Hvilket akvarie av disse bør jeg velge?
Jeg fikk ikke til å lage link, så prøver å forklare i stedet.
Jeg har planer om å kjøpe akvarie om en stund, og har tittet på en del nettbutikker som tilbyr dette, og har funnet to jeg liker.
Jeg er temmelig fersk og uerfaren. Derfor vil jeg helst kjøpe en komplett pakke så det blir litt mindre jobb. Her er mine to forslag:
Fra Akvasia
MP EHEIM Classic 240l bøk til kr 4 690,00
Inneholder:
-Akvarie
-lysarmatur
-møbelbord
-Eheim varmekolbe
-Eheim Classic 2213 utvendig filter
-Komplett filtermediasett
Fra Webzoo
Rio 240l Bøk kr 4 690,00
Inneholder:
-Akvarie
-Møbel
-100 L/T Standard H filter
-200 watts varmekolbe
-Armatur med to lysrør på 38 watt
Er noen av disse anbefalt å kjøpe, eller er det bedre å kjøpe fra en vanlig dyrebutikk?
Innbiller meg at det sistnevne blir dyrere.
Noen innspill?
Jeg har planer om å kjøpe akvarie om en stund, og har tittet på en del nettbutikker som tilbyr dette, og har funnet to jeg liker.
Jeg er temmelig fersk og uerfaren. Derfor vil jeg helst kjøpe en komplett pakke så det blir litt mindre jobb. Her er mine to forslag:
Fra Akvasia
MP EHEIM Classic 240l bøk til kr 4 690,00
Inneholder:
-Akvarie
-lysarmatur
-møbelbord
-Eheim varmekolbe
-Eheim Classic 2213 utvendig filter
-Komplett filtermediasett
Fra Webzoo
Rio 240l Bøk kr 4 690,00
Inneholder:
-Akvarie
-Møbel
-100 L/T Standard H filter
-200 watts varmekolbe
-Armatur med to lysrør på 38 watt
Er noen av disse anbefalt å kjøpe, eller er det bedre å kjøpe fra en vanlig dyrebutikk?
Innbiller meg at det sistnevne blir dyrere.
Noen innspill?
Postet 14.11.07 kl 22:25
Inaktiv bruker
Tips
kontakt Dahls dyrerike moss
vet de har ett knall tilbud neste uke...
69204860
69204860
Postet 15.11.07 kl 00:22
Inaktiv bruker
Kommer jo an på butikken, men får mit vedkomende var det ikke tvil.
Sparte en del på å kjøpe i butikk (ikke tilbud)
Nå skal det sies at butikken her er rimelig, enda ikke funnet noe som er biligere på nett fisk eller utstyr
Hvordan det er hos deg... veit jeg ikke. Poenget mitt er vel sjek priser i butikken også jeg var 100%sikker på at nett var biligst, men er sjele glad for at jeg sjeket butikk også
Marius
Sparte en del på å kjøpe i butikk (ikke tilbud)
Nå skal det sies at butikken her er rimelig, enda ikke funnet noe som er biligere på nett fisk eller utstyr
Hvordan det er hos deg... veit jeg ikke. Poenget mitt er vel sjek priser i butikken også jeg var 100%sikker på at nett var biligst, men er sjele glad for at jeg sjeket butikk også
Marius
Postet 15.11.07 kl 01:08
Postet 15.11.07 kl 06:09
Endret: 15.11.07 kl 06:10
Postet 15.11.07 kl 08:38
Hei alle sammen!
Tusen takk for gode råd. Var jammen bra jeg spurte. Jeg var nemlig overbevist om at nett var billigst. Men der ser jeg at det ikke nødvendigvis stemmer.
Er ikke så lett å vite hva man bør velge som ny i denne jungelen av akvarier; )
Men jeg har jo tilgang på alle butikkene i Oslo, og i allfall den nordre delen av Akershus, så bør jo være mulig å kommer over noe bra.
Men..
sitat av molle:
"kontakt Dahls dyrerike moss
69204860"
Takk takk! Det skal jeg prøve på. Er et stykke unna, men kan fort bli verdt det om tilbudet er bra nok.
Og ja, jeg vet at akvarie er jobb. Og stort sett elsker jeg den jobben. Men ikke like glad for den delen der man må skaffe utstyr og få det inn i hus. Kanskje også siden denne delen er den slemmeste mot lommeboka, student som jeg er ; )
Men det å velge fisk, planter osv og innrede er den beste biten!
Men må jo gjennom det å skaffe og sette sammen før kommer så langt, hehe
Men da skjønner jeg at jeg bør sette sammen selv. Da har jeg noen spørsmål..
Er det slik som det er på mange andre områder, at det er billigst å vente med å kjøpe noe etter jul?
Og er det slik at det finnes fy-fy-akvarier som man absolutt bør ligge unna?
Og motsatt
Er det noen akvarier som er "kongen av akvarier" som er klart å foretrekke? (forutsatt at det ikke er mye dyrere enn resten) Ser at Juwel og Akvastabil er nevnt.
Og tilsvarende med utvendige pumper?
Hehe..kanskje mest smak og behag det der..Men må jo spørre; )
Tusen takk for gode råd. Var jammen bra jeg spurte. Jeg var nemlig overbevist om at nett var billigst. Men der ser jeg at det ikke nødvendigvis stemmer.
Er ikke så lett å vite hva man bør velge som ny i denne jungelen av akvarier; )
Men jeg har jo tilgang på alle butikkene i Oslo, og i allfall den nordre delen av Akershus, så bør jo være mulig å kommer over noe bra.
Men..
sitat av molle:
"kontakt Dahls dyrerike moss
69204860"
Takk takk! Det skal jeg prøve på. Er et stykke unna, men kan fort bli verdt det om tilbudet er bra nok.
Og ja, jeg vet at akvarie er jobb. Og stort sett elsker jeg den jobben. Men ikke like glad for den delen der man må skaffe utstyr og få det inn i hus. Kanskje også siden denne delen er den slemmeste mot lommeboka, student som jeg er ; )
Men det å velge fisk, planter osv og innrede er den beste biten!
Men må jo gjennom det å skaffe og sette sammen før kommer så langt, hehe
Men da skjønner jeg at jeg bør sette sammen selv. Da har jeg noen spørsmål..
Er det slik som det er på mange andre områder, at det er billigst å vente med å kjøpe noe etter jul?
Og er det slik at det finnes fy-fy-akvarier som man absolutt bør ligge unna?
Og motsatt
Er det noen akvarier som er "kongen av akvarier" som er klart å foretrekke? (forutsatt at det ikke er mye dyrere enn resten) Ser at Juwel og Akvastabil er nevnt.
Og tilsvarende med utvendige pumper?
Hehe..kanskje mest smak og behag det der..Men må jo spørre; )
Postet 15.11.07 kl 09:55
Endret: 15.11.07 kl 09:57
Tenk litt over målene på selve akvariet også. Personlig smak spiller inn.
Jeg for eksempel, kan ikke fordra Juwel-akvariene. De har helt feil mål! De er høye og smale, jeg synes det ser ut som om hele greia er presset sammen. BUNN- og overflatearealet minsker på den måten, selv om ikke litervolumet gjør det. De dytter bare vannet opp i høyden i stedet. Du får f.eks. mindre plass til fisk, fordi overflatevolumet avgjør hvor mye oksygen vannet kan oppta.
En del fisk holder til på bunnen eller ved overflaten. Disse fiskene får det trangere, dersom overflate- og bunnarealet er mindre.
Juwel er nok først og fremst populært fordi de kommer med en billigere pakkeløsning enn mange konkurrenter. Men filteret de har fastmontert i akvariet er ikke mye å skryte av! Det er stygt, det stjeler masse plass, og mange ender opp med å måtte skjære det løs og fjerne det, og betale for et utvendig filter likevel. Det gjør ofte ikke en spesielt bra jobb, mange fisk ender opp i det, og det kan komme merkelige lyder fra det. Billig plast og skranglende utstyr...
Juwel er tysk.
Akvastabil har gode mål, og er kjent gjennom mange ti-år som leverandør av kvalitetsakvariet. For noen er de likevel uaktuelle, siden de kun leverer ramme-akvarier. Det er også en smakssak, skal man ha akvarium med eller uten ramme? MED ramme er det bedre utvalg i heldekkende lysarmaturer, og du slipper dekkglass. UTEN ramme er utvalget begrenset, ofte ikke særlig pene løsninger å ha i stua, og man må gjerne ha dekkglass.
Akvastabil har fine og solide akvariemøbler man kan velge å kjøpe til akvariet. Dønn solide og et smidig design.
Akvastabil er dansk.
Aqualine er den tredje løsningen. Det er også et dansk kvalitetsprodukt, og de leverer akvarier både med og uten ramme. Man kan også få akvarier etter mål om man ønsker, men da er leveringstiden lang siden det spesiallages på bestilling (6-8 uker). Det pussige med Aqualine er at deres heldekkende armatur, elegant og smidig, passer kun til akvariene de har med ramme. Er akvariet i helglass, så passer ikke armaturet. De har ikke noe alternativ å tilby der, merkelig nok.
Aqualine har også akvariemøbelskap, men de har en type metall i det som ikke faller i min smak, men sikkert mange som liker.
Det du nevner, MP Eheim, er veldig bra. Det er et tysk kvalitetsprodukt, produsert i samarbeid mellom velrennomerte Eheim og Müller & Pfleger i Tyskland. Ferdig pakke leveres ofte.
Jeg har hørt MP Eheim kalles "akvarienes Mercedes"
Men jeg har dessverre ingen personlig erfaring med dem, men de tre øverste jeg nevner har jeg hatt. Mange Akvastabil, noen Aqualine, og en Juwel (det holdt med den ene Juwel, den ble solgt...)
Selv har jeg nå en bestilling inne på 3 helglass akvarier fra Aqualine, bestilt etter mine mål Og siden jeg gjerne handler fra utlandet, har jeg funnet et glimrende heldekkende og lekkert lysarmatur, der jeg slipper dekkglass, og det har et strømlinjeformet design som passer inn overalt. Merket er tysk og heter WOHA, og jeg bestiller dem i svart. Finnes mange farger å velge mellom.
Jeg for eksempel, kan ikke fordra Juwel-akvariene. De har helt feil mål! De er høye og smale, jeg synes det ser ut som om hele greia er presset sammen. BUNN- og overflatearealet minsker på den måten, selv om ikke litervolumet gjør det. De dytter bare vannet opp i høyden i stedet. Du får f.eks. mindre plass til fisk, fordi overflatevolumet avgjør hvor mye oksygen vannet kan oppta.
En del fisk holder til på bunnen eller ved overflaten. Disse fiskene får det trangere, dersom overflate- og bunnarealet er mindre.
Juwel er nok først og fremst populært fordi de kommer med en billigere pakkeløsning enn mange konkurrenter. Men filteret de har fastmontert i akvariet er ikke mye å skryte av! Det er stygt, det stjeler masse plass, og mange ender opp med å måtte skjære det løs og fjerne det, og betale for et utvendig filter likevel. Det gjør ofte ikke en spesielt bra jobb, mange fisk ender opp i det, og det kan komme merkelige lyder fra det. Billig plast og skranglende utstyr...
Juwel er tysk.
Akvastabil har gode mål, og er kjent gjennom mange ti-år som leverandør av kvalitetsakvariet. For noen er de likevel uaktuelle, siden de kun leverer ramme-akvarier. Det er også en smakssak, skal man ha akvarium med eller uten ramme? MED ramme er det bedre utvalg i heldekkende lysarmaturer, og du slipper dekkglass. UTEN ramme er utvalget begrenset, ofte ikke særlig pene løsninger å ha i stua, og man må gjerne ha dekkglass.
Akvastabil har fine og solide akvariemøbler man kan velge å kjøpe til akvariet. Dønn solide og et smidig design.
Akvastabil er dansk.
Aqualine er den tredje løsningen. Det er også et dansk kvalitetsprodukt, og de leverer akvarier både med og uten ramme. Man kan også få akvarier etter mål om man ønsker, men da er leveringstiden lang siden det spesiallages på bestilling (6-8 uker). Det pussige med Aqualine er at deres heldekkende armatur, elegant og smidig, passer kun til akvariene de har med ramme. Er akvariet i helglass, så passer ikke armaturet. De har ikke noe alternativ å tilby der, merkelig nok.
Aqualine har også akvariemøbelskap, men de har en type metall i det som ikke faller i min smak, men sikkert mange som liker.
Det du nevner, MP Eheim, er veldig bra. Det er et tysk kvalitetsprodukt, produsert i samarbeid mellom velrennomerte Eheim og Müller & Pfleger i Tyskland. Ferdig pakke leveres ofte.
Jeg har hørt MP Eheim kalles "akvarienes Mercedes"
Men jeg har dessverre ingen personlig erfaring med dem, men de tre øverste jeg nevner har jeg hatt. Mange Akvastabil, noen Aqualine, og en Juwel (det holdt med den ene Juwel, den ble solgt...)
Selv har jeg nå en bestilling inne på 3 helglass akvarier fra Aqualine, bestilt etter mine mål Og siden jeg gjerne handler fra utlandet, har jeg funnet et glimrende heldekkende og lekkert lysarmatur, der jeg slipper dekkglass, og det har et strømlinjeformet design som passer inn overalt. Merket er tysk og heter WOHA, og jeg bestiller dem i svart. Finnes mange farger å velge mellom.
Postet 15.11.07 kl 11:50
Endret: 15.11.07 kl 12:01
mona oTenk litt over målene på selve akvariet også. Personlig smak spiller inn. Jeg for eksempel, kan ikke fordra Juwel-akvariene. De har helt feil mål! De er høye og smale...
Vel, dette er én av årsakene til at jeg gikk for Juwel.
Jeg innser at smalere akvarium gir mindre plass til fisker, men med begrenset stueplass hos oss så er et noe smalere akvarium mye mer stuevennlig enn "vanlige" størrelser. Jeg syntes også at Juwel m/møbel ser mye bedre ut enn andre møbelakvarium jeg har sett. Akvastabil er jo et kjempemerke, men dyrere og jeg syntes ikke møblene deres ser noe fine ut. Men dette er jo smak og behag, selvsagt.
Jeg kjøpte et Juwel 240L m/møbel på Dyrego på Lørenskog for 3700,- nylig. Ring de og spør om de har fler til denne prisen. Jeg syntes dette er en god pris og mange liter for penga. For meg som nybegynner syntes jeg det er greit å få alt i en pakke. Nå endte jeg opp med å også fjerne filteret skal sies, men det har med at jeg var så heldig å vinne et utvendig filter i et lotteri på OAKs auksjon her forrige helg. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok beholdt det innvendige filteret en god stund før jeg hadde byttet det ut. Den store størrelsen som mange kritiserer Juwel-filtrene for gjør jo også at de har ganske stort filtervolum - noe som ikke kan være annet en positivt? De skryter av størst filtervolum av alle innvendige filtre, men om det stemmer har jeg ikke undersøkt.
Men jeg skal også legge til at mye av mitt valg var styrt av det økonomiske og med det ganske høyt på "kravslista" så ble konklusjonen for min del Juwel. Når det er sagt er jeg er ikke i tvil om at Akvastabil holder noe høyere kvalitet og om(når?) jeg kjøper nye kar som jeg ikke skal ha i stua og som da ikke trenger møbel, vil jeg med stor sannsynlighet gå for Akvastabil.
Postet 15.11.07 kl 12:23
Takk for gode og utfyllende svar!
Det med målene hadde jeg ikke tenkt på Mona. Jeg ser nå at både Juwel og Eheim har for smale akvarier etter min smak. Men der faller prisen mer i smak; )
Akvastabil er da et mye bedre valg for meg. Plass er ikke noe problem. Men det er pris.
Akvastabil blir veldig dyrt når jeg trenger alt, som akvarie, bord, armatur, pumpe osv osv.. Pluss frakt.
Ser at akvastabil blir dyrt enten jeg velger nettbutikk som Tropefisk, eller vanlig butikk som Tam Alna.
Ser at de trolig har det på Majorstuen Zoo. Men der aner jeg ikke pris. Ellers vet jeg ikke om flere butikker som fører dette merket.
Hmm.. ble vanskelig det her..
Kanskje jeg bare må velge et mindre kar da.. Har liksom ikke lyst til det heller
Det med målene hadde jeg ikke tenkt på Mona. Jeg ser nå at både Juwel og Eheim har for smale akvarier etter min smak. Men der faller prisen mer i smak; )
Akvastabil er da et mye bedre valg for meg. Plass er ikke noe problem. Men det er pris.
Akvastabil blir veldig dyrt når jeg trenger alt, som akvarie, bord, armatur, pumpe osv osv.. Pluss frakt.
Ser at akvastabil blir dyrt enten jeg velger nettbutikk som Tropefisk, eller vanlig butikk som Tam Alna.
Ser at de trolig har det på Majorstuen Zoo. Men der aner jeg ikke pris. Ellers vet jeg ikke om flere butikker som fører dette merket.
Hmm.. ble vanskelig det her..
Kanskje jeg bare må velge et mindre kar da.. Har liksom ikke lyst til det heller
Postet 15.11.07 kl 13:29
Postet 15.11.07 kl 13:39
Postet 15.11.07 kl 14:14
Postet 15.11.07 kl 15:05
Postet 15.11.07 kl 15:06
mona oAqualine er den tredje løsningen. Det er også et dansk kvalitetsprodukt, og de leverer akvarier både med og uten ramme. Man kan også få akvarier etter mål om man ønsker, men da er leveringstiden lang siden det spesiallages på bestilling (6-8 uker). Det pussige med Aqualine er at deres heldekkende armatur, elegant og smidig, passer kun til akvariene de har med ramme. Er akvariet i helglass, så passer ikke armaturet. De har ikke noe alternativ å tilby der, merkelig nok.
Det har de
Sitat 1 (Per Arild Evjeberg), 21. mai 2007: Hei, som forhandler av Aqualine tok jeg kontakt med dem i natt. Alle Aqualine helglassakvarier kan påsettes en aluramme kun i overkant.
Dermed kan Prestige lamper leveres til samtlige standard og spesialmål både i helglass med toppramme eller rammeakvarier.
Sitat 2 (Donald), 21. mai 2007: Jeg sendte en mail til Tropegården i Danmark i går,
og fikk bekreftet i dag at dette gikk helt fint, ja.
Postet 15.11.07 kl 15:08
JoakimDu kan jo kjøpe brukt? Da kan du få i pose og sekk. Akvastabil OG rimelig pris...
Jeg har reist til Danmark å hentet akvarier - det er en mulighet. Men kjøpe brukt er ingen dum ide. Er karet ripefritt er det godt som nytt. Som her feks.
Postet 15.11.07 kl 16:04
Takk for gode forslag
Dra til Danmark blir litt langt og mye styr synes jeg. Hvis man ikke uansett skal dit. Og det skal ikke jeg.
Når det gjelder å kjøpe brukt, så er jo dette en mulighet. Men siden jeg skal invistere i et nytt kar, vil jeg liksom kjøpe helt nytt. Da får jeg det akkurat slik jeg vil ha det, og vet hva det har vært med på før.
Ikke at jeg mistror noen som skal selge. Men med nye kar følger ofte garanti osv.
Ja jeg vet jeg er litt sær Men vil liksom ha ting akkurat sånn jeg har sett for meg
Dra til Danmark blir litt langt og mye styr synes jeg. Hvis man ikke uansett skal dit. Og det skal ikke jeg.
Når det gjelder å kjøpe brukt, så er jo dette en mulighet. Men siden jeg skal invistere i et nytt kar, vil jeg liksom kjøpe helt nytt. Da får jeg det akkurat slik jeg vil ha det, og vet hva det har vært med på før.
Ikke at jeg mistror noen som skal selge. Men med nye kar følger ofte garanti osv.
Ja jeg vet jeg er litt sær Men vil liksom ha ting akkurat sånn jeg har sett for meg
Postet 15.11.07 kl 16:21
kremIkke at jeg mistror noen som skal selge. Men med nye kar følger ofte garanti osv. Ja jeg vet jeg er litt sær;) Men vil liksom ha ting akkurat sånn jeg har sett for meg
Litt både og. Med store ting som akvarium så er det litt hekkan når man skal bruke garantien med nettbutikker også.
Men jeg er nok lik som deg, kjøper 99% nye ting, liker den følelsen av å være først :P Men det er ikke så økonomisk
Postet 15.11.07 kl 16:46
Postet 15.11.07 kl 17:02
Jeg kjøpte for en liten stund siden to akvastabil karr.. Er kjempe fornøyd Poenget var at jeg sjekket ut alle butikker jeg visste om som solgte akvastabil (inkludert nett) og valgte det billigste.. De som selger i Oslo som jeg vet om er
Jan Holt
TAM alna
Akvariemagasinet
+ en til jeg ikke husker navnet på i farta.
Skal ikke nevne hvem som hadde dyrest, men det var nesten 1000,- forskjell
i pris, så det lønner seg garantert å sjekke ut flere steder ..
Jan Holt
TAM alna
Akvariemagasinet
+ en til jeg ikke husker navnet på i farta.
Skal ikke nevne hvem som hadde dyrest, men det var nesten 1000,- forskjell
i pris, så det lønner seg garantert å sjekke ut flere steder ..
Postet 15.11.07 kl 17:37
Postet 15.11.07 kl 17:50