Ane sine akvarier (side 10)

I dag tidlig matet jeg med nyklekkede artemia til cory ynglene mine og det er utrolig morsomt å se farten de plutselig får når de merker at det er mat på gang. Veldig festlig at de spiser så godt. Det gjør meg hakket mer optimistisk De er 11 dager gammel i dag (hvis mine tidligere beregninger er rett). Når er de ute av "fare sonen"?
Nå har endeling cory yngelen blitt så stor at kameraet klarer få "finne de", pluss at de er litt mindre sky som alltid hjelper... Så jeg knipset noen bilder jeg

Der ble litt skygger, men det er håpløst lys i dette karet så det var det beste jeg fikk til. Er de ikke FIIIN!?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da var ukens vannbytte unnagjort i 400l og jeg skal bevege meg opp på loftet for å ta de andre resterende 3 karene der. De helgene jeg bare skal være hjemme liker jeg å spre vannbyttene litt slik at ikke hele dagen går med til det...

Skal flytte coryer i dag, hater det... De blir stresset, mor blir stresset og hvis noen finner på de skal blande seg inn i flytte prosessen blir det kjefting... Men det skal bli godt å få de på plass i det store karet hvor de skal være.

Jeg har bestemt at alle coryene av aenus black, melini og trilineatus skal bo i stuen. Dette er de jeg har minst tro på at jeg skal klare å få yngel på. Jeg kan uansett ikke fokusere på for mange arter i potensiell avl heller for da blir jeg fullstendig sprø

Det er en glede å mate yngelen som jeg har nå for de har skikkelig god fôringsatferd og er bare helt fortryllende! De andre levende fødende fiskene mine har også tatt litt av for tiden. det kan jo selvsagt ha noe med at jeg gir de "resten" av de nyklekkte artemiaene som coryene ikke trenger
Flyttesjau over... Gud så jeg hater det... Men det var utrolig godt å få fisken på plass der de skal være, jeg har som vanlig ingen ide om hvor mange jeg har flyttet eller om det er flere igjen i karet... Men karet skal tømmes når det skal inn i reolen så da kan jeg sjekke grundigere.

Det er alltid like gøy å sile ut noen coryarter fra et kar med flere arter

Jeg har bygget opp litt mere steiner i 400l og det gjorde L128-mallen min litt mer sosial og jeg fikk se HELE fisken LENGE! Og jeg fikk tatt noen bilder av mallemann og han er skikkelig stilig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
L128!

[External Image]
Hm..?
Siden jeg satt opp det store karet har jeg hatt litt "flekkdødelighet"... Først gikk ene sverddragehunnen, men den hadde vært skral lenge. Så gikk den minste scalaren, også den var et mobbeoffer. 2 av de nyinnkjøpte Ottoene (med noen dagers mellomrom), men det var også forståelig for de er ofte skjøre og i natt har monster SAEn død. Nå kan det jo være at denne bare var gammel og trøtt av dage, men jeg liker det ikke altså... Heldigvis såg jeg over karet før jeg gikk på jobb i dag slik at den ikke lå der i hele dag.

Nitritten er så kaldgul at den er nesten grønn, men jeg har hatt litt problemer med å holde temperaturen nede i karet. Den ligger å svinger på det øverste skiktet av 26 grader og den burde nok vært rund 25,0. Jeg lufter huset og har åpne lokk på karet, samt "brus-flaske-isbiter" i men jeg klarer liksom ikke å holde det stabilt.

Noen forslag? Jeg skal se om jeg får byttet endel vann i kveld, og enda mere på søndag, kanskje jeg får bukt med det da...
Men for å ta et hyggelig innlegg. Jeg kjøpte 8 stk Aspidoras fuscoguttatus i går, disse skal gå sammen med pygmeene i håp om at deres livlige og hyggelige vesen skal får pygmeene til å bli litt mer sosial

Og alt går fint med cory yngelen, de spiser og jeg kan nesten SE at de vokser, men det er svært ulik veksthastighet på de. Til helgen skal jeg gjøre klart en 60 liter til de, men det er litt jobb som må gjøres der, det innvendige filteret skal ut og inn med en AquaClear m/filter. Forhåpentligvis flytter jeg yngelen neste fredag (da er de 3,5 uker gammel). Da kan jeg kanskje få et nøyaktig tall på hvor mange jeg har også Så er planene at de skal gå her til de er stor nok til enten å bli solgt eller å flytte inn til foreldrene.
Det virker Jeg har aldri sett så mye til pygmeene mine som nå. Jeg tror den overentusiastiske fremtreden til aspidorasene har gjort de litt mer komfortable.
Lykkelig!!!!!

I dag har jeg flyttet alle Corydoras adolfoi fra det ene 60 literen til en annen så fant jeg alle de voksne coryene mine (så jeg har ikke mistet noen) og jeg fant en BABY! En liten sak, men fremdeles mye større enn de jeg har i reke karet. En søt liten sak som er dobbelt så stor som de andre, den har klart seg helt alene Jeg måtte jo flytte den til de andre ynglene i og med at jeg skal fikse hele karet, så den får bo sammen med de andre til alle blir flyttet neste helg
Anen
Det virker :-D Jeg har aldri sett så mye til pygmeene mine som nå. Jeg tror den overentusiastiske fremtreden til aspidorasene har gjort de litt mer komfortable.


Var litt nysgjerrig på om du hadde skaffet deg disse aspidorasene, siden de så beleielig var til salgs i Loddefjord Veldig pene små fisker!

Synd det er litt "trøbbel i paradis" da, 400-literen? Håper ikke flere ryker med!
Ja, jeg måtte jo gripe sjansen når det var til salgs. De er supernydelige!

Nja, trøbbel... vel litt, men jeg skifter masse vann og passer på vannverdiene og håper at ting roer seg ned Jeg kommer ikke til å kjøpe flere fisker før alt har vært bra i minst en mnd...

Har du bestemt deg for hva du skal gjøre med karet i kjelleren?
Sånn... Da var ukens vannbytte over og jeg har sovnet på sofaen og nå er jeg våken igjen. For en slapp dag, jeg har gjort masse akvarieting, men ingenting annet... Jo, litt klær og støvsuget... okei, så har jeg gjort litt, men føler meg litt slapp... Kanskje litt mat, blæ og så jobb i morgen, uff...
Gud så lei jeg er av å klekke artemia nå!
Måtte bare få det ut og så bretter jeg opp ermene og setter igang igjen... Jeg vil jo alltid det beste for barna mine, men jeg gleder meg enormt til de flytter inn i "oppvekst"-karet. Da tar jeg å går over til microorm og diskusgranula bare. Jeg må vaske og pakke vekk artemiatingene en stund. Ellers så blir det ikke klekket noenting hvis jeg skulle være så heldig en gang til og det ville jo vær veldig synd...

Jeg skal gjøre et forsøk på å flytte alle krystallrekene til 110 literen også, så blir det lille karet vasket og satt vekk en stund. Jeg blir bare nødt til å være flink å rydde plass til reolen. For det nytter ikke å begynne å mase på pappa om å bygge den hvis ikke alt er klappet og klart hos meg
Så det ER stress å klekke artemia, ja! Det var det jeg tenkte meg... Har ikke orket å kaste meg ut på det prosjektet, selv om jeg ikke skal se bort i fra at det kommer til å skje en vakker dag, hvis det dukker opp noen mikroyngel som krever det
I begynnelsen er det spennende, men når en driver å vasker og styrer og alt bobler rundt deg og lukter gammelt, varmt saltvann så er det mindre fristende... Men hva gjør vi ikke for våre nydeliger små? Nå "holder jeg av" 6 stk til deg og 6 stk til annema, så nå håper jeg inderlig at så mange overlever til november/desember... Blir fiiin julegave det Hvis dette skulle gå bra så vil jeg beholde resten selv enn så lenge.

Ting ser ut til å ha roet seg i stuekaret, temperaturen er stabil på 26 grader og fiskene spiser godt. Fremdeles er det "tåkete" i karet, men det skal jeg ta knerten på når jeg orker
Syntes selv at det var et svare styr med den artemia-klekkingen helt til jeg kjøpte en av de runde klekkerne som fungerer uten pumpe. Ikke noe bråk, ikke noe lukt og rengjøringen kunne ikke vært enklere. Det eneste minuset er at man ikke kan klekke så veldig store mengder i gangen så den passer best for den som har mindre mengder yngel under oppfôring. Det var dagens reklame
Tante Astrid
Syntes selv at det var et svare styr med den artemia-klekkingen helt til jeg kjøpte en av de runde klekkerne som fungerer uten pumpe. Ikke noe bråk, ikke noe lukt og rengjøringen kunne ikke vært enklere. Det eneste minuset er at man ikke kan klekke så veldig store mengder i gangen så den passer best for den som har mindre mengder yngel under oppfôring. Det var dagens reklame ;)


Dette var interessant! Skulle gjerne visst helt konkret hva slags klekker du mener? Har du en link til bilde, info el?
Jeg kjøpte min hos Webzoo, men Tropefisk har en lignende sak.
Jeg har fått nye egg... denne gangen i 70 literen og jeg aner ikke hvilke fisker som har lagt de...
Det går sitrontetra der (men de er eggspredere så da burde de ikke henge pent på glasset) og fromosa (men de er levendefødende), aspidorasene er for unge og da er det kun pygmeene igjen… Jeg har ikke forsøkt å flytte på dem så det blir sikkert ikke noe utav dem siden de henger svært utsatt til, men har de fått det til en gang så klarer de det nok igjen.

Jeg skal gjøre store endringer på karet de skal gå i til slutt så jeg venter med å sette inn støtet til alt det er på plass. Nå jobber jeg kun med adolfoi babyene og så får alt annet komme i neste rekke.
Mine nydelige elskede adolfoier! Mine flott flinke fantastiske adolfoier! De har lagt egg igjen! Jeg er et svakt menneske og klarte ikke å la være å plukke de ut. Jeg tok ut 47 egg, men kunne telle i alle fall 8 egg til i karet. Disse lå så krøkete til at jeg bare lot de ligge der. Samtidig prøvde jeg å ta ut de bittesmå eggene fra 70l, men de klistret ikke lenger til fingrene så der fikk jeg bare ut 5 stk, de andre falt med i sanden og får klare seg som best de kan.

Hvis de nå er pygmeene som har lagt egg så aner jeg ikke hva jeg skal fôre de ynglene med. De må jo være ufattelig små... Da kan vel ikke artemia være små nok?
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap