bunn matreal

Inaktiv bruker
Jeg skal ha 126L min til Asia biotop, og skal blant annet ha kuhlii ål. Denne krever vist fin sand som den kan grave seg nede i. Jeg var så i en elv og sjekket hvordan sanden var der, og den var ganske mudder og slam aktig. Det jeg lurer på da er om ikke dette kan være like greit? Er jo mulig den vil gjøre vannet ganske uklart, og vil det danne seg masse bakterier i denne "sanden" siden den er så slam aktig? Men jeg vil tro den er i mykere å grave seg ned i for fisken og det vil den vel like? Men så vil kanskje plantene ha vansker med å gro i den, noen som har noen formening??
Er litt vanskelig å uttale seg når en ikke har sett sanda, men jeg vil jo tro at sanda kan brukes så sant du får skylt ut mudderet, som potensielt kan være en bakteriebombe. Du får ta hjem en prøve å se om det er mulig, og også teste om den blir for løs og flyter rundt i karet.

Jeg har selv en veldig finkornet sand fra en strand, men den er likevel såpass tung at den ligger bra i karet, og alt løst bøss ble skylt ut først. Jeg kokte den også, men vet ikke helt om det var nødvendig egentlig.

For at planter skal gro bra i en slik tett sand ville jeg ha brukt sandsnegler for å vende på bunnlaget.

Kuhliålene vil nok elske det! Planlegger å bruke slik fin sand i karet hvor jeg etterhvert selv skal ha kuhliål
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap