spis guppy av proteinhinnen?

???

tar planter som er i toppen opp noe av det?
Stian S
??? tar planter som er i toppen opp noe av det?

Ikke direkte.

Guppy er svært effektiv til å spise proteinhinne. Hvis du ikke ønsker blågrønnalger bør du finne en varig løsning på problemet. Proteinhinne er ikke bra, for å si det veldig enkelt.
er protein hinnen skadelig på dyr eller miljøet i akvariet på noen måte?
Proteinhinnen forhindrer gassutveksling gjennom overflaten og er derfor potensiellt farlig. Den er dessuten ganske udelikat og har en negativ virkning på balansen i karet. Heldigvis er det lett å unngå proteinhinne ved å øke overflatesirkulasjonen slik at guffa brytes ned i filteret.
Det er helt tydelig at overflatehinnen hindrer gassutvekslingen av CO2 og oksygen.
I perioder, hvis jeg ikke gjør noe for å fjerne den tykke overflatehinnen, så vokser plantene plutselig mye bedre og ser kvikkere ut... de får vel mer Co2 tenker jeg, siden den ikke slippes ut så lett pga overflatehinnen.

Jeg bruker ganske enkelt en brusestein koblet til en luftpumpe for å bli kvitt overflatehinnen. Da er den borte på noen minutter. For å unngå å ha så mange luftpumper stående og dure under døgnets lyse timer, altså mens jeg oppholder meg mye der, så slår jeg dem av når jeg slår på lyset. De går om natten, halve døgnet altså, og det er akkurat tilstrekkelig til at hinnen holder seg borte.
Og jeg liker heller ikke synet av en strøm av bobler i akvariet, det er ikke "pynt" for meg, så jeg har dem derfor bare på når jeg slipper å høre og se dem.

PS!
Mine guppyer smatter i vei på overflatehinnen med en gang hvis jeg slipper ut noen i et kar med overflatehinneproblemer. Det hender faktisk jeg gjør det - nettopp av den grunn
Guppy er nyttig siden de både beiter alger og smatter i seg proteinhinnen, i tillegg til å være fargerik og hardfør, så det er ikke rart den er så populær
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap