene og rør til begge karene kom på kr. 2.600,- til sammen.
Har lagt inn ei skiferplate til høyre i karet for å se evt. tilvekst av alger som kommer først.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
hejsan Kristin

Detta blev ju riktigt bra och det var ju bra bildserie du har gjort.
Du verkar ha en aldrig sinande ide ström med nya klurigheter .

mvh Kjell
Hei Kjell.
Takk for oppmuntring
Kiselalger er no dr...! Det er ganske deprimerende å bruke tid og penger på bakgrunner, huler osv, og så blir bare alt helt mørkebrunt.
Legger ved flere "før og etter"- bilder. Det her er en "steinhule":
Bilde 1: Nylaget
Bilde 2: 7 mnd senere.
Jeg har tatt den ut for å prøve å rense den for alger.

EDIT: Har senere funnet ut at dette er RØDALGER, og IKKE KISELALGER

[External Image]

[External Image]
Dæken, kiselalger hva kommer de av?
Har aldri hatt slike alger før og spørr da av nyskjerrighet.
Uansett så er det ikke fint med såpass mye alger.
Er det ingen fisker som spiser disse algene?
Trodde malawi spiste alger jeg, men ikke den typen eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap